Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فيديو غني بالمؤثرات Vfx يهمني رأي الجميع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اولا انا لم أخرج عن الموضوع انا قلت رأى فى الشغل وانت اللى طلبت الرأى فى كونك هتبيعه بكام ووضحت كونك عملت به على العديد من البرامج وبعد ذلك رديت على بردود كان يجب فيها ان ارد عليك حتى لا تزعل ولكنك انت الذى ولا زلت توجه النقاش الى الشكل الشخصى لأن تقول مثلا بشكل غير مباشر اننى ليس لدى خبره او تقول انى محتاج ان تثرى على بالأراء واننى لابد ان اتعلم الفروق من قبل ثم اتكلم ان كلامك انت هو ما يخرج عن الموضوع الأصلى وليس كلامى انا ... ولكن عندما تذكر معلومه خاطئه لابد ان يرد عليها احد ولا تترك هكذا دون تفسير فهذا خطأ فأنت لم تطلب الرأى فى العمل فقط وانا قلت كل هذا ولكن انت اللى وضحت ر}يتك فى الموضوع دون حتىالأنتظار ان تعرف رأينا

كما انك تقول اننى اناقد نفسى ولكنك لم توضح فى اى شئ اناقد نفسى .. ان كل كلامك يأخذ الشكل العام .. فأنا عن نفسى عندما اتكلم اتكلم بالأثباتات وانت تقول ان أسألك اسئله مباشرة وقد فعلت بالفعل ولكنك لم ترد على احدها..؟؟؟

كما انك انت من يناقد نفسه فكيف توضح انك هاوى بالرغم من كونك بقالك 12 سنه وكيف تقول انك هاوى وبالرغم من ذلك تريد ان تثرى معلوماتى .. وقد أوضحت ان هناك من هم ذوى باع طويل فى المجال يقولون ما تقول انت هنا ان كان هذا صحيح فليفضلوا ان يشرحوا لى وجهت نظرك ولكن مقدما هم ليسوا على صواب ان قالوا لك ما تقوله هنا

وانت تقول ان الحركات البينيه ليست اهم من المشاهد نفسها هنا اريد ان اثرى عليك فالحركات البينيه والألوان وعدد اللقطات واحتساب الثوانى والموسقى والأصوات المصاحبه وكل شئ هو عمل يجب ان يكون متكامل فكيف تجد فيديو كليب اخراجه جيد ولكن موسيقاه سيئه وكيف تجد فيلم سينامائى متقن فى vfx ولكن الحركات البينيه به سيئه كيف سيكون رأى المشاهد وكيف ستستريح عينه للمشهد .. انا كان ممكن اعديهالك لو انت قولتلى ان مش مهم ان تكون الموسيقى جيده لكن ان شئ يحدث فى اللقطه لا يريح العين يقذف بباقى العمل عرض الحائط

اما عن الأسئله المباشره فهى كالاتى :
    السؤال الأول
    لماذا تستخدم ماكس ومايا فى عملك هذا بالرغم من ان كلا منهم يمكنه عمل الأخر مع توضيح الفروق بينهم بشكل مبسط وسريع
    السؤال الثانى
    لماذا تستخدم ثلاث برامج مختلفه للمؤثرات البصريه فى حين ان احدهم يمكنه الأستغناء عن الأخر
    السؤال الثالث وده شخصى
    لماذا تصر على جودة العمل بالرغم من الأراء السابقه ديه ليه

ارجو من الله ان تكون تلك الأسئله غير بدائيه

أرجوا أن يعذرني الأعضاء في حالة خروج الموضوع عن صلبه للرد على أحدهم ...

ج1 : المايا أفضل في نظام الجزيئات والسوائل والأبخرة من الماكس .

ج2 : ثلاث برامج vfx الفرق بينهما الوقت وسرعة النتائج على حسب السيناريو التالي :

- أريد حركة مباشرة بعينها دون تغيير في الإعدادات ( فقط الأجزاء الرئيسية ) illusion أسرع .
      - أريد حركة مركبة وذات إعدادات معقدة على المؤثر Particle كمبوزشن أقدر من هالناحية .
      - باقي المؤثرات ( أفتر إفكت ) يناسبني أكثر ....

ج3 : بالنسبة لسؤالك الشخصي أعطيني سطر واحد أو كلمة تأكد أني مصر على جودة العمل ...

أنا قلت متعب ولم أقل جيد ( انته كيف تفهم ؟ )

وأرجوك .... رجاء خاص بلاش أسئلة بدائية مرة أخرى ... وقول انك عايز تتعلم ... بس مش بالطريقة

هذي ..... أعطيك واحد من تناقضاتك ( ما فيش أي مؤثرات ) ( المؤثرات غير جيده ) ( ليش ما استخدمت برنامج واحد في المؤثرات )...؟؟؟؟

لمن تقول واذا بوليتم فاستتروا ( على فكره هي بليتم وليس بوليتم ياسيد ) ولمن توصفني بالغرور ...

وتقول انه عمل زي هذا بياخذ منك ثلاثة أيام فقط ... مين المغرور هنا ( على فكرة أنا شفت

عملك الصورة ذات النماذج الجاهزة واللي أخذت منك يومين بس رندر - مع انها صوره ونماذج جاهزه وشوف

النتيجه ... والله مخجلة للأسف ...) ..

وبعدين إنته إيش اللي مزعلك يا أخي .... هو ما فيش حد غيرك في المنابر واللا إيه !!!

أما حاجه غريبة والله ( استغفر الله العظيم ) .
      =================================

أخي الراقـــي

أنا مش عارف انت متحامل ليه في ردودك عالناس ... طيب ما الشغل واضح ان مستواه ضعيف ... وصدقني ده شغل لا يختلف عليه اثنين

وبصراحة الأثير دي عمري ماشفت ليها شغل كويس

وبص ياسيدي الفاضل .... ده منبر النقد ... يعني لازم اللي يحط شغله يتقبل النقد ..... انما لو الموضوع انك عايز اللي يخش يرد بـ "جميل والله ... شغل متميز ... حاجة روعة" ... يبقي نوه عن الكلام ده في بداية الموضوع

والأخ / hogobingo ..... بيرد عليك بكل ذوق وانت اللي مش عاجبك أي شئ ... يا أستاذ hogobingo لو سمحت قوله الشغل تحفه وخلاص

ولو انت عايز تعرف قيمة الشغل اللي انت عامله ... شوف أعمال الـ VFX الخاصة بقناة الرسالة أو الجزيرة ... وانت تعرف تقيم شغلك

و أنصحك تطالع شغل شركة Graphics Aroma ... ومن غير تعقيد شوف شغل الناس المتميزة جوه المنتدي ... اللي برضه بيتقبلوا النقد

وبعدين انت عجبتين في شئ ... انت قولت انك مجرد هاوي ... يبقي المفروض تستمع لكلام المحترفين ... مش تقعد تشنع في اللي بيحاول يفيدك

وربنا يهديك .... ويعلمنا واياك

والله المستعان
        Telpo Gallery

موقعي التعليمي
        www.cgcube.tv

كثر المتساهلون فى الدين ، فظهر الملتزمون بصورة المتشددين ، فعلى الملتزمين إختيار الأسلوب الصحيح لتوصيل صحيح الدين لغيرهم باللطف واللين

مستوى الشغل بدائى
          الله يوفقك الى الامام والى الاحسن دائما
          MY PROFILE ON BEHANCE

نص نص ....
            يعني مش كثير حلو
            تعديل :- في أشياء حلوة شوي , بس مش حلو إجمالا ... وغير مرتب .

المشاركة الأصلية بواسطة telpo مشاهدة المشاركة
              أخي الراقـــي

أنا مش عارف انت متحامل ليه في ردودك عالناس ... طيب ما الشغل واضح ان مستواه ضعيف ... وصدقني ده شغل لا يختلف عليه اثنين

وبصراحة الأثير دي عمري ماشفت ليها شغل كويس

وبص ياسيدي الفاضل .... ده منبر النقد ... يعني لازم اللي يحط شغله يتقبل النقد ..... انما لو الموضوع انك عايز اللي يخش يرد بـ "جميل والله ... شغل متميز ... حاجة روعة" ... يبقي نوه عن الكلام ده في بداية الموضوع

والأخ / hogobingo ..... بيرد عليك بكل ذوق وانت اللي مش عاجبك أي شئ ... يا أستاذ hogobingo لو سمحت قوله الشغل تحفه وخلاص

ولو انت عايز تعرف قيمة الشغل اللي انت عامله ... شوف أعمال الـ VFX الخاصة بقناة الرسالة أو الجزيرة ... وانت تعرف تقيم شغلك

و أنصحك تطالع شغل شركة Graphics Aroma ... ومن غير تعقيد شوف شغل الناس المتميزة جوه المنتدي ... اللي برضه بيتقبلوا النقد

وبعدين انت عجبتين في شئ ... انت قولت انك مجرد هاوي ... يبقي المفروض تستمع لكلام المحترفين ... مش تقعد تشنع في اللي بيحاول يفيدك

وربنا يهديك .... ويعلمنا واياك

والله المستعان
              اليك بعض الردود الإستفزازية والتي هي منتهى الذوق في نظرك .

المشاركة الأصلية بواسطة hogobingo مشاهدة المشاركة
              بصراحه انا مش شايف اى vfx كما انه غير جيد لو المفروض يكون له سعر فانا اقترح عليك 1000 جنيه بالكثير وكمان مش شايف معنى لأن يكون به عديد من المصممين ده كل ده يخلص فى يومين بالراحه

--------------

هذة مجرد بدايه وكلنا كانت بدايتنا غير مشرفه بالمره

------------------

... دى مش سخريه صدقنى فأنا شخصيا ردمت التراب على العديد من أعمالى السابقه

---------------------------------

اتمنى من الله ان يوفقك ويعوض عليك بشغلانه احسن بدون ان تطلع عنيك فيها

انا شايف ان الشغل ده خبره ثلاث شهور لا اكثر صدقنى بدون مبالغه كما اننى ارى فى كلامك صيغه الغرور ارجوك فهذه الصفه هى اشد الأعداء على المبدعين ... تراجع يا اخى وان كنت هاوى كما قلت فأبدأ نحو الأحتراف

وقد أوضحت ان هناك من هم ذوى باع طويل فى المجال يقولون ما تقول انت هنا ان كان هذا صحيح فليفضلوا ان يشرحوا لى وجهت نظرك ولكن مقدما هم ليسوا على صواب ان قالوا لك ما تقوله هنا

بغض النظر عن جودة العمل من ردائته وحتى لو سلمنا بردائته وهذا وارد جداً

فقد أشار العديد مشكورين لبعض نقاط الضعف في العمل وتم تقبل جميع الملاحظات على العمل بصدر رحب

, ولكن وللأسف مازال هناك من لا يفرق بين نقد العمل والنقد الشخصي ... ويصف مثل هذا المستوى من الردود

بقمة الذوق للأسف بل أنه يحاول أن يوحي بأني مصر على جودة العمل بالرغم من تكراري بقول أني مجرد هاوي.

هدانا الله وإياك لما فيه الخير للجميع ....

المشاركة الأصلية بواسطة احمد teeka مشاهدة المشاركة
                مستوى الشغل بدائى
                الله يوفقك الى الامام والى الاحسن دائما
                المشاركة الأصلية بواسطة Belias مشاهدة المشاركة
                نص نص ....
                يعني مش كثير حلو
                تعديل :- في أشياء حلوة شوي , بس مش حلو إجمالا ... وغير مرتب .
                أحترم وجهة نظركم ... شكراً لكم ...

يعمل...
                X