Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف أتعلم التصميم المعماري ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف أتعلم التصميم المعماري ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أريد أن أعرف ببعض التفصيل ما هي البرامج المطلوب تعلمها بجانب الماكس والتي تختص بهذا المجال ؟

كذلك هل يلزمني تعلم كل شي في الماكس صغيره وكبيره حتي يطلق علي مصمم معماري ؟

أيضاً ما هي المدة المفترضة للتعلم ؟

وهل توجد فرص متاحة لغير المندسين أو المعماريين المتخصصين للعمل في هذا المجال ؟

أرجو أن تساعدوني وألا تبخلوا علي بالرد لأهمية هذا الموضوع بالنسبة لي...

وجزاكم الله خيراً
    لا تكن كالإسفنجة... ولكن كن كالزجاجة!!

اهلا اخي ...
    هون علي نفسك.... فعلا ماكس كبيييييييييييييير ... لكن لكل حاجه ... وانت معماري خد الحته دي في الاول....
    وبعديين توسع براحتك . التخصص افضل... والعمل الحلو بيفرض نفسه بغض النظر دراستك ايه ... اظن محدش ينكر ...
    بس ابتدي ......
    لابد من ان تتعامل مع اي برنامج زي الادوبي ..... وياسلام لو كمان برنامج مونتاج للمراحل المتقدمه ...
    بالتوفيق ......
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي

البرامج المطلوبة بجانب ماكس طبعا اوتوكاد وممكن ماكس بس

ماكس كبير جدا مش بس معماري وفي اكثر من طريقة تتطلع بيها حاجة واحدة

المدة مش كبيرة طلما انت حابب المجال ونفسك فيه حتطلع حاجة عمارة بعد شهر او 2 بالكتير ان شاء الله

هو في فرص لغير المتخصصين بس صراحة مش كتير الغلبية بيطلبوا مهندسين للأسف بس العمل الحلو حلو ...

وربنه معاك ويوفأك
      Merci

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أريد أن أعرف ببعض التفصيل ما هي البرامج المطلوب تعلمها بجانب الماكس والتي تختص بهذا المجال ؟

لازم تتعلم الاوتوكاد بشكل مبدئي يعني مش ضروري تتعمق فيه بس اشياء بسيطه زي لترم والاوفست ورسم خط

كذلك هل يلزمني تعلم كل شي في الماكس صغيره وكبيره حتي يطلق علي مصمم معماري ؟

اذا شتغلت شغلك بالمقايس صح على الاوتوكاد مابتحتاج غير امر اكسترود بالماكس

أيضاً ما هي المدة المفترضة للتعلم ؟

اذا كنت صاحي ومخك شغال تحتاج ليومين بس وانت تكرر لكن فعلين كل الاوامر هاذي تعرفها بعشر دقايق

وهل توجد فرص متاحة لغير المندسين أو المعماريين المتخصصين للعمل في هذا المجال ؟

مصممين لجرافك هم اساس هاذي القصه لتنبله المعماريين وتعتبر فلوس هالشغله فوتات بالنسبه الهم

أرجو أن تساعدوني وألا تبخلوا علي بالرد لأهمية هذا الموضوع بالنسبة لي...

ماقصرت معك بس دعواتك

وجزاكم الله خيراً
        !@#$ لا اله الا الله محمد رسول الله $#@!

لا املك بالدفاع عن النبي محمد صلى الله عليه وسلم
        الا دعاء ونشر سيرته تفضلوا بزيارة هذا الرابط متعدد اللغات
        انقرهنا

شكر خاص للفراشه

جزاكم الله خيراً mos_az و tota_max و muntaser

طيب ممكن أعرف مراحل العمل بالنسبة للشغل المعماري اللي بيتم في المكاتب الهندسية؟

وهل فيه تخصصات مثلاً مصمم داخلي ومصمم خارجي ؟
          لا تكن كالإسفنجة... ولكن كن كالزجاجة!!

بسم الله الرحمن الرحيم
            اولا احب ارحب بيك معانا في المنابر و ان شاء الله تتبسط معانا و تستفيد و باذن الله تفيد .
            بالنسبة لسؤالك : الماكس بحر بمعنى الكلمة حاول تنهل منة على قد ماتقدر
            هتلاقي ناس كتير شغلها حلو يمكن احسن منك بس تقدر تطلع فيه عيوب دا معناه ان انت احسن منهم في حتة معينة .
            يستحسن لو ما تخصصتش في شئ في الماكس بس امسك جزء خلصه على بعضه عشان تتقن .
            و يا عم متكبرش الموضوع اوي كدة بس انت حب الماكس و اديله وقت .
            نصيحة اخيرة : الصبر الصبر الصبر
            و عزتك و جلالك ما أردت بمعصيتي مخالفتك , و قد عصيتك حين عصيتك , و ما أنا بنكالك جاهل , و لا لعقوبتك معترض, و لا بنظرك مستخف , و لكن سولت لي نفسي , و غلبتني شقوتي , و غرني سترك المرخي علي , فالان من عذابك من يستنقذني , و بحبل من أعتصم إن قطعت حبالك عني .. وا حسرتاه على أيام في معصية ربي .. و يا ويلي كم أتوب و كم أعود .. و قد حان لي أن أستحي من ربي

يعمل...
            X