Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لعبة مدينة الرعب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم
    لسة محمل اللعبة امبارح
    انتم اللى مصممين الموسيقى ؟ و لا جاهزة ؟ و لا كانت جاهزة و انتم عدلتوا عليها ؟
    امكانيات جهازى زى المطلوب عدا البروسيسور عندى 2.4 , لكن لما شغلت اللعبة كانت بطيئة و علقت عن الراجل ابو صباع
    فرحت خارج منها و فتحتها من الملف اللى جوة , لكن برضو التحميل بتاعها بطيئ و جوة اللعب كانت بطيئة برضو
    (احتمال عايزة رامات أعلى مع ان عندى 512 , انتم برضو كان مفروض تحاولوا تعملوا Optimization أكتر من كدة )
    المهم أنا لعبت المرحلة الأولى بس و موصلتش لنهايتها ( منه لله اللى كان السبب (العنكبوت)) و لى ملاحظات :
    صورة تحميل المرحلة الأولى لم تعجبنى و كمان كلمة جارى التحميل لم تعجبنى أيضا ( اللغة العربية لغة غريبة على الألعاب عشان كدة مفروض لما نيجى نكتب بالعربى يبقى فى اختيار دقيق لنوع الخط و حجمه و كمان شكله بالنسبة للعبة , عشان اللاعب ميحسش ان شكل الكلمة خرجه من جو اللعبة , يعنى انتم عاملين لعبة رعب و كدة و كاتبين الكلمة بخط اخضر و عاملينلها تمويجة كمان , المفروض كان اتكتبت بخط انسب و كمان يبقى شكلها و كأنها مكتوبة بالدم او بالعظام و هكذا )
    المهم جوة اللعب : الايدى و حركتها ممتازة (انتم اللى عاملينها ؟)
    الـDecals ممتازة , التصميم مقبول ( انا اتحدث عما صممتموه منه )
    حمل الأشياء فكرة ممتازة و عملية لكن كان مفروض تبقى واقعية اكتر بحيث انها تبقى قريبة جدا من اللاعب او ما شابه
    العنكبوت >>> امكانياته أكبر من حجمه بكثير ( دا فى مرة كان مستخبى ورا برميل فقلت هيلف من جنبه لقيته حرك البرميل ( لدرجة انى تخيلت انه هيشيله و يخبطنى بيه )
    و كمان مابيموتش بسهولة و كمان اوقات ببقى واقف على ترابيزة مثلا و الاقيه قرصنى برضو
    انتم عاملين فيزيكس بين المجسمات القابلة للنقل و مع اللاعب و الكائنات الأخرى ؟
    خبِّئْ قصــــــائدَكَ القديمـــــــــةَ كلَّها و اكتبْ لمصـــــــرَ اليومَ شِعــرا مِثلــــها
    لا صمتَ بعدَ اليـــــومِ يفرِضُ خوفَهُ فاكتبْ ســلاما نيلَ مصــرَ و أهــــلَهـــــــا

السلام عليكم
      - حياك الله اخى ، الحمد لله انك حملتها فهناك اعضاء كثيرين كانت مشكلتهم عدم المقدرة على تحميل اللعبة لكن الأن الحمد لله اعتقد الكل حملها .

-الموسيقى يا اخى انا مستعين بها جاهزة ، وهى من مجموعات مختلفة من سيديهات عندى انتقيت البعض منها وعدلت فيه ووضعته باللعبة .

- امكانات جهازك حلوة وتناسب اللعبة ، وانا مش عارف علقت معاك ليه عند ابو صباع ، مع انها اشتغلت مع كل الأعضاء حلو ومحدش اشتكى من هذه الحكاية قبل كده ، الظاهر ان نيتك مكنتش خالصة للعب .

- البطى بالمراحل يا استاذى اعود واكرر هذا عيب من عيوب المحرك المحرك محدود وبه الكثير من العيوب والشركة تحاول حلها الى الأن ، اما صورة تحميل المرحلة (فولا يهمك فى الألعاب القادمة سنضع صور افضل جودة) اما بالنسبة للخط والكتابة ( فأنت نبهتنى فعلا لحاجة المفروض كنت كتبتها بالعظم او الدم افضل ) عموما انا عشان كنت مشغول واعمالى كثيرة تسارعت فى تفنيش اللعبة بس ان شاء الله القادم افضل.

- الجوده اللتى انت شفتها باللعب هذه ده اقل جوده للصورة عشان اللعبة ما تبطى وحركة الأيادى حركات جاهزة .

- حمل الأشياء ان شاء الله لما حنعمل عملنا الجديد على ++C حنبقى نراعى هذه النقطة جدا ونخليها اكثر واقعية .

- العنكبوت امكاناته ليست كبيرة ، امال لو شفت الأخ امير كان عامل امكانات قد ايه للعنكبوت كنت سورقت من الخضة ، انا قللت من امكانات العنكبوت بنسبة 60% ، وبعدين لازم تلاقى صعبوبة باللعبة امال يعنى عاوز توصل للنهاية بسهوله وعلى راى المقوله (من طلب العلى سهر الليالى) وانت طالب توصل للنهاية يبقى لازم تعانى

-الفيزكس الموجود باللعبة هذا من امكانات المحرك .

تحياتى لك ومشكور على نقدك البناء هذا واللذى والله افادنى .
      تحياتى لك ، والسلام عليكم

مع تحياتى
      عميد المبرمجين العرب سابقا

لا شكر على واجب
        و لكن نسيت أقول نقطة
        و هى ان احنا ان شاء الله عايزين نبرأ ذمتنا من لهو الناس باللعبة و تضييعهم لذكر الله و الوقت بها
        و هذا عن طريق اتفاق ضمنى اتفقنا عليه مع معظم الناس و هو ان نضع فى صفحة القائمة الرئيسية ملحوظة كهذه مثلا
        " لا تدع اللعبة تلهيك عن ذكر الله"
        و طبعا مع مراعاة الخط و شكله و حجمه و لونه بحيث تكون تحترم معنى الجملة المكتوبة و ألا تكون بشكل منفر للمستخدم
        و هكذا نكون انجزنا ما علينا فى تلك النقطة تقريبا و الله الموفق
        خبِّئْ قصــــــائدَكَ القديمـــــــــةَ كلَّها و اكتبْ لمصـــــــرَ اليومَ شِعــرا مِثلــــها
        لا صمتَ بعدَ اليـــــومِ يفرِضُ خوفَهُ فاكتبْ ســلاما نيلَ مصــرَ و أهــــلَهـــــــا

لعبة رائعة مشكورين على هذا الجهد الرائع

بالتوفيق دايماً يا رب للعرب كلهم
            و من نجاح لآخر إن شاء الله

على فكرة أنا أكون سعيد لو شاركت معاكم بحاجة بسيطة في المحرك ده
            و الحمد لله عندي خبرة كبيرة فيه
            تقريباً حوالي 3 أو 4 سنين شغل عليه

و عملت على هذا المحرك ما يقرب من 7 ألعاب بمفردي لم أجد من يشاركني فيهم للأسف
            فبرجاء الرد على مشاركتي و شكراً لكم مرة آخرى
            Y@$$ER LOTFY
            The SeZeR Back Again
            Everyeone Care About Himself plz ^^

الرد على الأخوة الأفاضل

المشاركة الأصلية بواسطة amdman مشاهدة المشاركة
              لا شكر على واجب
              و لكن نسيت أقول نقطة
              و هى ان احنا ان شاء الله عايزين نبرأ ذمتنا من لهو الناس باللعبة و تضييعهم لذكر الله و الوقت بها
              و هذا عن طريق اتفاق ضمنى اتفقنا عليه مع معظم الناس و هو ان نضع فى صفحة القائمة الرئيسية ملحوظة كهذه مثلا
              " لا تدع اللعبة تلهيك عن ذكر الله"
              و طبعا مع مراعاة الخط و شكله و حجمه و لونه بحيث تكون تحترم معنى الجملة المكتوبة و ألا تكون بشكل منفر للمستخدم
              و هكذا نكون انجزنا ما علينا فى تلك النقطة تقريبا و الله الموفق
              ان شاء الله فى الأعمال المقبلة سنراعى هذه النقطة

المشاركة الأصلية بواسطة sooooool مشاهدة المشاركة
              لعبة رائعة مشكورين على هذا الجهد الرائع

ومشكور انت اخى على المرور وعلى ردك الجميل

المشاركة الأصلية بواسطة Y@$$ER مشاهدة المشاركة
              بالتوفيق دايماً يا رب للعرب كلهم
              و من نجاح لآخر إن شاء الله

على فكرة أنا أكون سعيد لو شاركت معاكم بحاجة بسيطة في المحرك ده
              و الحمد لله عندي خبرة كبيرة فيه
              تقريباً حوالي 3 أو 4 سنين شغل عليه

و عملت على هذا المحرك ما يقرب من 7 ألعاب بمفردي لم أجد من يشاركني فيهم للأسف
              فبرجاء الرد على مشاركتي و شكراً لكم مرة آخرى
              مشكور اخى على ردك الجميل اللذى اسعدنى كثير ، وطبعا شرف لى ان تشارك معنا ،، بس احب اعلمك بشيء احنا تقريبا تركنا ال FPSC وشغالين حاليا على محرك بيدعم لغة C واعذرنى على عدم ذكر اسمه الأن ، المهم ان كنت تتقن بعض مهارات لغة السى او المكس بأى جزء من اعمال المكس مثل "التحريك ، تصميم المبانى،تصميم الشخصيات.... الخ" فراسلنى على الخاص ،، ومشكور اخوى على ردك الحلو مرة اخرى .. وتحياتى للجميع

مع تحياتى

يا ريت تبعتلي إسم المحرك على الخاص
                لإني إشتغلت على محركات كتير جداً تعمل بلغة الـc

فياريت تبلغني بيه
                Y@$$ER LOTFY
                The SeZeR Back Again
                Everyeone Care About Himself plz ^^

جزاك الله خيرا اخي الكريم
                  انتم من سيحملون راية العرب في هدا المجال ان شاء الله لاكن لا تيأسو وواصلو
                  انا مغربي وهناك مغاربة يعملون في لعبة بشركة للكرافيك في الدار البيضاء ستنافس الالعاب الاجنبية وهي لعبة ضخمة مميزة ستكتمل في سنة 2010
                  والشركة التي ستنشر اللعبة هي شركة ubisoft
                  اتمنى التوفيق للعرب في هدا المجال

لعبة جميلة

المشاركة الأصلية بواسطة y@$$er مشاهدة المشاركة
                      يا ريت تبعتلي إسم المحرك على الخاص
                      لإني إشتغلت على محركات كتير جداً تعمل بلغة الـc

فياريت تبلغني بيه

تم ارسال رسالة لك على الخاص

المشاركة الأصلية بواسطة 3d-achami مشاهدة المشاركة
                      جزاك الله خيرا اخي الكريم
                      انتم من سيحملون راية العرب في هدا المجال ان شاء الله لاكن لا تيأسو وواصلو
                      انا مغربي وهناك مغاربة يعملون في لعبة بشركة للكرافيك في الدار البيضاء ستنافس الالعاب الاجنبية وهي لعبة ضخمة مميزة ستكتمل في سنة 2010
                      والشركة التي ستنشر اللعبة هي شركة Ubisoft
                      اتمنى التوفيق للعرب في هدا المجال

مشكور يا اخى على عباراتك الجميلة هذه والله الواحد مش عارف ايش يقولك ، وبالنسبة للمغاربة فهم حبيبى ولى كثير من الأصدقاء المغاربة واللذين اعتز بصداقتهم جدا ، وبالنسبة ايضا للعبة اللتى يعتزم اخوتك واخوانى المغاربة صنعها ، فلا املك الا ان اقول لهم وفقكم الله فى عملكم وان شاء المولى نشوف شيىء جيد ومختلف ، ونحن نريد فعلا عمل العاب على الأقل تضاهى الألعاب الغربية والأمريكية المليئة فى عالمنا العربى ،، تحياتى لك ،،، مشكورررررر

مع تحياتى

المشاركة الأصلية بواسطة samiiiiii مشاهدة المشاركة
                        لعبة جميلة

مشكور على ردك الحلو اخى

مع تحياتى

مرحبا احمد اللعبة فعلا رائعة و لكن اقرأ موضوعي
                          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=121590
                          انا انتظر ردك الجميل

المشاركة الأصلية بواسطة doom ghost مشاهدة المشاركة
                            مرحبا احمد اللعبة فعلا رائعة و لكن اقرأ موضوعي
                            http://www.maxforums.net/showthread.php?t=121590
                            انا انتظر ردك الجميل

مشكور يا محمد على ردك الجميل هذا ، وبالنسبة لموضوعك انا قرأته وهو ممتاز حقا

مع تحياتى

روعة.......................
                              كلمتان ثقيلتان في الميزان
                              حبيبتان إلى الرحمن
                              سبحان الله و بحمده
                              سبحان الله العظيم

بس لو سمحت عندي سؤال: اي لغة برمجه استعملت حتى تبرمج اللعبه؟

if games are fun...so making games making fun

يعمل...
                                X