Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الكروما وكاميرا الموبيل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الكروما وكاميرا الموبيل

السلام عليكم

عندى سؤال واتمنتى حد يجاوبلى علية
    الاول انا اسلام مصمم جرافيك من مصر
    ومبتدئ فى adobe after affect cs3

انا بعمل فيلم فى ماسابقة mbc2
    movie inmotion

وكنت عايز اسال ينفع استخدم الكروما باضاءة كويسة ولكن بكاميرا الموبيل n70
    انا عارف انة طبعا الكوالبيتى ضعيفة جدا جدا بس انا على الاقل عايز حاجة مرضية مش حاجة بروفشننل انا بعرف اظبط الكاميرا والاضاءة بحيث ازود الكواليتى بتاع الفيلم

فهل ممكن استحدم الكروما بكاميرا التليفون ؟؟
    واة نوع القماش المستخدم لعمل الكروما ؟؟ وادة الدرجة بتاعت اللون ؟؟ واجيبة منين من مصر ؟؟ وسعرة كام ؟؟

عزيزى .. كاميرتي قيمتها 18 الف ريال و لم آتي بنتيجة مرضية في كروما .. و انت تريد من جوال !!!!!
    -

Could it be you Or do I lose my way

I'm here but Colorblind

-

المشاركة الأصلية بواسطة Steady Cam مشاهدة المشاركة
      عزيزى .. كاميرتي قيمتها 18 الف ريال و لم آتي بنتيجة مرضية في كروما .. و انت تريد من جوال !!!!!
      اول حاجة شكرا على اهتمامك والرد السريع
      بس انا سالت السؤال دة لاننى شوفت ناس عاملة الكروما وهما مستخدمين كاميرا التليفون
      بس انا مش متاكد انهم مصوريين بكاميرا موبيل بس المسابقة لازم تكون بكاميرا موبيل

شوف الفيلم وقلى دة كاميرا فيديو ولا موبيل حسب خبرتك وشكرا على اهتمامك
      http://www.youtube.com/watch?v=A2IM7zfHFws

فهل ممكن استحدم الكروما بكاميرا التليفون ؟؟

جرب يا أخي مش هتخسر حاجة بالنسبة للقماش مش عارف بصراحة بس بيتهيألي أي نوع قماش بس ما يعملش انعكاس معاك لو عملت عليه إضاءة أو حاجة زي كدة واتوقع تلاقيه عند أي حد بتاع قماش أنا مش محترف أنا لسه برضه بتعلم الأفتر مبتدئ جداً
        (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

اسلام .. ازيك يا حبيبي
          واهلا بيك فى منابر

انا عارف انة طبعا الكوالبيتى ضعيفة جدا جدا بس انا على الاقل عايز حاجة مرضية مش حاجة بروفشننل انا بعرف اظبط الكاميرا والاضاءة بحيث ازود الكواليتى بتاع الفيلم
          بظبط كده ... كواليتي الكاميرا ضعيفه جدا جدا .. على حاجة زى كده .. ( مقولتش مش ممكن ..مستحيل ! ) .. بس الفصل هيبقى .. رخم ..عشان لازم تظبط الاضائة اوى ..ولو في جريد ( جريدينت ) هتبقى اصعب .. ولو في شادوز .. اصعب واصعب ..

حتى الفيديو اللى انت جبته .. ناس عاملينه ..هتلاقي في نقط وبكسلة بتظهر وتختفى .. كل ما يتحركو ... والحواف .. معمولها بلور عشان مش مظبوطة

بس النتيجة انت شايفها ادامك .. يعنى لو ده المستوى ( المرضى ) اللى عايزه .. هتعمل احسن منه

هو المسابقة طالبة ( فصل كرومة ) يعنى مينفعش ( STOP MOTION ) .. ( الاحسن انك تخليك فى المناسب والمتاح )

المهم ..KEY LIGHT افكت بيشيل الكرومة ( الخضرة والزرقة ) .. هيساعدك
          اى قماشة خضرا او زرقة ..هتقوم بالمهمة الدرجة طبعا تبقى فيها كونتراست عالى .. مش اخضر بهتان يعنى او غامق

جرب وهتفهم ... الموضوع كله فى الكاميرا مش فى الادوات خالص
          عشان كده ..لازم فصل الكرومة تبقى على كاميرا جامدة اخر حاجة

مستني النتيجة
          http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
          ////
          /////////////////////////////////////
          Thinking / Building
          mind set
          this is thinking business , if thinking makes you tired
          , then you at wrong place

والله أنا مش خبير أفتر أفكت زى ياسر بس هقولك زى كلامه كلامك ده صعب جدا جدا جدا مش ضرورى كروما لانها ممكن تسئ للعمل متفيدوش ولو قفلت معاك قوى لو الى هتعمله ممكن تاخد الفكره الصيعه دى وهتعجبك .

بص يا سيدى لو هتعمل حاجه صغيره يعنى بتاع 5 ثوانى ممكن تعمل كروما بالفوتو شوب طبعا ده جنان بس الى بقولهولك ده بجد مش عباطه لانك بتتكلم فى كاميرا n70 يعنى الثانيه 15 فرام بس وده كلام أكيد وساعتها هتطلع نتيجه جامده جدا وهيبان أنك تعبت بيه ولجنت التحكيم هتزهل ومش هتسدق لو قلتلهم أنك عملته فرام فرام . والله مش حتخسر في ناس بتعمل كده فى مشاهد معينه ملهاش حل بالموشن جرافكس وده مش كلام عبيط من واحد مسطول مفيهاش حاجه لما تتعب شويه .

أيه رأئ الشباب ؟

المشاركة الأصلية بواسطة Steady Cam مشاهدة المشاركة

كلامك هذا يخوفني يا أخي. معقولة. يعني الموضوع ليس سهلا. لا أعلم كيف سأعاني عندما أبدأ بالتصوير .
                The Unknown Person

ممكنه لكن بتتعب في مرحلة المونتاج !!

جرب يا أخي مش هتخسر حاجة بالنسبة للقماش مش عارف بصراحة بس بيتهيألي أي نوع قماش بس ما يعملش انعكاس معاك لو عملت عليه إضاءة أو حاجة زي كدة واتوقع تلاقيه عند أي حد بتاع قماش أنا مش محترف أنا لسه برضه بتعلم الأفتر مبتدئ جداً
                    شكر اخى على اهتمامك وان نشاء الله هحط النقط والملاحظات بتاعتك فى الحسبان

اسلام .. ازيك يا حبيبي
                    واهلا بيك فى منابر
                    الله يسلمك ياباشا انت عامل اة
                    على فكرة انت man machine والله

فى الفيس بوك وهنا وفى ال da ومساعدتك لكل واحد بصراحة شغل رهيب منك

بظبط كده ... كواليتي الكاميرا ضعيفه جدا جدا .. على حاجة زى كده .. ( مقولتش مش ممكن ..مستحيل ! ) .. بس الفصل هيبقى .. رخم ..عشان لازم تظبط الاضائة اوى ..ولو في جريد ( جريدينت ) هتبقى اصعب .. ولو في شادوز .. اصعب واصعب ..

حتى الفيديو اللى انت جبته .. ناس عاملينه ..هتلاقي في نقط وبكسلة بتظهر وتختفى .. كل ما يتحركو ... والحواف .. معمولها بلور عشان مش مظبوطة

بس النتيجة انت شايفها ادامك .. يعنى لو ده المستوى ( المرضى ) اللى عايزه .. هتعمل احسن منه

هو المسابقة طالبة ( فصل كرومة ) يعنى مينفعش ( STOP MOTION ) .. ( الاحسن انك تخليك فى المناسب والمتاح )
                    لا المسابقة مش طالية كروما والفيلم اللى انا هعملة مش محتاج فى كروما بس ياياسر بحب اجرب اى حاجة انا عرفتاة
                    علشان اعرفها تطبيقى مش نظريا بس ..

انا عارف انة هتكون صعب جدا والنتيجة مش مرضية بس هجرب مجرد تجربة وخلاص

المهم ..KEY LIGHT افكت بيشيل الكرومة ( الخضرة والزرقة ) .. هيساعدك
                    اى قماشة خضرا او زرقة ..هتقوم بالمهمة الدرجة طبعا تبقى فيها كونتراست عالى .. مش اخضر بهتان يعنى او غامق

جرب وهتفهم ... الموضوع كله فى الكاميرا مش فى الادوات خالص
                    عشان كده ..لازم فصل الكرومة تبقى على كاميرا جامدة اخر حاجة

مستني النتيجة
                    ان نشاء الله اول واخلص الفيلم هعملة فى موضوع هنا ان نشاء الله
                    وبالنسبة للفلتر فهو عندى
                    والف الف الف شكرا ياياسر بجد على المعلومات وعلى المساعدة

ادعوك أخ اسلام مجانا لعمل الجزء الخاص بالكروما باحتراف بالغ في استوديوهاتنا المتخصصة
                      اتصل بنا علي العنوان التالي

http://www.fusionvfx.com/contact1.htm

دعوة مجانية

الأخ اسلام أدعوك لعمل الجزء الخاص بالكروما لعمله داخل استوديو

متخصص ....باحتراف وتقنية عالية وربنا يوفقك فقط اتصل بنا واذكر

انك من أعضاء المنابر

http://www.fusionvfx.com/contact1.htm

يعمل...
                        X