Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة لطيفه عندي وبسيطة بس ماعرفت احلها

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة لطيفه عندي وبسيطة بس ماعرفت احلها

مشكلتي انه لما اضغط اف عشرة او اضغط بالماوس على Render Scence Dialog ما تطلع لي
    طيب كيف اشتغل بدونها من وين اختار تفاصيل الرندر

ولكم جزيل الشكر

اتفضلى وى الصورة
    كن نقيا تصفو لك الحياة

اعرف هاذي بس المشكلة لما اضغط ما يطلع لي شي
      مشكور

كبرى الروليوشن الخاص بالشاشه مثلا 1024 او اكثر لان فى الغالب قائمه الرندر بتفتح فى جوانب الشاشه وبتكون مخفيه على العموم جربى لو برده مفيش حاجه حصلت كده يبقى الشورت قط F10 غير مفعل عندك تاكدى من قائمه الكستوميز فى اول القائمه يوزر انترفيس وفى خانه هوت كى اكتبى F10 وشوفى هيكون فعلا ولا لا

حصلة عندي نفس المشكلة سابقا ولا حل في اعتقادي الا اعادة تثبيت البرنامج
          دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
          دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

انا عندى حل بس متوقف على تجاوبك معاى

الحل ده هيكون بدون اعاده ست اب للبرنامج تانى بس هو حساس ومحتاج واحد فاهم ودقيق فى كلامه وردود فعله

وهو عن طريق تغيير فى ملف 3dmax.ini ولو انتى فهمتى قصدى بالملف هتعرفى انوا ملف حساس الغلطه فيه هتكلفك اعاده ست اب وش كده ... وكمان لازم تمسحيه قبل اعاده الست اب

المهم اذا وافقتى قوليلى وانا هقولك تعملى ايه وده بغض النظر عن الريسليوشن اللى انتى مستعملاه

على العموم اذا وافقتى وعايزه ارد عليكى واحده واحده موافق وده احسن اما لو مش عايزه كتر كلام وهتعرفى تعمليها لوحدك بس يا ريت تقوليلى على النتيجه .

الطريقه :
            =====
            اذهبى الى فولدر الماكس اللى نازل عندك على الجهاز وهو غالبا هيكون
            C:\Program Files\Autodesk\3dsMax8
            او اى ماكس انتى منزالاه

2- دورى على ملف اسمه 3dsmax.ini

3- اعملى منه نسخه إحتياطى (copy) فى اى فولدر تانى علشان لو فشلت الطريقه متتعبيش نفسك ورجعيه تانى مكانه

4- افتحى الفيل بالنوت باد وهو غالبا بيتفتح لوحده بالنوت باد

5- دورى على كلمه اسمها
            [RenderDialogPosition]
            اما ان تنزلى واحده واحده او تستخدمى ctrl+f للبحث عنها

6- هتلاقى تحتها سطر تانى بتاع موقع ظهور شاشه الرندر
            x....[RenderDialogPosition]....x
            Dimension=1600 500 355 885
            الأرقام دى هتلاقيها متغيره عندك
            غيرى الرقمين الأولين من 500 1600 الى مثلا 100 100 وطبعا بأبدالهم فقط دون كتابه اى شئ اخر مهما كان

7- أخفظى الملف (save) وجربى وإن شاء الله هتطلعلك كل حاجه سليمه

8- ودى اهم حاجه متحوليش تلعبى فى الفيل ده الا بشكل مفهوم ومعروف من حد فاهم والا هتكون العواقب وخيمه لأن الفايل ده حساس وبيتسجل فيه كل خطوات الماكس

-------------------------------

اذا منفعتش الطريقه دى وانا اشك فى ذلك ابقى ردى تانى علينا يمكن أفيدك أكتر بطريقه أخرى

كتير بلاقى اللى بيسأل ما يردش ان كان الأمر يعنيه فعلا ام لا
              مش المفروض اللى يسأل يعرفنا ان كان الموضوع نفع معاه ولا لأ... مدام هو فى مشكله المفروض هيدور عليها ويستنى الإجابه ولو طلعت صح يقول علشان تعرف الحل ولو طلعت غلط يقولنا نحاول فيها تانى علشان لو ظهرت مع حد تانى يعرف الحلول ويجربها

انا مش قصدى انى عايز كلمه شكر او مدح انا بس عايز ان على الأقل كما وجد الشخص من يجاوب عليه فعليه ان يرد ايضا ذاكرا صلاحيه الحل من عدمه علا وعسى ان نستفيد كلنا كلما واجه احدنا نفس المشكله

وشكرا

ههه
                فعلا اخي المشكلة ديه موجودة بس مش كتير بما يكون الماكس مش برنامج يومي عند اللي بيسال فمش متابع الموضوع بتاعه
                ياعني انا ممكن تحصل معايا في الفوتوشوب مثلا
                اني أسال سؤال وبعدين أنسى اني سالت اصلا

يعمل...
                X