Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف نطرق باب الاعلام العربي؟ - نقاش -

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف نطرق باب الاعلام العربي؟ - نقاش -

السلام عليكم
    متأكد ان السواد الاعظم من المشاركين في هالمنتدى انما ينتظرون الفرصة ليكونوا محترفين و يكون الجرافيك والفيديو والفن بشكل عام وظيفتهم في الحياة في قناة تلفزيونية او شركة اعلامية ما..

لكن السؤال كيف نطرق ابواب القنوات والشركات ؟ كيف نصل اليهم ؟
    ماهي الشهادات والخبرات المطلوبة ؟ وكيف نثبت جدارة ؟
    هل صحيح ان المسالة علاقات في الدرجة الاولى ؟
    هل شهادات الاعلام الجامعية او دبلومات مدارس الافلام لها اعتبار او قيمة ؟

متأكد ان الموضوع يهم الكثيرين جدا

قد طرح الموضوع ... فادلوا بدلوك

قد نساعد بعض لاعلام محترف يصبو اليه الجميع

تحياتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    موضوع هام اخي الكريم اتمنى ان يجد تجاوب
    همتي همة الملوك ونفسي نفس حر ترى المذلة كفرا

المشاركة الأصلية بواسطة نجمي مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم
      متأكد ان السواد الاعظم من المشاركين في هالمنتدى انما ينتظرون الفرصة ليكونوا محترفين و يكون الجرافيك والفيديو والفن بشكل عام وظيفتهم في الحياة في قناة تلفزيونية او شركة اعلامية ما..

لكن السؤال كيف نطرق ابواب القنوات والشركات ؟ كيف نصل اليهم ؟
      ماهي الشهادات والخبرات المطلوبة ؟ وكيف نثبت جدارة ؟
      هل صحيح ان المسالة علاقات في الدرجة الاولى ؟
      هل شهادات الاعلام الجامعية او دبلومات مدارس الافلام لها اعتبار او قيمة ؟

متأكد ان الموضوع يهم الكثيرين جدا

قد طرح الموضوع ... فادلوا بدلوك

قد نساعد بعض لاعلام محترف يصبو اليه الجميع

تحياتي

الشركات موجوده ..بس عايزة ناس كويسة وتشتغل
      لو انت شغلك كويس بياخدوك .. الشهادات والدبلومات والكورسات ليها عامل صغير جدا ..لكن شغلك هو نمرة واحد
      لو هتشتغل فري لانسر يعنى حر ... وتشتغل مع قنوات وكده ... علاقات من الدرجة الاولى

هل شهادات الاعلام الجامعية او دبلومات مدارس الافلام لها اعتبار او قيمة ؟ .. اظن ان ليس ليها اى قيمة ( فى البلد دي ) مع الاخذ فى الاعتبار ان المدير او اللى بيشوفك ويحدد انت ايه ودراستك ايه ويفهم دماغك ..بس الشغل بتاعك نمرة واحد .. ممكن يشغلك او لا ...ياما بيجلنا ناس .. السي في بتاعهم جبار .. خطير ..وتعليم جامد جدا ..لكن شغلهم مش حلو .. فا بنطر نقلشه ..

وياما ناس لسه فى الجامعة بتدرس ( زى حالتي ) انا لسه متخرجتش من الجامعة ..لكن شغلى خلانى اشتغل فى شركة كويسة بدون اى شهادة ولا يحزنون .. مجرد عجبهم شغل
      http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
      ////
      /////////////////////////////////////
      Thinking / Building
      mind set
      this is thinking business , if thinking makes you tired
      , then you at wrong place

كلامك جميل يا ياسر
        الموضوع مشربك زي انا متوقع , لو اشتغلت فري لانسر يعني علم نفسك بنفسك ؛ راح تتعب جدا وتتأخر جدا عشان توصل لنتيجة وصل لها شخص متعلم من زماااان لانه في تعليمه اخذ الخلاصة مباشرة بينما انت اشتغلت و تعلمت من اغلاطك وهذا جميل لكن لما تيجي تحسبها بالوقت والبالناتج النهائي راح تشوف انك ياللي علمت نفسك متأخر وكان ممكن تصير وييين لو تعلمت ، وانا مجربنها في شغلات كثييرة جدا لأن كل شي علمته نفسي بنفسي ماعدا شي واحد اللي حسسني بكذا لما اخذت درس بيانو عند استاذ ، علمني في شهر شي ماكنت بتعلمه في سنيييييييين !!.

الموضوع مثل ماقلت مشربك جدا
        قد يكون واحد معلم نفسه فرصته احسن عشان اعماله
        وقد يكون المتعلم فرصته احسن عشان درس قواعد الشغل وجاهز لاجواء العمل مش غريبة عليه ولا راح يضع قواعدها هو زي مايعمل اللي معلم نفسه .

عامل اخير محبط جدا وهو اشتراط الخبرة في هذا المجال قبل كل شيء ، يعني اذا الجميع طلبوا شهادات خبرة ومابغوا احد جديد , انت كيف راح تلاقي فرصتك اللي راح تعمل لك خبرة !!!
        في هالمجال بالذات ماشفت مطلوب اشخاص بمواصفات معقولة يتم تدريبهم كما في بقية المجالات كلللها من الطب الى المحاماة والهندسة و..و..و.. فكلهم يمرون بفترات تدريب اثناء الدراسة وبعد التوظيف يتم تدريبهم باستمرار ولو بدورات قصيرة مرة في كل كم شهر ، اشمعنى هالمجال اللي ما اعتدل في طلبه فاما خبرة واما فلا

لو بتكلم راح اتشعب زيادة فراح اوقف هنا واركز على سؤال

اولا كيف اوصل للشركات والقنوات هذي ؟
        وثانياً كيف اضمن فرصة شغل اذا كانوا كلهم يطلبون خبرة لا ادري من اين تأتي ان لم اعمل !!!

تحياتي

وثانياً كيف اضمن فرصة شغل اذا كانوا كلهم يطلبون خبرة لا ادري من اين تأتي ان لم اعمل !!!
          الجزء التاني من السؤال يلزمني زيّك تماماً بس أنا شغّال مع نفسي برضه وما حدّش في طنطا قابل يشغلني عنده لإني ماعنديش خبرة بالسوق دايماُ يقوللي انت عارف أدوات البرنامج وأفكارك حلوة بس ما عندكش خبرة سوق واحد جه على مصر بقاله 4 سنين بس هيجيب خبرة منين !!! المشكلة ان في كتير اصحابي بينصحوني بالقاهرة واسكندرية بس مش عارف أحل مشكلة الإقامة ولا الكلية حد عنده اقتراح ؟؟؟!!
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة نجمي مشاهدة المشاركة
            كلامك جميل يا ياسر
            الموضوع مشربك زي انا متوقع , لو اشتغلت فري لانسر يعني علم نفسك بنفسك ؛ راح تتعب جدا وتتأخر جدا عشان توصل لنتيجة وصل لها شخص متعلم من زماااان لانه في تعليمه اخذ الخلاصة مباشرة بينما انت اشتغلت و تعلمت من اغلاطك وهذا جميل لكن لما تيجي تحسبها بالوقت والبالناتج النهائي راح تشوف انك ياللي علمت نفسك متأخر وكان ممكن تصير وييين لو تعلمت ، وانا مجربنها في شغلات كثييرة جدا لأن كل شي علمته نفسي بنفسي ماعدا شي واحد اللي حسسني بكذا لما اخذت درس بيانو عند استاذ ، علمني في شهر شي ماكنت بتعلمه في سنيييييييين !!.

الموضوع مثل ماقلت مشربك جدا
            قد يكون واحد معلم نفسه فرصته احسن عشان اعماله
            وقد يكون المتعلم فرصته احسن عشان درس قواعد الشغل وجاهز لاجواء العمل مش غريبة عليه ولا راح يضع قواعدها هو زي مايعمل اللي معلم نفسه .

عامل اخير محبط جدا وهو اشتراط الخبرة في هذا المجال قبل كل شيء ، يعني اذا الجميع طلبوا شهادات خبرة ومابغوا احد جديد , انت كيف راح تلاقي فرصتك اللي راح تعمل لك خبرة !!!
            في هالمجال بالذات ماشفت مطلوب اشخاص بمواصفات معقولة يتم تدريبهم كما في بقية المجالات كلللها من الطب الى المحاماة والهندسة و..و..و.. فكلهم يمرون بفترات تدريب اثناء الدراسة وبعد التوظيف يتم تدريبهم باستمرار ولو بدورات قصيرة مرة في كل كم شهر ، اشمعنى هالمجال اللي ما اعتدل في طلبه فاما خبرة واما فلا

لو بتكلم راح اتشعب زيادة فراح اوقف هنا واركز على سؤال

تحياتي

مفيش فى مصر تعليم صحيح .. من اكبر حتة لاصغر حتة .. وكل المصميمين المصرين المعروفين في مصر من اصغرها لاكبرها والحمدلله اعرف بعضهم معرفة شخصية ... بيعلموا نفسهم بنفسهم ... يعنى ايه ( يعلم نفسه بنفسه )
            مش يعنى يشوف توتريالز وخلاص ... لا يعنى يتعلم من الشغل كل حاجة فى الشغل ..يتعلم من شغل الاجانب يفهم الكونسبت بتاع الديزاين ..يطور الفكرة ... يحاول يفهم فين مشاكلو ..اذا كان بطيئ فى الشغل او او او ..
            يحاول بفهم معنى الجرافيك اصلا عند الاجانب لانهم للاسف اكرم مننا يعنى ممكن اجنبي يديك معلومة واخوك العربي ميداكش حاجة

فا عايز اقلك ان كلنا بنتعلم حتى اصحاب الشركات نفسهم ..لسه بيتعلموا ..الجرافيك فى مصر اصلا ..او الوطن العربي ... مش قوى لسه ومفهوش قواعد ومحدش فاهم كونسبت الديزاين اصلا ( كونسبت يعنى المضمون ..الجوهر )

المتعلم اللى بتتكلم عنه ..على ما فهمت يعنى ..خريج فنون جميلة ؟
            خريج فنون جميلة ... محظوظين لان ايديهم حلوة ..شغالين هاند دروينج مية مية .. ( ( مع ان فنون جميلة ملهاش اى علاقة مباشرة بالجرافيكس ) .. طبعا ليها علاقة بس غير مباشرة يعنى مثلا ... اللى بيصمم الفكرة على الورق قبل تصميمه على الكمبيوتر ( اسمه : ستوريبوردر ) وغالبيتهم خريجين فنون جميلة .. .. لكن مش جرافيك ديزاينر
            يمكن هو احسن منك فعلا لانه فاهم فن الرسم ..لكن بمجهودك للتعلم مش هيبقى في فرق قوى اوى زى مانت متوقع

خريجي سينما واعلام .. للاسف الشديد اوى اوى اوى .. ملهومش اى لازمة ..والسبب التعليم المتخلف المصري
            لو اشتريت كتاب من اى مكتبة بيتكلم عن السينما والاعلام .. هتبقى فى نفس تعليم الخريجين ( ده كلام الخريجين نفسهم )

بس مين اللى هيفهمنا ( كونسبت الديزاين ) ..ولا حد ..ولو رحت اكبر شركة فى مصر ..هيعلمك حاجة ؟
            انت بتحلم ..

يبقى الحل الوحيد انك تعلم نفسك الثقافة نفسها اللى ورا الجرافيك ..العلم ..مش التيكنيكيات
            اكنك فى جامعة للجرافيك اسمها منابر .. ومطلوب منك تتعلم انجليزي وتبحث على النت عن مفهوم كل حاجة فى مجالنا

كده تبقى انت متعلم بجد .. وهتبقى احسن من اكبر مصمم تخين فى مصر ... لان محدش بيدور على العلم اصلا كلو بيبص للتيكنيك ..يعنى الديزاين كويس ..طب اشطى خلاص

خبرة الشغل ..يعنى تعاملك مع السوق .. ودى من الحاجات المهمة جدا ..لكن مش كل الشركات بتطلب خبرة ؟؟
            انا عارف وذا مرة المدير بتاعى قللى عايزين ناس ندربهم ..شوفلى اى حد ينفع يشتغل وممكن يبقى لي مستقبل ..وفعلا بدورلو على ناس

لكن بتبقى فترات

يعنى مثلا شركتنا دلوقتى مش محتاجة ناس افتر ..محتاجة ثري دي قوى .. خبرة

فاهمنى ..بتبقى فترات .. يعنى اكيد فى شركات دلوقتى عايزة ناس ..شركات مصر كتيرة ..بس لازم تتعب وتدور ..
            وان شاء الله هتلعب معاك

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=113326

اعتقد ان دى بعضها ...لكن المسألة مش سهلة برضه لازم تتعب .. وماتتسرعش ... اهم حاجة انك فى فترة الانتظار ..تطور نفسك
            ////
            Thinking / Building
            mind set

خريجي سينما واعلام .. للاسف الشديد اوى اوى اوى .. ملهومش اى لازمة ..والسبب التعليم المتخلف المصري
              لو اشتريت كتاب من اى مكتبة بيتكلم عن السينما والاعلام .. هتبقى فى نفس تعليم الخريجين ( ده كلام الخريجين نفسهم )

شئ لطيف جدا أخي ياسر
              إذا فأنت تعتقد أن معهد السينما الذي يخرج 8 أفراد فقط من كل قسم في كل عام ليس له أي فائده.....8 أشخاص في كل قسم أكررها لك لو لم تكن قد إستوعبتها في أول مره.....أي أنك تأخذ شحنه دراسية على مدار 4 أعوام دراسية من مخرجين محترفين ومونتيرين محترفين ومهندسي صوت محترفين وتخصصات أخرى قد لا تهمك .....بما أنك تعتبر أن ليس لنا لازمه.....يعني البكالوريوس اللي انا واخده من 15 سنه ده مالوش لازمه.....ولا الماجيستير اللي انا عامله من 5 سنين دا مالهوش لازمه

طيب يا ريت تبقى تديني عنوان الشركه اللي انت شغال فيها ونشوف كده السي في بتاعي والشو ريل بتاعي المتواضع اللي عمره 14 سنه حيتنطر من عندكم ولا ايه .......يمكن أكون أنا وأمثالي نايمين مثلا طول السنين اللي فاتت وما بنتعلمش وواقفين على اننا معانا الشهاده ......الشهاده اللي مالهاش لازمه......وع البيعه عضوية نقابة المهن السينمائيه ......السند الشرعي الوحيد بالإضافة لكارنيه التليفزيون اللي بيثبت على الورق وقدام اي جهه محترمه (((( واخدلي بالك من كلمة محترمه دي )))) انك فعلا محترف ومحترف دي مش معتاها بالمناسبه ان شغلك كويس لكن معناها ان معاك المؤهل الدراسي وكمان القدرة الفنية انك تشتغل .......المؤهل الدراسي ف الأول .....أما في عصر الفضائيات الجميل اللي احنا فيه والي يخلي مساعد ريجيسير وطبيب بشري ودكتور ف كلية الآداب يبقو رؤساء محطات ......ففعلا دا الزمن اللي يخلي اي حد معاه كاميرا ميني دي في قد ايده يقول على نفسه مخرج......وأي حد عنده جهاز مجمعه تحت بير السلم يقول على نفسه مصمم جرافيك

صراحه أخ ياسر
              ف الميه وشويه رد اللي انا شاركت بيهم هنا ويمكنك مراجعتهم واحد واحد......لم ينجح اي شخص في توصيل ضغط دمي للمعدل اللي انت وصلتهوله.......انا عمري ما حسيت بالإهانه من كلام بقدر الكلام الي انت قلته في المشاركه بتاعتك دي لدرجة اني حروح الف الشهاده بتاعتي وأعملها قرطاس لب
              فن الرسوم المتحركة
              YouTube
              Vimeo
              Flickr

المشاركة الأصلية بواسطة Tom Art مشاهدة المشاركة

شئ لطيف جدا أخي ياسر
                إذا فأنت تعتقد أن معهد السينما الذي يخرج 8 أفراد فقط من كل قسم في كل عام ليس له أي فائده.....8 أشخاص في كل قسم أكررها لك لو لم تكن قد إستوعبتها في أول مره.....أي أنك تأخذ شحنه دراسية على مدار 4 أعوام دراسية من مخرجين محترفين ومونتيرين محترفين ومهندسي صوت محترفين وتخصصات أخرى قد لا تهمك .....بما أنك تعتبر أن ليس لنا لازمه.....يعني البكالوريوس اللي انا واخده من 15 سنه ده مالوش لازمه.....ولا الماجيستير اللي انا عامله من 5 سنين دا مالهوش لازمه

طيب يا ريت تبقى تديني عنوان الشركه اللي انت شغال فيها ونشوف كده السي في بتاعي والشو ريل بتاعي المتواضع اللي عمره 14 سنه حيتنطر من عندكم ولا ايه .......يمكن أكون أنا وأمثالي نايمين مثلا طول السنين اللي فاتت وما بنتعلمش وواقفين على اننا معانا الشهاده ......الشهاده اللي مالهاش لازمه......وع البيعه عضوية نقابة المهن السينمائيه ......السند الشرعي الوحيد بالإضافة لكارنيه التليفزيون اللي بيثبت على الورق وقدام اي جهه محترمه (((( واخدلي بالك من كلمة محترمه دي )))) انك فعلا محترف ومحترف دي مش معتاها بالمناسبه ان شغلك كويس لكن معناها ان معاك المؤهل الدراسي وكمان القدرة الفنية انك تشتغل .......المؤهل الدراسي ف الأول .....أما في عصر الفضائيات الجميل اللي احنا فيه والي يخلي مساعد ريجيسير وطبيب بشري ودكتور ف كلية الآداب يبقو رؤساء محطات ......ففعلا دا الزمن اللي يخلي اي حد معاه كاميرا ميني دي في قد ايده يقول على نفسه مخرج......وأي حد عنده جهاز مجمعه تحت بير السلم يقول على نفسه مصمم جرافيك

صراحه أخ ياسر
                ف الميه وشويه رد اللي انا شاركت بيهم هنا ويمكنك مراجعتهم واحد واحد......لم ينجح اي شخص في توصيل ضغط دمي للمعدل اللي انت وصلتهوله.......انا عمري ما حسيت بالإهانه من كلام بقدر الكلام الي انت قلته في المشاركه بتاعتك دي لدرجة اني حروح الف الشهاده بتاعتي وأعملها قرطاس لب
                انا اسف جدا ..واذا اتكلمت بطريقة وحشة ده يدل على خبرتى الضئيلة .. ( انا مش بتكلم انى عارف ..وبتمنظر ..انا بنقل كلام اللى انا عارفه فقط )

انا بدرس علوم ادارية ..يعنى دراسة ملهاش علاقة بأى حاجة ... وعشان كده بحاول اشوف الكليات والمعاهد اللى كان نفسي اخشها ومنها معهد السينما والاعلام والفنون الجميلة ..وكلو بيشتكى

ده الانطباع اللى انا قلته بس انا اسف جدا على طريقتي .. واظاهر فعلا انى نقلت معلومات غلط
                والحمدلله انك عدلت عليا معلومات عشان محدش ياخد فكرة غلط
                ////
                Thinking / Building
                mind set

كلام جميل

لكن خلونا نتكلم عنه بشكل عربي موسع مش مخصوص في مصر بحكم ان المنتدى فيه كل العرب
                  وتشكر يا اخ ياسر على الرابط اللي فيه شركات انتاج ولو ان كلها في مصر

الاخ Tom Art

فهمت انك متخرج من معهد السينما . انت الحين فين تشتغل ؟ وهل تشتغل بشهادة معهد السينما ؟

وان كنت كذلك كيف وصلت لهذا العمل في البداية وهل انطلب منك خبرة ؟

انا افكر ادرس في فيلم سكول في كندا فهل تعتقد ان شهادتها راح تكون مفيدة في البلدان العربية ؟
                  انا اصلا من السعودية و الى اللحظة مافيه مؤشر واضح على انها ممكن تعمل عمايل لكن انا نظري الى الامارات حيث المدينة الاعلامية في دبي اللي مليانة قنوات تلفزيون . هل تتوقع ان هذا الكورس راح يكون مفيد ؟

والا كيف الناس اللي شغالين في القنوات والشركات الموجودين الحين ؟

بخصوص كلام ياسر عن المعهد وان لو واح شرا له كتاب راح يعرف نفس الشيء
                  انا ماعرف عن مصر حقيقة لكن راح اتكلم عن شهادة " الاعلام " من الجامعات السعودية واللي وصفها لي احد الخريحين انها " ضياع اربع سنين " يقول لي تصور ان منهج الاخراج اللي يعطوهم اياه مؤلف من سنة 1979 !!!

يعلموهم انواع المايكات اللي انقرضت ولا عادت موجودة زي مايك ام كلثوم والا المعلقين ايام زمان وغيرو وغيرو !!

هذا فعلا تضييع وقت
                  اما في مصر فصراحة مش افتي وراح اخد بكلامك الموجود

احنا بنتكلم عن الديزاينر .

انا كان اصدى ايه علاقة خريج السينما بالديزاينر .. خريج السينما المفروض ( اخراج )
                    الاعلام برضه مش بتتكلم عن الديزاين بطريقة قوية ..
                    بس انا اتكلمت عن الكليات دى بطريقة مش لطيفة .. لانى بسمع من ( ديزاينرز كانو فى كليات اعلام وسينما )

المفروض ان فى مدارس وكليات للديزاين .. بس مش موجودة فى مصر
                    ////
                    Thinking / Building
                    mind set

اوكي يا ياسر وصلت الاولانية وتشكر عالايضاح

اما الثانية وهي كيف فرص الاعلام بشكل عام سواء في جامعات او فيلم سكولز في حالة طلبت العمل في احدى الشركات او القنوات ؟

حسنا....سوف تكون ردودي في هذه المرة أقل إنفعالية وعذرا أخ ياسر على إنفعالي فالسوق المصري حاليا بصراحه يحرق الدم .....وسوف تعتمد إجاباتي على ردود منطقية مقتبسة من إستفسارات الأخ ياسر وتععقيبه وإستفسارات الأخ نجمي

من ياسر : انا كان اصدى ايه علاقة خريج السينما بالديزاينر .. خريج السينما المفروض ( اخراج )

معهد السينما به ثمانية أقسام.....وإحداها فقط هو الإخراج
                        الأقسام الأخرى هي
                        المونتاج
                        التصوير
                        الإنتاج
                        الصوت
                        سيناريو
                        هندسة المناظر (الديكور )
                        الرسوم المتحركة

وبالمناسبة فأنا خريج هذا القسم ( الرسوم المتحركة ) والذي يختلف في مناهجه عن شعبة الرسوم المتحركة في فنون جميلة الزمالك وقسم الرسوم المتحركة في فنون جميلة المنيا في نقطة محورية هامة جدا ، الا وهي أن خريج قسم الرسوم المتحركة في معهد السينما هو مخرج يدرس قواعد العمل الإخراجي إداريا وفنيا بالإضافة لدراسة مدارس الفن التشكيلي وقواعد وأساليب الرسم .... وذلك خلافا لخريج فنون جميلة والذي تتركز دراسته على جانب الرسم فقط وبالتالي هو يصنف كفنان تشكيلي يمارس التحريك بينما يصنف خريج معهد السينما كمخرج يمارس التحريك
                        وعلى ذلك ومع إحترامي الكامل لكافة زملائي خريجي فنون جميلة فإن عمل رسم للوحة القصة ( ستوري بورد ) هو من صميم عمل مخرج الرسوم المتحركة لأن ببساطة لوحة القصة هي ترجمة حرفية مرسومة لقطعات المخرج أو ما يعرف بالديكوباج ولابد للرسام أن يعلم قواعد القطع السلس في الإخراج والمونتاج ليتمكن من تنفيذ عمله بشكل سليم تقنيا وفنيا وليس فنيا فقط

من كلامي السابق يتضح وجود مصممين يدرسون بشكل فني ( قسم رسوم متحركة ) وبشكل هندسي ( قسم هندسة المناظر ) ولن أتحدث عن فنون جميلة فهناك في المنابر من يستطيع التحدث عن هذه الكلية أفضل مني

من نجمي : فهمت انك متخرج من معهد السينما . انت الحين فين تشتغل ؟ وهل تشتغل بشهادة معهد السينما ؟

نعم أعمل بتلك الشهادة منذ تخرجي وحتى الآن ، أما أين أعمل فهناك في التوقيع المرفق بمشاركاتي موقع عملي مع العلم أنها شركتي الخاصة والتي تتم في هذه السنة عشر سنوات 1998 - 2008 وذلك طبعا بالإضافة للتعاون مع جهات إنتاجية ومحطات بصفتي الفردية سواء وراء الكاميرا كمخرج .....ومصمم ومحرك ومونتير ( وكلها تخصصات درستها ضمن نطاق دراستي الأكاديمية ونميت أدواتي بعد ذلك بالمتابعة لكل ما هو جديد ) أو أمام الكاميرا ( حيث أنني قد عملت كمذيع لفترة وهو العمل الوحيد الذي أدعي أنني قد مارسته بدون دراسة وإن كان عملي خلف الكاميرا قد أفادني في تلك التجربة )

من نجمي: وان كنت كذلك كيف وصلت لهذا العمل في البداية وهل انطلب منك خبرة ؟

لا لم يطلب مني خبرة في أول عملي إعتمادا على دراستي الأكاديمية وأدعي أن السوق في حينها ( عام 1994 ) كان افضل من الآن من حيث التنظيم

من نجمي:
                        انا افكر ادرس في فيلم سكول في كندا فهل تعتقد ان شهادتها راح تكون مفيدة في البلدان العربية ؟

بإختصار شديد.....نعم سوف تكون مفيدة لمن يفهم
                        بالمناسبة ....إخراج البرامج التليفزيونية بشكلها الحالي على قنوات مثل الناس والخليجية والبدر ومودرن لا يحتاج لمخرج من أساسة وممكن الإكتفاء بمونتير الهواء .....أما الشهادة التي تسعى للحصول عليها فسوف تفيدك إذا قمت بتنفيذ عمل روائي قصير او طويل ......كذلك سوف تفيدك في الأفلام الوثائقية

من نجمي :
                        والا كيف الناس اللي شغالين في القنوات والشركات الموجودين الحين ؟

هم وبمختصر مفيد أهل ثقة وليسوا أهل خبرة .......هل وصلك المعنى ؟؟؟

تحياتي
                        فن الرسوم المتحركة
                        YouTube
                        Vimeo
                        Flickr

Tom Art
                          كلامك جدا جميل ومشجع واشكرك جدا عالتواصل

لكن احببت ان اتأكد من نقطة انت قلتها بخصوص الفلم سكول
                          "بإختصار شديد.....نعم سوف تكون مفيدة لمن يفهم"
                          اقف عند هذه العبارة بسؤال هدفي منه التأكد من شيء خوفا من هدر وقت ومال في الدراسة ثم الناتج يساوي صفر

هل هناك في العالم العربي عموما من وصفته كونه "يفهم " باعداد مطمئنة ام هم شحيحي العدد ؟
                          واسمح لي اثقل عليك السؤال
                          مخرجي الفيديو كليب والمسلسلات والافلام العادية والوثائقية في الوطن العربي هل هم " اهل ثقة " بدون خبرات او دراسات ام فيهم الخريجين ؟

بحكم انك خبرة وقديم في السوق هل رأيت ان اللي " يفهم " نادر الوجود ؟ ا

واخيرا ، لو لم تفتح شركتك الخاصة مالمجالات التي كنت ستقدر العمل بها كموظف وليس صاحب المصلحة ؟

الف تحية

اتمنى من الجميع من لديهم معلومات ولو قليلة المشاركة لفائدة الجميع

هناك أعداد كافية ممن يفهم سواء أكاديميين أو ذوي خبرة ( وأنا لست ضد ذوي الخبرة ولكن كان تعقيبي الغاضب كان على توصيف الشهادة بإنها كعدمها )

ولكن لاتنس المناخ العام الذي يحكمك .....فأنت في دولة لها معايير قد تختلف عن معايير دولة أخرى ، وما يعد إبداعا في دولة قد يكون خرقا للتقاليد في دولة أخرى

وبالنسبة للمخرجين في العموم فهم عادة من الخريجين الأكاديميين ( وأتحدث هنا عن الإخراج الروائي والتسجيلي وكل ما يتطلب رؤية فنية )
                              أما مخرجي برامج الهواء ( التي تبث مباشرة) فقد ذكرت تلك الحالة في كلامي السابق ويكفي وجود مونتير بدون مخرج للقيام بالمهمة خاصة في القنوات متواضعة الإمكانيات والتمويل

وبالنسبة لسؤالك الأخير وهو سؤال شخصي فقد ذكرت أنني وعلى الرغم من وجود شركتي الا انني اتعاون مع شركات اخرى كموظف بدوام جزئي واعمل كمخرج ومونتير ومحرك رسوم متحركة

تحياتي
                              فن الرسوم المتحركة
                              YouTube
                              Vimeo
                              Flickr

يعمل...
                              X