Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ألفيلم الحقير - Iron man

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ألفيلم الحقير - Iron man

السلام عليكم
    كان لى نصيب ان اكون فى دار العرض الاول لعرض فيلم ايرون مان منذ يومين
    و قد كنت فى اسعد حلاتى نظرا لما هو متوقع من الفيلم من وجود مشاهدو مؤثرات و خدع بصريه
    حديثه و على اعلى مستوى
    لكن فوجات ان تلت اربع الفيلم يصور العرب و المسلمون على انهم جبناء حقراء اهل حرب
    جهلاء
    و الربع الاخر هو شغل جرافيك
    انا بصراحه مش عارف اكتب اة...لكن بكرة تشوفوا الفيلم و هتعرفوا انا بتكلم عن اة
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

اكيد موضوعى ميمنعش ان ممكن فى يوم اصمم ايرون مان...
    انا بتكلم على قصه الفيلم نفسها

Join me on Facebook

طبيعي جدا
      الاعلام الاميركي اساسا مسيس ويعتمد على الفرقعات والاحداث السائدة

عشرات الالعاب اميريكية لها نفس الفكرة
      عشرات الافلام صدرت قبل حتى الحرب بصورتها الحالية والعشرات ستصدر بنفس الفكرة

فترة محاربتهم للشيوعية كانت الافلام تتكلم عن السوفييت الحمقى
      الأن يتكلمون عن العرب الحمقى

الشعب الاميركي اساسا شعب لا يفقه شئ ويساق عبر الاعلام وهذا رأي الاوربيين ايضا في الامريكيين

و هل الmbc تعرضه من اجل المال بغض النظر عن محتواه ؟؟

فقط دقيقتين هنا .. ثم واصل حياتك

هذا السودان

المشاركة الأصلية بواسطة sudani93 مشاهدة المشاركة
          و هل الmbc تعرضه من اجل المال بغض النظر عن محتواه ؟؟
          مين قال ان الام بس بتعرضه؟

Join me on Facebook

قصده بتعلن اعلانه
            الحياة ألم يخفيه أمل
            أمل يحققه عمل
            وعمل ينهيه أجل
            ثم يجزى كل امرئ بما فعل

Iron Man عبارة عن نقطة من بحر الحملة الإعلانية الموجهة ضد العرب الحمقى .
              كلمة حمقى هي أقل ما يمكن أستخدامه لوصف العرب الذين رقصوا مع بوش و قبلوا خدود غوندليزا رايس.
              ------------------------

على الهامش
                المشاركة الأصلية بواسطة eyad-mufti مشاهدة المشاركة
                Iron Man عبارة عن نقطة من بحر الحملة الإعلانية الموجهة ضد العرب الحمقى .
                كلمة حمقى هي أقل ما يمكن أستخدامه لوصف العرب الذين رقصوا مع بوش و قبلوا خدود غوندليزا رايس.
                سمعت ان البعض اجلسها في وسط المجلس ( تلك العبدة السوداء ) وصب القهوة العربية لها

ماشوفتش الفيلم اكيد لسه ..لكن مش غريبة ... ما طول عمرهم بيعرضونا بهذا الشكل ....والام بي سي بتعرض افلام زيها كتيير

المهم .... اذا عرض عليك فيلم زى كده تشتغل فيه .... هيكون ردك ايه ؟؟؟
                  واذا ..اشتغلت فعلا بفيلم زيو بدون علمك عن محتوى الفيلم .. وده بيحصل انا شغال دلوقتى بعمل خدع سينمائية فى افلام مصرية ...بيجيلي المطلوب فقط ... طبعا ساعات بشك ..واقول ..عايز سكربت الفيلم وبيجيلي .... لكن ساعات بشتغل كده .. يعنى الفكرة قدامى ..بنفذها ... وبعدين اتفاجأ ...بشكل مختلف فى وسط الموضوع

هيكون ردك ايه ؟؟

اذا اشتغلت فيلم اجنبى ...واتحمست جدا واشتغلت بدون علم عن محتوى الفيلم ...واتفاجأت اثناء عرضه

وانا مع eyad
                  الفيلم زى كل الحركات اللى بتحصل .... الناس هتزعل شوية ..وخلاص ويجي فيلم بعده ويعده
                  جايز كمان تشوف ممثلينك المفضلين بيعملو حاجة ضد دينك
                  http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
                  ////
                  /////////////////////////////////////
                  Thinking / Building
                  mind set
                  this is thinking business , if thinking makes you tired
                  , then you at wrong place

المشاركة الأصلية بواسطة Yas2eR مشاهدة المشاركة
                    ماشوفتش الفيلم اكيد لسه ..لكن مش غريبة ... ما طول عمرهم بيعرضونا بهذا الشكل ....والام بي سي بتعرض افلام زيها كتيير

المهم .... اذا عرض عليك فيلم زى كده تشتغل فيه .... هيكون ردك ايه ؟؟؟
                    واذا ..اشتغلت فعلا بفيلم زيو بدون علمك عن محتوى الفيلم .. وده بيحصل انا شغال دلوقتى بعمل خدع سينمائية فى افلام مصرية ...بيجيلي المطلوب فقط ... طبعا ساعات بشك ..واقول ..عايز سكربت الفيلم وبيجيلي .... لكن ساعات بشتغل كده .. يعنى الفكرة قدامى ..بنفذها ... وبعدين اتفاجأ ...بشكل مختلف فى وسط الموضوع

هيكون ردك ايه ؟؟

اذا اشتغلت فيلم اجنبى ...واتحمست جدا واشتغلت بدون علم عن محتوى الفيلم ...واتفاجأت اثناء عرضه

وانا مع eyad
                    الفيلم زى كل الحركات اللى بتحصل .... الناس هتزعل شوية ..وخلاص ويجي فيلم بعده ويعده
                    جايز كمان تشوف ممثلينك المفضلين بيعملو حاجة ضد دينك
                    سؤال جميل جداا جدااااااااااااا

أنا عن نفسى لازم أعرف الفيلم بيتكلم عن أيه ..

لإنه مش عايز أكون مساهم فى يد هدامة ..

و لو عارف إنه فيه بلاوى و مخالفات شرعية و ربوس و رقص و آلخ
                    أكيد إن شاء الله مش هساهم و لو هاخد مليون جنيه .. هرفض

لكن ايه رأى باقى الشباب المحترفين إللى بيجيلهم عروض عمل فى قنوات مزيكا و ميلودى و أشباههم ؟

انا نزلته اليوم

والقطه هذي في اي وقت من الفلم يعني نهايته ولا اوله ؟

// نا عن نفسى لازم أعرف الفيلم بيتكلم عن أيه .. //

ههههههههههه , والله انتا طيب بجد .

طيب يا ابن يس :

الفلم بنظره ناقد مسلم عربي :

الفلم بيدور عن عالم امريكي ( وركز ) شباب واخر حلاوه واذكى رجل فالعالم وغني جدا جدا , وطيب اطيب من الطيب نفسه , وبيمزح دايما واكيد طبعا بتاع نسوان و و و و و ....... وهو النجم في أختراع الأسلحه والتكنولوجيا العسكريه الأمريكيه !

ياااااااااااااه , والله ما بتمسخر ... زي مكتبت و خود مني واسند .

الأفندي رايح افغانستان ولا هي بلد من بتوع ( تان ) ... ورايح على اساس يعمل صفقه هناك ويبيع ليهم اسلحه بطيب نيه طبعا , علشان الحكومه تدافع عن نقسها من الأرهابيين ( المجاهدين )

بيختطف من الأرهابيين ( المجاهدين ) ... وبيطلبو منو تصنيع الصواريخ الخطيره ليهم .

بلا بلا بلا ... بيصنع نموذج اّلي وهو فالحبس عندهم علشان يهرب فيه ... نسخه مبدئيه من ال iron man

بلا بلا بلا ...
                        بيشرد الأفندي من هناك وبيمشي فالصحره تايه , ومفيش ثواني الا والهليكوبتر الأمريكي بينتشلو !!! من الضياع السريع ال هوا كان فيه .

بلا بلا بلا ... بيرجع امريكا هناك وهو معصب واول حاجه بيطلبها ( همبورجر جبنه ) وبعدين مؤتمر صحفي ... وبيشدد على الهمبورجر , ال بيدخل فيه وهو بياكلو على المؤتمر الصحفي ( يااااااااه على المواطن الأمريكي ) ... وبيعلن هناك انو ندمان على تصنيع الأسلحه وبتاع ... وخلاص هيسكر قسم التصنيع .

بلا بلا بلا ... فلحظه وهو بيشوف الأخبار والتدمير هناك فاراضي ( تان ) بيشوف المعلم بتاع الأرهابيين وهو بيقتل الناس ... فالغلبان عينيه بتدمع وبيقرر انو يصنع الروبوت ويختيره وكدا ويروح يدمرهم كلهم .

بلااااااااااا ... بيروح هناك وبيدمرهم كلهم وبطريقه هولويد طبعا , تفجيرات وحركات وشويه مزاح فالخط , يعني انو الحجات دي بسيطه ...

بلااااااااااا ... بيروح حفل خيري كان شاف الاعلان بتاعو على التي في , والحفل على شرفو ومش معزوم !! فبيركب ال او دي بتعتو ااااااااااااااااااخر موديل وبيفحط فيها لما يوصل هناك .

وبيكتشف هناك انو المساعد بتاعو خاين , وهو ال امر بتصفيته من قبل الأرهابيين ( المجاهدين ) وطبعا هوا ال بيبيع الاسلحه ليهم وكدا .

الامور بتتطور , والمساعد بتاعو عايز يعمل نفس التقنيه ال عبقري طورها فالهروب من الحبس , فالمساعد بيكشف عن وجه الخاين وبيسرق الخرايط والتصاميم من الأرهابيين بعد ما بيصفيهم كلهم بحنكه ودهاء ( تكنولوجيا ) وبيعمل لنفسه iron man تاني أضخم واكبر من الأصلي .

بلاااااااااااا. اخبط بيتخانقو مع بعض التنين فاخر ربع ساعه من الفلم , وبيموت الشرير , وبيفضل عايش البطل طبعا .

ياااااااااااااااه على السيناريو الفاشل والسخيف و والمليان بالسذاجه والضحك على دقون العرب .

وطبعا من نظره اسلاميه بحته انو كل شيء مشبوه وعلى وجه تحريم !!! فالفلم مليان مخالفات شرعيه .

دخول السينما ... قطع وحجز التذكره ... حضور الفلم والاصرار على المعصيه ... موسيقى ... نسوان ... مشاهد والعياز بالله بتمر كدا ( سيكو سيكو ) ... وهلما جرا ... وكلو كلو متبطن بقالب المزاح والضحك والحركات الصبيانيه المفهمومه

طبعا انا محضرتش الفلم ...
                        انا بنقل القصه بأمانه من ابن عمي ال أصر على حضورو . وهو بيتكلم بنفس العقليه ال انا كتبتها هنا .

شخصيا مبروح سينما علشان ممرضش من المناظر ال هناك . ولو كان ولا سمح الله ورحت ( وصارت ) بيكون الفلم مدروس وعندي فكره عنو .

ربنا يكافينا ويعافينا عن المهازل .

تحياتي .

لا شيء جديد .... أنا البارح أشوف في اليوتوب تجارب نووية مختلفة و من بين التعليقات : أحدهم يقول : أعطوا هذه التكنولوجيا للمسلمين و سوف ترون الدمار الذي يحدث في العالم ... و أخر يقول : لماذا لا نستعمل إحدى قنابلنا الهيدروجينية لتدمير مكة و المدينة حتى يزول الإسلام ! ... يعني العقلية الأميركية خلاص ... لا حل سوى قتالهم ..
                          و بالنسبة للmbc فهي إعلام أميركي 100% .. مثلها مثل الحرة ..مش مستبعد يعرضوه بعد سنوات ..
                          .

عندى تعليق صغير ياريت تفهموه
                            لو انت بتلعب شطرنج هتزعل اوى لما عدوك يعمل حركه ذكية تلخبطك وتنرفزك رغم ان ده الطبيعى
                            اللى مش طبيعى لما عدوك يسيبك تتفوق عليه ويسيبك تكسب
                            يعنى لو احنا اللى كان عندنا امكانياتهم وشركاتهم زى اللى عندهم ونقدر ننتج أفلام بقوة افلامهم
                            ولوهما مش عارفين يستغلو امكانياتهم زينا
                            باختصار تخيلو الوضع معكوس من ناحية الإنتاج والإمكانيات
                            كانت أفلامنا هيبقى شكلها ايه؟؟؟؟
                            مظنش ان الفرق كان هيبقى كبير
                            الفرق ان هما عندهم القوه اللى يقدرو بيها يصورونا اغبيا واحنا معندناش
                            والفرق التانى ان عندهم شركات بتعرف تستغل ده فى المكسب المادى والاعلام زى ما بيأثر هناك بيأثر هنا
                            احنا لو عباقره كان زمان الأمريكان هما اللى بيظهرو فى أفلامنا رعاة بقر
                            احنا اللى اغبيا فعلاً
                            وياريت محدش يهاجمنى انا بقول رأيى بموضوعيه ونفسى ماكنتش اكتب الكلام ده فى يوم من الأيام

كانت أفلامنا هيبقى شكلها ايه؟؟؟؟
                              على اساس اننا امة محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم واصحاب رسالة , لن نستخدم هذه الامكانيات فيما يغضب الله والاستهزاء بالعقل البشرى , ولكن سنستخدمها فيما يرضىى الله وندعو من خلال هذه الوسائل الى الله وحده مخلصين له الدين.
                              صبرا جميل والله المستعان

يعمل...
                              X