Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة عند إسخدام مُعدل skin warp

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة عند إسخدام مُعدل skin warp

السلام عليكم إخواني الكرام، واجهتني مشكلة عند إستخدام مُعدل skin warp بعد تطبيقه علي ملابس تم صناعتها بالgrmant maker، حيث ترفض النقاط الغير موجودة فى نطاق الحركة الإنضمام إليه عند زيادة مُعدل الdistance، هل من سبب لذلك؟؟؟؟

أتمنى ممن الأعضاء المساعدة لا أعرف السبب؟؟
    ؟؟؟
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صلي على محمد وأل محمد الطيبين الطاهرين

ممكن توضح أكثر بصور او بكلام ...فمن المفروض انها تعمل جيدا الا لو كانت الملابس غير ملاصقه للجسم

شكراً أخي hogobingo علي إهتمامك، بالنسبة للdistance فكما تري فى الصورة قمت بزيادته ليشمل كافة أجزاء الملبس، ولكن عند التحريك ترفض بعض الأجزاء من الملبس الحركة وتثبت فى مكانها مما يشوه الشكل العام للملبس

بص يا خمسه اس .. أعتقد المشكله كده وضحت ليه انت حاطط نوعين من دفورميشن وده مش صح (Cloth & Skin warp)
          1- قد تكون مستخدم ال cloth فى تحريك القماش ئم تستخدم ال skin warp فى تحريكه ايضا وده هيغمل لخبطه فى النقط
          2- تانى حاجه ممكن تكزن مستخدم ال cloth فقط علشان يأخذ شكل الجسم وتستخدم ال skin warp فى التحريك برضه دة غير سليم

الحل
          يفضل انك اما أستخدام ال cloth فى التحريك او انك تعمل كونفيرت لل cloth الى editable poly ئم تضع عليها ال skin warp

بس ده طبعا مش السبب الأساسى لكن السبب هو انك مش محتاج تعدل فى (Distance lnfl) انت محتاج تشغل ال Blend to base mesh ثم تغير فى blend distance حتى بدون أختيار النقط هو اللى هيديك النتيجه وكمان شغل ال weight all points

ده رأى وياريت تجرب وتقولى على النتيجه
          وربنا معاك

السلام عليكم أخي الكريم هوجوبينيو، جزاك الله كل خير
            أشكرك أخي على ملاحظاتك، والتي تأكدت بعد مشاهدتي أحد دروس شركة أوتوديسك والذي أوضح أن تحريك الملابس يتم بعد تطبيق مُعدل editable poly، ولكن هنا سأفقد ميزة تحريك الملابس بالسيميليشن الخاص بالمُعدل cloth، وأيضاً أحتاج لمعدل skin wrap لتحريك الملابس مع البايبد في الأوضاع التي يتخذها، فما رأيك أخي بالنسبة للجمع بين الخاصيتين والتي أراهما مهمتين في تحريك الملابس، أما بالنسبة لإستخدام blend to base mesh فعندما إستخدمته توقفت إستجابة الملابس لحركة الكراكتر تماماً، أما بالنسبة للأمر weight all points فللأسف أنا لا أستخدم البونز، وهذه الصورة تمثل تجربتي الأخيرة

يعمل...
            X