Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

||||||\\مستقبل الثرى دى فى مصر بين ماكس ومايا///||||||||||

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ||||||\\مستقبل الثرى دى فى مصر بين ماكس ومايا///||||||||||

السلام عليكم ورحمه الله يا شباب ... كيفكم اتمنى من الله ان تكونوا فى خير حال

ده موضوع تعبيرى مش اكتر ... وجدت تسائولات حوله كثيرا فى الأونه الأخيره وكان اخرهم رسالتان خاصاتان لى يحملوا نفس السؤال كما وجدت الكثير منه هنا فى المنتدى ك ايهما افضل.. ماذا اتعلم.. صحوه المايا مقابل الماكس.. مستقبل الماكس فى مصر او اى وطن عربى

المهم كانت الأسئله كثيره ومنها اخر رسالتين اتوا لى عن وضع الماكس فى الشركه التى اعمل بها اروما مقابل المايا

طبعا المستقبل بيدى الله وحده ولا يعلمه غيره وما اقوله الأن ما هو الا ارهاصات منى بغض النظر عن معنى كلمه ارهاصات اللى انا مش عرفه

اولا الوضع فى شركتى انا بقالى فيها حوالى ما يزيد عن 3 سنوات لم اجد فيها سوى شخصين يعملوا على المايا ثم بعد شهر واحد اصبحوا شخص واحد لمده طويله جدا اما الباقى فكان ماكس كله فيما يزيد عن الخمسه اضعاف ثم بعد حوالى اكتر من سنه بدأ العدد يتزايد سواء فى اروما او فى باقى الشركات واتت فتره كان عدد المستخدمين لمايا ابر من عدد مستخدمى ماكس حتى الأن لم ينقرض مستخدمى ماكس والعدد تقريبا متساوى الا من زياده صغيره جدا لصالح ماكس ... هذا ما حدث فى الشركه واعتقد انه يعكس استراتيجيه قويه لباقى الشركات الأخرى

'طبعا اهم حاجه عايز اقولها ان بتوع امايا دول اخوه لينا وكلهم صحابنا وموضوع الحرب اللى انا بشوفها دى لا هى حضاريه ولا اسلاميه نظريه الأخر دى نظريه جاهليه نهانا عنها سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام ... اهلى زمالك اسماعيلى ماكس مايا بلندر مصر سعودى كويتى سنى شيعى مسلم مسيحى ذكر انثى شاب عجوز معاه عربيه هوندا بى ام مرسيدس الخ الخ دى كلها من الشيطان علشان يبقى فيه مشحنات ديما بين البشر وبعضهم لانك لن تجد واحد مثلك فى كل شئ ستجده دائما مختلف عنك فى شئ ولو واحد

المهم التحليل للى انا شايفه ده ان الإتجاه العام اصبح يقترب للمايا شئ فشئ ده لأن فى عده اشياء

الماضى كان الإتجاه العام فى السوق الجوده وان مصمم الجرافيك يجيد كل شئ ماكس فرى هاند اليسترتور فوتوشوب فلاش ميكروسوفت اوفيس بالكامل بريمير افترافيكت وين رار ... اى حاجه اى حاجه وخلاص المهم اى برنامج بيسمع عنه المدير بيشتغل على الكومبيوتر لازم مصم الجرافيك يكون بيجيده اما الأن فاصبح هناك تخصصات ليس فقط فى برنامج معين ولكن كمان جوا البرنامج نفسه ليس ضرورى ان من يجيد الماتيريل او الشيدنج يجيد التحريك وهكذا وهذا ما اضعف وجود المايا فى الماضى وقواه فى الحاضر ان المايا برنامج تخصصات تيم وورك اما الماكس فكان مصمم الجرافيك يستطيع عمل كل شئ بنفسه دون الإعتماد على احد اخر واتعودوا على كده فاصبح من الصعب الأن ان يكونوا تيم ورك ... كلما كان مصمم الجرافيك متخصص كلما كان قويا.
    يكفى ان اقول لكم اننا فى الفتره الأخيره جبنا اجانب من بره للعمل معنا كانوا فى غايه التخصص لدرجه لم نتعود عليها هنا فى مصر

السبب التانى اعتقد مبنى على السبب الأول وده اعتقاد منى لبعض الماكساويه مش كلهم ان التخصص فى المايا جعل المصممين فى احتياج لبعضهم دائما ام فى الماكس فعمليه عدم التخصص جعلت وجود نفسيات سيئه بين بعضهم البعض التخصص يخلق احتياج وتناغم اما عدم التخصص يخلق ممنافسه ونفسنا

السبب التالت هو كتر بلاجن الماكس ذات الفائده والغير فائده منها وبعضهم له نفس الوظائف مثل برازيل منل راى فى راى كلهم بيعملوا نفس الشئ وكلهم بيشتتوا الناس اكتر عكس المايا الإعتماد على اساسيات البرنامج اكتر وكذلك دروس تعليم الماكس كتيره جدا ومشتته كذلك عدد الدرووس الغلط اكبر من الدرووس الصحيحه والمضبوطه اما المايا فالفتى فيه اقل والدرووس تخرج من الشركات المتخصصه ودى حاجات تعمل تشتت للماكس مش تفيده وكمثال اللى بيحب يتعلم البرنامجين فى الأول برغم بدائيه تفكيرهم هتلاقى بتاع المايا عايز يتعلم كل حاجه فى المايا وعن طريق جنومون ولكن فى الماكس هتلاقيه عايز يتعلم كل حاجه فى الماكس وكل حاجه فى الأفتربرن وكل حاجه فى الرندر وكل حاجه فى الفى راى وكل حاجه الريل فلو وكل حاجه المنتل راى عن طريق سى جى اكاديمى وجونمون والمنتديات الأصدقاء والعائله بى سى لاب وبى سى اندر جراوند وسيد واحمد ومصطفى وابراهيم ويات باللغه العربيه والإنجليزيه والعبريه اسطوانات وبى دى اف صفحات نت واى بوود والسح ندح بوووه

المهم فى اسباب كتيره انا طولت عليكوا بس الواضح ليه ان اغلبها من مصممين الجرافيك نفسهم اكتر من اى شئ اخر
    التخصص والتيم ورك التركيز ما ينقص مصمم جرافيك الماكس

الفروق بين الماكس والمايا ليست كبيره غير ان المايا يضفى نوع من الإستقرار والجوده اكبر قليلا وذلك الفرق لم يحتاجه العديد من الشركات فى الخارج وكل الشركات فى الوطن العربى وذلك فقط فى شغل السينما ومش كله كمان

لا يزال الماكس هو المنافس الأول للمايا ... اصبح كذلك منذ سنوات بقوه مستخدميه وارجوا ان لا يتراجع عن ذلك بالرغم من زياده قوته عن الماضى

ولا يزال هو المتربع الأول فى اغلب شركات مصر ليس الأفضل منهم ولكن الكل الشامل كما انه يتصدر الشغل المعمارى على مستوى الوطن العربى والعالم ..

طيب ده للبرنامج

بالنسبه بقى للمصمم ماذا يجب ان يتوفر فيه

عشان يشتغل فى شركه اروما دى

يعنى مثلا انا اجيد المودلينج والخامات والاضاءه والفيراى هل هذا يكفى اما احتاج الى اشياء اخرى
    ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

الله يبارك فيك أستاذ عبد السلام
      الكلام اللي تكلمته صحيح وأنا حاسس بيه من الصميم
      عدم تخصص
      مراجع مشتته الى درجة اني ادرس الآن من توتوريال فرنسي ومنذ أيام صيني وقبلها الانجليزية
      .
      .
      وصلت الفكرة وما زلت مصراً على الاستمرار بالماكس بإذن الله
      وأجمل عبارة قلتها واطمأنيت لها
      هو اتجاه الوطن العربي للتخصص
      كلام مفرح ومبشر
      شكراً لك ألف مرة

المشاركة الأصلية بواسطة kemoemo مشاهدة المشاركة
        طيب ده للبرنامج

بالنسبه بقى للمصمم ماذا يجب ان يتوفر فيه

عشان يشتغل فى شركه اروما دى

يعنى مثلا انا اجيد المودلينج والخامات والاضاءه والفيراى هل هذا يكفى اما احتاج الى اشياء اخرى
        نفس السؤال ^_^

عندى سؤال تانى
        البرامج الآن تتوافق مع بعضها غير إن الماكس و المايا الآن تبع شركة واحدة
        فأعتقد أن الأدوات ستتشابه و التوافق سيزيد ..
        و أعتقد إن إللى عنده القدرة على النمذجة فى بلندر هينمذج عالماكس و المايا و المودو كمان و العكس صحيح

بس أعتقد الماكس هو البداية ^_^

التخصص ممكن وسعات بيحصل طبعا

سؤالي بس ليه حددت بس ان التخصص لازم يكون في المايا ومينفعش يكون في الماكس ؟

في ناس بتلاقيها مايا شغالة كله في كله ... تحس انهم شركة متنقلة في حد ذاتهم
          والماكس كذلك لان الماكس user friendly شوية عن المايا

المشكلة عندنا احنا لأننا بنشتغل فحت وردم كله على كله لغاية الرندر والكومبوزتنج وكله سواء ماكساوية او مايوية
          ده حال السوق عندنا اللهم ما ندر

أخي الكريم أهنئك على الموضوع الرائع و الجميل.

للأسف العقلية السائدة هي أن الجميع يبحث عن الأقوى، و يريد أن يتعلم الأقوى و يعتمد على الأقوى.

و للأسف أيضا أنه لا يدرك أن القوة و ابداعه لا يعتمد على نوع البرنامج و انما تنبع من نفسه، و مثابرته في تعلم البرنامج بشكل صحيح دون التشتت في المقارنة.

أخي الكريم كنت دائما أعارض المقارنة بين تلك البرامج و لكن................

موضوعك هذا الجميل، لا بد أن أسأل سؤالا وجيها مما كنت أعترض أنا شخصيا عليه.

طالما أن الشركة التي تعمل بها لديها مصممين في الماكس و الآن في المايا بشكل متساو، فما الذي احتاجت اليه الشركة للجوء الى المايا و لم تجده في الماكس.

و العكس صحيح، طالما أنها لجأت الى المايا ما الذي منعها من عدم الإستغناء عن مصممي الماكس.

سؤال يطرح نفسه لحضرتك و لكل مشارك.

ما هو الذي يمكن فعله في المايا و لا يمكن فعله في الماكس ؟

لما الفكرة السائدة عالميا أن الماكس هو أفضل في الإنشاءات المعمارية و دائما نرى أن أعمال الأنيميشن و الأفلام تتجه الى استعمال المايا. مع أن الماكس أثبت جدارته في الحركة و الداينمكس.

و أخيرا أنا عن نفسي أحلم أن أعمل على المايا بنفس كفاءة الماكس (مع العلم أنني لست بحاجة لذلك...فقط فزلكة) ، فهل هذا الحلم يراود ايضا من يعمل على المايا بتعلم الماكس؟

مع تحياتي لك، أخوك ابو زينة.

موضوع جميل ,
              اصلا من اهم اسباب تقدم الغرب علينا في مجالات عده هو التخصصيه.
              وانا اتمني انو نفس الشيء عندنا يكون بالأردن مش بس بالتخصصيه حتى على مستوى البرامج المستعمله .
              في احد المرات قابلت في احد الشركات (....) المهم .
              الاخ اللي قابلني كان بحكيلي عن المهام الي انا مسؤول عنها وهي:
              1- رسم سكتش للكركتر الي سوف اقوم بتصميمها.
              2- النمذجه.
              3 ثم الإكساء.
              4-عمل الرجنج.
              الأنميشن رحمني منه.
              5-المساعده في الإضاءه(لأنو مافي حد يفهم بالإضاءه) _لسا الشباب جداد على الموضوع .
              وكل هذا العمل براتب يدوب يكفي دخان .

وشكرا اخي على الموضوع القيم .

Animation
              اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا واعمل لآخرتك كأنك تموت غداً
              اذا طعنت من الخلف .. اعلم انك في المقدمه

---------

المشاركة الأصلية بواسطة ahmadsaeed مشاهدة المشاركة
                موضوع جميل ,
                اصلا من اهم اسباب تقدم الغرب علينا في مجالات عده هو التخصصيه.
                وانا اتمني انو نفس الشيء عندنا يكون بالأردن مش بس بالتخصصيه حتى على مستوى البرامج المستعمله .
                في احد المرات قابلت في احد الشركات (....) المهم .
                الاخ اللي قابلني كان بحكيلي عن المهام الي انا مسؤول عنها وهي:
                1- رسم سكتش للكركتر الي سوف اقوم بتصميمها.
                2- النمذجه.
                3 ثم الإكساء.
                4-عمل الرجنج.
                الأنميشن رحمني منه.
                5-المساعده في الإضاءه(لأنو مافي حد يفهم بالإضاءه) _لسا الشباب جداد على الموضوع .
                وكل هذا العمل براتب يدوب يكفي دخان .

وشكرا اخي على الموضوع القيم .

ياما شوفنا وياما هنشوف

السلام عليكم ورحمه الله

ردود للأخوه
                  kemoemo
                  بالنسبه لأروما اى فرد يستطيع التقدم لأى مكان لطالما تعجبت من شخص يستحى وهو يفعل الحلال وهناك من لا يستحى وهو يفعل المعصيه ... طبعا اعلم ان الكثير يخشى ان لا يكون مستواه دون المستوى فلا يسبب له سوى الإحراج ان احد ما سوف يسخر منه اريد ان اقول هنا ان من يفعل ذلك اما انه ولد بيده ماوس ونازل معاه لاب توب او انه شخص له نفسيه ضعيفه ... من يريد التقدم فقط يتقدم والرزق بايد الله انا لا املك لنفسى شئ ولكن ليوفقنى الله واساعد من يتقدم لأدله على الطريق
                  وعموما اجادته الماتيريل والأضاءه والمودلنج من الأشياء المحببه عموما

الشريف أحمد
                  اما بالنسبه لتوافق الماكس والمايا ففعلا كل مره يوجد توافق اكثر يمكن منذ زمن وقبل ما اتوديسك تشترى مايا وسوفت ايمدج منذ fbx والدنيا بقت اسهل بالعكس انا كنت متوقع افضل من كده بعد الشراء ولكن لا يزال عده امور لم تحل حتى الأن وستظل عقده الz up هى المشكله الأولى لماكس للتعامل مع باقى البرامج بس علشان ما يحصلش لبس فى الموضوع هما عملوها كده لأنها بالنسبه للشغل المعمارى هى ميزه وخاصه ان ماكس هو افضل برنامج للشغل المعمارى ... اما بالنسبه ان يكون الماكس هو البدايه لا طبعا مش شرط ان يكون هو البدايه كلهم يمكن ان يكونوا هما البدايه والنهايه كمان لأن موضوه النمذجهتقريبا فيهم كلهم واحد مع بعض الأدوات زياده ونقص ... اما عن برامج التفاصيل الأكثر فهى زى برش والميد بوكس ..

doctor3d
                  انا مقصدش ان الماكس مافيهوش تخصص بالعكس التخصص موجود فى كله بس انا قصدى ان من الصعب عدم وجود تخصص فى مايا لنوا برنامج كبير فى الحجم وليس المستوى كما انه يعتمد على اجزاء صغيره للتكوين وفكره النوود ومفيش داعى للى مش فاهم يعنى ايه نوود انوا يسال لانوا موضوع يطول شرحه المهم ان المايا بمثال ساذج للتبسيط فقط ان الوقت اللى هتعمله لعمل فونط بيعدى من امام الكاميرا هو هو الوقت اللى هتعملوا لعمل غابه فيها شجر يتحرك مع الرياح وهو تقريبا ساعه مثلا بينما فى ماكس الفونط هيأخذ 5 دقائق والغابه يومين (طبعا انا مش قصدى المثل على وجه التحديد) المهم هذا ما جعل المايا مش بتاع ضرب بروجيكت فى يومين او ساعتين زى الماكس والسوق العربى طبعا زى ما احنا عارفين كلنا ابو الضرب كله بيجى العميل عايز قريه سياحيه ف3 ايام حوالى 10-15 دقيقه ويديلك 500 جنيه وهو بيبصلك نظره الباشا لما بيدى شحات فى اشاره...
                  كمان عايز اقول ان العرب بدأوا يتجهوا للتخصص هو صحيح مش زى ما احنا شايفينه عند الأجانب بس على الأقل افضل قليلا عما سبق يعنى مش بقول ان فيه واحد عندنا بتاع شيدنج فقط لا طبعا بس هو مشهور اكتر بتاع شيدنج وماتيريل ورندر ولايتنج مثلا انما طبعا لو جالوا انيمشن سهل او نمذجه سهله طبعا هيعملها ولو فيه كومبيست مبدئى بيقوم بيه بس كنا فين وبقينا فين الحمد لله على كده ده الأول ماكنش فيه تخصص فى برنامج فما بالك بجوه البرنامج نفسه .. هديكوا مثال سريع لواحد صديقنا بيشتغل مايا اسمى يسرى بيشتغل مايا راح فتره اشتغل بره فى ال ام المشهوره طبعا لو حد عارفه بتاعه الأفلام العالميه المهم راح بيشتغل هناك فعمل موديلنج(نمذجه) وبعدين لقاه واحد بينده من اللى شغالين هناك (طبعا دول هما الأسماء اللى بنسمع عنهم مجرد سمع فى سى جى توك) بيقولوا ايه اللى انت عامله ده فى فيرتكس مش فى مكانها(نقطه يعنى فى النمذجه) فيسرى قالوا طيب شيدها بس موف وحركها مكانها الأجنبى قالوا ليه اعمل كده هو انا اللى عاملها موديلنج تخيلوا رجعوا بالموديل علشان نقطه كان ممكن فى جزء من الثانيه يرجعها مكانها ده غير هناك اللى ينسى سمى الأوبجكت بأسمه بيترفض

zeina
                  بالنسبه لموضوع الماكس والمايا واحتياج الشركه عندنا او عموما بدون الخوض فى سياسه الشركه السريه
                  الشركه هنا بتختار اللى شغله كويس بشكل عام فممكن نلاقى واحد بيشتغل ماكس افضل من اللى بيشتغل مايا وممكن يشتغل مايا احسن من اللى بيشتغل ماكس لأنى زى ما قلت قبل كده الأهم فى الشغل هو المصمم وليس البرنامج لأن اللى بيهم الشركه او اى شركه هى النتيجه يعن انا متصور ان لو فى تلاته مثلا بيشتغله بليندر او سينما فور دى وكان شغلهم كويس الشركه اكيد هتشغلهم واللى خلانى اقول تلاته لأن الشركه هتبقى دايما محتاجه عدد علشان يشيلوا بعض ويشيلوا شغل فى وقت معين يعن كان فيه واحد هنا قبل ما اجى اسمه احمد كمال على ما اتذكر كان بيشتغل كل حاجه ماكس مايا لايت ويف اى حاجه وكل مايكون فى مشكله معينه يحلها ببرنامج معين ماشاء الله عليه ... الأكيد هنا فى الموضوع ان الشركه بتحدد اختيارها للشخص اللى هيقوم بالموضوع مش للبرنامج بتختار الشخص حسب احتياج الشغلانه وقوه اللى بيعمل عليها فاهمنى ازاى موضوع الشخص بيشتغل ايه ده موضوع راجع للشخص مش للشركه ومدى الإمكانيات اللى هى عايزاها يعنى مثلا كان فيه شغلانه محتاجه تحريك ترانسورمر لتلفيزيون وسماعه وموبيل فى الماضى عاملها واحد شغال على ماكس بعد سنتين مشى الشخص ده وجات شغلانه تانيه محتاجه نفس الشئ بس لغساله ترانسفورمر واتعملت عند واحد بيشتغل مايا يعنى نفس الشئ اتعمل مرتين ببرنامجين مختلفين فقط لإختلاف مصمم الجرافيك وممكن يبقى الشخص موجود بس لما جات الشغلانه كان فى ايده شغل تانى مايقدر يسيبوه ومثال اخر فيلم دكان شحاته ماكس ومايا اشتغلوا فيه واتقسمت الشغلانه بالليل وبالنهار النهار لمايا والليل لماكس وده فقط لأن شغل النهار كان فيه مجاميع كبيره وده هيتحل فى برنامج ماسيف والبرنامج بيشتغل مع مايا بس وجه فيلم تانى فيه مجاميع تانيه بس بيتحركوا حركه معينه اتخد فى ماكس فقط حتى الأن وهكذا... اما الحاجات المعماريه اللى بتقوم بيها اروما فلماكس والأتوكاد فقط هما اللى بيقوموا بيها...اما عن سؤالك عن الحاجات اللى بيقوم بيها المايا مش ماكس او ماكس مش مايا فالموضوع ده محتاج رد تانى ةتفكير تانى اعذرنى قليلا وان سمح الأمر سوف اقوم بذلك لاحقا

ahmadsaeed
                  والله يا احمد واكتر من كده وربنا بيزيح ابعد بس انت عن الدخان اهم حاجه نصيحه ليه وليك

انا حاسس ان بصدعكم كل مره اتكلم فيها بس والله ده لأنى بحب اقول كل حاجه علشان اوفى بقدر الإمكان وده بيبقى على فترات طويله لأنى كل ما اكتب شويه اشتغل وارندر شويه علشان الوقت انا حتى مش عارف اذا وانا بكتب دلوقت ممكن يكون فى واحد كتب حاجه وانا مش واخد بالى

موضوعك رائع
                    بس تعرف
                    انا فى رائ المتواضع
                    انها مسألة تتوقف على المصمم نفسه وقوته واتقانه لاستخدام البرنامج

وطبعا طبعا كشهر واسعه منذ بدايه الثرى دى هو الماكس
                    وبالتالى اى واحد يحب يتعلم تصميمات ثرى دى بيكون اختياره حسب ما سمع انه ثرى دى ماكس
                    ثم بدأ ظهور المايا فى الوطن العربى
                    ولكن للاسف لحد الان لم تظهر الاعمال القويه عليه
                    وأيضا انا اضيف انه فى خلال سنتين سيكون للسينما فور دى مستقبل راااااائع جدا
                    لانه برنامج ثلث وغير معقد وقوى فى نفس الوقت واظن انه فى اعمال قويه عليه فى الشرق الاوسط
                    فالبتالى هى مسأله نسبيه
                    ولكن السؤال هو اى برنامج اكثر يميل له الناس
                    فهو طبعا بدون منافس هو الثرى دى ماكس ( لشهرته وليس الا ) للمبتدئين
                    وبس ^_^
                    سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمة
                    اتمنالكم التوفيق باذن الله
                    لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
                    http://vimeo.com/12822850
                    لمشاهدة دروس السينما هنا
                    ...http://vimeo.com/14299485
                    بالتوفيق للجميع

اشكرك بعنف

المشاركة الأصلية بواسطة only_love1 مشاهدة المشاركة
                      موضوعك رائع
                      بس تعرف
                      انا فى رائ المتواضع
                      انها مسألة تتوقف على المصمم نفسه وقوته واتقانه لاستخدام البرنامج

وطبعا طبعا كشهر واسعه منذ بدايه الثرى دى هو الماكس
                      وبالتالى اى واحد يحب يتعلم تصميمات ثرى دى بيكون اختياره حسب ما سمع انه ثرى دى ماكس
                      ثم بدأ ظهور المايا فى الوطن العربى
                      ولكن للاسف لحد الان لم تظهر الاعمال القويه عليه
                      وأيضا انا اضيف انه فى خلال سنتين سيكون للسينما فور دى مستقبل راااااائع جدا
                      لانه برنامج ثلث وغير معقد وقوى فى نفس الوقت واظن انه فى اعمال قويه عليه فى الشرق الاوسط
                      فالبتالى هى مسأله نسبيه
                      ولكن السؤال هو اى برنامج اكثر يميل له الناس
                      فهو طبعا بدون منافس هو الثرى دى ماكس ( لشهرته وليس الا ) للمبتدئين
                      وبس ^_^

هاهاها .... مصطفى كالعاده
                      بالنسبه لرأيك المتواضع ده اكيد قصدك بيه طبعا تأيدا لرأى ... زى ما انت قرأت الردود السابقه لأنى متوقع منك انك لست كبعض الناس الذين يدخلون لمجرد الرد وليس المناقشه
                      بالنسبه انوا لم ظهر الثرى دى كان الماكس فدى معلومه ليست صحيحه على حسب معلوماتى انوا ظهر بسوفت ايميدج و اليس وويف فرونت (اللى بعد كده بقى اليس ويف فرونت ثم اصبح مايا) وبعدين ظهر 3دى استديو ثم تطور الى 3 دي استوديو ماكس فى الأخر
                      اما عن اسفك بخصوص الأعمال القويه لم توضح لنا ان كان اسفك هذا على الماكس ام عن المايا كما اريد ان توضح لى اسفك على الأعمال القويه مقارنه بأعمال السينما فور دى القويه ام بأعمالك انت القويه
                      ام عن اضافتك الخاصه بوجود المستقبل الرااااائع جدا للسينما فور دى ارجوا وضع المشيئه قبلها فهو وحده من يعلم الغيب بجانب انى مش عارف ليه حددتهم سنتين
                      اما اذا اردت ان تسمع رأى المتواضع عن السينما فور دى فهو فعلا برنامج قوى جدا بدون مزاح وكانت بدايته قويه ايضا جدا كما انه يحتوى على افضل الأدوات التى كانت تنقص كل من ماكس ومايا مع بعض كطريقه وضع الماتيريل والبدى بنت العبقرى الذى كثيرا ما نلجأ ايه لحل مشاكل التكتشر فى ماكس والبارتكل العبقرى سنكنج بارتكل اللى كنت بحترمه جدا لما نزل بلاجن لماكس وبعدين اشتراه سينما فور دى لينزل كسيستم اساسى لنظام الجزيئات به كل هذا جعلنى اعتقد منذ خمس سنوات ان السينما فور دى سوف يجتاح العالم منافسا القوى العظمى للجرافيك وها انا دائما اراه البرنامج ذو الحظ العاثر (انا سمعتها كده) ولكن الواضح ان ما ينقص هذا البرنامج استشهادا بكلامك (انها مسألة تتوقف على المصمم نفسه وقوته واتقانه لاستخدام البرنامج) اللى بينجح اى برنامج فى العالم هو المستخدم له .. كثيرا جدا ما نسمع عن برامج قويه ولكنها تخسر او يقل استخدامها لذلك يا مصطفى اذا كنت ميقن فعلا باذن الله ان يكون للسينما فور دى شأن فأعلم ان ذلك متوقف عليكم مستخدمين البرنامج - البرنامج عامل اللى عليه وهو بالفعل قوى وقادر بسهوله حقيقيه على المنافسه
                      وبعدين يا مصطفى انا كلامى اللى كتبته فى الأول كان واضح ان مش بتكلم لصراع برامج لو تلاحظ فأول كلامى انا اتكلمت عن نهى الرسول عن العصبيه القبليه ... ومش كلام ظريف اللى انت كل شويه تكتبه عن مقارنات برامج الثرى دى بالسينما فور دى وان المبتدئين بيدوروا على ماكس ... انا لم قارنت بين ماكس ومايا لم اقصد ان اقلل من البرامج الأخرى ولكن السؤال اللى اتقالى كان بخصوص وضع البرنامجين فى شركتى فرديت بصفه عامه مستخدما البرنامجين كرمز لصراع بينهم يمكن بعد ذلك ان يكون اى برنامجين اخرين ووضحت اننا كلنا اخوه..ارجوا منك كنصيحه اخويه بدل ما تضيع وقت فى البحث على كل من يتكلم عن البرامج المنافسه لبرنامجك وتتكلم عنهم وتثير روح الكراهيه ممكن احسن تكرس وقتك اما فى خدمه مصممين الجرافيك او تقوم بعمل شئ قوى تثير به المنافسه بيننا وليس الشحناء ويا ريت الموضوع يتقفل بعد كلامى هذا سواء منك او من اى واحد الموضوع مجرد كلام غرضه الإفاده بس
                      وشكرا للجميع

السلام عليكم
                        اسمحولي بالمشاركة المتواضعه معاكم انا بالتاكيد متوافق معاك يا هوجو في اهمية التخصص بس مش لازم برده ننسى مبدء اعرف كل شيء عن شيء واعرف شيء عن كل شيء فمع التخصص في الماكس لابد معرفة الفكرة الاساسيه للعمل في البرامج الاخرى المنافسه لحل المشاكل المستعصيه في البرامج الاحترافيه او لان برده فكرة انقراض البرامج وارده برده وزي ما انت قلت عن اندماج اليس وويف فرونت في اليس ويف فرونت وبعدين الموضوع اتطور واصبح المايا فمين عارف دلوقت بعد ما اوتوديسك متبعه سياسة السيطرة على المنافسين يمكن يندمج البرامج في واحد جامد او انقراض احدهم لاخلاء الساحة لاخر
                        ويضاف لفكرة التخصص برده اننا ما ننساش انا في الاول والاخر مصمم البنامج اداة ومش اكتر من كده مش هو اللوحة النهائية لي لا دا هو مجرد فرشه وبالتالي مش هو العنصر المسيطر في الموضوع
                        اما بخصوص التطور في الجرافيك في بلادنا العربه فهي حتفضل برده محدوده وبطيئه لان دايما في حساب لراس المال والعائد وهامش الربحيه والسيطرة على التكاليف و... و.... و..... وغيره والفن اخر كلام يا سلام
                        ياريت مكنش طولت
                        Freelancer 3d Generalist & VFX artist
                        http://www.behance.net /shrifazmy/frame

ياااه ايه بس كل الكلام الكبير داه
                          وانا على فكره الموضوعات دى بدخلها بالصدفه مش بدور عليها ولا حاجه
                          وانا والله اعلم انى لم اقصد اى شئ يحمل كراهيه او اى شئ
                          وانا اتناقش معاك وبالنسبه لاسفى عن الاعمال القويه كنت اقصد المايا لحد الان لم ارى عمل قوى للمايا فى المنتدى
                          وهذا ليس ضعف البرنامج بالعكس انا من عشاق المايا وان شاء الله قريبا سوف اتعلمه
                          واما الماكس فما شاء الله عندنا عباقره فيه واعمال قويه جدا فيه
                          اما بالنسبه لاعمالى فلو انت تراها قويه فهذا كرم منك لانى لا ارها كذلك
                          وكان خلاصه حديثى الاول
                          اننى اتكلم عن المصمم بشكل عام على اى سوفت وير وقبل كل داه ان التصميم ما هو الا فكره
                          فكره قويه وجديده = تصميم ناجح على اى برنامج المهم الاتقان فى العمل

وذكرت ايضا انه الاكثر شهره هو الماكس وبالتالى انا لو ببحث عن مصممين فى شركه خاصه اكيد هبحث عن مصممين ماكي
                          وقليل يعرف المايا واى برامج اخرى
                          وبس يا سيدى مش عارف انت زعلت منى ليه بس
                          ولو انت قدرت تكون شخصيه مصطفى من كلامك السابق
                          فسأترك الايام تعلمك عن شخصيتى
                          تحياتى لك اخى الكريم
                          سأنقطع فتره عن الانترنت الايام القادمة
                          اتمنالكم التوفيق باذن الله
                          لمشاهده دروس الفوتوشوب هنا
                          http://vimeo.com/12822850
                          لمشاهدة دروس السينما هنا
                          ...http://vimeo.com/14299485
                          بالتوفيق للجميع

أشكر أخي عبد السلام صاحب الأخلاق الرفيعة
                            .
                            كذلك شكري للأخ شريف عزمي على مشاركته
                            .
                            بالنسبة لشركة اوتوديسك همها السيطرة عالسوق باحتكار اكبر عدد من البرامج
                            وفكرة الدمج أتوقع انها مش واردة
                            لكن يتبادر لذهني تساؤل
                            الدور على اي برنامج مستقبلاً ستقوم اوتوديسك بشراءه
                            .
                            أيضاً ملاحظة اتمنى من أستاذي عبد السلام مشاركتي بها:
                            انا أتابع السي جي توك
                            ستلاحظ أن أجمل الأعمال تكون في الماكس والأكثر واقعية
                            وعلى الرغم من هذا وجدت الاحصائية التالية من خلال المتابعة
                            في السنة السابقة:
                            ععد زوار قسم الماكس يفوق 70
                            زوار المايا 30 أو أربعين
                            باقي البرامج تجد 20 وهكذا
                            الأقل هو السوفت ايميج
                            الآن:
                            انقلبت النتيجة بين المايا والماكس
                            70 مايا
                            45 ماكس
                            والعدد في تزايد بالمايا
                            .
                            .
                            للأمانة في هذه اللحظة التي اكتب بها هذا الرد
                            الماكس 39
                            المايا 35
                            السوفت ايميج 3
                            بلندر 10
                            مودو صفر
                            سينما فوردي 23
                            لايتويف 3

وننتظر المزيد من الآراء بارك الله فيكم

اتمنى من الأخ مصطفى اخذ الموضوع بجدية وعدم تغيير مسار الحوار
                              رأيك أخي مصطفى يهمنا ونتمنى منك المشاركة برأي عام حيادي

يعمل...
                              X