موضوع: استفسارات عن محركات الألعاب و أنظمتها !!

ردود: 8 | زيارات: 932
  1. #1
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156

    استفسارات عن محركات الألعاب و أنظمتها !!

    السلام عليكم
    لدى بعض الأسئلة عن البرمجيات و المحركات

    انا حملت الدايركت اكس sdk و بعد ما صطبتها لقيتها عبارة عن ملفات !!
    أيوة طيب استخدم برنامج C++ عشان اقدر استخدم الملفات دى و هل ينفع استخدم ال C# ?

    و كمان حملت كذا محرك العاب مثلا irrlicht و هو محرك مجانى و مفتوح المصدر و مكتوب عنه انه معمول بال C++ و نقدر نبرمج عليه بكذا برنامج
    فده معناه ان انا اقدر ابرمج عليه بالبرامج التانية بس لو حبيت اعدل على المحرك نفسه لازم استخدم ال C++ ?


  2. #2
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    بالنسبة للي حملته هذا بيسموه DirectX SDK اللي هو Software Development Kit . وهو عبارة عن Library مجموع فيها كل ال Function الأساسية للتعامل مع الهاردوير والسوفتوير . وطريقة إنعكاسها على الشاشة اللي بتشوفها .

    هذي المكتبات بتفيدك بأب لغة .. فبإمكانك إستخدامها على ال C++ , VB , C# , Java ... والسبب في ذلك أنها تعتبر كمكتبة أي References وبإمكانك إضافتها لمشروعك ببساطة .
    وأتوقع في كتاب عن برمجة الألعاب بواسطة السي شوربة .. دور عليه

    بالنسبة لل irrlicht بإمكانك التعديل على أي جزئية فيه . وأتوقع أن البليندر أيضاً مفتوح المصدر . وبالنسبة للتعديل عليه أتوقع أيضاً أنه يتم تعديله بنفس لغة برمجته أي السي ++ ..

    وأي إستفسار يا معلم .. الشباب موجودين

  3. #3
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156
    بواسطة السي شوربة
    أتقصد انه ضعيف ؟

    و بعد اذنك كنت عايز افهم ايه هى فكرة برمجة اللعبة الثلاثية الابعاد بواسطة المكتبات او المحركات هذه ؟

  4. #4
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    ضعيف ؟؟؟؟ ومن أنا لحتى أقول ضعيف ولا قوي ....

    طبعاً قوي ... إنت فعلياً لما عم بتستخدم السي شوربة ( إعذرني فهذا لقبها عندي ما أغيره ) هي عبارة عن ال Container يعني الحاضن الأساسي لمكتبة الدايريكت إكس .. والباقي كله بالدايريكت إكس .. لأنوا كل ال Function والأوامر بداخل المكتبات .

    والفكرة كالسابق ...

    يعني كل محركات الألعاب هي عبارة عن برامج للتسهيل على المستخدم على شان يوصل الفكرة تاعيته من خلال محركهم للدايريكت إكس ثم للكمبيوتر لكي يفهمه . وفي كثير محركات وليس من الصعب أن تقوم بعمل واحد ولكنه بالحقيقة يحتاج مجهود ووقت كبيران إذا كنت بمفردك .

  5. #5
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156

    Talking

    طيب الحمد لله أصل انا اشتغلت على السى شارب و عجبنى و مكمل فيه علطول ان شاء الله و مش ناوى أقرب من البتاع التانى ده ++C

    و خاصة انى كتبت استفسار فى منتدى irrlicht و واحد اسرائيلى رد على استفسارى و بيقولى اتعلم ال++C أحسن !!! (حاجة تقرف )
    DAMN HIM AND HIS NATION AND C++ , damn them

    طيب انا كنت جبت كتاب تعليم كيفية عمل محرك عن طريق دايركت اكس و السى شارب ( اومال هعمل اللعبة امتى ؟!! ) يعنى ما ينفعش اعمل اللعبة علطول من خلال الدايركت اكس و السى شارب ؟؟

    و جربت البلندر أيضا بس البلندر فيه مشكلتين وهما انه الانيميشن لازم يتعمل بداخله يعنى ما ينفعش نعمل انبميشن على الماكس و نصدره له , لكن يقال ان الخاصية دى ستضاف فى النسخة القادمة !!
    و كمان انه معتمد على opengl وانا سمعت ان فى شركات بدأت تلغى دعمها ليه !!

  6. #6
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    مهو إنت بتعمل اللعبة مع المحرك ... إنت بتقوم ببناء الأشياء الأساسية وبعدها بتربطها مع أوبجيكتس اللي ببالك ... كل لعبة فعلياً تعتبر Game Engine بس الفرق بينها وبين الإنجن المستقل إنوا هذا فقط لهذه اللعبة .. وهذاك لكل الألعاب .

    والله في كتاب مر علي بس ناسي شو إسموا .. متخصص بصناعة الألعاب على السي شارب .. وأتوقع إنوا من مايكروزفت .

    البلندر جيد .. وفيه مزايا قوية حقيقةً ... بس إنت بدك تعمل إنجن .. مش تستخدم إنجن ... وبالنسبة للحركة عليه أتوقع في طريقة لأخذ حركات الماكس .. بس يمكن لازمها تحويل .

    وشغلة الأوبن جي أل ... للأسف بدأت تدريجياً بالزوال .

  7. #7
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156
    ألف شكر لك يا راجل يا طيب ...

    و ان شاء الله لو فى استفسارات أخرى فلن أبخل بها عليكم

  8. #8
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    أني تايم أدمان ..

    على الرحب والسعة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل