Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

جهازي طيارة ولكن الماكس لا يعمل عليه :(

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• جهازي طيارة ولكن الماكس لا يعمل عليه :(

إلى خبراء الماكس والهاردوير،
    اشتريت جهاز كمبيوتر حديث جداً بمواصفات عالية:
    intel Quad core 2 cpu 2.4 Ghz, 8m cach memory, 1066 bus speed
    2GB kingston Ram
    intel G35 QD mother board
    250 GB hard
    وعندماقمت بإعداد فايل ماكس كبير وأنا بأمس الحاجة لهذا الفايل، حيث وصل حجم الفايل إلى 250 ميجا، ولكن الجهاز باسم الله و ما شاء الله كان شغال بكل أريحية.
    ولكن المشكلة ظهرت عندما بدأت بالرندر فبدأت تظهرت رسالة خطأ بأن (بأن العمل بحاجة إلى ذاكرة حوالي 1040000 والذاكرة المتوفرة هي 835000000) فحجم الارة المتوفرة يفوق بمائءة مرة الذاكرة اللازمة!!! ويقول أيضاً (مع أن الخطأ ظهر خلال تشغيل الفيري إلا أنه قد لا يكون الفيري هو السبب) وبعد ذلك قمت بتحميل نسخة max2008 والفيري VRay 1.5 RC5 الجديد. و مع ذلك لم أستطع التصيير.
    فهل المشكلة في الفيري؟ أم في الجهاز أم في الماكس؟؟؟؟؟

المشكله مش فى الجهاز ولا فى Vray المشكله الخاصه بالرندر الغبها من المستخدم نفسة ملف مساحته 250 ميجا ملف كبيرجدجدجدجدجدجدا ليه كل المساحه دى انت لو عملت مدينه كامله بكل مابها مش هتيجب كل هذه المساحه طبعا البرنامج مش هيقدر يرندر لان اكيد عدد السجمنت والاوجه والعماصر يفوق احتمال الرامات والبروسور ....
    يا اخى مش كل حاجه بنستخدمها فى المشاريع بتكون موديل لابد من الخيلط موديل من استخدام Proxy من اسنخدام Xref مع استخدام صور فى بعض العناصر مثلا على سبيل المثال
    لو عوز تعمل كميات شجر بكميه كبيره استخدم نظام الصوره بنسميها الفا ولو عاوز تضع الكامير بالقرب من شجر استخدم موديل وحوله الى نظام Proxy وهكذا تحصل على كل ما تحتاجه ويفض مساحه فى الذاكره وتشتغل برحتك
    ارجو ان تكون فهمت مقصدى

الرام قليلة.
      ~sion
      هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

مش معقول ملف ماكس 250 ميجا

دة كبير بشكل يفوق الحد

حاول تعمل بنصيحه اخونا ehabhassan
        Senior Graphic Designer
        CG Student

يا أخوانى بالنسبة لملفات الماكس الكبيرة الحجم هذه عادة تحصل لما يبقى الملف بيحتوى على عمليات boolean
          كثيرة . لا أعلم ما السبب فى ذلك ولكن هذا يحدث معى . فأنا كنت أقوم بتصميم مسجد مفهوش تفاصيل كتيرة وحجمه
          وصل 45 ميجا لأنه فيه عمليات بوليين كتيرة قوى.
          كلام أخونا ehabhassan كلام جميل .
          أيضا تقريبا سمعت عن script وظيفته أن لما تبقى الكاميرا قريبة من المجسم تعرضه high polygon
          ولنا تبعد عن المجسم تعرضه low polygon وهذا الكلام على لسان أحدى المحاضرين فى ال master class
          ده طبعا مثل الخاصية الموجودة بالـ power nurbs .
          أما نصيحتى ليك والتى أعتقد أنها الحل الوحيد أنك تستخدم خاصية ال distributed render الموجودة فى الفيراى
          بس فى الحالة دى هتحتاج على الاقل جهاز كمان غير جهازك عشان البروسيسورين يشتغلوا بس أعتقد مثل ما قال أخونا Dimension أن الرامات قليلة لأن ماشاء الله البروسيسور قوى .

حاول تبتعد عن عمليات البولين لأنها تذبح الأجهزة ذبح.{نصيحة:لا عد تقول الجهاز طيارة ممكن ناس ما بتذكر ربنا ويصيبها الحسد}
            درس راوتر{نمذجة+خامات+إضاءة} هنـــــــا

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

تولة طيب{ نمذجة+خامات+إضاءة} هنــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
            هنــــا
            غائب للابد

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

المشاركة الأصلية بواسطة ehabhassan مشاهدة المشاركة
              المشكله مش فى الجهاز ولا فى Vray المشكله الخاصه بالرندر الغبها من المستخدم نفسة ملف مساحته 250 ميجا ملف كبيرجدجدجدجدجدجدا ليه كل المساحه دى انت لو عملت مدينه كامله بكل مابها مش هتيجب كل هذه المساحه طبعا البرنامج مش هيقدر يرندر لان اكيد عدد السجمنت والاوجه والعماصر يفوق احتمال الرامات والبروسور ....
              يا اخى مش كل حاجه بنستخدمها فى المشاريع بتكون موديل لابد من الخيلط موديل من استخدام Proxy من اسنخدام Xref مع استخدام صور فى بعض العناصر مثلا على سبيل المثال
              لو عوز تعمل كميات شجر بكميه كبيره استخدم نظام الصوره بنسميها الفا ولو عاوز تضع الكامير بالقرب من شجر استخدم موديل وحوله الى نظام Proxy وهكذا تحصل على كل ما تحتاجه ويفض مساحه فى الذاكره وتشتغل برحتك
              ارجو ان تكون فهمت مقصدى
              المشاركة الأصلية بواسطة el_ash3al مشاهدة المشاركة
              يا أخوانى بالنسبة لملفات الماكس الكبيرة الحجم هذه عادة تحصل لما يبقى الملف بيحتوى على عمليات boolean
              كثيرة . لا أعلم ما السبب فى ذلك ولكن هذا يحدث معى . فأنا كنت أقوم بتصميم مسجد مفهوش تفاصيل كتيرة وحجمه
              أيضا تقريبا سمعت عن script وظيفته أن لما تبقى الكاميرا قريبة من المجسم تعرضه high polygon
              ولنا تبعد عن المجسم تعرضه low polygon وهذا الكلام على لسان أحدى المحاضرين فى ال master class
              أما نصيحتى ليك والتى أعتقد أنها الحل الوحيد أنك تستخدم خاصية ال distributed render الموجودة فى الفيراى
              بس فى الحالة دى هتحتاج على الاقل جهاز كمان غير جهازك عشان البروسيسورين يشتغلوا بس أعتقد مثل ما قال أخونا Dimension أن الرامات قليلة لأن ماشاء الله البروسيسور قوى .
              كلامهم صحيح جدا وكمان متقدم

بس على العموم زياده عما قالوا أرجوا ان تجرب زياده إستخدام الفيراى للرامات المتاحه وتعديل ما يلى
              اذهب فى قائمه الرندر الى
              render>renderer (tab) > V-Rar::System (rollout) Dynamic memory limit
              وعليها زى ما انت عايز وكمان خللى default geometery = Dynamic وان شاء الله هيشتغل معاك

وعلى فكره احنا اشتغلنا قبل كده على مدينه كامله بكل تفاصيلها وأجهزتنا كانت قويه برضوا ولم تتحمل كل هذا الا بما قاله الإخوان السابقين من بروكسى وكمان بالطريقه اللى انا قلتلك عليها دى

على العموم جرب وقولى

ما شاء الله، بارك الله فيكم إخواني على هذا التفاعل والردود الرائعة، والله أثلجتم صدري بمشاركاتكم.

أخي ehabhassan بارك الله فيك على الرد الشافي، بالفعل المشروع كان مليء بموديلات افرموشن وهؤ كثيرة الأوجه والتفاصيل. وهل إذا أنا قمت بإضافة المودلز ب xref هل سيقل الضغط على الذاكرة في هذه الحالة؟
                  وأرجو منك أيضاً توضيح عمل proxy أو تزويدي بوصلة لمثل هذا الموضوع.
                  وشكراً مرة تانية.

مشكور خي على الرد الكريم.
                    أرى أنك أوردت الكثير من الحلول الجميلة.
                    ولكن ماهي طريقة ال distributed render هل تقوم بتوزيع الحمل على أكثر من جهاز وهل هذا يحل المشكلة؟؟
                    بارك الله فيك،

بارك الله فيك أخي hogobingo على الرد الكريم، سأقوم بإذن الله بتجريب زيادة استخدام الفيري لرامات، وهذا ما سأجربه أولاً لأنها الطريقة الوحيدة التي فهمتها 100%.
                      مشكووووور

أخى massad
                        ال distributed render يعنى أن يقوم أكثر من جهاز بعملية الرندر للفريم الواحد والمقصود بالجهاز هنا هو البروسيسور الموجود بالاجهزة الاخرى يعنى لما تيجى ترندر بالفيراى بدل ما تلاقى bucket واحدة هى اللى شغالة
                        فى الرندر تلاقى 2 أو 3 حسب الاجهزة اللى أنت ضايفها للعملية .
                        وعلى فكرة العملية بسيطة جدا جدا وغير معقدة كما قد يظن البعض .

أخى massad
                          ال distributed render يعنى أن يقوم أكثر من جهاز بعملية الرندر للفريم الواحد والمقصود بالجهاز هنا هو البروسيسور الموجود بالاجهزة الاخرى يعنى لما تيجى ترندر بالفيراى بدل ما تلاقى bucket واحدة هى اللى شغالة
                          فى الرندر تلاقى 2 أو 3 حسب الاجهزة اللى أنت ضايفها للعملية .
                          وعلى فكرة العملية بسيطة جدا جدا وغير معقدة كما قد يظن البعض .

جميل جداً أخي الأشعل. بارك الله فيك
                          هل يمكن أن تدلني كيف أقوم بذلك أو رابط لموضوع مماثل فالأجهزة موجودة والحمد لله

بالبفعل Xref سوف يخفف الحمل على الفيل بس مع استخدمه لا تقم بنقل اى ملف من مكانه استخدم فى xref لانه سوف يسبب مشاكل فى المسارات.....
                            دا لنك لطريقه Vray Proxy

http://evermotion.org/index.php?unfo...fold=exclusive

بارك الله فيك أخي ehabhassan جميل جداً

يعمل...
                              X