صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 26

موضوع: كيف يمكنني تخفيف ملف الماكس

ردود: 26 | زيارات: 8348

كيف يمكنني تخفيف ملف الماكس

كيف يمكن تخفيف الملف اثناء العمل ولا اقصد اخفاء اشياء لتخفيف الحجم لكن اقصد تخفيف حجم المودلينج داخل الملف تماماً مثل طريقة Proxy ولكن لا اريدها في الفيراي اريدها في الماكس العادي الافتراضي وجزاي الله الجميع خير وجزاي من اعانا علي طالب علم

مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    بسيطة ...

ال Modifier Stack ... حاول تعمل Collapse All ولا تخلي هناك موديفايرات كثير ..

يعني تخيل عندك أوبجكت معمول له كولابس .. فلو كان حجمه على سبيل المثال 1 ميجا .. ففي حالة إنوا عليه 20 موديفاير بالستاك .. حيكون حجمه من 2 - 3 ميجا ..

اخي الفاضل omsجزاك الله الف خير ولكن معلشممكن توضيح شوية اصلي مش محترف اوي يعني فلو تبسيط شوية ابقي تعبتك معلش بس العشم بقة ولان الامر هام ارجو الافادة وجزاك الله الفف خير

صور رمزية oms
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683

Wink

أخذنا نفس المجسم .. واحد مع موديفاير .. وواحد من غير موديفاير ( معمول له كولابس )

الأول حجمه 1.40 والثاني 1.07 ...
    هذا بمجسم بسيط وصغير ( <- الشب مستخدم بريق شاي ) فما بالك بالمجسمات الكبيرة !!!

حيتضاعف حجم الملف *2 أو *3 .... لذلك دائماً .. إذا أنهيك مجسم .. قم بعمل Collapse All

والله مش عارف اقولك اية اخي الكريم omsولكن قال رسولنا الكريم اذا فعل بكم احداً معروفاً فقولو لة جزاك الله خيراً

صور رمزية oms
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    ولو .. هذا واجبنا ... فأذكر تماماً عندما كنت مثلك ... لولا الله ثم أن أرسل لي فاعلي الخير .. لما تعلمت الماكس !!!

اخي الكريم omsعارف والله اني اثقلت عليك لاكن زوقع بيطمعني انا عاندي في الملف كمية شجر كتيرة وكبيرة وطبعاً الشجر دة من الشجر الي موجود في البرنامج ودة بيخلي فية صعوبة في فتح الملف وصعوبة في عمل الرندر في الانميشن يعني ال 2000 فريم مثلاً بيخدو ممكن يوم كامل بسبب ان مساحة الموقع كبيرة ومع العلم ان كمية المباني مش كتير اوي لكن الشجر متقل الموضوع شوية فهل من حل للشجر دة وجزاك الله الف خير والله انا محرج خالص

اخي الكريم عندما اعمل كلك يمين وانا عامل سلكت علي الاوبجكت مش بتظهر القائمة الي انتي وضعتها لي ممكن توضيح وجزاك الله خير

بارك الله فيك يا oms وانا عندي نفس المشكلة لما اعمل شوية شجر الاقي البرنامج بطيء اتخنق مش عارف اية حل الشجر دة
    اخوك محمد حواس
    hawasmax@yahoo.com

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:من دل على خير فله مثل أجر فاعله . أخرجه مسلم

اخي oms انا تقلت عليك ولا اية عارف والله بس مصدقت الي انسان خدوم اتواصل معاة واعرف الي انا محتاجة لانة مشروع مهم بالنسبة ليا بمثابة اختبار لي في شغلي هنا

والله مش عارف اقولك اية اخي الكريم لسة واصل ليها حالاً عرفت مكان القيمة لسة بقة موضوع الشجر لية حل ان شاء الله

هناك طريقه لزيادة سرعة التعامل مع الملف فقط بمعني ان الملف الكبير يمكنك التعامل معه كما لو كان اقل من النص ويمكنك التحرك وعمل ارك روتيت بسرعه بدون بطء ... واسمها Adaptive Degradation
    دوس علي O و Alt+o ......وممكن تظبط الاختيارات من Right-click a viewport label. > Configure > Viewport Configuration dialog > Adaptive Degradation tab
    لكن وقت الرندرر هو هو .....
    انما التعامل مع الملف والعناصر اسرع ....
    وكمان فيه اسكريبت بيجعل العناصر التي علي مسافه معينه من الكاميرا يتعملها Optimize والتي في نطاق الرؤيا لمسافه معينه تظهر عادي .... طبعا انت تحدده هذه المسافه ...
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي

اخي العزيز والكريم والمعطاء مصطفي عزازي لم اكن اتوقع انك تدخل معي في مشاركتي وطلبي هذا فا والله هذا شرف لي بجد والله مش هاوصفلك سعادتي بتوصلي وبالمناسبة كنت بسأل علي الاضاءة في مشاركة بعنوان هل من فاعل خير واضاف زميل ان حضرتك وعتهم بدروس عن الاضاءة فقولت في نفسي انا اية بس هايوصلني للأستاذ مصطفي فلقيتك موجود معانا فعلاً في المشاركة دي والله والله والله جزاك الله الف خير وفي انتظار دروس الاضاءة لانها مهمةا وي شغلي مش بيظهر بالكفاءة المطلوبة بسبب عدم دريتي بشكل كبير بالإضاءة ويا ريت تكون الاضاءة العادية يعني بلاش الفيراي والحاجات دي ومعذرة علي الاطالة وجزاك الله خير

صور رمزية oms
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    والله أنا محرج منك إني ما شفت ردك للآن ...

المهم ... غلط إنك تستخدم الشجر الموجود بالماكس .. لسببين :
    - إنه ثقيل كثير .
    - المشاهدين حيعرفوا إنك جايبهم جاهز لأنوا معروف لأهل الثري دي ماكس كل الشجر الموجود

الحل بإنك تجيب شجر جاهز وفي كثير مواقع ومقابس بتعمل هذا الشيء ... ولو بحثت في المنتدى حتلاقي اللي إنت عاوزه ..

مشكلة الريندر حتبقى تقريباً موجودة .. لأنها مشكلة أساسية .. ومعروف عنها إنها مشكلة والتخلص منها بجهاز جديد فيه أكثر من 4 معالجات وهذا صعب

أي سؤال ثاني ؟؟

عضو نشيط
    صور رمزية MAXO-NET
    المنطقة
    SYRIA
    ردود
    328
    مممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
    ADOLA-ART
    MAX + VRAY + AFTER EFFICTS
    من دروسي
    تصميم مجسم كريستال 3D بالفوتوشوب
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=218435
    تصميم عامود روماني كامل باحتراف بالماكس
    http://www.maxforums.net/showthread....0313&p=2026955

شكراً يا غالي بس ممكن تمدنا ببعض المواقع الي فيها شجر دي وجزاك الله خير

عضو قدير
    المنطقة
    فلسطين - غزه
    ردود
    3,873
    أخ زياد
    أقولك طريقه تساعد على العمل عندما تستخدم اشجار أو مجسمات كثيره..
    أول شئ قم بفصل المجسم كالشجره مثلا في ملف اخر.. وقم بعمل جميع ما يلزم من تعديلات أو خامات.. فقط مجسم الشجره بدون اي اضاءة او اضافات..
    ثانيا افتح ملف العمل ثم افتح المستكشف واسحب ملف الشجره بالماوس واتركه بداخل نافذة الماكس واختر XRef

- هذه الطريقه لا تزيد من حجم الملف لأنه يستمد البيانات الخاصه بالمجسم من الملف الخارجي المنفصل..
    - يمكنك تطبيق هذه الطريق على اي عدد تريده من الملفات..
    - لا تستطيع أن تقوم بالتعديل على المجسم بعد الامر XRef وإن أردت ذلك فعليك بفتح الملف الأصلي الخاص بالشجره والتعديل عليه كما تريد وستجد أن التعديلات تم تطبيقها عند فتح ملف العمل مره أخرى..
    - يمكنك عمل دوران أو تكبير أو تحريك للمجسم بعد عمليه ال XRef

إن كان هناك شئ غير واضح فارجو اخباري..
    تحياتي

عضو قدير
    المنطقة
    فلسطين - غزه
    ردود
    3,873
    هذه الطريقه جيده جدا في حال ظهور رسالة ال Low virtual memory

تفضل هذا الدرس اتمنى ان ينال اعجابك ونرجوا الدعاء .......... اتبع الرابط ..
    http://www.maxforums.net/showpost.ph...39&postcount=1

جزاك الله خير اخي حسام الدين لكن انا مش عارف انا استوعبت الكلام صح ولا اية بس علي حد علمي كدا يبقي لازم االملف الخارجي شبية تماماً بالملف الداخلي صح وتاني حاجة ازاي اسحب الشجرة داخل الماكس من ملف تاني ولا اية النقطة دي مشواضحة ليا معلش وجزاك الله الف خير

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل