Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة بالرندر ...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة بالرندر ...

ازيكم يا باشواااات ...
    عندي كدة منظر داخلي والرندر فيه تقريبا كويس بس المشكلة اول ما اضغط على زر الرندر ويبدأ الجهاز بالريندرينغ تطلعلي في مهمات الرندر العملية دي : transforming vertices
    ويقعد كدة يطول في الحسااااب يمكن 3 دقائق مع انه المنظر مافي كتير اوبجكتس معقدة او سيجمنت كتيرة وجربت احذف الكثير من الكتل في المشهد حتى اني مسحت كل الكتل في المشهد (يعني الملف صار فاضي) ولما كمان عملت رندر برضه طووووول مع انه المشهد فاضي ...
    وبعد ما ينفذ هذه المهمة الرند سريع مافي مشكلة
    (جهازي جديد وسريع ماتقولولي جهازك بطيء...)
    ارجو المساعدة ...
    مع الشكر ...

يا أخي الريندر أنواع , و أنت ما ذكرت نوع الريندر المستخدم..!!

على كل حال حاول ترجع للريندر الأفتراضي..

يا ليت قبل ما نشتري أجهزة جديدة و سريعة نشتري قليل من الكتب التعليمية .
    ------------------------

ممكن تحدد نوع الريندر والاضائه المستخدمه
      ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

المشاركة الأصلية بواسطة eyad-mufti مشاهدة المشاركة
        يا ليت قبل ما نشتري أجهزة جديدة و سريعة نشتري قليل من الكتب التعليمية .
        شكرا على رأيك أخي بس انا والحمد لله صرلي اشتغل على الماكس اكتر من 15 سنة (من وقت DOS) وعندي موسوعة كتب تعليمية وافلام بس هدي النقطة جديدة عليي وماظهرتي قبل كده ...

المشاركة الأصلية بواسطة t_designer مشاهدة المشاركة
          ممكن تحدد نوع الريندر والاضائه المستخدمه

انا كل الخامات والاضاءات والرندر عندي Vray حتى لما اخفي جميع المشهد لازالت هذه العمليه بطيئة !!! لما يحسب الاكتل المخفية ؟؟؟انا عامل خيار انه لاتظهر الاشياء المخفية ...
          جربت ارجع للرندر العادي تبع الماكس وكان سريع عادي ...

الواضح من كلامك ان الموضوع ده بيحصل مع فايل بعينه على العموم ده بيبقى وارد لان مش كل الحاجات التى انت تراها هى فقط التى يتم حسابها اما لو انت بتتكلم ان مشكله فى ال3 دقائق دول فدول ولا حاجه خالص ولا حتى يسووى انك تزعل نفسك عليهم ده فى عندى حاجات بيقعد فيها ربع ساعه علشان يبدا يطلع كلام اصلا ... انا مش شايف انك فى مشكله اما عن حسابات ال transforming vertices فدى ما تبقاش فى الشغل التقيل فقط ولكن ممكن تظهر فى الخفيف ايضا فهى لها علاقه بحاله الموديل وليس بحجمه وكميته

اما اذا كان الأمر يحدث فى كل الفايلات او الجديده من الأصل فدة هو اللى يقلق حتى لو كان لدقيقه

يعمل...
            X