Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موضوع جديد ارجوا الدخول للإفادة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• موضوع جديد ارجوا الدخول للإفادة

يا جماعة انا عاوز اتكلم عن منحة وزارة الاتصالات وياريت الي عندة اي اراء او افكار ما يبخلش يعني عاوزين نتكلم عن مميزاتها عيوبها طبعا في موضوعنا والمجال بتاعنا هوة الجرافيك مالناش دعوة بالبرمجة والاوريكال دلوقت المهم كل الي عاوزة اعرف ابعادها اية بالظبط مع العلم اني مقدم فيها وعندي اختبار يوم 31 / 10 ياريت اي حد يفيدني

والله ماعندي اي فكرة لكن قلت مادامي دخلت لازم على الاقل ارد عليك ..
    وانشاء الله الاخوان يساعدونك باسرع وقت ..

بالتوفيق ..
    استغفرالله واتوب اليه

الصراحه يا ايهاب حتى انا كمان معنديش فكره
      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم........كم انت رحيم يارب

yaaaa_ah@yahoo.com

عاشق التصوير التلفزيونى والميكسر

بلجنز
      http://www.51render.com/article.asp?id=139

سلام عليكم ايهاب
        انا لى اصدقاء كثيريين حصلو على شهادات منها
        بالنسبه ما يتعلق بمنحه الجرافيك الأتى :-

1- " بالنسبه لمبتدأ " سوف تفيده جدا أكثر من اى دوره فى اى مركز فى مصر فى مجال الجرافيك "

2- بالنسبه لمحترف او شخص متوسط ويريد الأحتراف " لن تفيده على الأطلاق للأسف " لو تريد الأحتراف فمركز الرباط هو الحل " فى رأيى يعتبر الأستاذ أحمد صبحى من الناس زوى الخبره الكبيره فى هذا المجال عن أى شخص أخر فى أى مركز تدريب فى مصر " ولو وجدت شخص يعطيك دورات يكون محترف أكثر من الباشمهندس أحمد صبحى فستجد اسعاره غاليه نار ولن يكون متاح لآنه يتم الحاقه فورا للعمل بالخارج "

3- الأفاده الأساسيه لمنحه وزاره الأتصالات " هى الشهـــــــــــــــــاده بالخبره و الكورس المعتمد " - سواء بقى لمبتدأ أو محترف

أتمنى اكون قد أفدتك

[quote=newmain78;921824]

2- بالنسبه لمحترف او شخص متوسط ويريد الأحتراف " لن تفيده على الأطلاق للأسف " لو تريد الأحتراف فمركز الرباط هو الحل " فى رأيى يعتبر الأستاذ أحمد صبحى من الناس زوى الخبره الكبيره فى هذا المجال عن أى شخص أخر فى أى مركز تدريب فى مصر " ولو وجدت شخص يعطيك دورات يكون محترف أكثر من الباشمهندس أحمد صبحى فستجد اسعاره غاليه نار ولن يكون متاح لآنه يتم الحاقه فورا للعمل بالخارج "

انا انستركتور فى المنحة فى شركة يات فرع المنصورة وكنت ادرب الطلبة فى فرع طنطا وانا مش هتكلم ان مستوى ولا غيره ولكن فيه مشاريع بتتعمل وتتناقش بعد التسع شهور وهذه المشاريع عاليه جدا جدا فى المستوى انا مش هتكلم كتير ولكن هحاول ارفع بعض الاعمل كى يتنسى لاعضاء المنابر ان يعرفو مستوى طلبه المنحه وانستركتور المنحة\
          ان شاء الله فى القريب سوف ارفع بعض المشاريع ان شاء الله

بالتوفيق للجميع

ياريت يا استاذ ايهاب ترفع لنا هذه الأعمال حتى نرى المستوى

بس مع أحترامى لكلام حضرتك أنت فهمت كلامى بمفهوم أخر :- التوضيح :-

-" انا ارى ان الأحتراف يأتى بالحب أولا, قبل التعليم " " ويمكن أن يأتى ذلك الحب بعد التعليم - وهو ما يسمى بالحب المؤقت يزول بمجرد تعثر المتعلم فى شىء صعب بالبرنامج "

- فمثلا المبتدأ سوف توفر عليه هذه الدورات جهد كبير فى معرفه ادوات البرامج بنفسه " وحبه للمعرفه هو الذى يدفعه للأحتراف والتواصل "
              - ومع وجود محترفين فى التعليم يؤدى ذلك الى الأرتقاء بمعرفه و مستوى ذلك الشخص

فأنا لا أرى اى مركز فى مصر وان كان فيهم محترفين فى التعليم انه يقدر يوصل الخبره لشخص أخر " - " فالخبره تأتى بمرور الوقت - وتأتى بالتعثر ثم ايجاد الحلول - والتعثر ثم الصبر وسؤال المحترفين " ولا تأتى بدوره مدتها 3 اشهر ولا 8 اشهر

- أكيد تعرف معهد فان كوفر مثلا Vfx هذا المعهد يؤهل محترفين ولا يؤهل مبتدئين " فمثلا من ضمن شروط الألتحاق به المعرفه الجيده للمايا وارسال اعمالك ليتم تقديرها ويتم قبولك ام لآ "
              ليس معنى ذلك انهم لن يشرحوا المايا - لا بل يتم شرحه من الصفر الى النهايه وذلك لزياده الخبره والألمام بالأدوات جميعها بفهم - وهنا يأتى الأحتراف

- أنا شخصيا أخذت دوره أوتوديسك لمده 1 سنه كامله وشهاده عالميه - لكن بعد ماخلصت مباشره الدوره لا أقدر ان اقول انى محترف " فقط أقول انا عارف و فاهم " - لكن محترف لا صعب جدا

ده كان قصدى من الكلام - ليس لتقليل شأن أحد فى التعليم

وجزاك الله خيرا

عفوا أستاذ newmain78

لا أقصد مقاطعة حديثكم لكن لدي استفسار عن قولك " أنا شخصيا أخذت دوره أوتوديسك لمده 1 سنه كامله وشهاده عالميه "
                - ممكن أسأل عنها من أي مركز أو معهد أو شركة.. وتكاليفها وتقييمك للمادة العملية فيها
                في شباب كتير يتمنوا يطوروا نفسهم حتى لو يسافروا أي بلد بس بتصادفهم عدم توافر المعلومات الكافة
                عن المعاهد في الدول العربية و بخل المحترفين أحيانا.. الـ VFS أسعاره جدا مرتفعة غير انه مصاريف
                كندا للسكن جدا خيالية.. مش زي مصر أو سوريا أو الخليج.. مركز الرباط من خلال شرح المهندس
                أحمد صبحي ربنا يوفقه يظهر عليه الاحتراف بس برضك تواجهنا مشكله في انه تنتظر لحد ما يكتمل
                الفصل ومشاكل المعاهد المعروفه.. غير انه مجرد دخولك إلى موقعهم في النت يخليك تراجع حساباتك lol

ومركز أو معهد يات في مصر .. من خلال بحثي في النت لسه مش قادر أوصل لحاجه.. في ناس تنصح بيه
                وناس تقول انه الجرافيك مش ولابد .. وناس تقول انه مقدمات للمايا .. المشكله انه مافيش حد منهم بيتكلم ويشرح
                زي ما عمل المهندس أحمد صبحي....

.

المشاركة الأصلية بواسطة tinimeni مشاهدة المشاركة
                  عفوا أستاذ newmain78

لا أقصد مقاطعة حديثكم لكن لدي استفسار عن قولك " أنا شخصيا أخذت دوره أوتوديسك لمده 1 سنه كامله وشهاده عالميه "
                  - ممكن أسأل عنها من أي مركز أو معهد أو شركة.. وتكاليفها وتقييمك للمادة العملية فيها
                  في شباب كتير يتمنوا يطوروا نفسهم حتى لو يسافروا أي بلد بس بتصادفهم عدم توافر المعلومات الكافة
                  عن المعاهد في الدول العربية و بخل المحترفين أحيانا.. الـ VFS أسعاره جدا مرتفعة غير انه مصاريف
                  كندا للسكن جدا خيالية.. مش زي مصر أو سوريا أو الخليج.. مركز الرباط من خلال شرح المهندس
                  أحمد صبحي ربنا يوفقه يظهر عليه الاحتراف بس برضك تواجهنا مشكله في انه تنتظر لحد ما يكتمل
                  الفصل ومشاكل المعاهد المعروفه.. غير انه مجرد دخولك إلى موقعهم في النت يخليك تراجع حساباتك lol

ومركز أو معهد يات في مصر .. من خلال بحثي في النت لسه مش قادر أوصل لحاجه.. في ناس تنصح بيه
                  وناس تقول انه الجرافيك مش ولابد .. وناس تقول انه مقدمات للمايا .. المشكله انه مافيش حد منهم بيتكلم ويشرح
                  زي ما عمل المهندس أحمد صبحي....

.
                  سوف اقول لك شىء أخى ولآى شخص يريد ان يتعلم ولا يعرف الى أين يتجه :-

- أولا تأكد انك تذهب الى مركز تعليمى " كل من دخل به يشكر فيه على الأقل "
                  سواء أوتوديسك أم الرباط أم أى معهد تعليمى أخر - طالما ان الشخص الذى يشرح ملم بالبرنامج وأدواته وله خبره
                  فلن يزيد فى شرحه شىء جديد ولن يخترع اشياء جديده مثلا عن الذى يتم يشرحه فى أى دوله أخرى أو أى مركز عالمى اخر.

- " الشىء الوحيد الذى يميز المعهد التعليمى عن الأخر بعد مميزات الشرح هى الأختبارات و المشاريع المستخدمه أثناء الشرح وهى أهم شىء والتى يكمن بها كما يقواون " بيت القصيد "

- ثالثا يأتى دور الخروج عن الماده التعليميه الأساسيه بشرح مواد أخرى وأساسيات مرتبطه بها "
                  بمعنى أنه فى المراكز العالميه المرموقه مثلا لا يتم شرح الثرى دى فقط بل يتم شرح كل شىء متعلق بالماده العلميه وفهمها مطلوب لفهم الماده العلميه الأساسيه "
                  بمعنى لو تعرض الشخص الدارس لآختيار الألوان مثلا فى مشاريعه " لها قوانين واساسيات والمعرفه بدائره الألوان الأساسيه وماا هى الألوان المتجانسه والتى تكون لوحه فنيه ألخ...... لابد ان يعرفها الشخص الدارس وفى نفس الوقت ليس لها علاقه بشرح منهج الثرى دى "

بالنسبه لسؤالك عن دورات أوتوديسك أخذتها منذ فتره بعيده تقريبا سنه 2001
                  الدوره فى أوتوديسك لها تكاليف خاصه بمراحلها المختلفه - والأختبارات أيضا لها تكاليفها الخاصه

-
                    أستاذ newmain78

بالنسبة لدورات أوتودسك المذكوره من أين نحصل على تفاصيلها هل تنصح بمعهد معين أم هل هناك مواقع
                    لهذه المعرفه.. أرجو التوضيح..

أنا في طريقي للذهاب لمركز الرباط لتطوير معرفتي وطبعا مركز الرباط غير معتمد من أتودسك نظرا
                    لتغير طريقة وترتيب المناهج في المركز عن تلك المطروحة من جهة أوتودسك.. لا أقول أن الاعتماد
                    ضروري بقدر ثراء المادة العلمية والتطبيق العملي.. إلا أن إعتماد الشهادة أو المركز يدعم الدارس
                    في حياته العملية بشكل كبير.. لأن المقابلات الشخصية في الشركات تحدد بناء على المؤهلات أولا..

أرجوكم المعلومات دي ضرورية.. للأسف لا يوجد معاهد كثيره في مجتمعاتنا متخصصة و محترفة في
                    تعليم الثري دي.. إلا في مصر وسوريا والإمارات و قرأت أنه في المغرب أيضا .. لكن المشهور مصر
                    وسوريا.. الآن الشباب في مصر تباينت آراءهم بين مركز الرباط و معهد يات... يات يقال انه معتمد من
                    أوتودسك وأحد الأعضاء كتب لنك يزعم انه تأكيد لاعتماد معهد يات من جهة أوتودسك.. وبزيارة الموقع
                    .. وجدت انه اعتماد لشركتين بمصر بالمبيعات.. ولا وحده منها يات.. مركز الرباط .. غير معتمد زي ما
                    ذكرت لاختلاف طريقة المنهج عن أوتودسك لاعتقاد إدارة المركز بجودة طريقة التدريس لديهم وأنها أنفع
                    للدارسين من منهج أوتودسك.. يعني شهادتهم مكتوب عليها مركز الرباط التعليمي..

فيييييييييييييين نرووووووووووووووح ..؟؟؟؟؟؟؟؟

-

انصحك بالرباط سوف تجد بها كل طلباتك
                      وعلى فكره انا لا اعمل دعايه للرباط ليفتكر أحد انى شغال فيها
                      ولكن الحق يقال - مبتدأ ام محترف عليك بالرباط وتوكل على الله

يعمل...
                      X