Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الي اي مدي هذه العبارات صحيحه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الي اي مدي هذه العبارات صحيحه

عن مقال لواحد اسمه انيس منصور

ـ رأي يقول‏:‏ المصريون فرديون‏..‏ ‏ وكل واحد يقول‏:‏ يا لله نفسي‏..‏ أنا وبعدي الطوفان‏..‏ ويا جاري أنت في حالك وأنا في حالي‏..‏ الباب المفتوح تدخله الكلاب‏..‏ والشباك المفتوح يدخله الذباب‏..‏ أفتي‏:‏ معرفتي وراحتي‏:‏ ما أعرفش‏..‏ الاقارب عقارب‏..‏ أخوك وأبوك‏:‏ قرشك‏..‏ مفيش حد من الغرب يسر القلب‏..‏ خليك في حالك‏,‏ وأنا في حالي‏..‏ واحنا مالنا‏..‏ اللي قبلنا خدوا أيه‏..‏ سعد باشا قال ايه؟ قال‏:‏ مفيش فايدة‏..‏ وكلها من الأمثال الشعبية التي تدعو إلي العزلة وسوء الظن بالناس‏.‏

ولن يجئ من الناس إلا وجع القلب‏.‏
    وهي أيضا عقلية فردية انطوائية سلبية عقلية الفلاح المصري الذي يعمل وحده في الحقل‏,‏ ومن المشاهد المألوفة في الريف ان تجد أناسا جلسوا معا وأسندوا ظهورهم للحائط كالتماثيل الفرعونية ولا يدور بينهم أي كلام فكأنهم معا وليسوا معا‏,‏ فلا هم جماعة ولاهم أفراد وانما هم قد تجاوروا تلاصقوا تراصوا مثل قوالب الطوب‏!‏

وشعارهم‏:‏ الاقتصار عبادة‏,‏ ولا أعرف عبادة من؟ فاذا كان الدين يدعو إلي ان يكون الناس معا في الصلاة وفي العمل فالاقتصارـ أي البعد عن الناس وان يكون كل واحد في حاله في بيته ويده في جيبه ولسانه في فمه‏.‏ فمن قال ذلك‏:‏ لا قرآن ولاهو حديث ولاهي حكمة‏,‏ ولكنها عبارة خرجت من اعماق السلبية والخوف وسوء الظن بالناس ‏!‏

وقد لاحظ علماء الحملة الفرنسية في كتابهم‏(‏ وصف مصر‏)‏ ان الفلاح المصري وجهه مثل الارض التي يفلحها‏:‏ لا تعبير عليه‏..‏ فهو خائف ان يفصح عن شيء‏..‏ خائف من الحاكم صاحب الارض ـ الفرعون أو الباشا‏..‏ خائف ان يحزن وخائف ان يفرح‏..‏ خائف ان يكون انسانا‏.‏ ولذلك اختار ان يكون صنما لايسمع ولا يري ولا يتكلم‏,..‏ ويتألم فقط‏!
    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

ااااااخ منك يا منسي اسلوب واحد بحرض على ثورة
    يلا ياسيدي بشوفك في جونتانامو
    حتى الفلاحين بدك يحكو في السياسه اما انت عجيب يا رجال بخخخخخخ
    ... ...
    الحرية هي التوحيد ..
    عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
    تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
    وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
    ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

صدق الشيخ الحويني لما قال انيس مسطول
      .............
      بلاد الكوارث
      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
        .............
        وأنا برضة شايف كدة
        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

ياريتنا كنا فلاحين زمان يامنسى مافيش اطيب من الفلاح يعيد الاقارب ويساندهم فى الفرح والحزن كريم لأبعد الحدود اما لقله الكلام فهو يبعده عن اللغو فى الحديث اما الخوف فالخوف على عائلته الذى يكبله
          اما اليوم حدث ولا حرج كلام كتير فلان راح هناك فلان بيبنى بيت مش عارف 4 ادوار ولا خمسه البنت دى مش بنت الاستاذ ابراهيم وهكذا الا من رحم ربى
          اما الحمله الفرنسيه اظن انهم خادوا علقة سخنه

يا حلاوتك يا منسي لما تشغل المفاعل الذرى فى دماغك
          كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
          http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
          تعلم الانجليزية على ضمانتى
          http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
          إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
          http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
          أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
          http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

.............
            لو عندك رابط للدرس اللي بيتكلم في عن أنيس يكون جزاك الله خيراً لإن في كتير مخدوعين فيه وأنا بصراحة بحب أسمع الشيخ الحويني حتى لو قال حاجة مش فاهمها

بالنسبة للموضوع
            قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
            ( لا تجتمع أمتي على ضلالة )
            الراوي: - - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الزرقاني - المصدر: مختصر المقاصد - الصفحة أو الرقم: 1179

مش معقول الأمثال دي هتصدر عن أمة كاملة ويسكت عنها ونقول صحيحة أو حتى تطبيقها صحيح لإن أصلاً الدين قائم على المعاملة على ثلاثة أوجه :
            أولاً : الإنسان مع الله
            ثانياً: الإنسان مع نفسه
            ثالثاً: الإنسان مع الناس

أما الإنسان المتقوقع مع نفسه ده وماشي مع الأمثال دي بطبيعة الحال هيكون إنسان منبوذ (بلغة جنوب إفريقيا كواشركور) وده غير محبذ لا دينياً ولا اجتماعياً ولا في أي ناحية من النواحي

فاللي طلع الأمثال دي وقال الكلام ده ........................... مثلما قال أبو حاتم حفظه الله
            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
              وأنا برضة شايف كدة
              ملاحظ ان حضرتك قلبت مصري اليومين دول إيه اللي حصل كخخخخخخخخخخ

كده يفرضوا علينا ضرايب ويقولولنا بقت لهجة عالمية وبتاع واحنا أصلاً فينا اللي مكفينا
              (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة mansy1985 مشاهدة المشاركة
                وهي أيضا عقلية فردية انطوائية سلبية عقلية الفلاح المصري الذي يعمل وحده في الحقل‏

هل لهذا السبب يقال ان الصعايدة اذكى و اغنى المصريين ؟

و هل هم فعلا اذكى و اغنى المصريين ؟

انا سمعت ايضا ان الصعايدة ينظرون للفلاحين نظرة دونية ... هل هذا صحيح ؟

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد عابد مشاهدة المشاركة

انا سمعت ايضا ان الصعايدة ينظرون للفلاحين نظرة دونية ... هل هذا صحيح ؟[/right]
                  بالعكس اغنى المصريين من وجه بحري وكذالك الوفرة العقلية في وجه بحري اكبر بكثير من الصعيد

الصعيد أغلبهم من قبائل جاءت من شبه الجزيرة العربية
                  كل اناء بما فيه ينضح
                  إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة AHMAD-MAX مشاهدة المشاركة
                    ااااااخ منك يا منسي اسلوب واحد بحرض على ثورة
                    يلا ياسيدي بشوفك في جونتانامو
                    حتى الفلاحين بدك يحكو في السياسه اما انت عجيب يا رجال بخخخخخخ
                    لا يا عم انا نقلت مقال عن تحليل الشخصيه المصريه ... مالوش دعوي بالسياسه اساسا
                    و بعدين انت لو فتحت قلبي حتلاقي جواها صوره الرئيس يعني عمري ما استجري اكلم في السياسه و لا اقول حاجه علي حبيبي و اصحاب حبيبي

.............
                    هوه الراجل فكره غريب و كل حاجه ده غير انه من كبار المطبعين مع الي ما يتسموا لكن انا بناقش وجهه النظر كوجهه نظر بغض النظر عن قائلها

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
                    وأنا برضة شايف كدة
                    احتمال برضك بس راجع ردي علي عم ياسر

المشاركة الأصلية بواسطة maya-max مشاهدة المشاركة
                    ياريتنا كنا فلاحين زمان يامنسى مافيش اطيب من الفلاح يعيد الاقارب ويساندهم فى الفرح والحزن كريم لأبعد الحدود اما لقله الكلام فهو يبعده عن اللغو فى الحديث اما الخوف فالخوف على عائلته الذى يكبله
                    اما اليوم حدث ولا حرج كلام كتير فلان راح هناك فلان بيبنى بيت مش عارف 4 ادوار ولا خمسه البنت دى مش بنت الاستاذ ابراهيم وهكذا الا من رحم ربى
                    اما الحمله الفرنسيه اظن انهم خادوا علقة سخنه

يا حلاوتك يا منسي لما تشغل المفاعل الذرى فى دماغك
                    ثانك يو مان علي المرور...هوه الفرنسيين مشوا ليه من مصر صحيح؟

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                    لو عندك رابط للدرس اللي بيتكلم في عن أنيس يكون جزاك الله خيراً لإن في كتير مخدوعين فيه وأنا بصراحة بحب أسمع الشيخ الحويني حتى لو قال حاجة مش فاهمها

بالنسبة للموضوع
                    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
                    ( لا تجتمع أمتي على ضلالة )
                    الراوي: - - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الزرقاني - المصدر: مختصر المقاصد - الصفحة أو الرقم: 1179

مش معقول الأمثال دي هتصدر عن أمة كاملة ويسكت عنها ونقول صحيحة أو حتى تطبيقها صحيح لإن أصلاً الدين قائم على المعاملة على ثلاثة أوجه :
                    أولاً : الإنسان مع الله
                    ثانياً: الإنسان مع نفسه
                    ثالثاً: الإنسان مع الناس

أما الإنسان المتقوقع مع نفسه ده وماشي مع الأمثال دي بطبيعة الحال هيكون إنسان منبوذ (بلغة جنوب إفريقيا كواشركور) وده غير محبذ لا دينياً ولا اجتماعياً ولا في أي ناحية من النواحي

فاللي طلع الأمثال دي وقال الكلام ده ........................... مثلما قال أبو حاتم حفظه الله
                    رد تمام شكرا يا معلم بس انا نقلت ككلام عن ظاهره عامه مش نقد للمصريين كلهم

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                    ملاحظ ان حضرتك قلبت مصري اليومين دول إيه اللي حصل كخخخخخخخخخخ

كده يفرضوا علينا ضرايب ويقولولنا بقت لهجة عالمية وبتاع واحنا أصلاً فينا اللي مكفينا
                    هيهيهيهيهيهيههيهي

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد عابد مشاهدة المشاركة

انا سمعت ايضا ان الصعايدة ينظرون للفلاحين نظرة دونية ... هل هذا صحيح ؟[/right]
                    مش عارف الحقيقه بس انا سمعت موضوع النظره الدونيه ده قبل كده

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
                    بالعكس اغنى المصريين من وجه بحري وكذالك الوفرة العقلية في وجه بحري اكبر بكثير من الصعيد

الصعيد أغلبهم من قبائل جاءت من شبه الجزيرة العربية
                    كلام سليم و اضيف ان قبائل العرب و الهواره و الاشراف هي ذات الاصول العربيه-شبه الجزيره-
                    الباقي ذوي اصول مصريه و معظمهم مسلمين لا ان اغلبيه الاقليه المسيحيه في مصر من الصعيد اساسا
                    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
                    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

ههههههه ماشى
                      سبنا من انجلترا والكلام بتاع التاريخ طول عمرهم بيلعبوا ويمثلوا عالينا
                      ثورة الشعب المصرى هى وراء خرجهم الله يرحمه الحاج
                      والشعب المصرى طول عمره زراعى والصناعه شىء على هامش الزراعه وبيتصدر أغلبه يعنى ايام الحمله كان المصريين فلاحين وكان يقصدهم عامه مش الصعيد ولا غيره
                      كتابى لتعليم برنامج مايا بالعربى
                      http://aegypt72.googlepages.com/1.doc
                      تعلم الانجليزية على ضمانتى
                      http://maxforums.net/showthread.php?t=120347&page=2
                      إسطونات محادثه(جمل+قطع) إنجليزى عربى
                      http://maxforums.net/showthread.php?t=139351
                      أكثر من مائة جملة للغة الانجليزية تساعدك على التحدث
                      http://maxforums.net/showthread.php?t=108633

شكرا على المعلومات المفيدة.

يعمل...
                        X