موضوع: أسئلة عن التصدير من 3D max إلى virtools

ردود: 4 | زيارات: 1821
  1. #1
    عضو
    صور رمزية h5ha
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    العمر
    29
    ردود
    131

    أسئلة عن التصدير من 3D max إلى virtools

    أسئلة عن التصدير من 3D max إلى virtools
    1- كيف يمكنني تصدير ملف تم تصميمه ببرنامج ستوديو ماكس يحتوي علي مشاهد حركية كحركة الماء والبحر والسحاب والعلم الذي ترفرفه الريح ؟
    صممت حوض صغير به ماء يتحرك ببرنامج 3d max لكن لم اعرف كيف أجعله يتحرك في برنامج virtools
    2- صدرت جدار يحتوي على bump من 3D max إلى virtools لكن تحول لون البولك إلى ازرق واختفي البمب وأصبح الجدار أملس ؟
    3- هل يوجد في برنامج 3D max ميزة إدخال صور لمجسم من الأبعاد الثلاثة -أمام-فوق-يسار ثم مسحها وتحويلها المجسم ثلاثي الأبعاد.
    أو هل يوجد برنامج أخر يفعل ذلك


  2. #2
    مشرف منبر Games Design
    صور رمزية general1
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    ردود
    1,066
    1- كيف يمكنني تصدير ملف تم تصميمه ببرنامج ستوديو ماكس يحتوي علي مشاهد حركية كحركة الماء والبحر والسحاب والعلم الذي ترفرفه الريح ؟

    صممت حوض صغير به ماء يتحرك ببرنامج 3d max لكن لم اعرف كيف أجعله يتحرك في برنامج virtools
    يمكنك ان تصدره بواسطة بواسطة الفيرتوولز اكسبورتر (هناك موضوع للاخ اوتوديسك) الحقيقة هناك بعض الحركات و بعض الاوامر فى الماكس لا تطبق في الفيرتوولز مثلا لو عملت نار يعني GIZMO او الPARTICAL SYSTEM يمكنك ان تضع PLAY ANIMATION 3D ENTITY BB لتعمل الحركة اول ما تبدأ المرحلة

    3- هل يوجد في برنامج 3D max ميزة إدخال صور لمجسم من الأبعاد الثلاثة -أمام-فوق-يسار ثم مسحها وتحويلها المجسم ثلاثي الأبعاد.
    أو هل يوجد برنامج أخر يفعل ذلك
    اه فيه طبعا انك تجيب صورة من برا و تفرشها على المجسم فى ثرى دى استوديو ماكس بس انا مش هعرف اشرحلك الان عشان البرنامج غير مثبت هنا
    ان شاء الله ممكن اعملك صور

  3. #3
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة h5ha معاينة الرد
    2- صدرت جدار يحتوي على bump من 3D max إلى virtools لكن تحول لون البولك إلى ازرق واختفي البمب وأصبح الجدار أملس ؟
    كلامك صحيح ... لأن المتيريال اللتي إخترتها تسمى Auto Generation Map ...
    يعني فيها صورة معموللها حسابات لحتى تطلع .. مش تكستشر .. والدليل إنك راح تلاقي نون التكستشر Noise .. وهي لا تحتوي على Bitmap أو صورة أبداً .. بل هي عبارة عن باراميتر يتم حسابها لإخراجها بالنهاية على شكلها الحالي ...
    ويمكنك بمعنى آخر تسميتها بال Shader . ..

    الآن الفيرتوولز وأغلب محركات الألعاب لا تأخذ هذه الأنواع من المتيريال من برامج الثري دي .. لكونها غير مقروئة بها ..

    في بالريسورس تاع الفيرتوولز ب 3D Entites --> Worlds في ملف إسمه Castle.nmo شوفه وشوف كيف المياه فيه ... وإتبع نفس الطريقة

  4. #4
    انا معنديش اى خلفية فى ال game
    بس بالنسبة لل bump map او اى map الماكس عملها generate
    بتعمل convert لل map يوجد طريقتين
    1-right click على slot و عمل render لل map وبعدين اعملها load مرة اخرى
    2-render to texture ودى الافضل لانك بتحول الصور الى الماكس بيعملها وكمان الاضاءة الى صورة علشان سرعة
    الرندار فى الgame

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل