Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تجربه كرومه لازم تشوفها :)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تجربه كرومه لازم تشوفها :)

دي كرومه في البيت انا مجربها ونجحت اوي
    اي أسأله أنأ موجود سيب سوالك

http://www.youtube.com/watch?v=-leu5dvb3Xs

عموما انا اعتقد ان الكروم الازرق افضل من الاخضر على حسب خبرتى الضئيله فى المونتاج
    مش كده برده ولا ايه؟
    3D Prof

المشاركة الأصلية بواسطة mahmoud915 مشاهدة المشاركة
      عموما انا اعتقد ان الكروم الازرق افضل من الاخضر على حسب خبرتى الضئيله فى المونتاج
      مش كده برده ولا ايه؟
      مش كده بس حسب انت الي عندك في المشهد لبسين ايه ممكن يكونو لبسين حاجه خضره او زرقه
      او مثلا بتعمل مشهد في الغابه وحاطط شجر صناعي عشان يتفاعل معاه الممثلين فلازم تكون زرقه
      وهكذا

مشكور على المعلومه يا ترى فى اعمل كامله انجزتها باستخدام الكروما ولا مجرد تجارب؟
        3D Prof

المشاركة الأصلية بواسطة mahmoud915 مشاهدة المشاركة
          مشكور على المعلومه يا ترى فى اعمل كامله انجزتها باستخدام الكروما ولا مجرد تجارب؟
          انا بحاول اعمل حجات بتاعت الاستوديوهات المجهزه في البيت بس قريبا هيبقي في عمل كامل
          بالكرومه والخدع وكده

السلام عليكم ممكن سؤال انتة الكروم دا في اي برنامج اعملتو
            والسؤال الثاني اريد نصيحة ممكن تكلي افضل برنامج للمونتاج
            والسؤال ثالث الشركات الاجنبية اللي تصنع الافلام دائما نشوف في الكواليس همة بيصممو الشخصيات الثلاثية الابعاد وبعدين همة يدمجوها في مشاهد حقيقية ويسون الانيميشن تبع اشخصيات متواقع مع حركة الاشخاص الحقيقين مثلا شخصية حقيقية تتعارك مع شخصية ثلاثية الابعاد كيف همة استطاعو انو يعملو توافق للانيميشن والضربات وشكر ارجو اعظائي دروس او شي يوضح اكثر وذا ممن تقلي شخص محترف في هذا المجال عشان اسئلة

تجربه ممتازه لكن من الافضل ان تضع لنا خلفيه أخرى غير الخلفيه السوداء ..

بالتوفيق .

بالنسبه للكروما الزرقاء فهي تستخدم فقط في المشاهد الداخليه ، اما الخضراء فتستخدم في المشاهد الداخليه والخارجيه .. (( كتاب اصنع افلام هوليوود الخاصة بك ))

جميل جداً أخي..
                في تجربة اعمل عليها استخدمت الكروما الازرق و الاخضر في نفس الوقت حتى اضيف خلفيه في اللون الاخضر و الشخص يحمل لوحه زرقاء وضعت فيها شكلا اخر.

هذه التجربه السابقة للكروما: http://www.maxforums.net/showthread.php?t=175538

المشاركة الأصلية بواسطة omar_12 مشاهدة المشاركة
                  السلام عليكم ممكن سؤال انتة الكروم دا في اي برنامج اعملتو
                  والسؤال الثاني اريد نصيحة ممكن تكلي افضل برنامج للمونتاج
                  والسؤال ثالث الشركات الاجنبية اللي تصنع الافلام دائما نشوف في الكواليس همة بيصممو الشخصيات الثلاثية الابعاد وبعدين همة يدمجوها في مشاهد حقيقية ويسون الانيميشن تبع اشخصيات متواقع مع حركة الاشخاص الحقيقين مثلا شخصية حقيقية تتعارك مع شخصية ثلاثية الابعاد كيف همة استطاعو انو يعملو توافق للانيميشن والضربات وشكر ارجو اعظائي دروس او شي يوضح اكثر وذا ممن تقلي شخص محترف في هذا المجال عشان اسئلة
                  بيكون الربط بنها وبين الشخصيات الثلاثي الابعاد سهل بتلاقي ناس كده لابسين نفس لون الكرومه وعليهم زي علامات
                  صغيره اشارات بتخلي البرنامج يستعب الحركه وبس
                  اما بالنسبه لبرامج المونتاج في كتير جدا وكلهم محترفين
                  ممكن تستعمل فاينل كات لو عندك جهاز ابل - لو معندكش ممكن تستعمل
                  بريمير او سوني فيجز والبرناميجن دول فيهم خصيه الكرومه
                  لاكن لافضل حاجه مع الكروما الافتر افيكت والبرمير
                  وتفريبا جميع برامج المونتاج متوفر فيها الكورما بس بتختلف الخصائص
                  وشكرا اخي ...

المشاركة الأصلية بواسطة المصورجي مشاهدة المشاركة
                    تجربه ممتازه لكن من الافضل ان تضع لنا خلفيه أخرى غير الخلفيه السوداء ..

بالتوفيق .

بالنسبه للكروما الزرقاء فهي تستخدم فقط في المشاهد الداخليه ، اما الخضراء فتستخدم في المشاهد الداخليه والخارجيه .. (( كتاب اصنع افلام هوليوود الخاصة بك ))
                    اخي الكريم الموضع مختلف تماما بس انت لازم تسيب لينا لنك للكتاب ده واسم المؤلف لان انا شوفت في تصوير فليم هاري بوتر كان تصوير خارجي وفي النهار وكانو بيستعملو كروما زرقاء اللون وكان في مشاهد كتير داخليه كانت معموله خضراء ومفيش مقياس لحوار الالوان ده وشكرا وانا واثق جدا في كلامي وياريت تجيب لينا نسخه من الكتاب .. شكرا اخي

الاخ hotamr
                      تفكيرك جميل ومجهودك رائع .

ال greenscreen اللي انت مسويها عليها عدة ملاحظات :
                      - القماش اللي انت استخدمته فيه ثنيات wrinkles وهذا خطأ
                      - الاضاءة غير متوزعة على القماش بشكل صحيح
                      - لا بد ان تنجح لقطتك 100% لانها يد في كامل الشاشة مع خلفية زرقاء وهذا التصوير بالذات سهل جدا عمل greenscreen لة والنتائج لابد ان تطلع رائعة لان لون اليد واللون الازرق على color wheel تجدهم متعاكسين
                      - الفيديو يفضل له اللون الاخضر لعدة اسباب ومع ذلك في حالة تصويرك بهذة الطريقة فكلا اللونين ينفع وربما الازرق افضل ولو كان مشهدك لكامل الجسم لممثل بيدة قطعة قماش شفافة لعانيت الامرين
                      من يشتم العرب من العرب فهو يشتم نفسة .

جميل جدا والله

يعمل...
                        X