موضوع: ارجوا ممن لا يعرف الا يفتي....

ردود: 5 | زيارات: 716

ارجوا ممن لا يعرف الا يفتي....

يا خوانا في شوية حاجات بجد نفسي اعرفها....
    احنا بنعمل اية....
    احنا بتعلم وجع القلب دة لية؟؟؟؟ بس ترويش و تسالي ولا ناويين نشتغل في المجال دة؟؟... اظن اغلب الناس بما فيهم انا نفسنا نشتغل في المجال دة ... طيب حد عارف الشغلانة دي بتأكل عيش بجد ولا لا (((( في بلادنا ))) انا عارف انها برة شغلانة زي الفل .. بس انا بتكلم عن بلادنا و خصوصا (( مصر )) ... هتقولولي ياعم حد طايل يسافر و يشتغل برة ..هقولكم انا جربت السفر و ((تغوووووووووووووور الغربة ولو فيها مال قارون ....)) انا كل اللي بتمناة ان يكون المجال دة ممكن يعيشنا عيشة كريمة في بلادنا .. انا شفت اعلان موجود حاليا بيقول ان الراتب من 3000-7000 جنية في الشهر ... الكلام دة موجود فعلا ولا دي اشتغالات؟؟؟؟
    يبقي السؤال الاول :
    س1- هل العمل في مجال الجرافيكس في مصر مجدي ماليا ولا لا؟؟؟؟

و السؤال التاني:
    س2-بالنسبة لعمل الكراكترات الكرتون سواء موديلينج... انيميشن....الخ..
    دة حلال ولا حرام؟؟؟

و ياريت السؤالين دول الناس اللي فكرت فيهم قبل كدة و سألوا و عارفين اجابة حقيقية مش تخمين هما بس اللي يجاوبوا....... طبعا اي حد عايز يعلق و يستفسر و يشارك يا الف مرحب بيييية بس لاداعي للافتاء بدون علم و شكرا.....

عضو متميز
    صور رمزية btahar
    المنطقة
    الخسائر
    ردود
    1,044
    السؤال الأول: يا أخي حسب العرض والطلب في السوق المصري في مجال الغرافيكس

السؤال الثاني: أظن يا أخي أنه لو توجه السؤال لأصحابه من أهل العلم ( العلماء طبعا ) وليس هنا في المنابر.

عضو نشيط
    صور رمزية houdhxp
    المنطقة
    قاهرة الهكسوس و الصليبين والمغول والفرنسيين و الأنجليز وإسرائيل
    ردود
    766
    بسم الله
    رد السؤال الأول :
    انا صحبي شغال في القاهرة مبرمج من سنتين و بيقبض دلوقتي حوالي 3200 جنيه , بس دي شغل برمجه وليس الجرافيك .
    فاعتقد ان شغل الجرافيكس ممكن يكون بنفس الراتب , والله اعلم .
    بالنسبة للسؤال الثاني :
    اتفق مع أخي btahar
    " اذا ابتليت فثق بالله ولا تجزع وإذا عفيت فاشكر الله ولا تقطع وإذا وقف بك أمر فلا تيأس ولا تطمع وفوض أمرك إلى الله فنعم المرجع وفي جوف الليل لربك فاركع ومن عظمته وخشيته ادمع وعن طاعته لا ترجع واعلم ان آنين التائبين عند ربك عظيم فإذا فعلت فقد فزت بخير الدارين أجمع "
    ((كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان للرحمن " سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم " )), و لذكر الله أكبر لو كانوا يعلمون .

أكيد طبعا تغور الغربه بس مسأله الراتب دى نسبيه !!!

شكرا يا شباب علي اهتمامكم و اتمني من اللة ان يوفقنا جميعا لما فية الخير و الصلاح لنا و لامتنا امة الاسلام
    وان يوفقنا جميعا في اي طريق اخترناة وان يجعلة خيرا لنا في دنيانا و اخرتنا

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل