صفحة 1 من 3 123 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 46

موضوع: Low Poly Modeling ... إقتراح

ردود: 46 | زيارات: 3148
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية KING-TAHAR
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المنطقة
    سوداني مقيد في الإمارات
    ردود
    907

    Low Poly Modeling ... إقتراح

    إقتراح ...


    ممكن نفتح موضوع هنا عن اللو بولي


    يعني كل واحد يصمم حاجة لو بولي يورينا توزيع البولي فيها...


    وممكن نعمل مسابقات... يعني اللي بيقدر يصمم حاجة معينة بأقل بولي ممكن...


    أو مثلا خطوات عمل مجسم معين لو بولي ...


    عشان نساعد المبتدئين اللي زيي ....


    Narrow minded people generalizes characteristic intends
    أصحاب العقول الضيقة يلجأون للصور النمطية في أحكامهم على الشعوب
    Art is always and everywhere the secret confession, and at the same time the immortal movement of its time - karl marx


  2. #2
    السلام عليكم

    بارك الله فيك أخي

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    يا اخي وانا معاك في هذا لان اللو بولي هي التقنية التي تستخدم في الالعاب و اسالو اسامة oms
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

    ........................

    عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

    ......................................................
    تأبط شرا

  4. #4
    انا لم اسمع ب Low Poly Modeling اين توجد هذه العملية

  5. #5
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    تمام .. ولكن عدد مستخدمي هذه التقنية قليل جداً ويكادون يعدوا على الأصابع ..

    ستجد مقالات متفرقة .. وورش متفرقة ... هنا أو هناك .

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة oms معاينة الرد
    تمام .. ولكن عدد مستخدمي هذه التقنية قليل جداً ويكادون يعدوا على الأصابع ..

    ستجد مقالات متفرقة .. وورش متفرقة ... هنا أو هناك .
    فعلا انا اتجهت لهذه التقنية للضرورة الملحة حيث ان جهازي كحكوح شوية و كثيرا ما يتقل معي الموديل ويصبح الدوران داخل منفذ الرؤية بسرعه حلم من احلامي كما اني اعاني بشدة عند البدء في عمل اسكن للمجسم لذا اتجهت للو بولي
    والحقيقة انه فعلا عالم ممتع وتقنية تحتاج الي فهم و دراية عالية بالخامات
    قرأت في أحد المقالات عن تصميم الالعاب ان هناك برنامج تقريبا او مقبس ما يقوم بعمل optimize للمجسم دون ان يقلل من جودته لعلي ابحث لكم عن اسم البرنامج هل سمعت بهذا المقبس من قبل يا اسامة بما انك من المهتمين و البارعين في هذا المجال ؟؟

    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

    ........................

    عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

    ......................................................
    تأبط شرا

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية gogeto 200
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المنطقة
    bahrain
    ردود
    914
    آنة متشوق أني أعرف حق ال low poly...

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    ايوه لاقيت المقال علي الجهاز حيث يشرح فيها المصمم كيف يقوم بعمل المجسم علي المود بوكس ويعطيه الكثير من التفاصيل ثم يقوم بنقله الي الماكس بصيغة obj طبعا ويقوم بعمل optimize للمجسم مستخدما مقبس اسمه
    polygon cruncher والذي يقول عنه صاحب المقال انه يقوم بعمل optimize للمجسم بنسبة 75 % مع الحفاظ علي التفاصيل كما هي ويقول ان المقبس متوفر علي الموقع التالي :
    www.mootools.com
    وللامانة العلمية وامانة النقل انا لم اتصفح الموقع حتي الان علي العموم سوف ازور الموقع و قد اعود ان شاء الله بالتفاصيل
    اسف للاطالة و ارجو ان يتابع اخونا اسامة الموضوع لانه موضوع مهم ولكن الكثير منا يغفل عنه
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

    ........................

    عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

    ......................................................
    تأبط شرا

  9. #9
    زكرياء
    صور رمزية Mrzik
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    Maroc
    ردود
    3,104
    و أنا معاكم يا شباب
    +
    في انتظار المساعدة من المحترفين

    بارك الله فيكم جميعا أعزائي

  10. #10
    عضو نشيط
    صور رمزية وادي الرعب
    تاريخ التسجيل
    Feb 2002
    العمر
    33
    ردود
    327
    العملية سهل جداَ التقنية هذي لعمل مجسمات بتفاصيل وجودة لا بأس به تم اختراع هذا النظام من التصميم لعمل مجسمات وتصاميم للالعاب قديماً على جهاز البلاستشن 1 و 2 و الاجهزى الآخرا التي لا تتحمل الكثير من المضلعات اقل فقط وقد اوفيكم بكيفيت التعامل معها. في ما بعد

  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية gogeto 200
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المنطقة
    bahrain
    ردود
    914
    يلا ننتظر الدروس

  12. #12
    الموضوع قيم جدا ...
    وعلي فكره المحترف يبداء باقل عدد من الFaces ويذود بعدين حسب متطلبات الموديل ...
    وكلمت ال Low Poly المقصود بيها عدد الFaces قليل وال high Poly عدد الFaces كبيير وبالطبع التفاصيل اكتر..
    وهناك تقنية ال normal map والتي تمكنك من استخدام تفاصيل ال high Poly ك Bump map علي ال LowPoly
    وان شاء الله نتعرض لها في درس قريبا...
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي



  13. #13
    3DTaha
    صور رمزية 3DTaha
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    المغرب
    العمر
    23
    ردود
    1,077
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mos_az معاينة الرد
    الموضوع قيم جدا ...
    وعلي فكره المحترف يبداء باقل عدد من الFaces ويذود بعدين حسب متطلبات الموديل ...
    وكلمت ال Low Poly المقصود بيها عدد الFaces قليل وال high Poly عدد الFaces كبيير وبالطبع التفاصيل اكتر..
    وهناك تقنية ال normal map والتي تمكنك من استخدام تفاصيل ال high Poly ك Bump map علي ال LowPoly
    وان شاء الله نتعرض لها في درس قريبا...
    جزاك الله خيرا يا أحلى أستاذ

  14. #14
    عضو نشيط
    صور رمزية gogeto 200
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    المنطقة
    bahrain
    ردود
    914
    يلا...................آنة متحمس

  15. #15
    انا اعتقد ان اى عمل بيبتدى اساسا low poly وبعدين بنحط التفاصيل يعنى دى مش اختراع جديد ولا حاجة

  16. #16
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    rekapidesign
    هناك متغيرين Modefier في الماكس واحد إسمه Optimize وده زبالة وفي واحد ثاني إسمه MultiRes وده المستخدم عندنا بهذا المجال لتفوقه الشديد على الأول .. وكلامك صحيح .. ممكن توصل 25% من حجم الأصلي مع المحافظة الشديدة على شكله . ( إبحث عن مقاله MultiRes هنا بالمنابر كتبتها سابقاً وبها مقارنة بين الإثنين )

    وادي الرعب
    أختلف معك تماماً في كونها سهلة جداً كما قلت .. وأعتقد أنها أصعب بكثير من ال HighPoly ، لأسباب كثيرة .. منها أنك محاسب على أي Face زائد .. وتحتاج أن تخرج العمل بصورة جيدة .

    mos_az
    أتحفنا بدروسك التي أتحفتنا بها سابقاً ... والله يجزيك عنا كل خير .

    zoma3d
    لآ يا سيدي .. أنا بعتبره إختراع


    على كل حال .. أنا سأتابع هذا الموضوع بإذن الله .

  17. #17
    عضو نشيط
    صور رمزية KING-TAHAR
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المنطقة
    سوداني مقيد في الإمارات
    ردود
    907

    الـ OPTIMIZE مش الحل...

    ممكن بعد ما تعمل العملية دي تعيد التوبولوجي بتاع المجسمات....

    ممكن أبين إنه مقبس POLYBOOST مناسب للعملية دي http://www.polyboost.com/

    لإنه توزيع البوليغون مهم يكون منتظم... صح؟

    والنورمال ماب بيلعب دور كبير في العملية...

    طبعا أنا مندهش إنه الشباب ما بيعرف عن اللو بولي مودلنغ.... نظرا لأهميته..

    اللو بولي صعب نسبيا لكن ممتع وفيه تحدي..

    وبما إنه الأخ OMS معانا...

    يعني حنستفيد كامل الفائدة ... صح يا أخ OMS ؟؟؟


  18. #18
    اولا مين قال سهل او صعب تقيل او خفيف كتير او قليل كل حاجة و لها تقنيه و طالما لم تستخدم التقنيات سويا
    لا و لن تستطيع التميز بينهما
    مفهوم اللو بولى بشكل عام واضح زى ما قال استاذ مصطفى فى تعريفع و لكن على التعريف الخاص فهو مفهوم يختلف من مصمم الى اخر
    و دة راجع لعوامل كتير منها على اسس البروجكت الى شغال فيه مش لازم يكون للالعاب على فكرة ممكن يكون كومرشل
    ممكن يكون لو بولى بتفاصيل كتير و لكن يعتبر ان بتوين يعنى ميد بولى و هنا ايضا يمكنك ان تطلق عليه لوبولى
    و ايضا هذا التعريف يختلف على قوة الانجن بتاع كل شركه الى الاخرى
    فممكن الانجن بتاعه شركه فلان تستحمل 10 اوجه
    و الشركه الاخر 20
    و كلاهما لو بولى
    الوضع الراهن اليه الان انهم يقومون بتصميم الكراكترز لو بولى و الاعتماد على الزى براش و التورمال ماب و الديسبلاسمنت مابنج على وضعها على المجسم
    و الدليل لو بصيت للسلوت او لاطراف المجسم هتجدها ماشيها كما لو انها خطوط حادة و بارزة و ليست ناعمه
    و دة لان مفيش عدد اوجه كافى يحتمل كميه التفاصيل الجايه من النورمال ماب
    فتجد ان معظم المحترفين بجد
    يوزعون كميه البولى على حسب مناطق الاستخدام
    فتجدهم مثلا يزودوها ناحيه العين و يقلولها ناحيه الفم و هكذا
    بينما الهاى بولى
    له اساليب و تقنيات مشتركه هنا ايضا
    فالهاى بولى ايضا ممكن تعمل اللو بولى و تدخله على الزى براش و تستردة مرة اخرة للمايا او الماكس من ليفل واحد او اتنين و تصدر التفاصيل نورمال ماب
    الاتنين ممكن يكونوا واحد
    لذلك تجد ان شركات الالعاب العامليه لما تحط واحد كراكتر مودلر لازم يكون واحد غالبا بيعرف و بيفهم فى اللو بولى
    انما لو هتاعدوا تفكروا فى كيفيه بناء البروكسى الاساسيه
    اى حد الان بقى يعرف يعملها و فى اقل من نص ساعه
    مش اعجاز يعنى...
    والله اعلم
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  19. #19
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683

    Wink

    مشكور أخوي m.ramdan ..
    كلامك أغلبه صحيح ...


    ممكن نفهم الفرق بين اللو والهاي كما في التصميم التالي اللي أنا مصممو من فترة :



    حنلاقي نفس المجسم بس واحد LowPoly وواحد High وبنستخدم الثاني على شان نسحب منه التفاصيل ونحطها ( كصورة Texture ) على الأول



  20. #20
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    KING-TAHAR
    بالنسبة لتوزيع البوليجون مهم للأجسام المتحركة .. وليس للأجسام الغير متحركة ..

    يعني معروف أن هناك بعض ال Loops الموجودة في الكاراكتر اللي لازم تكون موجودة فيه على شان يتحرك صح ... بينما في الاجسام الثابتة لا يهم .

    بصراحة أنا أكثر شيء أستمتع فيه لما أعمل موديلز لمجسم High وأخليه Low .

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل