Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هلام البزاق

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

توعية الناس اهم بكثير ياعم ياسر
    السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
    علي ابن ابي طالب

المشكله يا وليد ان كل الي بيوعو الناس بيوعوهم من فئه واحده بس
      طيب قسمو نفسكم
      انا مش ضد المبداء
      انما التركيز علي فئه معينه هيخلي الناس اصلا عندهم رد فعل قبل سماع الكلام
      كنت اتمني من حس كتابة مواضيع عن النصب الي بيحصل في الصيدليات والمستشفيات وبيع الهوا في ازايز
      في الحاله دي لما تقول علي اعلان نصب اكيد ممكن حد يراعي المصداقيه
      .................................................
      اعتقد يا وليد ان النقد هو وسيلة البناء الصحيح
      يعني لو اتصلت بيهم نقدتهم وغير وغيرك
      لازم هيعيدو حسابتهم وهيكون افضل من موضوع ممكن تكون نتيجته ان الناس ماتشوفش القناة خالص !
      بلاد الكوارث
      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة حسام ماهر مشاهدة المشاركة
        نصب يا ولييييييييييييييييد
        نصب
        الراجل بيقول الاعلانات دي نصب

ايه دخل القناه في الموضوع؟
        Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
        Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

المشكله هنا ان فيه ناس هتصدق الكلام ده عشان القناه نفسها محترمه فأي واحد بيشتري هيقول دي قناه محترمه و مش هتعلن عن حاجه مش مظبوطه لكن للاسف انا شوفت الاعلانات دي والصراحه كلها نصب فعلا

tftof مش عارف شكلك ناوي تعمل حمله هجوميه علي حسام مش عارف ليه ؟ ومع احترامي ليك الرد اللي انت كاتبه لا يليق بمستوي الحوار في المنتدي يعني ركب الحمار و اقسم بما يؤمن وكأن الراجل قال انه بيؤمن باللات والعزا
          هل ياتي اليوم الذي اتقن فيه 3d max

أختلف مع حسام ماهر في كثير من الأشياء.. وأراه يحارب ظواهر وردود أفعال متشددة..(من وجهة نظره).. قد أختلف معه حقا لكن لم أره في يوم من الأيام علمانيا..
            يا إخوة العلمانية اتهام خطير جدا.. توخوا الحذر قبل أن تتهموا به أحدا

بسم الله
              أذا فلا بد أن نحترم وجهة نظر حسام لأنه يتكلم من وجهة نظره حتى و أن سب المشايخ الكبار أو أخطأ في حقهم
              لا بد أن نحترم و جهة نظره لأنها وجهة نظره حتى و ان سب قناه أسلاميه بكل من فيها
              ما في مشكله لأنها و جهة نظره

أخت أم زينب هل قال لكى حسام ماهر أنه ليس علمانيا من وجهة نظره أو من وحهة نظرك أو من وجهة نظر العلمانيه

طيب هأقول لك حاجه كمان

أسألى حسام ماهر هل يحب قناة الناس و مشايخها الأفاضل ؟ و لماذا هذا الكره ؟

هأسألك سوؤال تانى برئ تسأليه لحسام ماهر

أيهما يختار أذا تعارض رأى العلم مع الدين ؟ هل يختار رأى العلم ؟ أم يختار رأى الدين ؟

الحمد لله
              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

أحب الصالحين ولست منهم لعلي أنـال بهـم شفاعـة

وأكره من تجارته المعاصى و لو كلنا سواء في البضاعة

.

ادي حسام واللي بيجي منه
                بالله عليك مش المايا أحسن من الجدال
                التعديل الأخير تم بواسطة shady sobhy; 26 / 08 / 2007, 10:09 PM.

المشاركة الأصلية بواسطة tftof مشاهدة المشاركة
                  بسم الله
                  أذا فلا بد أن نحترم وجهة نظر حسام لأنه يتكلم من وجهة نظره حتى و أن سب المشايخ الكبار أو أخطأ في حقهم
                  لا بد أن نحترم و جهة نظره لأنها وجهة نظره حتى و ان سب قناه أسلاميه بكل من فيها
                  ما في مشكله لأنها و جهة نظره

أخت أم زينب هل قال لكى حسام ماهر أنه ليس علمانيا من وجهة نظره أو من وحهة نظرك أو من وجهة نظر العلمانيه

طيب هأقول لك حاجه كمان

أسألى حسام ماهر هل يحب قناة الناس و مشايخها الأفاضل ؟ و لماذا هذا الكره ؟

هأسألك سوؤال تانى برئ تسأليه لحسام ماهر

أيهما يختار أذا تعارض رأى العلم مع الدين ؟ هل يختار رأى العلم ؟ أم يختار رأى الدين ؟

الحمد لله
                  يا TFTOF يعني انا مش عارف حاسس بشيء من القبليه في كلامك
                  المفروض لو فيه خطأ حتي لو قام به مسلم نقول عليه مش نسكت و نداري عليه

يعني انت مقتنع (هلام البزاق) و لو انت صاحب قناه ترضي انه يعلن عندك عن اشياء ليس لها اساس من الصحه
                  هل ياتي اليوم الذي اتقن فيه 3d max

ماهو هذا (هلام البزاق) ؟؟؟

نقطة نظام..
                      أنا لم أقل أن علينا احترام وجهة النظر الخاطئة..
                      تسالني سؤالا غريبا
                      هل قال لي حسام ماهر انه ليس علماني؟
                      سؤال عجيب فعلا
                      هل عليك أن تقول أنك لست لصا حتى أعرف أنك لست كذلك؟ افتراض حسن النية مطلوب في المسلم.. خاصة في أمور العقيدة.. علماني تساوي كافر.. فهل نحن قدر هذه المسئولية أمام الله؟؟
                      أنا مع النقاش كلمة بكلمة.. حتى تقنع الطرف الأخر أو تثبت الحق أمام الناس..
                      لا أن ننهي الموضوع باتهام الطرف الآخر بتهمة تنهي النقاش لصالحنا فقط..
                      أتمنى أن تكون وجهة نظري قد وصلت..
                      تحيتي واحترامي

انا ضد كل الاعلانات الى بتتعرض فى قناة الناس وبعد اضحك على الناس الى بتبيع وانا مدايق جدا من الموضوع دة بالرغم انى مابتفرجش عليها كتير لان العلم يؤخذ أولا من الكتاب والسنة ثم رأى العلماء الملهمين فى المرتبة الثانية

وانا أتفق مع عاطف ان حسام ماهر ماشى فى طريق خطأ وبجد أنا حزين جدا على أرائه لانى ارى فيه انسان ممتاز وأنا احساسى لا يخطىء
                        كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
                        http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
                        تعلم الانجليزية على ضمانتى
                        http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
                        إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
                        http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
                        أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
                        http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

بسم الله

لا يا أخت أنا لست لصا .... هذه هى الأجابه الصريحه المقنعه

عرفتى ماذا نريد من حسام
                          نريد أجابه صريحه مقنعه

حسن النيه جميل مع عدم كشف النيه من قبل المتهم بسوء النيه
                          أما عندما تقومى بأظهار النيه من خلال القول أو الفعل
                          فليس هناك محل للنيه حتى تصبح النيه أمنيه

و نحن مع النقاش في حدود شرع الله و عدم سب المشايخ أو قنوات الخير
                          دائما ما تأتى الضربه القاضيه بمفعول حتى و أن حرمتنا من جولات ترنح الخصم و تخبطه في أركان الحلبه

لكى كل الأحترام

الحمد لله

.

صحيح يا أخي
                            كلام سليم 100%
                            تخيل
                            عملو إعلان عن قدرو طبخ
                            وإعلان آخر عن جوال قديم جدا العجايز ما فكرو يشروه
                            الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
                            الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..

اهلا يا اخوة لماذا تتعصبون من الحوار انا قلت الاعلان نصب والكل متفق معي
                              ما سبب الهجوم اذن ..

ولكي ارد علي اخي عاطف وحتي تهدا اعصابه - لاني اعغلم ان ما قاله غيرة علي الاسلام ..

اولا يا سيدي انا لست علماني ... كيف اكون علماني مثلا واشجع حزب العدالة والتنميه في تركيا وطريقته في التعامل مع الواقع والزود عنه .. سبحان الله .

اما عن قناة الناس : فانا والحمد لله متابع اغلب برامجها وخصوصا برنامج ( قبسات ولمسات ) واحداث النهاية لشليخ محمد حسان .. ولاني من محبي الشيخ صفوت حجازي فدائما اتابعه ..قدر استطاعتي
                              هذا غير متابعة الشيخ مصطفي بن العدوي .. وغيرهم من المشايخ المحترمين .

ممكن تعتقد انه انحناءة للريح .. لكن انا الحمد لله اللي جوايا بقوله .. واللي بيديني مصروف يقطعه .

نتكلم في الجد

لما تزورني سيدة اربعينيه واجد ضغطها ارتفع بسبب تناول وصفه عشبية من الدكتور عادل عبد العال - رغم اني بستريح له كشخص نفسيا - وانها قامت بتخسيس نفسها بنفسها .. كانت النتيجة اصابتها بمرض ارتفاع ضغط الدم .
                              واخري اشترت بودرة الجنين للانجاب .. ثمنها 250 ج رغم ان مرتب زوجها ضعف هذا المبلغ . والنتيجه طبعا صفر . حتي لا تجد روشتة بأسماء الاعشاب ..
                              كما اجد اعلان لبودرة تعالج كل الامراض , طيب ما نقعد في بيوتنا ونبلبع البودرة دي ونخلص .
                              دا غير الراجل بتاع الجنسنج ..
                              وغيره وغيره

الناس بتحب القناة لان فيها مشايخ محترمين فبتعبر ان الاعلانات فيها مصداقية ..
                              انا سمعت مره الشيخ يعقوب بيقول فيما معناه للاستاذ ع عبد الرشيد - ياريت تشيل شريط الرسائل ( انا طبعا مش مضايقني الشريط في حاجه ) لكن كان تقريبا مضايق الشيخ يعقوب
                              وفعلا اتشال الشريط يومين ورجع مره اخري لان الرساله تمنها 4 جنيه .

يعني حتي المشايخ ليسوا موافقين علي كل شئ وهذا شئ طبيعي

الناس في القري والارياف الغير مثقفين بيصدقوا اي شئ .. والصحة طبعا مش لعبة ... عاوز ينصب في العبايات ماشي .. يبيع فجل ماشي ... لكن اعشاب وحتي من غير label طيب ده كلام يا جماعه .

نقابة صيادلة مصر قدمت الي وزير الصحة مشروع قانون لتجريم تجارة الاعشاب لغير المتخصصين .. ونقيب الاطباء اشتكي من غير اتلمتخصيين علي القناة فقامت لاقناة باستضافة اطباء بيغنوا مع الاعلان .

اما كلام الاخ ابوصالح فهو متوازن جدا .. لكن انت تعلم يا ابو صالح ان الناس البسطاء الطيبين بيصدقوا الاعلانات لانها بتأتي مباشرة بعد الدروس ... فهل يرضيك ان يتضرر مسلم بسبب هذه التراكيب التي حتي لا يعرف من يشتريها تركيبها ... وماذا لو اكتشف انه اتنصب عليه .. ساعتها مش بعيد يقول الله يلعن قناة الناس ... الراجل من حرقة دمه هيعمم ساعتها ..
                              بالعكس احنا كلامنا بنحرص فيه علي شكل القناة والنقد متاح مادام بدليل
                              والحمد لله علي نعمة المغفرة .
                              دا وانتي مطلعه عيني ... بحيك مووت

بسم الله

هذا و كفى و الصلاة و السلام على المصطفى صلى الله عليه و سلم

( و إن عدتم عدنا )

الحمد لله

.

يعمل...
                                X