صفحة 1 من 3 123 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 48

موضوع: هل يوجد في العالم العربي من يستطيع تصميم مثل هذا الإستايل ..؟

ردود: 48 | زيارات: 3817

هل يوجد في العالم العربي من يستطيع تصميم مثل هذا الإستايل ..؟

السلام عليكم ..

بحثت كثيراً لكن أعتقد أن مثل هذه الأعمال لا يستطيع العرب عمل مثلها !!

هنا :
    http://fxzone.eyeball-design.com/index01.htm

ممكن تتجول في الموقع ..

عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    ..... هههههه .... يا راجل يا طيب .. إنت شايف إن ده حاجة صعبة ... اولا من ناحية الفلاش .. ده كلام فاضي ..

وبالنسبة لتصميم الواجه .. فأنا شايف إن مش صعب جدا يعني ... عاوز تشوف تصميم واجهات فعلا ... خد نفسك وإستنى الصورة اللي جاية دي تحمل

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802

عضو
    صور رمزية Rayeno
    المنطقة
    :: ADOBE ::
    ردود
    78
    فعلا الفلاش خطير جداا ...

مستوى متقدم ....

هل سنصل ... نعم .....

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    في عضو هنا في المنابر إسمه e-style ليه ستايل قريب من ستايل الواجهات دي برضه ... للأسف هو مش بيشارك من فترة طويلة .. لكن أنا لقيت الاكونت بتاعه على ديفيانت أرت ..
    http://e-style1.deviantart.com/
    شغله جميل ونظيف جدا ..

تصميم الواجهات متعة .. أنا أعشقه فعلا ...

يعني أنت جبتها من الأخر ..

أخي فلاشاوي .. هل هذه الأعمال لعرب .؟

كيف استطبع عمل مثل هذه الإستايلات لموقي .؟

عضو
    صور رمزية Rayeno
    المنطقة
    ردود
    78
    شوف واجهة ثابتة من تصميمي بالفوتوشوب ...

عضو
    صور رمزية Rayeno
    المنطقة
    ردود
    78
    اخي فلاشاوي موقع ...

AMA Media

من افضل المواقع العربية المصممة بالفلاش ...

سامحك الله اخي الحسني ... العبارات قويه جدا جدا , انا فكرت راح أشوف أشياء خرافيه ...

مادام العمل مقروء كليرات , يعني سهل تصميمو , ومش صعب أبدا على العرب .

في أعضاء كتير هنا فالمنتدى شغلتهم وعملتهم بس هادا الأسلوب . القضيه شويه صبر , لانو متعب ... كنت عملت نفس الأسلوب زمان فنسخه لموقعي الشخصي ... بس ما عجبتني النتيجه وتراجعت عن الموضوع ... تو متش حسيتو

المهم الان , ممكن تعطيني الخط ال مكتوب في أسمك ؟ بصراحه فاااااااااخر

أضافه : مستر فلاشاواي , أرحم برضو مش كدا ... الان الشغل أصبح صعب !!

عضو
    صور رمزية Rayeno
    المنطقة
    ردود
    78
    فعلا اسلوب جميل للاخ E-style

أخ فلاشاوي ... سؤال لو سمحت كخبير فلاش واكشن سكريبت خصوصا ...

لو الشخص صمم تمبليت وجهزو تمام التمام ... وفصل بين الواجهات ( organization work flow ) هل في طريقه لتركيب التمبليت مره تانيه بفلاش بحيث انو يحافظ على الشكل والسرعه فالتحميل ....... خصوصا التحميل ؟

كمان سؤال ... لو فرضنا في قاعده بيانات ... مثال ( اضافه وحذف وتعديل ) للصور او التعليقات هل ممكن عمل كونترول بنل للموضوع ؟ ولا لااااازم استخدام دريم ويفر وقاعده بيانات جامده مرتبطه مع الموقع ؟ سيرفر ابليكيشن !

يعني داخل فلاش منو وفيه built in

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    على ما يبدو عليه ه>ا الإستايل من صعوبه لكن إحترافه ليس بالشيء الصعب ..

ه>ا مثلا درس بسيط على السريع يبين لك الخطوط العريضة لعمل مثل ه>ه التصميمات ...
    http://www.idigitalemotion.com/tutor...interface.html

إيه رأيك يا حسني نعمل مسابقة في قسم الفوتوشوب لتصميم واجهة مشغل فيديو زي اللي فوق دول .. ؟

طيب مين يعمل لي استايل ما حصلش مع حركة فلاش تأخذ العقل ,, بمقابل ؟؟

عضو
    صور رمزية Rayeno
    المنطقة
    ردود
    78
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فلاشــــــــــاوي معاينة الرد
    على ما يبدو عليه ه>ا الإستايل من صعوبه لكن إحترافه ليس بالشيء الصعب ..

ه>ا مثلا درس بسيط على السريع يبين لك الخطوط العريضة لعمل مثل ه>ه التصميمات ...
    http://www.idigitalemotion.com/tutor...interface.html

إيه رأيك يا حسني نعمل مسابقة في قسم الفوتوشوب لتصميم واجهة مشغل فيديو زي اللي فوق دول .. ؟
    درس جميل ..استاذ فلاشاوي ..

و الفكرة جميلة ...

راح اكون من المشتركين ...اذا تمت الموافقة ..

أخي الحسني ما جاوبت على سؤال اخونا فلاشاوي بخصوص المسابقه ... انتم اصحاب الاختصاص

وبخصوص الستايل مقدم ومن دون مقابل ... ولو

فلاشاواي ننتظر الأجابه على الأسئله

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    أخ فلاشاوي ... سؤال لو سمحت كخبير فلاش واكشن سكريبت خصوصا ...

لو الشخص صمم تمبليت وجهزو تمام التمام ... وفصل بين الواجهات ( organization work flow ) هل في طريقه لتركيب التمبليت مره تانيه بفلاش بحيث انو يحافظ على الشكل والسرعه فالتحميل ....... خصوصا التحميل ؟

كمان سؤال ... لو فرضنا في قاعده بيانات ... مثال ( اضافه وحذف وتعديل ) للصور او التعليقات هل ممكن عمل كونترول بنل للموضوع ؟ ولا لااااازم استخدام دريم ويفر وقاعده بيانات جامده مرتبطه مع الموقع ؟ سيرفر ابليكيشن !

بص يا سيدي ...

اولا .. بالنسبة للتحميل ... أنت عارف swf دي إختصار لإيه ؟؟ ... إختصار small weight file

المصيبة إن فلاش هو أكثر برنامج بيساء إستخدامه في العالم والوطن العربي على الإطلاق ... المهم خلي الكلام ده لموضوع تاني .. عشان بتنرفز كل ما حد يقول فلاش تقييل ... مش عارف إزاي برنامج فيكتور يكون تقيل .. مالي أنا إ>ا كان اللي بيستخدم البرنامج عبييط !! ....

لتصغير حجم الفايل ...
    - هناك أجزاء كثيرة في التصميم ستجد أنه يمكنك إستبدالها بمثيلها فيكتور في فلاش وبالتالي بدل من إستخدامها كصور ... ه>ا سيقلل من الحجم بشكل ملحوظ

- قم بتصدير الايرز التي تحتاج بأن تكون منفصلة ( بسبب انيميشن او اي شيء اخر ) .. كصور png مضغوطة للويب .. بريزوليوشن لا تقل ولا تزيد عن 72 ... لو قلت هتبوظ .. لو زادت الزائر مش هيلاحظ الفرق .. كل اللي عملته إنك زودت حجم الفايل بدون داعي

- ليس هناك داعي أبدا بأن تضع كل الموقع بأقسامه في ملف واحد ينتظر الزائر أن يتمك تحميله جميعا حتى يستطيع الدخول للموقع .. ه>ا غير منطقي ... فقد يكون الزائر مهتم بقسم واحد في الموقع فلما>ا يضطر لتحميل باقي الأقسام ... قم بعمل الاقسام كملفات منفصلة يتم تحميلها حسب الطلب ...

- بعد تحميل القسم ال>ي طلبه الزائر .. وأثناء تصفحه له>ا القسم .. يمكنك إستغلال ه>ا الوقت في تحميل باقي أقسام الموقع في الخلفية دون أن يشعر الزائر ... وبالتالي تستغل الوقت ال>ي يقرأ فيه الزائر شيئا او يشاهد صورة أو فيديو معين ... فلتكن >كيا وتحضر ما تعلم أنه غالبا سوف يطلبه قبل أن يطلبه ... ه>ا التكنيك يسمى backgroung loading .. ويتطلب معرفتك بالــ movieClipLoader class في الاكشن سكريبت

- لا تستخدم خلفيات موسيقية لمجرد ان تستخدم خلفيات موسيقية .. إن لم يكن لها داعي فلا تضعها ... أما غ>ا كنت مضطرا لإستخدامها فلتشغلها كــ streaming ولا تدمجها في الملف أو تنتظر حتى يكتمل تحميلها .. بعمل ستريمينج لها .. سيقوم الفلاش بتشغيل ما حمله منها ولن تشعر بأنه يحمل أي احجام زائدة على الموقع ...

ه>ه هي الأساسيات ... وهناك أشياء اخرى على حسب طبيعة كل مشروع ...

ملحوظة .. لأنني ملول جدا ... لن استطيع إستبدال علامة الــ > بحرف الــ ذ .. لاني لن اقوم بإستبدال كل ه>ه العلامات .. !!!

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802

يمكنك طبعا عمل كنترول بانل لموقع فلاش .. ولن أزيد عن أن أعطيك ه>ا الرابط ..
    http://www.f--i.com/

الموقع نفسه مثال لما تريد .. موقع كامل بالفلاش ولكن يمكن تغيير أي شيء فيه من الكنترول بانل ...

الأهم أن ه>ا هو موقع أقوى شركة لعمل تطبيقات الفلاش في العالم .. إعطي لنفسك الوقت الكافي لتشاهد أعمالهم ..

بارك الله فيك اخي فلاشاواي ... وحتى تكون فالصوره تمام ...... انا مشيت فكل الكلام ال انتا بتقولو وعارف شو يعني فلاش تمام ....

اساسا اخدت سمستر 1 فيه علامه 99 من 100 والتاني اعتقد 98 من 100 ... والشهاده عندي لو احتجت صوره , بس الكلام كان ايام فلاش 6 او 7 على ما اظن ... والاكشن سكريبت ما تلمناش منو الا الأساسيات وفالويزرد كمان ... يعني مش شغل pro

وعليه بسأل ! مش أكتر ... استحمل أي شخص ما عندوش فكره كبيره عن فلاش مش كلنا فلاشاوي يا مان

سؤالي لانو انا كل الامور ممكن اعملها فالفوتوشوب ( ثيم )
    بس مش ممكن اعملها ففلاش ( مليش خلق وطولت بال )

شفت الموقع صحيح ...
    طلبي بالتحديد ( تكنكل ) وذوق جميل جدا بدون فل امباكت طبعا .

الكلام معاك ما بيخلصش ... لينا كلام تاني , بس يكون فأيدينا الموقع بالشكل المطلوب ... تحياتي للحسني وليك

يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

صور رمزية maxspider
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    ردود
    5,585
    fبصراحة هذه المواقع -مع أنها قد تكون صعبة في التصميم- إلا أني أعتقد أنه لا يوجد بها إبداع ...
    المواقع التي تبهرني فعلا هي تلك التي يدخل فيها 3d بـ animation ... مثل هذه الأمثلة من موقع template monster

http://www.templatemonster.com/flash...tes/15470.html

http://www.templatemonster.com/flash...tes/14420.html

http://www.templatemonster.com/flash...tes/14424.html

للمزيد
    http://www.templatemonster.com/categ...r+-+&x=59&y=16

عضو متميز
    صور رمزية khaliiiiid
    المنطقة
    فاس
    ردود
    3,496
    هههههه .... يا راجل يا طيب .. إنت شايف إن ده حاجة صعبة ... اولا من ناحية الفلاش .. ده كلام فاضي ..

وبالنسبة لتصميم الواجه .. فأنا شايف إن مش صعب جدا يعني ... عاوز تشوف تصميم واجهات فعلا ... خد نفسك وإستنى الصورة اللي جاية دي تحمل
    كلام سليم
    فلاش عالم بلا حدود .
    ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
    إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
    مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل