Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

البخيل مريض لا أمل فيه .

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• البخيل مريض لا أمل فيه .

السلام عليكم ..
    شباب قد يكون الموضوع غريب نوعا ما لكنى خلاص بشد فى شعرى وعامل زى المجنون ودورت على حل لمشكلتى على جوجل بدون جدوى ..

بأختصار قد يبدو كلامى مضحك أو شئ من هذا القبيل لكن شر البليه ما يضحك ..

أخى الصغير بخييييييل جداااااا لابعد حد أنانى الطباع ونرجسى النزعه ومتعصب للأنا بشده ده غير أن المنيل على عينه عندو وسواس قهرى من (النظافه) ههههههه فهو محسوك من فعل حسوك يحسوك حسوكتا وبالأنجليزى haswekation

هههههههه والله ما بهزر خالص دى الحقيقه المره ..

أحسن اليه المعامله وأعطف عليه يسئ الى عند أول شراره تشتعل بيننا وأذا يعنى فكر يعمل حركه جدعنه أعرف على طول أنو فيه مصيبه بعدها أو غايه أنتو فاهمنى طبعا ..

والى زاد الطين بله أنو جبان جدااااا يخاف القطط بشكل غير عادى وعندما يتفاجئ بأحداهن على سلم المنزل .. تحدث له حاله أعياء شديد نتيجه الخضه ويجلس فى السرير ما لا يقل عن ثلاثه أيام ...

تفسيرى الوحيد لشخصيته هو أنه تم تدليله كثيرا عندما كان صغير ... لكن الأن بعد فوات الأوان ماذا أفعل معه لترويضه لان أبى وأمى فقدو الأمل فى تعديل سلوكه .

وأنا طفح الكيل بى !

فالى أصحاب القلوب الرحيمه والحكمه السديده ساعدو أخوكم فى حل المشكله .

يبلغ من العمر 19 عاما .

و عليكم السلام
    الله يعينه و يعينكم .
    The Unknown Person

الحل ان يكونو له اصدقاء

واحتكاكه بالصحبه ولو حتي انا ممكن اختااااااار ليه صحابه يجوا يقعدوا معااااااااااااه

اما بالنسبه للقطط فأككون انا معاه خطوه بحطوه

ونثرب ليها

مع بعض ومره في مره ها ها يعرف انها بالنسبه ليها عااااااااااااادي

بالتوفيق

وديه عن طبيب نفسي .... اتوقع انه عنده مرض ممكن اكتئاب .........
        كل ماسرعت كل ماكان افضل

استطيع افادتك في موضوع القطط ..

كان يحدث نفس المشهد مع اخي الصغير .. لكن اصبحنا كلما امشي في الشارع معه اجري وراء القطه واخيفها .... لغاية ماهو اصبح ينزل الى باب المنزل مخصوص عشان يخيفها هههه

بالنسبه للبخل .. صراحه لا استطيع افادتك في هذا .. لكن ربما تكون صفه مكتسبه من شخص كثير الاحتكاك والتأثير على سلوكه النفسي .. يعني من الاخر شوف مين قدوته في الموضوع ده ..

وفقك الله

وديه عن طبيب نفسي .... اتوقع انه عنده مرض ممكن اكتئاب .........
            كل ماسرعت كل ماكان افضل
            لكن يجب ان لا يعلم انه طبيب نفسي لأنه بذلك يعرف انه مريض نفسياً فحالته تسوء
            هذه نقطة الناس لازم تعرفها

اما بقا اقتراحي اضربوه ههههههههههههههههه لا امزح طبعاً
            في السن ده محتاج صحبة طيبة فقط ان كان من صديق او من اب او من اخ او من ام
            543212345
            خالد ماهر
            ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
            My Animations

لكن يجب ان لا يعلم انه طبيب نفسي لأنه بذلك يعرف انه مريض نفسياً فحالته تسوء
              هذه نقطة الناس لازم تعرفها
              بالفعل معلومه جميله .. لكن تعرف الناس لازم تعرف ان الدكتور النفسي مش يعالج مجانين كثيرين من المرضى تسوء حالتهم
              بحجه انا مجنون ؟!!

19 سنة !!!!
                أظن لا حل سوى أن تجيبلوا شخص كبير جدا بالسن ويتكلم معاه
                ((اللهم صلي على محمد وآل محمد))

الحمد لله رب العالمين

هو صعب ان حد يفيدك لسبب واحد ان اصل كل تلك الاشياء هى فى خبايا نفس اخوك حلها الوحيد ان اخوك يتحدث مع شخص يثق هو فيه طبيب نفسى شخص كبير من العائله او صديق عاقل و هكذا و بلاش يتحدث مع شيخ فى بدايه تلك المرحله لانه يريد ان يتحدث عن شئ بداخله يقلقه بعض المشايخ الموجودين فى المساجد لا يعرفون التعامل مع مثل تلك الامور بل يسؤا الامر لانهم للاسف غير مؤهلين للتعامل مع النفس البشريه و مشاكلها
                  بسم الله الرحمن الرحيم
                  (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                  صدق الله العظيم
                  اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

نفس مشكلة أخي الصغير إللي كان أناني و زوجتي ألتي كانت بتترعب من القطط بالضبط .... ,, .
                    الحل مصارحته كثيرا بأنه أناني سواء أنت أو والديه , و بداية بث الشعور عنده بأنه سيفقد كل اللي حواليه بسبب سلوكه ده
                    و يستحسن إنه يعرف إن السبب في كده الدلع اللي كان فيه و ده طبعا مش زمبه و بكده تكون الحقيقه مش مره أوي و يكون عنده سبب مقنع إنه يحاول يتغير
                    بالنسبه للقطط:
                    هاتوله قطه صغيره و إجعلوه يطعمها بنفسه "طبعا واحده واحده مش بالعافيه" و كده هايحبها بدل ما يخوفها أو يخاف منها
                    ..
                    ده كله عن تجربه فعليه سواء أخي و الأنانيه أو زوجتي و القطط .

أي خدمه

هى الحاله خطيره للدرجه يا شباب ...

والله يا شباب كل ما قلتوه تقريبا تم تجريبه معه الا موضوع الطبيب النفسى دى يعنى والده يكلمه وينصحه ويجلس معه لكن دون جدوى ...

أعلم أنه لا أمل فيهلكن كنت أعتقد أن لدى أحدكم تجربه شخصيه تفيدنى فى موضوع البخل ...

لكن بالنسبه لموضوع القطط بسيطه وكما قال الشباب نوده عليهم ...

لكن بالنسبه لموضوع النظافه والبخل فلا أمل أطلاقا.

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed_mash مشاهدة المشاركة
                        نفس مشكلة أخي الصغير إللي كان أناني و زوجتي ألتي كانت بتترعب من القطط بالضبط .... ,, .
                        الحل مصارحته كثيرا بأنه أناني سواء أنت أو والديه , و بداية بث الشعور عنده بأنه سيفقد كل اللي حواليه بسبب سلوكه ده
                        و يستحسن إنه يعرف إن السبب في كده الدلع اللي كان فيه و ده طبعا مش زمبه و بكده تكون الحقيقه مش مره أوي و يكون عنده سبب مقنع إنه يحاول يتغير
                        بالنسبه للقطط:
                        هاتوله قطه صغيره و إجعلوه يطعمها بنفسه "طبعا واحده واحده مش بالعافيه" و كده هايحبها بدل ما يخوفها أو يخاف منها
                        ..
                        ده كله عن تجربه فعليه سواء أخي و الأنانيه أو زوجتي و القطط .

أي خدمه

سبقتنى بالرد شكرا على التجربه وسأحاول فعل ما تقوله أن شاء الله ..

اخي اخيك ممكن يكون مسحور ........والله اعلم
                          او ممسوس بالجن ..نصيحه اخذه للشيخ من المشايخ المحترمين
                          وخليه يقرا عليه

الله يشافيه ويعافيه يا رب ^^

أقول بس روح ونام أفضل لك يامن تقول أنه مسحور الحل تجده هنا ان شاء الله

http://www.geocities.com/aocd2002/index.html

ول نعيد المجد العظيم لأمة * كانت منارا للعلوم قديما

موضوع البخل ده خليه عليا انا
                              بسيطه ربطه كويس وقطع ريال واثنين قدامه وحط الثاني وقول له اقطعه ؟

يعمل...
                              X