Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف اعمل رندر فيديو بالفيري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف اعمل رندر فيديو بالفيري

السلام عليكم
    انا عملت تحريك لمجسم عملته لكن ماني عارف اشلون
    اطلعه على شكل فيديو بالفيري ارجو الإفادة

للرفع
    للرفع للرفع

ياناس مفيه أحد يرد على السؤال ايش فيه المنتدى

مو معقول التجاهل إلي صاير في المنتدى شئ يرفع الضغط

مافيش اختلاف بين الرندر العادي و V-Ray في اخراج العمل على هيئه فيديو .... اعمل save للملف بتاعك من قائمه common في الرندر بامتداد avi
          Tarek...
          www.tarekmahmoudstudio.com

يا مستر ياسين انا برده حاولت انى اعرف اذاى اقدر اطلع ملف فيديو باستخدام الفيراى لاكن المشكله انه عند كل بدايه فريم يحسب من البدايه الاضائه والتغير الحركه وكل ده بياخد وقت اكتر فلازم يكون فيه طريقه لتسهيل عمليه الرندر مع الفيراى ومش لاقى حد يجاوبنى على معرفه هذه الطريقه ياريت لو حد يعرف ممكن يكتبها على ملف word او pdf ايا كان بس نعرف ونتعلم وشكرا
            ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

لا ينصح باستخدام التصيير بالفيراي فب أعمال الفيديو لأنه فيلم من دقيقة يأخذ سنة أو سنتين لتصييره
              الفيراي يستخدم عادة فب تصيير الصور الثابتة بواقعية كبيرة أما الفيديو بالفيراي فتوجد أجهزة خاصة بالتصيير تساوي ملايين الدولارات .
              .................................................................................................... .............................

انا بصراحة مش عارف انتا المشهد بتاعك عامل ازاي .... لان ده مهم جداً.
                هل العنصر بيتحرك لوحده ولا الكاميرا بتتحرك فى كل المشهد.

انتا ممكن تتدخل على :
                http://www.spot3d.com/vray/help/150R1/

هتلاقى لينك للحركة .... http://www.spot3d.com/vray/help/150R...rials_anim.htm

هو على العموم الفكرة لتقليل الوقت هيه انك بتعمل ريندر للمشهد لوحده وبعد كده بتعمل ريندر للنعصر لوحده بس دي محتاجه شويه معرفة بالـ compositing .... يعني افترافكت او كومبسشن.
                لانك هتعمل ريندر للـ shadowmatte وبعد كده تحطه فى المشهد.
                بص هيه قصة طويلة بس على ما اعتقد بتوفر وقت.
                او كما قال bourekoum .... تجيب اجهزة كثيير وتعمل ريندر عن طريق الشبكة او تعمل Render Farme>

ده كل اللى انا اعرفه ..... مع قليل من البحث ان شاء الله هتوصل للى انتا عايزه.

بالتوفيق
                لا حول ولا قوة إلا بالله
                I Do Not Have Arabic Keyboard
                To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
                Learn from Doing, not by Dreaming

المشهد الكاميرا فيه ثابته والجسم يتحرك

يعمل...
                  X