صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 30

موضوع: تصميمات عالمية تعلم كيف تكون محترف ... شارك برأيك

ردود: 30 | زيارات: 4465

تصميمات عالمية تعلم كيف تكون محترف ... شارك برأيك

تصميمات عالمية تعلم كيف تكون محترف ... شارك برأيك
    ارجو من المصممين المحترفين ابداء نقدهم البنااااء ...

بصراحة ما فهمت شو المطلوب من ه الموضوع ....
    اذا اردت رايي <<<<شايف حالة مصمم محترف.
    ارجوا ان توضح اكثر..
    ولك مني جزيل الشكر....
    ^_^

اخي الكريم اشكرك علي مرورك اما ما اريده هو مرور المحترفين والقاء نظر علي اعمالي وابداء نقدهم ...... لماذا يبدون رأيهم حتي استفيد من الخبرات الموجوده هنا من المصممين

عضو نشيط
    صور رمزية a_elbadry
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    304
    بسم الله ما شاء الله أعمال ممتازة . وجملية جداً

واللي عاجبني في التصميم الخاص بموقع متعلق بالأثار في مصر ومصر الفرعونية . إنك نجحت في إظهار جمال مصر وجمال تصميمك وإبداعك من غير تكلف وده ظهر في عدم إختيارك لأنواع كتير من الخطوط . وكمان إحتيار الألوان كان موفق جداُ وكان راقي جدا جدا جدا وبالتالي الشغل كان حلو جداً وظهر بالمظهر المشرف والإحترافي. . . . . برافو عليك

وبالنسبة للشعار min ded
    شعار جميل وفكرة معروفة وبالرغم من كده محدش يقدر يقول إنك مقلد عشان شركات كتييييييييير جدا بتعمل نفس الفكره بس انا ليا ملحوظه صغيرة لو تجرب تعملها وتشوف الناتج بتاعها يبقى كتر خيرك
    إيه رأيك تخلي كلمة min اللي جوه الدايره متكونش في النص تكون داخله جوه شوية في إتجاه كلمة ded وعشان ميكونش في تماس ويكون مزعج للعين أنته ممكن تخلى حرف الـ ( d ) يكون لازق مع حرف الـ ( n ) بس تخلي بالك من الألوان
    وبالنسبه للشعار اللي بعده مش هاقدر أتكلم عليه عشان انا مش عارف بتاع إيه أو بيتكلم عن إيه

وشعار الخاص بالبناء . . . قبل أي حاجة تسلم إيدك بجد . بس أنته لو تعمل خط بسيط يعبر عن عمارة زي ما انته عامل وتخليه أخف من اللي العمارات اللي جنبه بحيث يديك جو إنه بعيد وبكده هيدك إحساس إنه منظر ثلاثي الأبعاد وكمان مش هيكون الشعار فاضي من النص . جربها كده وإن شاء الله هاتوزن التصميم . . . . .

والنهايه بجد . . . . تسلم إيدك بجد
    اللهم أتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النا

www.ahmedelbadry.com

عضو
    صور رمزية almohtaref
    المنطقة
    فلسطيني مقيم بمصر
    ردود
    65
    أنا عجبني تصميم شعار البناء فععلا موفق فيه !
    my view point is
    VIRTOOLS & 3Ds MAX
    the best in Game Development industy
    ::....................................................::
    ZAHi AL-RAYYES
    Palestinian and proud of that

التصاميم الاخيره الثلاث , اخي ماشاالله تبارك الله , بس عربك , ما الهم بها اللون , فقط الشركات الكبيره جدا , او الناس ال بلغتنا بتفهم تصميم , يعني انا اقولها لك بصراحه ( شغلك ستايل ) من وجه نظري المتواضعه , وهو راقي ولكن لا ينفع مع عربنا اكرر .

يعني عربنا محتاجين ( البهرج الكذاب ) ومن رحم ربي من ناس عندهم ثقافه تسويق وعلوم تصميم راح يفهمو قصدك من العمل .

بالمجمل , اباركلك على الشغل الحلو , واستمر اخي في لمساتك ^_^ , بالنسبه للويب , انا منظوري دائما الويب هوا واليب , وشغلك فيه جميل ولكن ..

اخوك ........... فينكس

مشرف منبر Adobe Photoshop
    صور رمزية big-ah
    المنطقة
    أرض الله الواسعة
    ردود
    3,018
    ما شاء الله اعمال في المستوى المطلوب عالميا صراحة, و خاصة الشعارات.. جميلة جدا و تصلح للـــWeb 2.0
    لكن.. احذر, بالنسبة للشعارالثاني... فكرته مبهمة جدا جدا, و خلفيته لا تشير الى انه صالح للطبع الا على ورق لاصق على ورق اسود اصلا اعرف ان تيرد اظهار جمالية الشعار بوضعه في خلفية سوداء, لكن لا تقدمه على انه عمل نهائي, بل ارفقه بخلفية بيضاء مرة و خلفية ملونة اخرى مرة اخرى كي يظهر انه بالامكان طبعه على اي نوع من الورق الملون..

بالتوفيق

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة <phoenix> معاينة الرد
    يعني عربنا محتاجين ( البهرج الكذاب ) ومن رحم ربي من ناس عندهم ثقافه تسويق وعلوم تصميم راح يفهمو قصدك من العمل .
    هههههههه تماااااااااام او نيشاااااان باللهجة المغربية

عضو متميز
    صور رمزية mimoune
    المنطقة
    algeria
    ردود
    1,758
    صفحات الويب احترافية وراقية أخي الكريم ... والله ظننتها قوالب جاهزة
    خلا لك الجو فبيضي واصفري .... ونقري ما شئت أن تنقري
    قد رحل الصياد عنك فابشري .... ورفع الفخ فماذا تحذري لا بد من صيدك يوماً فاصبري

يعني والله الواحد مش عارف يجاوب يقول ايه الواحد يعتز بـــــ هالنصائح الغاليه

ازاي نعرف نغير فكر الناس في موضوع البهرجه ده

عضو نشيط
    صور رمزية AyMeN007
    المنطقة
    مملكة الابداع
    ردود
    696
    التصاميم جميلة

بس بالنسبة للشعار الاخير حلو بس شيل الانعكاس لانة غير مناسب في الشعارات
    موقعي الشخصي
    www.aymen2d.com

شاهد واستمتع ..
    www.aymen2d.com/blog

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة sona_farar معاينة الرد
    ازاي نعرف نغير فكر الناس في موضوع البهرجه ده
    صعب تغيرو ... لانو هادي الناس لو شافت الشغل تاعك فوق , وبالمناسبه اللوجو الواحد اعطيه من 200 ل 300 دولار هون , طبعا كلامي مش مقياس لانو لو شركه ال راح تبيع راح يكون اغلى والله اعلم .

المهم الناس هاي لما تشوف شغلك بسيط ومش مكلف راح تقولك مش تعبان فيه ... يعني أي كلام , وهاد دليل على جهلهم .

فأرجع وأقولك انو الشركات الكبيره بس ال فيها هيومن ريسورس وعندها قاعده سليمه فأمور التسويق , هيا بس راح تفهم النوع البسيط من الشغل وتقيمو .

المهم انتا لما تعمل اللوجو , تعملو هادف ومقروء بسهوله

بالتوفيق

AyMeN007 فعلا الانعكاس غير جيد بالمرة اشكرك علي مرورك

شكورين كتير

طيب ممكن اعرف ايه البلاد العربيه اللي فيها هيومن ريسورس يعين انا في مصر الي حد ما لامس حتة عدم وجود بساطة في الاذواق يعني بعد ما تصمم اليء لازم تنعكشه شويه لأرضاء العملاء يمكن نسبة 10% بس هما اللي فاهميين الموضوع

عضو
    صور رمزية Remano
    المنطقة
    Palestine
    ردود
    117
    جميل ياعزيزي
    ذكرتني في التمبلت مونستر
    لاكن بما انك صممت تمبلتات
    هل راعيب ياترى اخر التقنيات في التصميم وهي Web2.0 من ناحية اختيار الالوان وتنسيق التمبلت ككل

بخصوص السوق العربية فهي تفضل التصاميم المزركشة او مايسمى بالتصاميم الخليجية التي تمتلئء بالقلوب وصور النساء وبنر فلاشي وغيره ... اكيد مرت عليك كثير

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Remano معاينة الرد
    بخصوص السوق العربية فهي تفضل التصاميم المزركشة او مايسمى بالتصاميم الخليجية التي تمتلئء بالقلوب وصور النساء وبنر فلاشي وغيره ... اكيد مرت عليك كثير

ههههههههههه والله دي اكثر الحجات اللي مستغرب ليها .. لماذا طريقة الفكر دي لماذا لا نتطور كالبلاد الاخرة لماذا نحن فقط الذين نصمم بهذه الطريقه الغريبة

عضو
    صور رمزية Remano
    المنطقة
    Palestine
    ردود
    117
    بكل بساطة لعدم وجود توعية في الوسط العربي لتصميم مواقع الانترنت بشكل عام
    سواء من المحتوى او الشكل او غيرها من عناصر الويب

فتجد ان شخص في الثانوية العامة لدية فائض بالمصروف يروح يعمل موقع ومو عارف شيء عن المواقع اصلا
    لاحظ ان اغلب المواقع العامة اصحابها هم صغار السن او ليس لديهم الخبرة بأدارة المواقع نهائيا
    هذه مشكلة كبيرة وتحتاج الكثير من الوقت للتخلص منها

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Remano معاينة الرد

فتجد ان شخص في الثانوية العامة لدية فائض بالمصروف يروح يعمل موقع ومو عارف شيء عن المواقع اصلا

الموضوع ده ملحوظ في الدول الخليج فقط لكن اظن باقي الدول انهم بيستسهلو او بمعني اخر ............اقلب اي حاجه زي الفل

ممكن حد يعرفني ماهو Web2.0

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل