معاينة نتيجة التصويت: صوت للتصميم الافضل

المصوتون
15. أنت لا تستطيع المشاركة في هذا التصويت
  • تصميم ايهاب

6 40.00%
  • تصميم mr noras

9 60.00%
صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 22

موضوع: ((تحدي)) صوت للوجه الافضل

ردود: 22 | زيارات: 2341
    عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029

((تحدي)) صوت للوجه الافضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    هذا التحدي تم بيني وبين العضو ايهاب منير علي تصميم وجه شخصيه حقيقية خلال يومين بهدف التعلم والتدرب علي تصميم الشخصيات بدقة وبسرعة واتفقنا علي عرض التصميم والواير ايضا هنا ونترك لكم الحكم من خلال التصويت علي ايهم الافضل ونقبل منكم النقد علي الاعمال ايضا

ابدأ بشغل ايهاب وده طبعا احتراما للخصم

وبعدين شغلي mr noras

أخر تعديل بواسطة mr noras في 11 / 02 / 2008 الساعة 02:51 AM

اية ياشباب الموضوع نايم لية كل الي عاوزينة رايكوا يلا ياشباب وروني همتكوا معانا بقي واستوا باقي التحديات قريب شجعونا بقي علشان الكل يتعلم ربنا يوفق الجميع

ياسلام اما الناس دي غريبة بشكل واحد ممكن يحط موضوع عبيط ولا لية اي لازمة وتلاقي الف رد علية ولما واحد يحط موضوع علية القيمة ماحدش يعبرة يلا عادي مش اول مرة المشكلة ان في 60 زائر ومافيش رد يرضي ربنا دة اية حد بس يرد عليا ولا علي اية انا عارف ان مافيش حد هيعبرني يلا ربنا يوفق الجميع

عمل ايهاب تقريبا كامل

اما عملك فينقصه الشعر و العينان

فاذا كان القصد هو من الأقرب للصورة فاقول عمل الأخ ايهاب

تم بعض الاضافات و اعتقد بانك ستتجاوزه
    كل أقوالي وأفعالي وأعمالي أضعها بين أيديكم للنقد
    لا تقل بغير تفكير ، ولا تعمل بغير تدبير

أخوكم
    .. .-. -. ...- ..-. -.. ..- ...- -.

عضو متميز
    صور رمزية A.yousf
    ردود
    3,301
    يا شباب انا مش فاهم لية مستعجلين ؟ انا لسة شايف الموضوع الصبح وما كان موجود بليل
    العمل جميل لكم انتوا الثنين لكن عمل ناورس للاسف غير كامل لو يكملة هيبقي كويس باذن الله موفقين يا شباب
    www.DEEPEFFECTS.COM

أخوكم عبد الرحمن يوسف

عضو نشيط
    صور رمزية hogobingo
    المنطقة
    الدوله الإسلاميه
    ردود
    440
    اولا احب ان احى فيكم تلك الروح وربنا يوفقكم
    اما عن رأى فأرجوا ان لا يغضب منى احد الشغل جميل ولكن انتم الأثنين امامكم وقت ليس بكثير للأتقان اكثر من هذا طبعا ان لم انظر لمن انهى عمله ام من لم ينهى عمله انا اتكلم هنا من الناحيه العمليه ..... فان كان هناك احد برأى سيكسب الجوله فانا ارى مستر نورس هو الأفضل وذلك من خلال رؤيه الوير فريم الوير فريم فى حاله الأستاذ ايهاب خطأ جدا ولا يأخذ المنحنيات الصحيحه او هذا ما هيأ لى قد اكون لم الاحظ جيدا ولكنى ارى خطوط الوجه لا تتاماشى مع عضلات الوجه وهذا خطأ فادح ومحدش يقولى المهم النتيجه النهائيه لا طبعا كل شئ مهم

ولكنى اجد مستر نورس مهتم جدا بخطوط الوجه اما عن عيبه الوحيد فهو فى عدم انسيابيه هذه الخطوط كرفاتها مش حلوه عند منطقه الخد

منطقه الفم فى الحالتين سيئه ولكن بدرجات

من النهايه اجد مستر نورس يستحق الجائزه الأولى مع تعديل بعض الخطوط عند الخد
    الأستاذ ايهاب المركز التانى مع اعاده تعلم كيفيه موديلنج الوجه

مع اعتزارى الكامل للمتسلبقين لكن هذا ليس اكثر من رأى الشخصى
    العلم الذى نتعلمه لنعمل به خير من العلم الذى نتعلمه لنعرفه

VISUAL EFFECTS SUPERVISOR

منتدى ماكس سكريبت(MaxScript) ما هو .تطبيقاته.أمثله عربيه

ShowReel

عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    العملين جيدين كبدايات ولكن ان جئنا للاحتراف للاسف لا اري اي احتراف في العملين انا اسف هذا ليس رد للاحباط
    انا سأوجه كلامي لكما وبالاخص لايهاب لان انا وهو نعمل علي نفس الوتيرة و بدأنا معا تقريبا
    انا اخبرتك يا ايهاب من قبل عليك مذاكرة الانتومي تبع اي شئ في جسم الانسان كويس هل تذكر الفتاة التي عرضتها في عرض ونقد ؟؟؟ قولت لك يومها انت محتاج لمذاكرة الانتومي للجسم
    ابحثوا عن صورة للانتومي بتاعت الوجه وحاولوا محاكتها و لسوف تفهمون قصدي
    لكن العملين و الحق يقال ممتازان للغاية و لكن انا اسمي هذا التصميم العشوائي او النمذجة العشوائية انا توقفت عن الكراكتر موديلينج لاني اكتشفت ان الموضوع يحتاج الي كثير من المذاكرة علي العموم العملين اقوي من بعض ولن ارجح ايكما علي الاخر ولا اريدكما ان تزعلوا مني لكن انا اريد لكما الخير
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

......................................................
    تأبط شرا

عضو جديد
    صور رمزية Kjin
    المنطقة
    الأردن
    ردود
    46
    العملين جميلين لكن لازم اختار تصميم ايهاب , هو اقرب للصورة و مكتمل ايضا
    ^__^
    "Knowing that you're going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking that you have something to lose."......Steve Jobs

"Creative people rarely need to be motivated, they have their own inner drive that refuses to be bored. they refuse to be complacent. they live on the edge, which is precisely what's needed to successful and remain successful."......Donald Trump

العملين جميلين....
    عمل الاخ نورس ادق بمراعاة التفاصيل ولو انه غير مكتمل
    انا راي في مرحلة التعلم...لا داعي بحصر الوقت
    لان هذه الاعمال كل ما زاد الوقت ...زاد الاعتناء يالتفاصيل ودقة العمل وهو المطلوب تعلمه
    بالتوفيق

عضو نشيط
    صور رمزية hogobingo
    المنطقة
    الدوله الإسلاميه
    ردود
    440

الله ينور عليك

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة rekapidesign معاينة الرد
    عليك مذاكرة الانتومي تبع اي شئ في جسم الانسان كويس
    بالضبط هى الأنتومي كنت عايز اقولكم عليها بس خفت لتقولى عليه بتفزلك بس هى دى الحقيقه مهم جدا ان تعرف الأنتومى طبعا هو مش شئ واحد محدد لكل الناس والا هتكون كل الموديل شبه بعض ولكنها هى طريقه التوزيع والخطوط والموديلنج

وعلى العموم دى هتتعلموها الأول على حاجه معينه وبعد كده هتعرفوها بالخبره

ShowReel

shalabimax
    صور رمزية momshalabi
    المنطقة
    الاردن -- معان
    ردود
    2,838
    تصميم ايهاب , هو اقرب للصورة و مكتمل ايضا

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة الثقب الأسود معاينة الرد
    عمل ايهاب تقريبا كامل

اما عملك فينقصه الشعر و العينان

فاذا كان القصد هو من الأقرب للصورة فاقول عمل الأخ ايهاب

تم بعض الاضافات و اعتقد بانك ستتجاوزه
    لا يا اخي نحن اتفقنا فقط علي مرحلة الموديلينج وانا كان بأستطاعتي ان اكمل العينان والشعر ولكن توقفت لأني اري نهاية الموديلينج عند هذا الحد والشعر انا لا افعله بهذه الطريقة

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة الجرح معاينة الرد
    يا شباب انا مش فاهم لية مستعجلين ؟ انا لسة شايف الموضوع الصبح وما كان موجود بليل
    العمل جميل لكم انتوا الثنين لكن عمل ناورس للاسف غير كامل لو يكملة هيبقي كويس باذن الله موفقين يا شباب
    اهلا اهلا يا عبدالرحمن
    انا ذكرت ان المسابقة بهدف التعلم في النمذجة فقط واعرف تماما ان العمل غير مكتمل ولكن هكذا الشروط وضعناها وانظر الرد اللي قبله ايضا
    شكرا لمشاركتك وتشجيعك الدائم

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hogobingo معاينة الرد
    اولا احب ان احى فيكم تلك الروح وربنا يوفقكم
    اما عن رأى فأرجوا ان لا يغضب منى احد الشغل جميل ولكن انتم الأثنين امامكم وقت ليس بكثير للأتقان اكثر من هذا طبعا ان لم انظر لمن انهى عمله ام من لم ينهى عمله انا اتكلم هنا من الناحيه العمليه ..... فان كان هناك احد برأى سيكسب الجوله فانا ارى مستر نورس هو الأفضل وذلك من خلال رؤيه الوير فريم الوير فريم فى حاله الأستاذ ايهاب خطأ جدا ولا يأخذ المنحنيات الصحيحه او هذا ما هيأ لى قد اكون لم الاحظ جيدا ولكنى ارى خطوط الوجه لا تتاماشى مع عضلات الوجه وهذا خطأ فادح ومحدش يقولى المهم النتيجه النهائيه لا طبعا كل شئ مهم

ولكنى اجد مستر نورس مهتم جدا بخطوط الوجه اما عن عيبه الوحيد فهو فى عدم انسيابيه هذه الخطوط كرفاتها مش حلوه عند منطقه الخد

منطقه الفم فى الحالتين سيئه ولكن بدرجات

من النهايه اجد مستر نورس يستحق الجائزه الأولى مع تعديل بعض الخطوط عند الخد
    الأستاذ ايهاب المركز التانى مع اعاده تعلم كيفيه موديلنج الوجه

مع اعتزارى الكامل للمتسلبقين لكن هذا ليس اكثر من رأى الشخصى
    وانا احترم رأيك الشخصي جدا ليس لأنك رجحت كفتي ولكن لأنك بينت ووضحت المميزات والاخطاء جيدا وبصورة منطقية ولم تلتفت الي اي العملين مكتمل اكثر
    انا اريد ان اعرف ما هو العيب في منطقة الفم لأعتمدها في التصاميم القادمة بإذن الله وانا معاك في توضيح اهمية تماشي خطوط الوجه مع عضلات الوجه

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة rekapidesign معاينة الرد
    العملين جيدين كبدايات ولكن ان جئنا للاحتراف للاسف لا اري اي احتراف في العملين انا اسف هذا ليس رد للاحباط
    انا سأوجه كلامي لكما وبالاخص لايهاب لان انا وهو نعمل علي نفس الوتيرة و بدأنا معا تقريبا
    انا اخبرتك يا ايهاب من قبل عليك مذاكرة الانتومي تبع اي شئ في جسم الانسان كويس هل تذكر الفتاة التي عرضتها في عرض ونقد ؟؟؟ قولت لك يومها انت محتاج لمذاكرة الانتومي للجسم
    ابحثوا عن صورة للانتومي بتاعت الوجه وحاولوا محاكتها و لسوف تفهمون قصدي
    لكن العملين و الحق يقال ممتازان للغاية و لكن انا اسمي هذا التصميم العشوائي او النمذجة العشوائية انا توقفت عن الكراكتر موديلينج لاني اكتشفت ان الموضوع يحتاج الي كثير من المذاكرة علي العموم العملين اقوي من بعض ولن ارجح ايكما علي الاخر ولا اريدكما ان تزعلوا مني لكن انا اريد لكما الخير
    معاك في كلامك ولكن احنا حاطين المسابقة بهدف التعلم زي ما قلت واكيد كل مرة الشغل هيكون افضل من اللي قبله بإذن الله
    حاول تبتدي تاني في موضوع الكاركتر موديلينج لأنه موضوع شيق جدا ويحتاج للكثير من الوقت للتعلم والظهور بطريقة افضل واريد منك ان تصوت للأفضل حتي لو العملين سيئين

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة sindbad10 معاينة الرد
    العملين جميلين....
    عمل الاخ نورس ادق بمراعاة التفاصيل ولو انه غير مكتمل
    انا راي في مرحلة التعلم...لا داعي بحصر الوقت
    لان هذه الاعمال كل ما زاد الوقت ...زاد الاعتناء يالتفاصيل ودقة العمل وهو المطلوب تعلمه
    بالتوفيق
    كلامك صحيح تماما بالنسبة للوقت ولكني انظر للموضوع بطريقة مختلفه وهو انه كلما قل الوقت تزداد ساعات العمل يوميا يعني لو عملنا التحدي في يومين هيوكن الناتج العمل علي الماكس 10 ساعات مثلا بدل 5 وبكده هكون انا المستفيد من تحديد الوقت اما المنافسه فهي للتشجيع علي انهاء الاعمال واظهارها بطريقة افضل ارجو انك تكون فهمت قصدي

اولا احب اشكر كل الاعضاء الي افادونا برأيهم دة شئ جميل بجد وبالنسبة لكلام الاخ hogobingo احب اقولك اني ماشي علي التوبولوجي صح وياريت تشوف الوير تاني وانا حاطط صور تاني للوير علشان تشوفها وياريت تقولي رايك ممكن اكون زودت التقسيمات لكن انا ماشي علي التوبولوجي مظبوط وشوف الصور الي في المرفقات واحنا ياجماعة مش عاملين الموضع دة علشان حد يزعل من التاني لا بالعكس احنا حاطينة بهدف التعليم وياريت ياجماعة حد يقول اية العيب في منطقة الفم علشان نستفاد وشكرا تاني علي الردود الجميل وربنا يوفق الجميع

عضو نشيط
    صور رمزية hogobingo
    المنطقة
    الدوله الإسلاميه
    ردود
    440
    اولا يا ايهاب احب اشكرك على سعه صدرك ودى حاجه هى اللى بيتوصل للنجاح

الصور دى وضحت اكتر الرؤيه ولكنى لازلت عند رأى اما عن الأسباب
    زياده التقسيمات اللى انت بنفسك قولت انك مزودها ده غلط يا ايهاب معلش انا عايزك تفهمنى المسأله مش انك تزود فيس ومافيش مشكله منه المهم ان يكون الفيس ده له لازمه يعنى زود بس يكون علشات عايز تعمل تجاعيد مثلا او علامه فى الوجه ةهكذا
    كمان هتلاقى مثلث عن التقء الشعر مع الوجهه
    كما اللى انا بقى كان قصدى عنه فى رأى الأول كان ان الوجه فى المقدنه عند الخد الخطوط من كترها خلت كل الخطوط نازله الى تحت بشكل افقى سواء الصحيح منها او التى لابد ان تأخذ كيرف لو قارنت بالصوره الأولى ستجد التوبولجى مختلف فى تلك المنطقه انت بتحاول تمشى صح بس من كتر الخطوط اخبرتك على اخذ شكل غير صحيح لا اغلم ان كنت قادر ان اوصل لك قصدى ام لا
    بالنسبه للأذن هى أقرب للصج ولكنها ليست صحيحه

بشكل عام تلك الصور وضحت لى الصوره بشكل احسن عن الصورة اللى كنت واخدها فى الأول ولكن فى النهايه لازلت عند تحفظى على العمل

ShowReel

عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ehab_monir معاينة الرد
    اولا احب اشكر كل الاعضاء الي افادونا برأيهم دة شئ جميل بجد وبالنسبة لكلام الاخ hogobingo احب اقولك اني ماشي علي التوبولوجي صح وياريت تشوف الوير تاني وانا حاطط صور تاني للوير علشان تشوفها وياريت تقولي رايك ممكن اكون زودت التقسيمات لكن انا ماشي علي التوبولوجي مظبوط وشوف الصور الي في المرفقات واحنا ياجماعة مش عاملين الموضع دة علشان حد يزعل من التاني لا بالعكس احنا حاطينة بهدف التعليم وياريت ياجماعة حد يقول اية العيب في منطقة الفم علشان نستفاد وشكرا تاني علي الردود الجميل وربنا يوفق الجميع
    كلام جميل يا معلم ايهاب بس انا ليا ملاحظة صغيرة الانتومي بتاع الوجه مش هو الصورة اللي في المرفقات عندك انا كان قصدي الصورة اللي في المرفقات الموجودة في ردي الان هي دي اللي بتوضح الانتومي بتاع الوجه لان فيها كل العضلات والتفاصيل بتاعت الوجه ومنها هتعرف كل انحناءة و كل عضلة في الوجه ماشية ازاي و بالنسبة لاخونا mr noras انا متوقفتش عن الكراكتر موديلينج انا بس في مرحلة تدريب الان بس مش مستمر بصورة متقطعه لانشغالي بمشاريع اخري
    وبجد والله انا عاوز ليكم المصلحة لان الموديلينج بتاعك حسب التوبولوجي الصح هيسهل عليك حاجات تانية كتير انا اشتغلت مرة في كراكتر و عملتله عضلات وشغل ممتاز وبعد ما خلصت ضربت نفسي بالجزمة - انا اسف علي التعبير - و شتمت نفسي و كرهت حياتي عارفين ليه
    علشان لما جيت احرك الكراكتر في مرحلة الاسكنينج لان الموديل بتاعي مش نضيف قوي و التوبولوجي مش مظبوط التشوهات كانت بالهبل و طبعا ده في التحريك ولا يخليك تعرف تعمل حاجة و مهما تعيد الاسكينينج و مهما تحاول معالجة التشوهات مفيش فايدة علشان الموديلينج مش نضيف علشان كده يا شباب انا شايف ان التركيز علي الانتومي هيخليك تشتغل كويس ما دمت سلكت طريق الهاي بولي كراكترز و للحديث بقية ما دمتم تريدون ان تستفيدو من خبرات الاخرين وتفيدوهم بخبرتكم
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

......................................................
    تأبط شرا

عضو متميز
    صور رمزية mr noras
    المنطقة
    Qatar
    ردود
    1,029
    شكراااااااااا صورة جميلة فعلا لأناتومي الوجه

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود