Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

منتدى ماكس سكريبت(MaxScript) ما هو .تطبيقاته.أمثله عربيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشاركة الأصلية بواسطة مجنون rigging مشاهدة المشاركة
    اخب الخبيب موضوعك رائع حقا ارجو ان تستمر فيه وساتابعك بشغف فه>ه من اصعب المجالات التي يصعب دراستها بمراجع انجليزية وصدقني انا تركة الماكس وانتقلت لدراسة المال سكريبت بسبب ندرت المراجع عن الماكس سكريبت وكثرتها بنسبة للمايا لكن رغم >الك ساتابعك لأن البرنامجين متشابهين كثيرا
    بالمناسبة سترى كيف سينجح الموضوع عندما يبداء العضاء في فهم فوئده الحقيقية والأعاجيب التي يعملها

انا سعيد للغايه بمرورك وخاصه فهمك للميل أسكريبت فأنا نفسى اتعلمه من زمان وخاصه انه أقوى وأحسن وأسهل من الماكس اسكريبت وان شاء الله هرفع حاجات يا رب تعجبك

شكرا لردك

المشاركة الأصلية بواسطة خالد حجاج مشاهدة المشاركة
      جزاك الله كل خير
      الله ينور عليك على الموضوع ده انا معاك انشاء الله كمل ربنا يوفقك

وجزاك الله خيرا على مجهودك واتمنى منك فعلا ان تجرب ما سبق وتقول لنا عن تجربتك وسوف ترى الجميل بعد ذلك

طبعا انا كنت منتظر ان تظهر أسئله لأجابتها ولكن الواضح انه مافيش اسئله فيما سبق على العموم سأعرض لكم الأن تجربه لى عملتها كأول أسكربت حقيقى لى من زمان جدا شوفوها وهتعجبكم ان شاء الله

وهى عبارة انك سوف تكتب هذا الأسكربت عندك كما سيلى وتقوم بأنشاء مكعب او صندوق اى كان شكله وتختار الهذا الصندوق (select) فلابد من اختيارة ثم تذهب للسكربت كما أوضحت فيما سبق وتشغل الأسكربت(ctrl+e) سيقوم الأسكربت بعمل شكل هرمى متدرج

كود:
        undo on
        mybox = $

for i = 1 to 5 do
        (

box_x_copy = copy mybox
            box_y_copy = copy mybox
            box_nx_copy = copy mybox
            box_ny_copy = copy mybox
            box_z_copy = copy mybox

box_x_copy.pos = [i*mybox.width+mybox.pos.x,mybox.pos.y,mybox.pos.z]
            box_x_copy.height=-i*mybox.height
            box_x_copy.heightsegs = i*mybox.heightsegs

box_y_copy.pos = [mybox.pos.x,i*mybox.length+mybox.pos.y,mybox.pos.z]
            box_y_copy.height=-i*mybox.height
            box_y_copy.heightsegs = i*mybox.heightsegs

box_nx_copy.pos = [i*-mybox.width+mybox.pos.x,mybox.pos.y,mybox.pos.z]
            box_nx_copy.height=-i*mybox.height
            box_nx_copy.heightsegs = i*mybox.heightsegs

box_ny_copy.pos = [mybox.pos.x,i*-mybox.length+mybox.pos.y,mybox.pos.z]
            box_ny_copy.height=-i*mybox.height
            box_ny_copy.heightsegs = i*mybox.heightsegs

box_z_copy.pos = [mybox.pos.x,mybox.pos.y,-i*mybox.height+mybox.pos.z]
            box_z_copy.length = (i*(mybox.length*2))+(mybox.length)
            box_z_copy.width = (i*(mybox.width*2))+(mybox.width)
            box_z_copy.lengthsegs = (i*mybox.lengthsegs*2)+(mybox.lengthsegs)
            box_z_copy.widthsegs = (i*mybox.widthsegs*2)+(mybox.widthsegs)

)
        جرب هذا

بالنسبه للشرح قمت فى أول سطر بتعريف البرنامج بفتح امكانيه الرجوع فى الخطوة (undo on) فهذة تمكنك من الرجوع فيما فعلت ثم عرفته ان mybox هو الشئ الذى سوف أختاره حتى يقوم بكل العمليات عليه فينا يلى
        ثم بدأت أجعله يذهب للصندوق ويعرف ابعاده بنفسه ويحسبها حت يمكنه وضع الصناديق الأخرى متماسه كلا حسب الطول والعرض والارتفاع وذلك ضمن كتواليه لمدة خمس مرات فقط طبعا يمكن لأى واحد تغيرها حسب ما يراه يعن ممكن تغير رقم 5 الى 20 مثلا(for i = 1 to 5 do) وتشوف اد ايه دقه الكمبيوتر وشوف لو تقدر تعمل ده بنفسك بدون استعمال الماكس اسكريبت

طبعا لازلت أقول ان الموضوع هنا ليس للشرح ولكنه لعرض الفوائد ومناقشه الأسكريبت عموما

يلا ورونى المجهود بتاعكوا وابداعاتكوا

بارك الله فيك أخي الكريم
          بإذن الله الحق بهذا الركب العظيم
          لاني من محبي البرمجة جدا جدا جدا
          بإذن الله أكون معاكم من الغد
          جزاك الله خيرا أخي الكريم

جميل جدا أنا من المتابعين
            كان بودي أن أشارك معكم ولكن مش قوي في اللغة هذه
            ممكن تحكيلنى طريقة عمل مثل السكريبت إلى إعملتوه بتاع تغير الدائرة ووضع بدلها مجسم أخر (أرجو المساعدة)

طيب أول مثال تمام التمام
              بس انا عندي أستفسار

اللي انا فهمته من السطر ده
              كود:
              a_copy.wirecolor = ([COLOR="Red"]color 255 [/COLOR][COLOR="Green"](255-(10*i))[/COLOR] [COLOR="Navy"](255-(10*i)[/COLOR]))
              دلوقتي انا مش عارف أغير في الالوان ديه بغيرها بس بطريقة عشوائية شوية
              ياعني لو عملت بدل - + بيديني الوان تاني ماشي موافق بس انا عايز أعمل تدريج في اللون الاخضر مثلا
              انا جربت اعمل كده
              كود:
                  a_copy.wirecolor =  ((255-(10*i)) color 255 (255-(10*i)))
              برضه مش راضي يعمل

متااااابع على فكرة انا لو كملت معاك بإذن الله ممكن أترك التصاميم واشتغل في السكريبتات

جزاك الله خيرا وانا في الانتظار

موضوعك جامد قووووووووي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                انت فاكرني و لا نسيتني انا بتاع المينتل راي و الفيراي في عرض ونقد فاكر المناقشه الطويلة دي
                المهم انت موضوعك ممتاز قوي قوي قوي انا مرة لاقيت درس فيديو في الماكس اسكربت بس نفضتلو و قلت اسكربت ايه و بتاع ايه كنت وقتها مبتدا بس في الحقيقه لما تعمقت شوية وخصوصا لما دخلت قريت الموضوع بتاعك لاقيت ان الموضوع يحتاج الي التجريب بل والتعلم كمان
                في الحقيقة انا بحيك مرتين المرة الاولي علي عرضك الجيد و الرائع للموضوع و المرة التانيه علي الموضوع نفسه و ياريت الموضوع يتثبت و تكمل في الدروس دي
                علي فكرة لو تفتكر انا قلتلك انك جامد فاكر دي كمان ولا نسيت ههههههههههههه
                انت فعلا جامد و الدليل موضوعك الرائع جاري التجريب استمر استمر استمر
                ونحن ورائك
                خيركم من تعلم العلم وعلمه
                Edge Loop
                ...........................
                ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
                ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
                وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
                ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
                يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
                يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
                ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
                عجبى!!

......................................................
                تأبط شرا

انا مع مؤيدي تثبيت الموضوع
                  دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
                  دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

والله انا متشوق من زمان لهذا المجال الرائع ....
                    نرجوا الاستمرار وانا متابع ...
                    موضوع رائع يرجى التثبيت فقد ملينا من المواضيع المثبتة حالياً....
                    تحياتي.

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
                      طيب أول مثال تمام التمام
                      بس انا عندي أستفسار

اللي انا فهمته من السطر ده
                      كود:
                      a_copy.wirecolor = ([COLOR=Red]color 255 [/COLOR][COLOR=Green](255-(10*i))[/COLOR] [COLOR=Navy](255-(10*i)[/COLOR]))
                      دلوقتي انا مش عارف أغير في الالوان ديه بغيرها بس بطريقة عشوائية شوية
                      ياعني لو عملت بدل - + بيديني الوان تاني ماشي موافق بس انا عايز أعمل تدريج في اللون الاخضر مثلا
                      انا جربت اعمل كده
                      كود:
                          a_copy.wirecolor =  ((255-(10*i)) color 255 (255-(10*i)))
                      برضه مش راضي يعمل

متااااابع على فكرة انا لو كملت معاك بإذن الله ممكن أترك التصاميم واشتغل في السكريبتات

جزاك الله خيرا وانا في الانتظار
                      أنا فى الأول هرد على شادى وبعدين تباعا هرد على الباقى فليسامحنىالباقى فقط حتى أتمكن من المواصله خلال اليوم ان شاء الله لأنى بعمل ده وانا فى الشغل ما بين فترات الراحه

بص يا شادى انت لازم تعرف مبدئيا كده ان الكود ده بيتكلم عن الألوان فلازم تعرف ان الأوان هى احمر أخضر ازرق على الترتيب RGB اقصى درجه فيهم هى 255 وعن طريق خلطهم ببعض تتكون كل الألوان وسوف أعطى لك أمثال بجدول لتوضيح ذلك

اللون أحمرred اخضرgreen ازرقblue
                      احمر 255 0 0
                      اخضر 0 255 0
                      ازرق 0 0 255
                      ابيض 255 255 255
                      اسود 0 0 0

وهكذا يتم خلط الألوان فعندما تريد عمل أسكريبت لا يمكن أن جعل المعادله تعطى نتيجه اعلى من 255 والا لن يفهما البرنامج او سوف تعطى لك نتجه غير مرغوبه ...
                      النقطه الثانيه هى لابد ان تحافظ على النحو فى كتابه الأسكريبت يعنى ماينفعش تقول كما انت قلت ولكن صيغه التعبير عن اللون لابد وان تكون
                      كود:
                      (color R G B)
                      وما ينفعش كما انت كتبت
                      كود:
                      (R color G B)
                      المعادله اللى انا كتبتها كانت عبارة عن ان بدايه اللون عندى كانت ابيض فعلشان اوصل للون الأحمر كان لابد ان اقلل من اللونين الأخرين والتقليل فيهم المتدرج أعتمد هنا الرقم المتغيير i اللى كل مره هيزيد واحد فضربت الرقم ده فى 10 بحيث يكون فى اول نشخه من الكره يساوى 10 واللى بعدها 20 ف 30 وهكذا ثم طرحته من 255 فسوف تجعل هذة المعادله رقم الأخضر والأزرق فى اول نسخه 245 ثم 235 وهكذا مع علمى ان أقصى عدد لى ل i هو 25 والا فى النسخه ال26 سوف أحصل على رقم 5- للأزرق والأخضر فبذلك تفشل المعادله اما اذا اردت فعليا الحصول على عدد نسخ أكبر فلابد ان العب قلبلا فى المعادله بأن تصبح مثلا
                      كود:
                      255 - i
                      وبكده يمكننا الحصول على 255 نسخه وهكذا طبعا العديد من المحاولات التى أرجو ان تجربوها

اما بخصوص ان تجعل الأمر يقترب من الأخضر كما قلت انت فأعتقد انك الأن يمكنك ان تجربه فى ضوء ما شرحته الأن ولكن سوف أكتبه لك بشكل عام وان كنت أفضل ان تجرب ذلك وحدك وان فشلت فأليك الكود لتقارنه بما فعلت

كود:
                      a_copy.wirecolor = (color (255-(i*10)) 255 (255-(i*10)) )

وشكرا ليكم جمبعا لحس متابعتكم

بارك الله فيك اخي الكريم
                        كده المعلومة وصلت

ولدي أسئلة أخرى بإذن الله أضعها هنا
                        الى الان الشغل تمام التمام
                        التعديل الأخير تم بواسطة shady sobhy; 06 / 12 / 2007, 03:34 AM.

شكرا وتم التطبيق

انا جربت الاسكريبت الاخير ده وعجبني جدا جدا فعلا هيوفر الوقت جامد جدا جدا

بس لللأسف مش هقدر أناقشك فيه لاني لو هسال هقولك أشرحه كله
                            بس احنا كده تقريبا أو (انا ياعني ) بدات افهم الفوائد بتاعته
                            وأكيد ده حاجات بسيطة على اللي ممكن يعمله
                            وفي انتظار الغوص العميق وبإذن الله الاسئلة تنفجر في الموضوع
                            جزاك الله خيرا

جزاك الله خيرا اخى الكريم
                              وانت بجد خلتنى احب الاسكربت وطبقت الدروس وعال العال
                              ماشاء الله واصل اخى الكريم .... وياريت اللى عنده خيره بالماكس اسكربت يدخل
                              ويضع شرح او يضع افاكار وتجاربه
                              وجزاك الله خيرا اخى الكريم

ماشاء الله ياعم شادى ايه ياريس انت داخل فى كل حاجه كده ههههههه
                              سيب شويه لاخواتك مايبقاش كده يعنى هههه
                              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Me With Michael Johnson " Moving Pictures Group Lead " P I X A R Animation Studios

المشاركة الأصلية بواسطة tiger_man مشاهدة المشاركة
                                جميل جدا أنا من المتابعين
                                كان بودي أن أشارك معكم ولكن مش قوي في اللغة هذه
                                ممكن تحكيلنى طريقة عمل مثل السكريبت إلى إعملتوه بتاع تغير الدائرة ووضع بدلها مجسم أخر (أرجو المساعدة)
                                المشاركة الأصلية بواسطة tiger_man مشاهدة المشاركة
                                شكرا وتم التطبيق

شكرا لك أنت على مرورك الكريم
                                بس المكس اسكريبت مش محتاج لغه فهو مثل الماكس بجميع فروعه
                                كل ما هو مطلوب منك ان تعرف كيفيه سرد وكتابه الأسكريبت ولا تتصور انك لابد ان تحفظ جميع الكلمات فأنا حتى الأن لازلت افتح ال help او أسأل بعض الأشخاص على الانترنت فيما يقف امامى فالمجال فيه كبير ومفتوح وكلا حسب تفكيرة واحتياجاته

اما عن الأسكربت بتاع الدوائر فهو صعب شرحه الأن ولكن سوف أشرحه تباعا بأمثله سهله

يعمل...
                                X