Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Bmw M6

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Bmw M6

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
    كل عام وأنتم الى الله أقرب ... وتقبل الله منى ومنكم صالح الاعمال .
    هذا أول عمل حقيقى لى فى عالم ال 3D وأول عمل لى أتشرف بوضعه فى منبر الجرافيك الاول فى العالم العربى(المنابر) .. الموقع الذى تعلمت منه الكثير والكثير والذى كان السبب الاول فى حبى لهذا المجال ..
    داعيا الله أن يجزى القائمين عليه والمشاركين فيه خير الجزاء

أليكم العمل أحبتى : BMW M6
    العمل على ماكس 9 و فيراى 1.5 وبعض التعديلات على الفوتوشوب
    مدة العمل : مدة كبيرة جدا لا أدرى صراحة كم هى لأنى كل ما كنت بلاقى نفسى فاضى كنت بشتغل فيه
    على العموم هى لا تقل عن 6 أشهر بس عمل متقطع
    النمذجة : high polygons
    ولله الحمد كل العمل من نمذجتى من الاف للياء حتى علامة ال BMW نمذجتى مش أكساء وكذلك الكشافات الخلفية
    ملحوظة أخوتى : حتى لا يسيء أحد فهمى بخصوص وضع العلامات المائية هى فقط لضمان حق الملكية
    خصوصا لانى ناوى أعرض الموديل للبيع
    التصميم : عملت بعض التعديلات الطفيفة فى الواجهة الامامية تتمثل فى الرفارف النافرة أما الظهر فعملت
    فيه تعديلات كتير شوية وكنت ميال شوية فى التعديل للفيرارى F430 أما جنب السيارة فعدلت فى شكل الدليل
    (profile) من الاسفل لاعطائه بعض الطابع الرياضى
    أما بخصوص خطوات العمل فهى plan modeling يعنى ببساطة بجيب plan وافرشه على جسم السيارة
    وسامحونى أخوتى لو مقدرتش أرد على أستفسارات فى الوقت الحالى لانى مشغول جدا عشان بخلص ورق الجيش بتاعى ده غير كمان رمضان... صدقونى اخوتى أنا ترددت كتير قبل ما اعرض العمل فى الوقت ده بس ما قدرتش أستنى .. بس أن شاء الله راح أرد على كافة الاستفسارات الاسبوع القادم ان شاء الله .
    معلشى طولت عليكم ... أترككم مع العمل منتظر آراءكم وتوجيهاتكم

ما شاء الله
    شغل محترفين
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

العمل أعطيه 5 نجوووم , بالذات للصورة الأولى

لكن لن أعطيك النجوم قبل ان تزيل أيميلك من على السيارة! فهو مخرب كل الصور!!! وأنا جاد فيما أقول هههه

بانتظار الصور بدون الأيميل
      في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
      وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

حلو الموديل

بس بعض الصور الاخراج أحسه مش بالمستوى

تحياتي لك
        أمين علي أحمد

http://www.youtube.com/user/AlwaheedKOD
        http://alwaheed2007.deviantart.com/

تحفة بجد !
          شغل ناس محترفة فعلا !

ماشاء الله تبارك الله
            المودلينق نظيف جدا جدا ماشاء الله
            ممكن تقول لنا كيف عملت الخامات والإضاءة؟؟
            4 نجوم
            الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
            الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..

شكرا لكم أخوتى على الردود والتشجيع
              أخى jassar هذه لك

أخى الوحيد ممكن تقولى الصورة رقم كام
              بالنسبة للخامات أخى أبو دبابة عن قريب أن شاء الله

تسلم ايدك يا باشا فى المودلينج ، جميل ونظيف

بس صراحة الاخراج كان ممكن يبقى احسن بكتير ، يعنى انا حاسس ان الالوان باهتة شوية فى بعض الصور ... ورأيي انك لو عايز تستعمل Lens Flare عشان الفوانيس ماتستعملش الجاهز بتاع الفوتوشوب... اعملها بالفرشاه فى خطوات بسيطة حتديلك تأثير اجمل بكتير

يارب للأحسن دايما وانا على فكرة مهتم جداااااااا بتعديل السيارات ...

تحياتى
                The Egyptian Samurai

أول مشاريعى على الماكس
                Bugatti Veyron V16.4
                أول مشاريعي على السينما 4D
                Iron Curtain

ورشة رندرBugatti Veyron

ماشاء الله أخي el_ash3al
                  المودلينج والخامات ماشاء الله ينقصه فقط أخراج افضل ولكن فعلا مستوى ماشاء الله عليك
                  3ds-cars.com نتشرف بيك في منتدى التحدي للسيارات جسار لا تحذف المشاركة
                  بالتوفيق أخي الكريم وياريت تحاول تخرجها في بيئة

التصميم رائع وجميل جدا
                    بس ألي ملاحظة حول اضوية...........المصابيح الخلفية مو واقعية تماما يعني باينة وكأنو تصميم ماكس
                    بس أجماليا المودلينج رائع.............
                    واكساء المصابيح ما وصل للواقعية 100%
                    الله يعطيك الف عافية

excellent
                      5stars

جزاكم الله خيرا أخوتى على ما تعطوننى من تشجيع وخبرات خصوصا لمبتدئ مثلى
                        بس عندى أستفسار ماذا تقصدون بأخراج أفضل .... أخشى أن تكونوا تقصدوا زاوية كاميرا مختلفة
                        لانكم مش هاتصدقوا أن أكتر شيء أرهقنى فى العمل هو أختيار هذه الزوايا الاخراجية !!!!
                        خصوصا الصورة الاولى .... فهى تعرض الواجهة جيدا مع عرض الجانب مع أعطائها منظر بانورامى
                        لذا فأنا أعتقد أنها من أفضل زاوايا الاخراج الخاصة بالسيارات . وأريد من أحد الاخوة مناقشة جادة فى هذا الموضوع

أما بهتان الالوان فهذه مشكلة تواجهنى فى كثير من الاشياء داخل شاشتى لانى أرى الاشياء عندى
                        على شاشتى ال viewsonic تميل الى الغمقان وألالوان حادة الى حد ما أما عند أصحابى فأشعر أن الصورة بتفتح
                        متهيألى محتاج أضبط الجاما بتاعت الشاشة ...... أو أجيب شاشة جديدة !!!!!......!!!!!
                        بس الحمد لله أنا كده عرفت السر أن المفروض أغمق الصورة عندى قوى عشان تظهر الصورة عندكم مضبوطة.

أخى shady sobhy أتشرف بزيارتك للموضوع وأن شاء الله راح أشترك فى منتدى التحدى
                        أخى عبودة معك حق بخصوص المصابيح الامامية ... أما المصابيح الخلفية فمتعوب فيها جامد خصوصا
                        أنها مودلينج مش أكساء .

أها, الصورة أفضل بكثير بدون الأيميل

قصد الأخوة بالإخراج هو إخراج الصورة بشكل عام - بيئة + سيارة وليس السيارة فقط, لأن البيئة قد تفسد حلاوة التصميم أحيانا.
                          في حالتك يعني ممكن تعمل أرضية بلاط مع bumb خفيف ولمعان متوسط , وممكن تعمل الأرضية تختفي بالتدريج مع الخلفية البيضاء.
                          أو يمكنك عمل بيئة كاملة ( غرفة معرض مثلا ), هذه كانت أمثلة فقط والخيال مفتوح

تحياتي ( و5 نجوم مني )
                          في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
                          وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

ما شاء الله عمل جميل جدا ويستحق الرئيسية بصراحة
                            بس قولي انت شغال علي الماكس من امتي ؟؟
                            MY GALLERY

مشاء الله عليك
                              لكن في شوية مشاكل في علامة البي ام وايضا خامات الاضائة الخلفية والجنوط
                              اما الاخراج رائع ممكن خامة السيارة والرندر
                              بالتوفيق

يعمل...
                              X