صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 27

موضوع: التحرك كما يجب ان يكون

ردود: 27 | زيارات: 2254

التحرك كما يجب ان يكون

يا جماعة شاهدو ه>ا الفيديو الرائع الرائع الرائع الخاص باعمال مجموعة من طلبة مدرسة animationmentor
    فعلا التحريك في اجمل حلله افضل من اعمال طلبة فانكوفر سكول بكثير جدا حيث انه يحتل احدى المراتب الأولى في المدارس العالمية لتحريك ولاحضو الناس التى تعلمك على قواعد صحيحة المدرسة تعطيك الأساسيات فقط في 118 ساعة كاملة اي انك لكي تحترف الله اعلم كم تحتاج فعلا انا احسد من توفرت لهم فرصة الدراسة في ه>ه المدرسة شاهدو الفيديو وستفهمون كلامي
    http://www.animationmentor.com/index.cfm
    اضغطو على summer2006

والله صدقوني فاته نصف عمره من لم يشاهد الأعمال على كل حال هذا رابط مباشر للفيديو جربه ونضر الى اعمال الطلبة
    http://www.animationmentor.com/quick...entor_FA07.mov

هذه المدرسة تخرج مها كبار المحركين في العالم الذين يعملون الأن في بيكسار ودريم وركس مثل المحركة الكبيرة Gini Santos التي قامة بعمل حركات الشخصية المعقة السمكة Dory من فيلم البحث عن نيمو التي تنسى بسرعة فكان عليها تجسيد كل حركات الغباء والبلاهة في سمكة
    وايضا Dave Burgess المسؤول عن تحريك الكركتر مالمنت الزرافة في فيلم مدغشقر العملاق هو ايضا تخرج من هته المدرسة

شاب غير عادي
    صور رمزية Libya82
    المنطقة
    ليبيا - درنه
    ردود
    5,463
    بالعكس ... انا من المتابعين جدا لهذه الأعمال ...

بس يا حسرة ... وين نلاقي مثل هذه المدرسة

عضو نشيط
    صور رمزية derctor
    المنطقة
    maroc
    ردود
    463
    walahe raw3a ajmale mara ate 3yni hal ta3refe ana achkoroka li anaka zidta 7amasati fi ta3olome fanna ata7rike
    merci beacoub

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Libya82 معاينة الرد
    تعتقد كيف تعلموا يحركوا بهذه الطريقة ؟؟
    انهم منخرطون في صفوف مدرسة منضمة اي انهم يتعلمون من خلال منهجية علمية للأسف هذا ما نفتقده نحن وللأسف يبقى التحريك من المجالات التي يستحيل تعلمها عن طريق الأقراص التعليمية والأنترنت يجب ان تكون منخرطا في صفوف مدرسة منضمة توجهك بشكل متزن نحو ادوات وافكار التحريك الجيد لأنك لو تابعة كلام طلبة المدرسة وسؤالهم عن اكثر شيئ استفادو منه في المدرسة اغلبهم قالو هو النقد والتوجيه الذي يتلقونه من طرف الأساتذة والزملاء التي تعطيهم تصحيحا لنضرتهم ولأدائهم مرة بعد مرة وهذا طبعا مالا تعطيكه الأقراص التعليمية طبعا هناك اقراص جيدة جدا لتعليم اساسيات التحريك مثل اقراص جيف لو او دروس كيث لانجو الجميلة لكنها تعطيك فقط النضري والتطبيق يبقى شبه مستحيل من دون مدرسة

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة derctor معاينة الرد
    walahe raw3a ajmale mara ate 3yni hal ta3refe ana achkoroka li anaka zidta 7amasati fi ta3olome fanna ata7rike
    merci beacoub
    والله انه افضل ما شاهدت من انيميشن انا ايضا دقة الى ابعد الحدود تشبه اعمال بيكسار وددريم وركس من هنا اعيد كلمات طالما كنت ارددها ان الأخوة هنا يتعبةن كثيرا في النمذجة والريندر ويبذلون جهدا كبيرا لكن اعمالهم لا تلقى التقدير الكافي بينما لا يعلمون التحريك هو روح العمل هل رايت تلك الكرة التى لها قدمان سبحان الله كرة فقط وتعطي تعابير عجيبة متى نفهم ذالك

الصراحه موضوع جامد جدا بس انا ملاحظ ان احنا مش بنعمل حاجه غير ان احنا نتفرج على شغلهم واحنا فاتحين بقنا وبس على كده وكأن احنا بنشتغل بالصلصال وهما بيشتغلوا بمايا وماكس والفور والزى الخ احنا نقدر نعمل افضل منهم مليون مره وبنفس امكانيتنا بتاعة دلوقتى بس محتاجين يبقى عندنا حماس اكتر للموضوع ونستمر فيه للاخر مشكلتنا ان احنا مش بنكمل حاجه للاخر وكلها محاولات فرديه جميله وروعه صحيح بس فى النهايه اعمال فرديه تخيلوا لو الشغل ده اتجمع فى حاجه واحده حتى لو صغيره هاتبقى عامله ازاى
    شوفوا الرابط ده

تعالوا نبدا من دلوقتى واحنا فى فتره صغيره نحقق ده واكتر منه كمان
    اللى انتوا بتشوفوه فى شغلهم ده بيبدا بفكره مجرد فكره حتى ولو كانت فكره عبيطه بس فى النهايه بتكون عمل زى اللى بنشوفه فى المنتديات بتاعتهم وافلامهم احنا بنبدا المواضيع كبيره زى تلاقى حد يقولك احنا نعمل اول لعبه عربيه او نعمل اول فيلم عربى والناس تبدا متحمسه اوى وفى الاخر اول ما يدخلوا فى التفاصيل ماتلقيش حد احنا نبدا بالفكره وتكون صغيره اهم شىء انها تكون بسيطه عشان نقدر نعملها والافكار سهل ان احنا نلاقيها بدل ما كل واحد يفكر لوحده نفكر كلنا
    يعنى احنا مثلا لحد دلوقتى 3 لو كل واحد قال 10 افكار زى اللى بنشوفها دى بقوا 30 فكره من ال30 فكره مايطلعش منهم فكرتين يستحقوا التنفيذ طيب تخيلوا لو احنا 30 مصمم نطلع كااام فكره ؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة cgray معاينة الرد
    الصراحه موضوع جامد جدا بس انا ملاحظ ان احنا مش بنعمل حاجه غير ان احنا نتفرج على شغلهم واحنا فاتحين بقنا وبس على كده وكأن احنا بنشتغل بالصلصال وهما بيشتغلوا بمايا وماكس والفور والزى الخ احنا نقدر نعمل افضل منهم مليون مره وبنفس امكانيتنا بتاعة دلوقتى بس محتاجين يبقى عندنا حماس اكتر للموضوع ونستمر فيه للاخر مشكلتنا ان احنا مش بنكمل حاجه للاخر وكلها محاولات فرديه جميله وروعه صحيح بس فى النهايه اعمال فرديه تخيلوا لو الشغل ده اتجمع فى حاجه واحده حتى لو صغيره هاتبقى عامله ازاى
    شوفوا الرابط ده

تعالوا نبدا من دلوقتى واحنا فى فتره صغيره نحقق ده واكتر منه كمان
    اللى انتوا بتشوفوه فى شغلهم ده بيبدا بفكره مجرد فكره حتى ولو كانت فكره عبيطه بس فى النهايه بتكون عمل زى اللى بنشوفه فى المنتديات بتاعتهم وافلامهم احنا بنبدا المواضيع كبيره زى تلاقى حد يقولك احنا نعمل اول لعبه عربيه او نعمل اول فيلم عربى والناس تبدا متحمسه اوى وفى الاخر اول ما يدخلوا فى التفاصيل ماتلقيش حد احنا نبدا بالفكره وتكون صغيره اهم شىء انها تكون بسيطه عشان نقدر نعملها والافكار سهل ان احنا نلاقيها بدل ما كل واحد يفكر لوحده نفكر كلنا
    يعنى احنا مثلا لحد دلوقتى 3 لو كل واحد قال 10 افكار زى اللى بنشوفها دى بقوا 30 فكره من ال30 فكره مايطلعش منهم فكرتين يستحقوا التنفيذ طيب تخيلوا لو احنا 30 مصمم نطلع كااام فكره ؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    هههههههشكرا لك اخي العزيز على الرد المتحمس لكن الحماس لا يكفي في مثل هذه المواقع ولعمل مثل هذه الأشياء هذه الأعال صعبة جدا جدا وتحتاج الى مجهود كبير هذا اذا كانت لك الخبرة وكنت قد درست التحريك مسبقا طبعا لأني كماك كتبت فةق يستغرقون 118 ساعة في دراسة الأساسيات فقط فما بالك بالباقي
    لكني استفدت من الفيديو الذي عرضته وفهمت منه ان الدراسة في هذه المدرسة تمر ب 06 مراحل لأخراج النيماتور الكامل
    1-مرحلة تعمل الأساسيات
    2-مرحلة تعلم فيزيائيات الجسم وحدود الحركات الطبيعية وما يجب وما لا يجب في التحريك
    3-مرحلة تعلم التحرك للجسم في الحركات المعقدة
    4-مرحلة تعلم تحريك الوجه
    5-مرحلة تعلم الدمج بين حركات الجسم والوجه وانشاء مقطع صغير
    6-مرحلةالنهاية بانشاء شورت فيلم لأثبات القدرات

عضو نشيط
    صور رمزية hogobingo
    المنطقة
    الدوله الإسلاميه
    ردود
    440
    ان ما يدهشنى فى تلك المدرسه هو انهم يطلق عليهم أسم طلبه بالرغم من انهم من ساعه ما كانوا بيحركوا الكوره بس كنت حاسس انى انا بالنسبه لهم طالب وكمان طالب فاشل

انا مش عارف دول لما يخلصوا الكورس هيبقوا عاملين ازاى ... ده أنا كل ما أقول هما كده وصلوا للأحتراف أجدهم يأخذوا المزيد ويخرجوا ما هو أقوى

جزاك الله خيرا اخى على الموضوع ده وياريت يكون فيه مدارس هنا كالتى عندهم
    العلم الذى نتعلمه لنعمل به خير من العلم الذى نتعلمه لنعرفه

VISUAL EFFECTS SUPERVISOR

منتدى ماكس سكريبت(MaxScript) ما هو .تطبيقاته.أمثله عربيه

ShowReel

عضو نشيط
    صور رمزية Muneer2005
    المنطقة
    Jeddah Knights
    ردود
    920
    ما شاء الله تبارك الله عليك اخوي مجنون ريجنج

بصراح انا امووووت في الريجنج ونفسي اصير من كبار المحركين والحمد لله تعلمت كل مبادئ الحركة في الماكس

لكن للاسف يبقى امامنا جميعا التحريك بواسطه الموشن كابشر وهيا خطوة جبارة في عالم التحريك حيث ان اغلب شركات

الانميشن وشركات تطوير الالعاب تستخدمه لهذا فهم ينتجون افلام تحاكي الواقع في حركة الشخصيات بنسبه 99 %

اتمنى ان يصل المسلمون والعرب لهذي المرحله في انتاج افلامهم الدعوية وافلام سيرة الانبياء والصحابة ..

هذا كل ما اردت قوله وبالتوفيق للجميع

اخوكم

منير
    احد اعضاء فريق الافتر ايفيكت العربي

عالمي
    عالم التصميم و الخيال ....عالم كله الوان .... عالم مليئ بالأسرار و المفاجئات .... عالم لا نراه بأعين حقيقة ... عالم بين ظلاله نعيش
    و أعيش
    mnory-@hotmail.com

شكرا اخى ريجنج على ردك انا الصراحه متحمس جدا للموضوع ده مع انى لسه بزحف فيه بتعلم من اول ا ب تحريك بس انا بسال هل لازم الواحد يبقى بيتعلم عن طريق كورس زى ده والا ممكن الواحد على اد امكانياته يعمل حاجه انا فاهم انه موضوع صعب من اول البون والكراكتر والفيزيكس والريكتور لحد الموشن كابشر وقبل كل ده لازم يكون فى ستورى بورد وفكره بس انت ايه رايك اللى عاوز يتعلم يعمل ايه انا اتعلمت الماكس من boxوشويه شويه بتوصل ممكن يكون تحت ايدك كل الامكانيات وتبقى متعلم كل البيزيكس انما ماتعرفش توفق كل ده مع بعضه وممكن بامكانيات قليله بس تستغلها كويس تعمل حاجه صح والا انا فاهم غلط والا ايه والا نتفرج بس ياريت تقولى رايك

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    لاحظوا بالمدرسة مستويات ليفل 1وليفل 2
    ودايما الامور بتدء من الصفر واللى يركز فى تكنيت شغل الناس دى را يستفيد جدا
    جزاكم الله خيرا اخى الحبيب (مجنون ريجينج شكلك هجننا معاك )

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hogobingo معاينة الرد
    ان ما يدهشنى فى تلك المدرسه هو انهم يطلق عليهم أسم طلبه بالرغم من انهم من ساعه ما كانوا بيحركوا الكوره بس كنت حاسس انى انا بالنسبه لهم طالب وكمان طالب فاشل

انا مش عارف دول لما يخلصوا الكورس هيبقوا عاملين ازاى ... ده أنا كل ما أقول هما كده وصلوا للأحتراف أجدهم يأخذوا المزيد ويخرجوا ما هو أقوى

جزاك الله خيرا اخى على الموضوع ده وياريت يكون فيه مدارس هنا كالتى عندهم
    هم ناس عادين جدا لكن توفرت لهم الضروف والرغبة
    يا رجل انت لو درسك مسؤل قسم التحريك في بيكسار او دريم وركس هل يمكن ان لا تتعلم والله سدخل العلم الى راسك بسرعة شديدة

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Muneer2005 معاينة الرد
    ما شاء الله تبارك الله عليك اخوي مجنون ريجنج

بصراح انا امووووت في الريجنج ونفسي اصير من كبار المحركين والحمد لله تعلمت كل مبادئ الحركة في الماكس

لكن للاسف يبقى امامنا جميعا التحريك بواسطه الموشن كابشر وهيا خطوة جبارة في عالم التحريك حيث ان اغلب شركات

الانميشن وشركات تطوير الالعاب تستخدمه لهذا فهم ينتجون افلام تحاكي الواقع في حركة الشخصيات بنسبه 99 %

اتمنى ان يصل المسلمون والعرب لهذي المرحله في انتاج افلامهم الدعوية وافلام سيرة الانبياء والصحابة ..

هذا كل ما اردت قوله وبالتوفيق للجميع

اخوكم

منير
    لالالا ان مخطأ يا اخي العكس تماما الشركات الصغيرة فقط هي من تعمل بالموشن كابتر الشركات الكبرى تركنه في المستودع ولا تستعمله الا لدراسة او لعمل اشياء بسيطة والا ما فائدة وجود كل هته المدارس و ستغراق كل هذا الوقت في تعلم فيزيائيات الحركة للجسم ومبادئ التحريك والأثارة الموشن كابتر هو فقط جهاز يسجل الحركة الى البايبد والبايبد ينفذها هذا لا يحتاج الى مدارس و118 ساعة لتلم المبادئ
    التحريك الحقيقي هو الذي يتم باليد ومجهو الأنسان اى انك تحرك فريم وراء فريم حتى تحصل على ما تريد ثم ان هته الشركات لا تريد الواقعية في الحركة بمعنى التطابق والا ما فائدة الأمر فاليعملوها افلام بممثلين وانتها الأمر بل يقصدو الواقعية اي لايوجد حركات غير طبيعية ولكن لا يمكنهم ابدا بالموشن كابتر الحصول على المبالغة في التعبيرات التي ينتجونها باليد او الأجزاجيرايشن في الحركة وهذا هو ما يعطي التحرك الثري دي سحره هناك افلام ثري دي كثير تم عملها بالموشن كابتر مثلا فاينال فانتازي اذا شاهدته كل ما يعجبك فيه هو الشعر المتطاير والأضائة والحركات القتالية الحميلة لكن لا يوجد في ذالك السحر الذي تجده في فيلم مدغشقر او فيلم الخارقون لبيكسار لالالا حتى لا اطيل عليك شاهد الفيديو الذي وشعته فوق وتخيل هذه الحركات هل يمكن ان يقوم بها انسان طبعا لا اذا لا يمكن فعلها الا بالمجهود البشري الخالص والا لو كان كذالك لملئة الدنيا افلام ثري دي انت الأن لا ترى الا شركات قليلة جدا في العالم تحتكر هذه الصناعة لأنها تحتكر المحركين في العالم حتى ان احدهم سمعته يوما يعمل في ابي سوفت قال ان في العالم كله في كل 10 مليون انسان يوجد محرك واحد هههههههه الأمر اصعب من ما كنت تتوقع

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة cgray معاينة الرد
    شكرا اخى ريجنج على ردك انا الصراحه متحمس جدا للموضوع ده مع انى لسه بزحف فيه بتعلم من اول ا ب تحريك بس انا بسال هل لازم الواحد يبقى بيتعلم عن طريق كورس زى ده والا ممكن الواحد على اد امكانياته يعمل حاجه انا فاهم انه موضوع صعب من اول البون والكراكتر والفيزيكس والريكتور لحد الموشن كابشر وقبل كل ده لازم يكون فى ستورى بورد وفكره بس انت ايه رايك اللى عاوز يتعلم يعمل ايه انا اتعلمت الماكس من boxوشويه شويه بتوصل ممكن يكون تحت ايدك كل الامكانيات وتبقى متعلم كل البيزيكس انما ماتعرفش توفق كل ده مع بعضه وممكن بامكانيات قليله بس تستغلها كويس تعمل حاجه صح والا انا فاهم غلط والا ايه والا نتفرج بس ياريت تقولى رايك
    نحن عندنا مشكلة في منتدانا هذا ان الأنسان لا يجد المنهجية الصحيحة لتعلم فالكل مثلا يتحدث عن الفيراي -غرفة بالفيراي -فيدخل المبتدئ ويعجب بالصورة ويقول اعطوني رابط برنامج الفيراي لأصنع مثل هذا ثم يكتشف انه فقط مجرد محرك تصبير لا اكثر واخر يرى عملا بالمايا يعجبهع فيقول اعطوني المايا واخر مع الزيبرش وهكذا حتى يضيع العام والعامان من عمر الشخص ولم يفعل شيئ كل وقته في تجربة البرامج ولا يعلم ان الأنسان لا يمكن ان يكون سبايدر مان يستطيع عمل كل شيئ

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل