Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الراتب الشهري في بلدك?

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اما انا مازلت طالب , لكن نخدم في بعض المكاتب الهندسية ( architect render), اهو انحصل مانصرف على روحي .

300 دينار ليبي
    I never see ( 0 ) like that

! ! Well come to My world ! !

coming soon

الكل يشتكي يا جماعة...الوضع شامل...عليكم بالقناعة...الحمدلله
      إنا لله وإنا إليه راجعون

فى مصر

المفروض الراتب بالدولار من 300 الى 600

لا يوجد مرتب ثابت للديزاينرز يمكن فى ناس بتاخد 200 دولار او اقل .. وغالبا بيبقى لسه بيتدرب او معندوش خبرة

وفى الشركات الكبيرة .. ( اصحابي بيقولولي ) ..في حدود 1300 دولار و1100

مش هقول طبعا مرتبي تحديدا ..من كل الارقام دي
        الفري لانس عندنا ضايع تماما .. مع انو هو اللى ماشى فى السوق بس ضايع تماما .. من نحية الاسعار .. لان الشركات بتطلب بلاوى زرقة والعميل بيتجه للفري لانس ببوكت معين يا توافق يا بلاش

العملية ماشية فى مصر بالتظبيط ... يعنى ممكن يديك فلوس كتير بس يطلع عينك زى ما هو عايز .. ومعروف في مصر ان المعاملة زبالة .. اكنك فى الجيش

وممكن ياكل بعقلك حلاوة ... والفهلوة ويفهمك ان المرتب فى مصر بكذا .. وانت هتصدقو غصب عنك
        http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
        ////
        /////////////////////////////////////
        Thinking / Building
        mind set
        this is thinking business , if thinking makes you tired
        , then you at wrong place

المفروض الراتب بالدولار من 300 الى 600
          كفاية يا ياسر حرام عليك جبتلي اكتئاب يعني كان لازم تسرد الحقيقة كلها يعني كنت خبي شويتين منعاً لتقليب المواجع (علي وعلى غيري خخ) أرجو من الإدارة حذف الموضوع منعاً للإحباط الجماعي خخخخخخخ
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

نفس الشئ عندنا يا يا سر بيديك حاجة قليلة تعملو عملات واعمال جرافكس ترفعو للسماء لكن بيديك حاجة قليلة والمشكلة في الناس التي نسميها اليد الثانية يعني بيشتغل سمسار بين الفري لانسر والزبون الحقيقي يعني يوهم الزبون الحقيقي انه فري لانسر يبرم معه صفقة لا تخطر علي بال ثم يدهب للفري لانسر يتصدق عليه باجرة ليقوم بالعمل

السوق عندنا مليا ن فطريات
            مصيبة الألف ميل تبدأ بخطوة
            صفحتي على فايسبوك

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
              كفاية يا ياسر حرام عليك جبتلي اكتئاب يعني كان لازم تسرد الحقيقة كلها يعني كنت خبي شويتين منعاً لتقليب المواجع (علي وعلى غيري خخ) أرجو من الإدارة حذف الموضوع منعاً للإحباط الجماعي خخخخخخخ
              المفروض انها تحمسكو مش تحبطكو

وبعدين انا مكنتش عايز اقول اصلا لان دي اسرار شغل بحت اوى اوى اوى يعنى وصعب واحد يتكلم فيها ..

بس انا حابب انى اقول كل حاجة فى المنتدى ده .. مش عارف ليه هههههههههههههه
              فى ناس كتيرة كويسة اعتقد هنا بس ... كسلانة بشكل فظييع .. يمكن ده سبب انى اول ما شفت الموضوع ده انطلقت ههههههه

وبعدين انا كنت بتكلم عن الشركات الكبيرة ..لو ليك فعلا هدف انك تشتغل فيها .. اما لو شركة عادية ملهاش اصلا رأس مال ..الراجل هيديك مرتب منين ؟؟ .. واذا كان الشركة مثلا مابتكسبش
              ////
              Thinking / Building
              mind set

انا يا جماعة مصمم جرافيك " تو دي " وشغال في السعودية . لكن أنا مصري .

وأنتوا جيتوا في النقطة دي اللي انا هاطق منها . . . .

أولاً انا راتبي 2500 ريال والحمد لله . بس المشكلة إني بعرف أشتغل ثري دي وأفتر إيفيكت . . . بس انا هنا في مدينة صغيرة مش كبيرة . اللي زي حالاتي في الرياض ولو شغالين في شركة محترمة يوصل راتبهم أقل واجب 6500 أو 8000 .... أما لو كان بسم الله ما شاء الله يوصل ساعات 12000 ريال . . .

وعلى فكره في ناس في مصر بتاخد رواتب زيها . أو تقريباً زيها . . . بس في حاجة لازم تحسبها صح (( القوة الشرائية )) للراتب بتاعك ... يعني يعيشك إزاي .

الحمد لله على كل شيء راضيين وزي الفل وبنقول اللهم لك الحمد ... انا الراتب بتاعي ده مش بيدهولي علشان سواد عنيا . كل اللي بيتغرب سواء كان في الخليج أو غيرها . بيعيش هنا أقل من الطبيعي وأقل من المستوى الأدمي . . علشان يقدر يحوش مبلغ من راتبه ...

نيجي " للقوة الشرائية " هنا في السعودية .... كل حاجة وبلا فخر بقت ناااااااااار . شكارة الرز البسمتي بـ 285 ريال على ما أسمع يعني بالمصري تقريباً 430 جنيه ... هنا كارتونة البيض بقت 15 ريال . . اما بقه الحلاقة وانا مش عارف شغالكوا قوي الموضوع ده ليه هنا لو كنت هاتحلق شعر بس بـ 10 ولو شعر ودقن بـ 20 ريال ... والكلام ده للغلابه اللي زي حالاتي . .

تصدقوا إن هنا في ناس سعوديين بياخدوا في الشهر حوالي 5000 ريال ومبيقضهوش لأخر الشهر . . . في أي بلد بتبقى الراتب حسب القوة الشرائية . . . وساعتها تقارنه إزى كان كويس ولا لا ....

للأسف في مصر معظم الرواتب أقل من القوة الشرائية اللي تقدر تعيش الواحد بمستوى كويس .....

والله ولي التوفيق . . . وأدعوا الله سبحانه وتعالى بالرخاء للجميع وأن يزيد رزقكم وأن يغنيكم من فضله ويبارك لكم في أموالكم

وأسف للإطاله
                اللهم أتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النا

www.ahmedelbadry.com

فعلا .... العيشة باقت نار .. مع انى مصري عايش فى مصر ..مش متغرب ولا حاجة

بس مواصلاتى رايح جاى من البيت للشغل يوميا 8 جنيه
                  الاكل ... ( الشغلانة بتاعتنا بتطلب تفكير واعدة كمبيوتر لازم تاكل كويس وكتيير )
                  باكل تقريبا 50 جينيه فى اليوم او 40 .. اقلها اوى 20 .. لو رضيت بالفول والطعمية
                  مع العلم ان ساندوتش الفول دلوقتى بجنيه .. وتوصيل الطلبات 2 جينيه ونص .. ولو هاتطلب ماينفعش اقل من 10 جنيه هههههههه
                  وطلعا انا باكل كتير ..غير البيبسي والمشروبات .. ولو فى لب وسودانى . او شيبسي وشكولاتات عشان اتسالى وانا شغال

يعنى اليوم يطلع بـ 70 جنيه قول 60 ياعم
                  60 في 7 ؟ ... والناتج اضربه فى اربعه ..هيطلعلك الرقم ده 1680 ... ياترى مرتبك كام اقل من الرقم ده ولا اكتر ..ولو اكتر اتبقالك كام ؟؟

طب انا لو متغرب ..ولا بدفع قسط شقة ؟ ولا متجوز ؟ ..ولا بفكر اتجوز .. ولا ولا ولا ولا ...
                  وده يدل على كلامك .. انو صحيح
                  ////
                  Thinking / Building
                  mind set

الشغل في مصر سيء جداا جدااا جدااا
                    وفي الخليج كذالك لكن بيعوضه ان الدخل اعلي قليلا
                    الي عايز شغل بجد يستفيد من كونه بيشتغل كل يوم
                    لازم يتجه للغرب مباشرة
                    بس المشكله ان بعد الاتحاد الاوربي بقت العمليه صعبه جدا
                    احد اصدقائي في ايطاليا بيغلفو اكياس المكرونه في مصنع دخله الشهري بالمصري 12 الف جنيه
                    بلاد الكوارث
                    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

بالظبط كده يا أخ ياسر .... اللي في الخليج مش بيعبوا فلوس وخلاص . كل الموضوع ... إننا بنعيش بأقل من المستوى الأدمي . وبنحرم نفسنا من حاجات كتير قوي قوي علشان نقدر نحوش جزء من الراتب ......

عارف يا أخ ياسر لو أنا مثلاً انا هنا في السعودية وبعمل زي كده . . . بسم الله ما شاء الله باكل كتير قوي . . وياسلام لو حبيت أتسلى وأجيب لب والحاجات دي . . . تصدق بالله " 2500 ريال " مايكفوني إسبوعين

هنا كيلو اللب بـ 26 ريال وده أقل حاجة طبعاً في درجات أعلى ... كيس الشيبسي العائلي هنا بـ 5 ريال . شيكولاته جالاكسي هنا بـ 2.5 ريال ... سندوتش الفول هنا بـ 1 ريال وياريت يجي ربع بتاع مصر .....

يعني من الأخر .... هنا بيبيع عمره ويسجن نفسه .. علشان يقدر يتجوز . . ونصيحة مني يا أخي ياسر لو انته بالشكل ده مش هاينفع .... صدقني لازم تربط نفسك شوية وتمسك على نفسك أكتر من كده .
                      واللي هايعلمك الأدب بمعنى الكلمة (((( أخطب )))) وانته هتلاقي نفسك قابل ما تصرف جنيه بتسأل نفسك مليون سؤال قبل ما تصرفه .......

وبالتوفيق ليكم جميعاً

www.ahmedelbadry.com

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                        الشغل في مصر سيء جداا جدااا جدااا
                        وفي الخليج كذالك لكن بيعوضه ان الدخل اعلي قليلا
                        الي عايز شغل بجد يستفيد من كونه بيشتغل كل يوم
                        لازم يتجه للغرب مباشرة
                        بس المشكله ان بعد الاتحاد الاوربي بقت العمليه صعبه جدا
                        احد اصدقائي في ايطاليا بيغلفو اكياس المكرونه في مصنع دخله الشهري بالمصري 12 الف جنيه

شوف برده يا أخ ياسر هناك العيشة ناااااااااااااااااااااار إزاي ... خليه كده يعيش زي مانته عايش في مصر مايحرمش نفسه من حاجه ويجيب كل اللي نفسه فيه وأنا متأكد إنه مش هايقدر يكفيه راتبه لأخر الشهر ... ميغركش أي حد في الغربة لما بينزل بيكون عامل إزاي .... روح شوفه في الغربه عايش إزاي وصدقني هيصعب عليك ...

إعرفها كده وخدها قاعده أساسية ......

الغربة = حرمااااان وذل

www.ahmedelbadry.com

ياااااااااااااااااا
                          لكن على حسب ما قرأت في الدول الأخرى العمل حسب المدن....يعني إذا كانت المدينة كبيرة "الرياض" كان الراتب جيدا...
                          هنا....يجب أن تجتاز البحر لكي ترى الراتب الجيد أو تذهب إلى الصحراء و ترى إلا الرمال لتعمل تحت الأرض في أحد الشركات البترولية!
                          هنا في الجزائر لا يوجد معنى للدبلوم....يعني تدرس و تأكل السم في الجامعة و بعد ذلك تذهب لتعمل كمساعد لبناء عند أحد منازل المغتربين بفرنسا!
                          لو أتحدث عن الجرافيك أظن أن لوكي لوك يمكن أن يوضح ذلك بالتفصيل! هناك الجرافيك و ربح القوت 3 أشياء! يعني في تيزي وزو مثلا رأيت أن الأعمال و كأنه تم عملها بالإصدار 3dsmax 0.1 beta و يتم تسويقها عادي....لكن يأتي فنان و يبدع في عمله و يكسر رأسه لكي يرى أن عمله "لا يسمن و لا يغني من جوع"...هنا في الجزائر....كل شيء يأتي من الاسم...يعني لو أنك ولدت في مدينة كبيرة و من عائلة ثرية فإن أعمالك ستباع حتى وإن كان cube فإن الذي سيشتريه سيراه مبنى لم يتم تصميمه في دبي بعد أما إذا كان لقب عائلتك غير معروف فإنك لو تقوم بتصميم أحسن شيء قامت به شركة اعمار و تأخذه إلى الذي سيشتريه يقول لك ماهذه spline!!!!
                          في مصر أظن أنكم محظوظون....أرى أنكم تقومون بعمل رسومات متحركة ... يعني هناك من يشتري و هذا شيء منعدم هنا! هناك شركة واحدة لا أذكر اسمها...إذا كان هناك رسوم متحركة تجد اسمها! أين هم الآخرين? كما يقول صديقي "أكلهم بوبي"
                          في المغرب نفس الشيء...مما رأيت في المنابر هناك مصممون يعملون في فرق كأن العمل يتم في استوديو في أوربا أو أمريكا....العمل منظم و باستوديو ذو برامج مرخصة و بما أن البرامج مرخصة فمعناه أن العمل يمكن أن يجني الكثير! يعني تشتري البوجو بعشرة آلاف دولا تعرف أنك ستجني منه عشرون! لكن في الجزائر ماذا ستفعل به?
                          فلنعد إلى مشكلة الرواتب.....في شهر أفريل "نيسان أظن" سيتم رفع الأجور....يعني الآن سيتم الزيادة حسب الدبلوم...لكن سؤالي هو....صاحب هذا الدبلوم...إن لم يحصل على الوظيفة...فكيف يتم زيادة الراتب له
                          بعض الدروس
                          http://abdelouahab.4shared.com

.... à la mémoire de Kazouz

السلام عليكم
                            ما شياء الله الجزائر بلاد جيد في الثمن في المقارنة مع المغرب اقل موظف يا خد 580 درهم يعني 75.08501 Euro
                            هل هدا الثمن في نظرك يغطي الاكل و الكراء و ماء و كهربياء و مدرسة اطفال الى الخ

المشاركة الأصلية بواسطة FR!END مشاهدة المشاركة
                              عندنا في المغرب العملة هي الدرهم بحيث 1 درهم = 8 دولار
                              يعني العملة اغلى من الدينار لكن لا فرق تقريبا في الاجور
                              تظل معظم الاجور في حدود 150 دولار يعني قليلة ، لكن مع فترة عمل تتعدى عام تقريبا الاجور تتضاعف وتوصل ل400 دولار فما فوق
                              المهندسين في المغرب عامة بتكون اجورهم فوق 700 دولار
                              كما انه هناك موظفين لدى شركات اجنبية بالمغرب عندهم خبرة وزمن مع الشركة اجرهم يتعدى 3000 دولار
                              وهكذا ..
                              [FONT='Times New Roman','serif']السلام عليكم[/FONT]
                              [FONT='Times New Roman','serif']يبدو انك تعيش في عالم احلام خخخخخ هل انت تعيش في المغرب او فقط زيارة يا اخي الغالي الدولار 7 دراهم ليس 8 الاجور في المغرب 150 دولار خخخخخخ و الله اضحكتي يبدو انك من عائلة المرموقة في المغرب يعني ليس ابن شعب مهندس فوق 700 دولار كما قلت لك انت تعيش في عالم الاحرم عمي مهندس برمجيات + ريزو و ياخد 5000 درهم في شهر يعني 441.677 Euro عيش في المغرب يا صدقي لا تبقى في الفيلة ممن طبقين و لكون ان مهندس ياخد 700 و فوق لا تعتمد على مصروف عائلتك[/FONT]

المشاركة الأصلية بواسطة a_elbadry مشاهدة المشاركة
                                شوف برده يا أخ ياسر هناك العيشة ناااااااااااااااااااااار إزاي ... خليه كده يعيش زي مانته عايش في مصر مايحرمش نفسه من حاجه ويجيب كل اللي نفسه فيه وأنا متأكد إنه مش هايقدر يكفيه راتبه لأخر الشهر ... ميغركش أي حد في الغربة لما بينزل بيكون عامل إزاي .... روح شوفه في الغربه عايش إزاي وصدقني هيصعب عليك ...

إعرفها كده وخدها قاعده أساسية ......

الغربة = حرمااااان وذل
                                عزيزي مثال ياسر مثال نادر جدا
                                انا جاري يعمل في الصباح في شركه حكوميه ويخرج منها علي مصنع زجاج (بالنفخ )
                                ليكفي بيته فقط يعود منه بعد الواحده مساء
                                يعني من السادسه للواحده عمل لمجرد ان الدخل يكفي الاحتياجات العاديه
                                اعرف بعض الناس مؤهلات عليا يعملو في التاكسي في المساء بعد عملها الاصلي
                                اغلب من يعمل بالجرافيك ايضا مرتباتهم ضعيفه بأستثناء الشركات الكبري المعدوده علي الصوابع
                                انا عايز اي مصري غيري يقول لي كم واحد قابله حتي لو معرفه سطحيه يستطيع ان ينفق 70 جنيه في اليوم حتي لو علي حاجات غير الاكل َََ!!!!
                                اللهم لا حسد بس بوضح الرؤيه
                                بلاد الكوارث
                                حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                                لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                                وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                                وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

يعمل...
                                X