Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل من مساعد d:

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل من مساعد d:

السلام عليكم و رحمه الله
    ازيكم يا رجاله
    انا حابب اخد رأيكم فى حاجه كده قبل ما ابدأ اى حاجه
    انا اولاً اسمى محمد من مصر كنت بشتغل على برنامج سينما 4 دى من حوالى 3 4 سنين
    و بعدين سبته و رحت خدت دوره 3 دى ماكس فى احدى المراكز التعليميه بس كانت تعتبر دوره بدائيه مش متطوره اووى
    و طبعاً لظروف الدراسه بما انى كنت فى ثانويه عامه ف سبت الكلام دا كله السنين اللى فاتت
    و دلوقتى اهو اشتغلت حاجات بسيطه على الفوتوشوب بس برده مش احتراف بس بصراحه انا عاوز ارجع تانى للماكس لأنى بعشق ال3 دى و الانيمشن و التصميم و الابداع فهل من مساعد يقدر يساعدنى فى الموضوع دا
    عموماً دا ايميلى : zuma_x0x@yahoo.com / zuma_x0x@hotmail.com
    متشكر جداً على اى حال ...

انصحك باسطوانات ديجيتال توترز لحد ماتوقف على رجلك ثم للاحتراف
    عليك باسطوانات سى جى اكاديمى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
      مرحبا ً بك أخي الكريم ..... بالنسبة لتعلم برامج 3d يجب أن تضع في إعتبارك أنه ليس من السهولة تعلمها في وقت قصير
      حتى المحترفين أخذوا وقت طويل كي من 2 إلى 7 سنوات كي يصلوا إلى الإحتراف في برامج 3d ..........
      المشكلة في السابق لم تكن هناك مصادر تعليم لتلك البرامج وأيضا ً الأجهزة لم تكن بتلك القوة لكي تسمح بالتعلم من خلال
      الجهاز الشخصي ،، الآن تطورت الأجهزة وكذلك البرامج وأيضا ً مصادر التعليم كثرت فهناك الآلاف من مصادر التعليم
      فقط عليك البحث عنها في Google أو اليوتيوب وأيضا ً المنتديات الخاصة ببرامج 3d ،،، النقطة المهمة لكي تتعلم
      أن يكون لديك الصبر ثم الصبر ثم الصبر والكفاح ،، تعلم برامج 3d ليس سهلا ً على الإطلاق وليس صعبا ً على الإطلاق
      أهم شيء يكون لديك الإصرار والتحدي كي تتعلم شيء جديد يوميا ً ،،، فمثلا ً تبدأ بتعلم واجهة البرنامج بشكل عميق
      والأدوات والخيارات ومن ثم تبدأ بتعلم المودلينح أو النمذجية أو تشكيل الكائنات المختلفة ( مثل : سيارات - طائرات -
      مباني - أجهزة ....الخ ) بحيث يكون لديك خلفية واسعة عن كيفية إنشاء الكائنات وبالتالي تستيطع أن تكتسب خبرة في
      المودلينج وبالتالي مهما واجهة من مودلينج في حياتك العملية تستطيع أن تقوم بعمله ...................
      أيضا ً هناك نقطة مهمة جدا ً حدد ماذا تحتاج بالضبط من تعلم برامج 3d ،، هل أنت تعمل في مجال العمارة والمباني
      وتحتاج إلى خراج مناظير ثلاثية الأبعاد أم أنك تحتاج برامج 3d لكي تعمل أفلام كرتون أو ثلاثية الأبعاد أم أنك تحتاج
      للفيدو وغيرها ...... يجب أن تحدد الهدف من تعلمك لبرامج 3d وحاول أن تتخصص في مجال واحد مثلا ً العمارة
      والتصميم الداخلي وكيفية إخراج مناظير ثلاثية الأبعاد ،،، نصيحة لك لاتدخل في أي موضوع من مواضيع 3d إلا بعد
      أن تنهي المواضيع التي قبلها وتتعلم بالتدريج ،، ومن المهم جدا ً أن يكون لديك جهاز كمبيوتر بمواصفات قوية حتى
      يساعدك في التعلم وأيضا ً يكون لديك إنترنت في المنزل كي تستطيع أن تنزل دروس وتتعلم .

المشاركة الأصلية بواسطة عزوزبوجي مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
        مرحبا ً بك أخي الكريم ..... بالنسبة لتعلم برامج 3d يجب أن تضع في إعتبارك أنه ليس من السهولة تعلمها في وقت قصير
        حتى المحترفين أخذوا وقت طويل كي من 2 إلى 7 سنوات كي يصلوا إلى الإحتراف في برامج 3d ..........
        المشكلة في السابق لم تكن هناك مصادر تعليم لتلك البرامج وأيضا ً الأجهزة لم تكن بتلك القوة لكي تسمح بالتعلم من خلال
        الجهاز الشخصي ،، الآن تطورت الأجهزة وكذلك البرامج وأيضا ً مصادر التعليم كثرت فهناك الآلاف من مصادر التعليم
        فقط عليك البحث عنها في google أو اليوتيوب وأيضا ً المنتديات الخاصة ببرامج 3d ،،، النقطة المهمة لكي تتعلم
        أن يكون لديك الصبر ثم الصبر ثم الصبر والكفاح ،، تعلم برامج 3d ليس سهلا ً على الإطلاق وليس صعبا ً على الإطلاق
        أهم شيء يكون لديك الإصرار والتحدي كي تتعلم شيء جديد يوميا ً ،،، فمثلا ً تبدأ بتعلم واجهة البرنامج بشكل عميق
        والأدوات والخيارات ومن ثم تبدأ بتعلم المودلينح أو النمذجية أو تشكيل الكائنات المختلفة ( مثل : سيارات - طائرات -
        مباني - أجهزة ....الخ ) بحيث يكون لديك خلفية واسعة عن كيفية إنشاء الكائنات وبالتالي تستيطع أن تكتسب خبرة في
        المودلينج وبالتالي مهما واجهة من مودلينج في حياتك العملية تستطيع أن تقوم بعمله ...................
        أيضا ً هناك نقطة مهمة جدا ً حدد ماذا تحتاج بالضبط من تعلم برامج 3d ،، هل أنت تعمل في مجال العمارة والمباني
        وتحتاج إلى خراج مناظير ثلاثية الأبعاد أم أنك تحتاج برامج 3d لكي تعمل أفلام كرتون أو ثلاثية الأبعاد أم أنك تحتاج
        للفيدو وغيرها ...... يجب أن تحدد الهدف من تعلمك لبرامج 3d وحاول أن تتخصص في مجال واحد مثلا ً العمارة
        والتصميم الداخلي وكيفية إخراج مناظير ثلاثية الأبعاد ،،، نصيحة لك لاتدخل في أي موضوع من مواضيع 3d إلا بعد
        أن تنهي المواضيع التي قبلها وتتعلم بالتدريج ،، ومن المهم جدا ً أن يكون لديك جهاز كمبيوتر بمواصفات قوية حتى
        يساعدك في التعلم وأيضا ً يكون لديك إنترنت في المنزل كي تستطيع أن تنزل دروس وتتعلم .
        شكراً اخى الكريم على ردك الجميل
        و لو على الصبر انا الحمدلله صبور ب درجه كافيه لدرجه انى كنت وصلت مشارف احتراف السينما 4 دى بس بس ربنا موففش و كله بسبب الدراسه و الحمدلله كله تمام دلوقتى و متفرغ لتعلم الثرى دى ماكس و لو على السبب لتعلمى له هو انى بحب التصميمات و الابعاد الثرى دى كلها بمختلف المجالات مش حاجه معينه و اتمنى الاقى اللى يساعنى فيه و على الاقل يدينى لينك لاحدث اصدار انتوا شغالين عليه على الماكس علشان اقدر اتعامل معاكوا لو حاجه وقفت قدامى

المشاركة الأصلية بواسطة shevshenko مشاهدة المشاركة
          انصحك باسطوانات ديجيتال توترز لحد ماتوقف على رجلك ثم للاحتراف
          عليك باسطوانات سى جى اكاديمى
          متشكر حضرتك على المساعده
          بس ممكن لو تدينى حضرتك لينكات الاسطوانات دى علشان اقدر احملها و يا رايت لو لينك للبرنامج ذات نفسه بالاصدار الحديث اللى انتوا شغالين عليه و شكراً

خد اللينك دا وادعيلى
            http://forums.cgway.net/cg22178/
            لا اله ألا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
            .......................................
            www.facebook.com/karakeebanimation3d

http://www.digitaltutors.com/09/training.php?cid=110

دا لينك شركه ديجيتال توترز
              شوف اسم الاسطوانه واعمل سيرش على جوجل

المشاركة الأصلية بواسطة mybaby مشاهدة المشاركة
                خد اللينك دا وادعيلى
                http://forums.cgway.net/cg22178/
                متشكر اووى و ربنا يكرمك و يكون دا فى ميزان حسناتك ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة shevshenko مشاهدة المشاركة
                  http://www.digitaltutors.com/09/training.php?cid=110

دا لينك شركه ديجيتال توترز
                  شوف اسم الاسطوانه واعمل سيرش على جوجل
                  متشكر جداً

مرحبااا انا عضو قديم كنت غائبا لاعمل على مشروع بسيط طلبت المساعدة هنا لكن لم اجد اي مساعدة مشروعي بسيط لكن سيكون ذو نفع كبير ليس لدي اي اصدقاء في بلادي
                    وانا اكتب اليك لنتحد على هذا المشروع كل العرب من فضلكم ............
                    بلمناسبة اسمي عبد الباسط عمري 17 سنة اسكن بالجزائر
                    هذا عالم مجنون جدا ليس هنالك مكان تجد فيه المساعدة على كل حال شكراااااااااا
                    سابحث ولو كلفتني حياتي ..........شكرااا

janky_jo600@yahoo.com
                      كلمنى عالميل

My Vimeo

دروس الاخ العقرب77 رحمه الله

خيركم من تعلم العلم وعلمه
                      " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

لو كان الرندر رجلا لقتلته

نصيحة لوجة الله تعالي
                        لا ابغي منها اي شئ سوى ارشادك ليس الا

انا كنت مثلك تماما واسمي محمد ايضا
                        المهم
                        انا تدربت علي الماكس و الان الحمد لله اجيد التعامل معة واعمل بة حاليا
                        ولكني اخدت وقت في التعليم لاني اعلم نفسي بنفسي وحبيت اخد دورات بصراحة لقيتها لاتسمن ولاتشفي من جوع

انا اخدت في المركز الروسي
                        وفية مركز اخر في المنيل
                        بس فية مركز امنيتي ادرس فية لانة بصراحة خطير انا وقع في ايدي اسطوانات تعليمية لية جامدة مووووووووووووت

الناس فية بيشرحوا بجد بزمة واللي انتا عايزة بس المشكلة انة غالي شوية بس خطير
                        مركز الرباط
                        اقسم بالله انا مش تبع المركز دة ولا حتي درست فية بس فية ناس دخلوة انا اعرفهم وشوفت ازاي الناس دي بتشرح
                        والله ثم والله انا بجد عايز ادرس فية
                        نصيحتي ليك من الاخر ادخلة وخد الدورات بتاعتة كلها بس بالترتيب
                        يعني خد الموديل ليفل 1 العادي
                        وبعدين خد اللفل اللي بعدية الموديلنج المنتخصص وكمل الي ان تنتهي

مع احترامي وتقديري
                        محمد
                        اذا اردت شيئا بشدة
                        فاطلق سراحة
                        فأن عاد اليك فهو ملك لك للابد
                        وان لم يعد
                        فهو لم يكن لك من البداية

يعمل...
                        X