Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف يمكنني تخفيف ملف الماكس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف يمكنني تخفيف ملف الماكس

كيف يمكن تخفيف الملف اثناء العمل ولا اقصد اخفاء اشياء لتخفيف الحجم لكن اقصد تخفيف حجم المودلينج داخل الملف تماماً مثل طريقة Proxy ولكن لا اريدها في الفيراي اريدها في الماكس العادي الافتراضي وجزاي الله الجميع خير وجزاي من اعانا علي طالب علم

بسيطة ...

ال Modifier Stack ... حاول تعمل Collapse All ولا تخلي هناك موديفايرات كثير ..

يعني تخيل عندك أوبجكت معمول له كولابس .. فلو كان حجمه على سبيل المثال 1 ميجا .. ففي حالة إنوا عليه 20 موديفاير بالستاك .. حيكون حجمه من 2 - 3 ميجا ..

اخي الفاضل omsجزاك الله الف خير ولكن معلشممكن توضيح شوية اصلي مش محترف اوي يعني فلو تبسيط شوية ابقي تعبتك معلش بس العشم بقة ولان الامر هام ارجو الافادة وجزاك الله الفف خير

أخذنا نفس المجسم .. واحد مع موديفاير .. وواحد من غير موديفاير ( معمول له كولابس )

الأول حجمه 1.40 والثاني 1.07 ...
        هذا بمجسم بسيط وصغير ( <- الشب مستخدم بريق شاي ) فما بالك بالمجسمات الكبيرة !!!

حيتضاعف حجم الملف *2 أو *3 .... لذلك دائماً .. إذا أنهيك مجسم .. قم بعمل Collapse All

والله مش عارف اقولك اية اخي الكريم omsولكن قال رسولنا الكريم اذا فعل بكم احداً معروفاً فقولو لة جزاك الله خيراً

ولو .. هذا واجبنا ... فأذكر تماماً عندما كنت مثلك ... لولا الله ثم أن أرسل لي فاعلي الخير .. لما تعلمت الماكس !!!

اخي الكريم omsعارف والله اني اثقلت عليك لاكن زوقع بيطمعني انا عاندي في الملف كمية شجر كتيرة وكبيرة وطبعاً الشجر دة من الشجر الي موجود في البرنامج ودة بيخلي فية صعوبة في فتح الملف وصعوبة في عمل الرندر في الانميشن يعني ال 2000 فريم مثلاً بيخدو ممكن يوم كامل بسبب ان مساحة الموقع كبيرة ومع العلم ان كمية المباني مش كتير اوي لكن الشجر متقل الموضوع شوية فهل من حل للشجر دة وجزاك الله الف خير والله انا محرج خالص

اخي الكريم عندما اعمل كلك يمين وانا عامل سلكت علي الاوبجكت مش بتظهر القائمة الي انتي وضعتها لي ممكن توضيح وجزاك الله خير

بارك الله فيك يا oms وانا عندي نفس المشكلة لما اعمل شوية شجر الاقي البرنامج بطيء اتخنق مش عارف اية حل الشجر دة
                  اخوك محمد حواس
                  hawasmax@yahoo.com

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:من دل على خير فله مثل أجر فاعله . أخرجه مسلم

اخي oms انا تقلت عليك ولا اية عارف والله بس مصدقت الي انسان خدوم اتواصل معاة واعرف الي انا محتاجة لانة مشروع مهم بالنسبة ليا بمثابة اختبار لي في شغلي هنا

والله مش عارف اقولك اية اخي الكريم لسة واصل ليها حالاً عرفت مكان القيمة لسة بقة موضوع الشجر لية حل ان شاء الله

هناك طريقه لزيادة سرعة التعامل مع الملف فقط بمعني ان الملف الكبير يمكنك التعامل معه كما لو كان اقل من النص ويمكنك التحرك وعمل ارك روتيت بسرعه بدون بطء ... واسمها Adaptive Degradation
                        دوس علي O و Alt+o ......وممكن تظبط الاختيارات من Right-click a viewport label. > Configure > Viewport Configuration dialog > Adaptive Degradation tab
                        لكن وقت الرندرر هو هو .....
                        انما التعامل مع الملف والعناصر اسرع ....
                        وكمان فيه اسكريبت بيجعل العناصر التي علي مسافه معينه من الكاميرا يتعملها Optimize والتي في نطاق الرؤيا لمسافه معينه تظهر عادي .... طبعا انت تحدده هذه المسافه ...
                        للاستعلام والالتحاق بالدورات
                        0169776226
                        http://www.moustafaazzazy.com/
                        **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
                        " منقول"
                        مصطفي عزازي

اخي العزيز والكريم والمعطاء مصطفي عزازي لم اكن اتوقع انك تدخل معي في مشاركتي وطلبي هذا فا والله هذا شرف لي بجد والله مش هاوصفلك سعادتي بتوصلي وبالمناسبة كنت بسأل علي الاضاءة في مشاركة بعنوان هل من فاعل خير واضاف زميل ان حضرتك وعتهم بدروس عن الاضاءة فقولت في نفسي انا اية بس هايوصلني للأستاذ مصطفي فلقيتك موجود معانا فعلاً في المشاركة دي والله والله والله جزاك الله الف خير وفي انتظار دروس الاضاءة لانها مهمةا وي شغلي مش بيظهر بالكفاءة المطلوبة بسبب عدم دريتي بشكل كبير بالإضاءة ويا ريت تكون الاضاءة العادية يعني بلاش الفيراي والحاجات دي ومعذرة علي الاطالة وجزاك الله خير

والله أنا محرج منك إني ما شفت ردك للآن ...

المهم ... غلط إنك تستخدم الشجر الموجود بالماكس .. لسببين :
                            - إنه ثقيل كثير .
                            - المشاهدين حيعرفوا إنك جايبهم جاهز لأنوا معروف لأهل الثري دي ماكس كل الشجر الموجود

الحل بإنك تجيب شجر جاهز وفي كثير مواقع ومقابس بتعمل هذا الشيء ... ولو بحثت في المنتدى حتلاقي اللي إنت عاوزه ..

مشكلة الريندر حتبقى تقريباً موجودة .. لأنها مشكلة أساسية .. ومعروف عنها إنها مشكلة والتخلص منها بجهاز جديد فيه أكثر من 4 معالجات وهذا صعب

أي سؤال ثاني ؟؟

مممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
                              ADOLA-ART
                              MAX + VRAY + AFTER EFFICTS
                              من دروسي
                              تصميم مجسم كريستال 3D بالفوتوشوب
                              http://www.maxforums.net/showthread.php?t=218435
                              تصميم عامود روماني كامل باحتراف بالماكس
                              http://www.maxforums.net/showthread....0313&p=2026955

يعمل...
                              X