Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نحن من سببنا الرسول

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نحن من سببنا الرسول

السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
    لا تستغرب فنحن حين هجرنا سنه الرسول وجهلنا بها نحن قبل ابنائنا ماذا يعرف اي احد فينا يدعي حب الرسول (حاشه لله ان يكون ادعاء )نحن فعلا نحبه ولكن
    تخيل معي ام تحب ابنها هذا فطره لا شك فيها تتركه في الشارع بلا رعايه لا تدري عنه شيئا ولا تهتم به هل يمكن ان تقول انها تحبه وهل تستطيع ان تقول انها لاتحبه لاتسطتيع قول هذا او ذاك
    نحن كذلك نحب رسول الله ما الدليل ما نسبه ما نعرفه عنه ماذا فعلنا لنصرته ليس ان نعلق اخطاءنا علي الغير الدنمارك او غيرها انا لا ابرءها ولكن نحن من اعطينا لهم هذه الفرصه لها اليوم ولغيرها غدا اذا لم نحيي سنه نبينا
    النصره الحقيقيه لحبيبي وحبيبك رسول الله هي بتطبيق سنته بقراءه سيرته ولا اقصد قشور السيره او السيره السياسيه فقط
    كيف يتصرف في كل شئون حياته كيف يتعامل مع كل من حوله ونربي انفسنا علي خلقه
    (وما النصر الا من عند الله )
    هل تعلم ان في احدي الغزوات التي استمرت عده ايام والمسلمين لا ينتصرون لم يفكروا في العدو ولكنهم فكروا ماذا فعلنا او لم نفعل لنحرم النصر انهم لم يتركوا شيئا غير ان احدهم قال اننا تركنا السواك فبدا الجيش كله بالسواك فراهم احد جنود العدو فاخبر جيشه بان المسلمين يحدوا اسنانهم لياكلونا ووقع في قلوبهم الرعب وانتصر المسلمون انهم ليسوا بهذه السذاجه وانما النصر من عند الله
    ليس عليك الا الاخذ بالاسباب والتوفيق من عند الله
    ما نسبه ما نطبقه من سنه الرسول في يومنا يجب ان يكون كل ما نفعله في يومنا كرسولنا لنرضي ربنا وننعم بسعاده وجلد وقوه وتتحقق لنا المعجزات كسيدنا عمر وخطابه للنيل واشياء مع الرسول والصحابه و التابعين وتابعي التابعين وناس في هذا الزمن كثير وكثير ولكننا مشغولون بوضع عصي في وجه الدنمارك اشبه بالعصي الذي كان يتوكا عليها سيدنا سليمان عند موته مخوخه هشه اكلتها القرده من الداخل
    اعذروني للاطاله
    اختكم هبه الله

لا تشادو بعضكم في الدين فمن شد الدين شده
    ونا عاوز اعرف فين سبنا لرسول في هجر السنه
    ديه حاجه وديه حاجه تانيه

المفروض الواحد يتمسك بسنه لان ده الدين
      الكتاب الله وسنه الرسول
      يعني المسلم مسلم اذاي من اركان الاسلام
      شهاده لا اله الا الله والصلاه والصلاه الامسلمين بيصلوها ديه من السنه

المشاركة الأصلية بواسطة eslam fox مشاهدة المشاركة
        لا تشادو بعضكم في الدين فمن شد الدين شده
        ونا عاوز اعرف فين سبنا لرسول في هجر السنه
        ديه حاجه وديه حاجه تانيه
        الأخت بتقصد انه قبل ما نقاطع ونلعن اليهود نشوف انفسنا كيف هجرنا السنه و اكيد انك بتحب الرسول و محبته بعمل اوامر الله و ترك النواهي
        بالتوفيق ..

www.MaxforumS.net
        «+»

معلش كلامي رخم انا عارف ان كتير من المسلمين مقصرين في الواجب نحو الدين
          المفروض لما حد يدعو الناس ميقولش السنه لان ده غلط في مفهوم لدين
          الدين مبينقسمش كتاب وسنه الاتنين واحد = الشريعه (السلام)
          لو انتي شيفه ان المسلمين مقصرين يباء بسبب البعد عن الاثنين مش السنه بس

المشاركة الأصلية بواسطة إلا الحبيب مشاهدة المشاركة
            الأخت بتقصد انه قبل ما نقاطع ونلعن اليهود نشوف انفسنا كيف هجرنا السنه و اكيد انك بتحب الرسول و محبته بعمل اوامر الله و ترك النواهي
            بالتوفيق ..
            كلام جميل ومظبوط
            بس انا شايف كتير من الناس بيقول السنه ليه!!!!!!!!!!!!!
            هو مش لدين علي بعضو وكتاب ربنا فين من الموقف ده

السلام عليكم
              اولا اشكركم علي قراءه الموضوع وثانيا اشكركم اكثر علي التعليق واسمحوا لي اعلق علي كلامكم
              اولا بالمطالبه بالسنه نحن لانشدد
              ثانيا الصلاه فرض الفرض الذي يعاقب تاركه والسنه لا يعاقب تاركها وهناك سنن مؤكده وسنن غير مؤكده يا جماعه ده مش تعمق ولا تشدد دي ابسط المعلومات اللي لازم نعرفها عن دينا لو نصف ساعه بس قريت عن دينك هتعرف كتير وهتكسب كتير وهتنقذ نفسك من حاجات كتييييير
              (ما انزلت عليك القران لتشقي )
              بالنسبه للدين علي بعضه ده صحيح السنه بتوضح وبتفسر القران وفي القران امرنا ربنا بان نطيع الرسول الاثنين حاجه واحده
              يا اسلام انا مش هطلب منك تعرف الاسلام او تقرا عنه انا هقول لك اقرا عن اي حد من الاجانب اللي قرا عن الاسلام ودخل الدين الاسلامي وازاي التزم بالكتاب والسنه وكميه المعلومات اللي بيعرفها اكتر مني ومنك
              يا اسلام الدين مش محتاج لنا احنا اللي محتاجينه ربنا هينصر الدين ويمكن علي ايدين الاجانب اللي بيدخلوا في الاسلام احنا بنحاول نكون مستحقين لهذه النعمه اللي هي الاسلام ودي اهم من اي نعمه تانيه عندنا
              ارجو ان تتقبل كلامي بصدر رحب

اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد

المشاركة الأصلية بواسطة هبه الله مشاهدة المشاركة
                  السلام عليكم
                  اولا اشكركم علي قراءه الموضوع وثانيا اشكركم اكثر علي التعليق واسمحوا لي اعلق علي كلامكم
                  اولا بالمطالبه بالسنه نحن لانشدد
                  ثانيا الصلاه فرض الفرض الذي يعاقب تاركه والسنه لا يعاقب تاركها وهناك سنن مؤكده وسنن غير مؤكده يا جماعه ده مش تعمق ولا تشدد دي ابسط المعلومات اللي لازم نعرفها عن دينا لو نصف ساعه بس قريت عن دينك هتعرف كتير وهتكسب كتير وهتنقذ نفسك من حاجات كتييييير
                  (ما انزلت عليك القران لتشقي )
                  بالنسبه للدين علي بعضه ده صحيح السنه بتوضح وبتفسر القران وفي القران امرنا ربنا بان نطيع الرسول الاثنين حاجه واحده
                  يا اسلام انا مش هطلب منك تعرف الاسلام او تقرا عنه انا هقول لك اقرا عن اي حد من الاجانب اللي قرا عن الاسلام ودخل الدين الاسلامي وازاي التزم بالكتاب والسنه وكميه المعلومات اللي بيعرفها اكتر مني ومنك
                  يا اسلام الدين مش محتاج لنا احنا اللي محتاجينه ربنا هينصر الدين ويمكن علي ايدين الاجانب اللي بيدخلوا في الاسلام احنا بنحاول نكون مستحقين لهذه النعمه اللي هي الاسلام ودي اهم من اي نعمه تانيه عندنا
                  ارجو ان تتقبل كلامي بصدر رحب
                  انا مقدرش متقبلش كلام غير بصدر رحب
                  بس
                  انا الي حاسس ان كتير من الناس
                  بيتكلمو عن السنه اكن السنه. دين جديد
                  لو سقلتي حد يقول (اصلو سني)
                  لايه
                  (هو مش مسلم)
                  لا ده سني .
                  يريت يكون المعني واضح
                  (ولاتكونو كالذين فرقو دينهم)

ده الي انا اقصده
                  وحكايه سب االرسول
                  ديه
                  ضعف منا
                  جهل منهم
                  لكن مش احنا ال سبنا في الرسول
                  (عنوان الموضوع)

انا مقصدش حاجه لكن انا شايف
                    ان كل الكلام مهلوش علاقه بالموضع الاصلي
                    وضهرت حاجه غريبه جدا
                    (اولا بالمطالبه بالسنه نحن لانشدد)
                    مين انتو هو مش كلانا زي بعض
                    (ثانيا الصلاه)
                    (يا اسلام انا مش هطلب منك تعرف الاسلام او تقرا عنه انا هقول لك اقرا عن اي حد من الاجانب اللي قرا عن الاسلام ودخل الدين الاسلامي وازاي التزم بالكتاب والسنه وكميه المعلومات اللي بيعرفها اكتر مني ومنك
                    يا اسلام الدين مش محتاج لنا احنا اللي محتاجينه ربنا هينصر الدين ويمكن علي ايدين الاجانب اللي بيدخلوا في الاسلام احنا بنحاول نكون مستحقين لهذه النعمه اللي هي الاسلام ودي اهم من اي نعمه تانيه عندنا)
                    كل الكلام ده جميل بس مش في مكانه
                    يعني اتقال من غير اي منسبه
                    شكرا لسعه صدر جميع الناس
                    علي الموضوع الصعب بجد

اعتقد الاخت تقصد سبب ضعفنا وتخلينا عن ديننا الذي جعل الكفره يتجرؤا علينا بالاساءة
                      مادعوة أنفع ياصـحـبي : من دعوة الغائب للغائب
                      ناشدتك الرحمن ياقارئا : ان تسأل الغفران للكاتب

المشاركة الأصلية بواسطة بابليل مشاهدة المشاركة
                        اعتقد الاخت تقصد سبب ضعفنا وتخلينا عن ديننا الذي جعل الكفره يتجرؤا علينا بالاساءة
                        كلامك في محلو
                        وانا مقصدش غير معني واحد من كلامي
                        الدين=كتاب الله + سنه النبي
                        1+1=2 صح
                        1+_=2 خط
                        وده المقصود

يعمل...
                        X