موضوع: مصر كسبت ... وياريتها ماكسبت :(

ردود: 15 | زيارات: 1465
  1. #1
    عضو
    صور رمزية MAX.POWER
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    أرض الله
    ردود
    146

    مصر كسبت ... وياريتها ماكسبت :(

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أولا : احب أعرفكم اني مصري وبحب بلدي جدا جدا , وكمان فرحت قوي لما كسبنا المباراة , ولكن ..........................
    بعد ما خلص الماتش جلست أشاهد البرنامج اللي بيقدمه الكابتن شوبير
    وهو يعرض فرحة الناس بالفوز واغاني وطنية وحركات واشتغالات والناس فرحانة "وبيب بيب تحيا مصر" وفجأة لقيت الكابتن جاي على الشاشة وهو بيقول الخبر اللي جابلي الضغط : " الاستاذ فلان اتبرع للمنتخب بـ 2 مليون دولار والباشا عِلاّن اتبرع مش عارف بكام ,,,,,, وكام مليون جنيه من هنا ,, وحبة دولارات من هنا واللي هايطلع حج وعمرة ..... وزي ماتكون طاقة القدر اتفتحت للاعيبة المنتخب والفلوس كتيرة في البلد ومش عارفين نوديها فين لدرجة ان احنا بنتبرع (وحط تحتها خطوط) للمنتخب ,,,, مع العلم انهم اصلا هايخدو فلوس من الفوز بالكاس ""ده مش حقد على حد والله"" ياسيدي ربنا يزيد ويبارك كمان وكمان بس أنا اللي حرق دمي إن الفلوس دي كلها بتطلع بس عشان كسبوا الكاس وفي المقابل بنسمع بعدها إعلان مستشفى السرطان " اتبرع ولو بجنيه" .............
    ياسلااااااااااااااااااااام بجد حرقة دم هو المنتخب يكسب نتبرعله بالملايين ,,, ونيجي على الناس اللي محتاجة ونتبرع لهم بجنيه ؟؟؟ صحيح حال الدنيا غريب
    ولا هي البلد ماعدش فيها ناس غلابة ومحتاجين ؟؟؟ .... ولا يمكن انا عايش في بلد تانية غير مصر عشان كده مش عارف اللي بيحصل فيها

    على العموم مبروك لمصر وعلى رأي المثل ( اللي معاه قرش محيره يتبرع بيه للمنتخب )

    سلام ................
    لله في الآفــاق آيـــات لعـــل — أقــلهـــــا هو ما إليه هـــــداكا

    ولعل ما في النفس من آياته — عــــجبٌ عجـابٌ لو ترى عيناكا


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية maya-max
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر-المنصورة
    العمر
    35
    ردود
    1,889
    لا هما يستحقوا اى بطل اولبى بياخد مليون جنيه
    الفايده مش مجرد فوز فى الكورة المسأله داعايه للفرعون حسنى مبارك لا تقدر بثمن
    وكمان والاهم صورة مصر ادام العالم
    والاهم كمان فرحه الناس وسبونا نفرح شويه هو كله هم فى هم

    والاعبيه دول اكيد هيتبرعوا للناس فى مصر وغانا على ما سمعت
    كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
    http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
    تعلم الانجليزية على ضمانتى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
    إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
    أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
    http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

  3. #3
    عضو
    صور رمزية MAX.POWER
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    أرض الله
    ردود
    146
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة maya-max معاينة الرد
    لا هما يستحقوا اى بطل اولبى بياخد مليون جنيه
    الفايده مش مجرد فوز فى الكورة المسأله داعايه للفرعون حسنى مبارك لا تقدر بثمن
    وكمان والاهم صورة مصر ادام العالم
    والاهم كمان فرحه الناس وسبونا نفرح شويه هو كله هم فى هم

    والاعبيه دول اكيد هيتبرعوا للناس فى مصر وغانا على ما سمعت
    بردوا أنت فهمتني غلط أنا ماقولتش ان احنا مانفرحش ولا ان الفوز مش مهم عشان صورة مصر ولا حاجة ... ولا حتى قولت ان اللاعيبة مايستحقوش والكلام مش عليهم أصلا الكلام على اللي بيدفعوا الفلوس دي ,,,,,, أنا كل اللي قصدي أوصّله إن الناس اللي بتتبرع بالفلوس تراعي ان في ناس محتاجة وبتتصدم لما تسمع الارقام دي ولا هي بروباجندا ومنظرة وخلاص
    اما بالنسبة لفرحة الناس و(((سبونا نفرح شوية هو كله هم فى هم))) ياسيدي انا قولت في الاول اني فرحت جدا لما كسبنا زيي زيك ماقولتش غير كده
    لله في الآفــاق آيـــات لعـــل — أقــلهـــــا هو ما إليه هـــــداكا

    ولعل ما في النفس من آياته — عــــجبٌ عجـابٌ لو ترى عيناكا

  4. #4
    mateldo
    صور رمزية قمة الذكاء
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    The Mars or on the continent of Atlantis
    ردود
    6,004
    ممكن اسال سؤال

    اليوم تقدرون تنامون

    اخويه ينام يوميا 10 اليوم يقول انه ما راح ينام
    لان الدنيا فوضى او هيصه
    والاغاني شغاله والدنيا مولعه بالله كيف ننام

    مصر مصر تحيا مصر
    لاتاسفن على غدر الرجــــــــــال لطالما..رقصت على جثث الاسود كلابُ
    لا تحسبن برقصــــــــــها تعـلــــــو على ..اسيادها فالاسد اسدٌ والـكلابُ كلابُ

    الخلاف شئ طبيعي بين البشريه
    (((إذا نطق السفيه فلا تجبه *** فخير من إجابت به السكوت)))
    يصلب الشعراء من اجل راي..........فلماذا لا يصلب الاذكياء

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية maya-max
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر-المنصورة
    العمر
    35
    ردود
    1,889
    تمام عندك حق وارجوا ان تكون فهمتى ردى بشكل ودى
    يعنى هنعمل ايه ليهم فلوسهم وهم الى هيتحسبوا عاليها وفين صرفوها
    كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
    http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
    تعلم الانجليزية على ضمانتى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
    إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
    http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
    أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
    http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

  6. #6
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Nov 2000
    ردود
    1,683
    طبعا نبارك للشعب المصري والعربي بفوز مصر بكاس افريقا وكم اسعدنا فوز مصر لان الشعب المصري هو من اقرب الشعوب لنا كسعوديين وهي بلدنا الثاني نسافر لها ونحس بالاخوة والامن والامان وياتي الاخوة المصريين لنا في السعودية ويعيشون بيننا وكأنهم في بلدهم ... من حقكم ان تفرحوا
    وكلامك يا اخي صحيح ولكن اتوقع ان من يتبرع بهذه الملايين هدفه شهرة على حساب المنخب المصري فلو تبرع بها مثلا
    للفقراء والمستشفيات التي تعنى بمرضى السرطان لما ذكر اسمه في وسائل الاعلام كثير من الناس في هذه الدنيا لايمهم الاجر بقدر مايهمهم السمعة والشهرة فهذا موجود في اغلي الدول العربية فعندنا في السعودية شخص تبرع بملايين لاحد الاحتفالات القبلية بينما اخية يطرق الابواب لطلب العون والتسلف لكي يصرف على اولاده .
    البساطة ام الجمال

  7. #7
    أخي Max.power أتفق معك
    نفس المشكلة تحصل في السعودية
    ما نقول إلا نسأل الله أن يهديهم
    لا إله إلا الله

  8. #8
    مشرف عام
    صور رمزية aktoom
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    بلاد العرب أوطاني
    العمر
    52
    ردود
    17,805
    هل تصدقون أن الله عافاني من مرض إسمه كرة القدم

    الحمد لله الذي عافنا مما ابتلى به بعضا من عباده

    مبروك لمصر وعقبال ما يفوزوا بكأس العالم .
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

    لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

    FACEBOOK

  9. #9
    الاعبين قالوا انهم حيبرعوا بجزء من الفلوس دي

  10. #10
    عضو فعال
    صور رمزية 3DHero
    تاريخ التسجيل
    Jan 2005
    العمر
    27
    ردود
    288
    و الله عندك حق يا max power

    والاعبيه دول اكيد هيتبرعوا للناس فى مصر وغانا على ما سمعت
    الاعبين قالوا انهم حيبرعوا بجزء من الفلوس دي
    ابقوا قابلونى....هما يمكن 100 الف ولا حاجة !!



  11. #11
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    فعلا شئ يفرس ..

    أنا فرحت لما المنتخب كسب و زعلت لما سمعت إن الباشا النائب لمدينتنا دفع 2 مليون جنيه
    عندنا ملجأ فى مدينة هذا النائب لا حول و له و لا قوة ..لما ذهبت إليه قلبى إتقطع من حالهم ..
    مش لاقيين الجنيه و سعادة النائب الكريم راح يدفع 2 مليون لناس مش محتاجة ...
    مش حاجة تفرس...

    نائب و حزب و طنى و هيبة و شغلانى و حاجة تقررف

  12. #12
    عضو
    صور رمزية MAX.POWER
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    أرض الله
    ردود
    146
    مرحبا بكم اخواني الاعزاء أعذروني لتأخري على الرد
    ولكن لم يبق لي إلا أن أقول الله يهدينا ويهديهم
    لله في الآفــاق آيـــات لعـــل — أقــلهـــــا هو ما إليه هـــــداكا

    ولعل ما في النفس من آياته — عــــجبٌ عجـابٌ لو ترى عيناكا

  13. #13
    أبو دبابة سابقا
    صور رمزية A.Atiq
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    المدينة المنورة
    ردود
    7,949
    فلسطين ضاعت واحنا بنلعب كورة :@
    الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
    الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..


  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    العمر
    33
    ردود
    3,802
    الاعيبة إتبرعوا فعلا ببناء مسجد كبير في غانا ... دا غير اللحوم اللي إتوزعت على فقراء غانا في كوماسي ..

  15. #15
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فلاشــــــــــاوي معاينة الرد
    الاعيبة إتبرعوا فعلا ببناء مسجد كبير في غانا ... دا غير اللحوم اللي إتوزعت على فقراء غانا في كوماسي ..

    شئ كويس ... لكن هناك مبالغة فى الأموال ...

    كان أصحاب الأموال ساعدوا بيها هنا و لا هناك
    ...يعنى سعادة النائب المبجل محمود بيه خميس .. لو كان تبرع بالإتنين مليون جنيه للملجأ أللى عندنا فى بلبيس أللى هو نائب عنها مش كان أحسن ؟؟؟

    الملجأ أللى عندنا بيشغل أمهات ليتامة كتير و محتاجين فعلا دعم مادى كبير

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل