Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ألفيلم الحقير - Iron man

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

و بالنسبة للmbc فهي إعلام أميركي 100% .. مثلها مثل الحرة ..مش مستبعد يعرضوه بعد سنوات ..

للعلم أن قنوات mbc على أساس أنها ( قناة كل العرب ) مديرها أمريكي .........

شوفو برنامج العرب الاشرار على قناة الجزيرة الوثائقية ...
    غدا .. (؟ ) الساعة
    برنامج مدمر
    اخوكم بــــــدر الســـــــعـــــدون ...

[/
    دروس المرحوم احمد .. رحمه الله

facebook

كانت أفلامنا هيبقى شكلها ايه؟؟؟؟
      طبعاً لو الوضع كان معكوس ما كنّاش هنسيء لهم بشيء لإن عقيدتنا أصلاً لا تسمح لنا بالسخرية من أحد، لو في حالة حرب مش هنبقى فاضيين نعمل أفلام ولا كلام فاضي من ده وحرب أكتوبر تشهد ما كانش حد مهتم بسخرية ولا كلام فاضي الشعب كله كان له هدف واحد رفع همة الشعب بأي وسائل مش سخرية وكلام فاضي
      (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

احنا اللى اغبيا فعلاً
        يا ريت ما تجمع بس تكلم عن نفسك فقط , نحن لسنا اغبياء , ولكننا فى لحظة ضعف واستهانة وخذلان ونعانى من حالة جهل , ولكن باذن الله شباب هذه الامة فيها الخير وهم قادرين على قلب هذه الموازين , اما الغبى فهو الانسان الذى لا يستطيع حل مشاكله .. فشتان شتان بين الغبى وابناء هذا الدين , فاحسن انتقاء كلماتك قبل ان تنتقيها .
        فالغباء شئ والاستهانة والضعف والجهل شئ اخر , فكم جاهل اصبح عالم باذن الله ؟ ! ولكن لن تجد غبيا اصبح عالم .
        صبرا جميل والله المستعان

هذا هو الواقع

للاسف

كل الحكومات العربية مرمية فى احضان امريكا وهى بتدينا بالجذمة

وفى نفس الوقت قاعدين نتهم الشيعة انهم مواليين للامريكان خلسة ونحن نواليهم علانية

انظر الى العرب وفرحتهم بالدنيا وتقاعسهم عن الجهاد

طول النهار قاعدين يتكلموا فى اختلافات فقهية ولا فى حد بيتكلم فى موضوع حيويى يمس كرامة الامة التى وطئها الوحل

تيجى فى الاخر مش عايزهم يعملوا فيلم فى السينما

احنا عاملين فيلم على نفسنا حقيقى اساسا عنوانه امة ضحكت من جهلها الامم
          !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

المشاركة الأصلية بواسطة <phoenix> مشاهدة المشاركة
            // نا عن نفسى لازم أعرف الفيلم بيتكلم عن أيه .. //

ههههههههههه , والله انتا طيب بجد .

طيب يا ابن يس :

الفلم بنظره ناقد مسلم عربي :

الفلم بيدور عن عالم امريكي ( وركز ) شباب واخر حلاوه واذكى رجل فالعالم وغني جدا جدا , وطيب اطيب من الطيب نفسه , وبيمزح دايما واكيد طبعا بتاع نسوان و و و و و ....... وهو النجم في أختراع الأسلحه والتكنولوجيا العسكريه الأمريكيه !

ياااااااااااااه , والله ما بتمسخر ... زي مكتبت و خود مني واسند .

الأفندي رايح افغانستان ولا هي بلد من بتوع ( تان ) ... ورايح على اساس يعمل صفقه هناك ويبيع ليهم اسلحه بطيب نيه طبعا , علشان الحكومه تدافع عن نقسها من الأرهابيين ( المجاهدين )

بيختطف من الأرهابيين ( المجاهدين ) ... وبيطلبو منو تصنيع الصواريخ الخطيره ليهم .

بلا بلا بلا ... بيصنع نموذج اّلي وهو فالحبس عندهم علشان يهرب فيه ... نسخه مبدئيه من ال iron man

بلا بلا بلا ...
            بيشرد الأفندي من هناك وبيمشي فالصحره تايه , ومفيش ثواني الا والهليكوبتر الأمريكي بينتشلو !!! من الضياع السريع ال هوا كان فيه .

بلا بلا بلا ... بيرجع امريكا هناك وهو معصب واول حاجه بيطلبها ( همبورجر جبنه ) وبعدين مؤتمر صحفي ... وبيشدد على الهمبورجر , ال بيدخل فيه وهو بياكلو على المؤتمر الصحفي ( يااااااااه على المواطن الأمريكي ) ... وبيعلن هناك انو ندمان على تصنيع الأسلحه وبتاع ... وخلاص هيسكر قسم التصنيع .

بلا بلا بلا ... فلحظه وهو بيشوف الأخبار والتدمير هناك فاراضي ( تان ) بيشوف المعلم بتاع الأرهابيين وهو بيقتل الناس ... فالغلبان عينيه بتدمع وبيقرر انو يصنع الروبوت ويختيره وكدا ويروح يدمرهم كلهم .

بلااااااااااا ... بيروح هناك وبيدمرهم كلهم وبطريقه هولويد طبعا , تفجيرات وحركات وشويه مزاح فالخط , يعني انو الحجات دي بسيطه ...

بلااااااااااا ... بيروح حفل خيري كان شاف الاعلان بتاعو على التي في , والحفل على شرفو ومش معزوم !! فبيركب ال او دي بتعتو ااااااااااااااااااخر موديل وبيفحط فيها لما يوصل هناك .

وبيكتشف هناك انو المساعد بتاعو خاين , وهو ال امر بتصفيته من قبل الأرهابيين ( المجاهدين ) وطبعا هوا ال بيبيع الاسلحه ليهم وكدا .

الامور بتتطور , والمساعد بتاعو عايز يعمل نفس التقنيه ال عبقري طورها فالهروب من الحبس , فالمساعد بيكشف عن وجه الخاين وبيسرق الخرايط والتصاميم من الأرهابيين بعد ما بيصفيهم كلهم بحنكه ودهاء ( تكنولوجيا ) وبيعمل لنفسه iron man تاني أضخم واكبر من الأصلي .

بلاااااااااااا. اخبط بيتخانقو مع بعض التنين فاخر ربع ساعه من الفلم , وبيموت الشرير , وبيفضل عايش البطل طبعا .

ياااااااااااااااه على السيناريو الفاشل والسخيف و والمليان بالسذاجه والضحك على دقون العرب .

وطبعا من نظره اسلاميه بحته انو كل شيء مشبوه وعلى وجه تحريم !!! فالفلم مليان مخالفات شرعيه .

دخول السينما ... قطع وحجز التذكره ... حضور الفلم والاصرار على المعصيه ... موسيقى ... نسوان ... مشاهد والعياز بالله بتمر كدا ( سيكو سيكو ) ... وهلما جرا ... وكلو كلو متبطن بقالب المزاح والضحك والحركات الصبيانيه المفهمومه

طبعا انا محضرتش الفلم ...
            انا بنقل القصه بأمانه من ابن عمي ال أصر على حضورو . وهو بيتكلم بنفس العقليه ال انا كتبتها هنا .

شخصيا مبروح سينما علشان ممرضش من المناظر ال هناك . ولو كان ولا سمح الله ورحت ( وصارت ) بيكون الفلم مدروس وعندي فكره عنو .

ربنا يكافينا ويعافينا عن المهازل .

تحياتي .
            ههههههههههههههههههه

تشكر يا زعيم على القصة

رغم إنك فهمتنى غلط بس جت بفايدة ^_^

أنا ماكنتش أقصد

أنا عن نفسى لازم أعرف الفيلم بيتكلم عن أيه ..

لإنه مش عايز أكون مساهم فى يد هدامة ..

و لو عارف إنه فيه بلاوى و مخالفات شرعية و ربوس و رقص و آلخ
            أكيد إن شاء الله مش هساهم و لو هاخد مليون جنيه .. هرفض

على كلام الآخ ياسر ..
            يعنى لو أنا شغال فى الموشن جرافك و أتعرض عليا العمل فى فيلم فلازم أعرف بيتكلم عن أيه ..
            ^_^

المهم .... اذا عرض عليك فيلم زى كده تشتغل فيه .... هيكون ردك ايه ؟؟؟
            واذا ..اشتغلت فعلا بفيلم زيو بدون علمك عن محتوى الفيلم .. وده بيحصل انا شغال دلوقتى بعمل خدع سينمائية فى افلام مصرية ...بيجيلي المطلوب فقط ... طبعا ساعات بشك ..واقول ..عايز سكربت الفيلم وبيجيلي .... لكن ساعات بشتغل كده .. يعنى الفكرة قدامى ..بنفذها ... وبعدين اتفاجأ ...بشكل مختلف فى وسط الموضوع

والله يا جماعه مش داخل اهاجم ولا اعمل مشكله انا عايز اقول رأى شخصى وخلاص
              وياريت ترجعو للرد بتاعى وتقرو آخر سطر فيه
              مش عيب اننا ننقد نفسنا بواقعيه
              العيب اننا نجرى واحنا مغمضين عينينا ونقول دى شجاعه

المشاركة الأصلية بواسطة ALBARON مشاهدة المشاركة
              يا ريت ما تجمع بس تكلم عن نفسك فقط , نحن لسنا اغبياء , ولكننا فى لحظة ضعف واستهانة وخذلان ونعانى من حالة جهل , ولكن باذن الله شباب هذه الامة فيها الخير وهم قادرين على قلب هذه الموازين , اما الغبى فهو الانسان الذى لا يستطيع حل مشاكله .. فشتان شتان بين الغبى وابناء هذا الدين , فاحسن انتقاء كلماتك قبل ان تنتقيها .
              فالغباء شئ والاستهانة والضعف والجهل شئ اخر , فكم جاهل اصبح عالم باذن الله ؟ ! ولكن لن تجد غبيا اصبح عالم .
              واضح انك ماقريتش ردى كويس
              وبعدين هات ياسيدى الناس اللى قادرين يقلبو الموازين دول وقول لهم يظبطولنا الحياه شوية
              وانت قلت بنفسك الغبى اللى لايستطيع حل مشاكله (على أساس ان احنا بنحل مشاكلنا بكل سهوله)
              ده الواحد مهما كان دخله كويس مبيعرفش يتجوز من غير معونات ومساعدات

على اساس اننا امة محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم واصحاب رسالة , لن نستخدم هذه الامكانيات فيما يغضب الله والاستهزاء بالعقل البشرى , ولكن سنستخدمها فيما يرضىى الله وندعو من خلال هذه الوسائل الى الله وحده مخلصين له الدين.
              معلش اصل اللى عاملين ميلودى تتحدى الملل جايين من كوالالامبور
              اكيد اللى هيعملو افلام مش شيوخ فى الأزهر ولا دعاة... انا شاب مسلم ومتعصب كمان واللى هيعمل افلام زى دى ناس متعصبين لدينهم زيى وزيك بالظبط وأكيد هيطلعو فيها كل اللى حارق دمهم بلاش نعيش فى دور الملايكه واحنا مش كده (يعنى انت عمرك ما قلت لواحد صاحبك ان الأمريكان اغبيا او مبيفهموش؟؟؟)

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
              طبعاً لو الوضع كان معكوس ما كنّاش هنسيء لهم بشيء لإن عقيدتنا أصلاً لا تسمح لنا بالسخرية من أحد، لو في حالة حرب مش هنبقى فاضيين نعمل أفلام ولا كلام فاضي من ده وحرب أكتوبر تشهد ما كانش حد مهتم بسخرية ولا كلام فاضي الشعب كله كان له هدف واحد رفع همة الشعب بأي وسائل مش سخرية وكلام فاضي
              ده على أساس اننا اصلاً ملتزمين بعقيدتنا لو انا وانت ملتزمين موجود 90% غيرنا مش ملتزمين بلاش نضحك على نفسنا
              وبعدين الحرب لو كانت جوه أمريكا مكانوش هيبقو فاضيين يعملو افلام انا قلت تخيلو الوضع معكوس يعنى احنا هناك وهما هنا
              كان زمان الناس فى منتدياتهم قاعدين يقولو المسلمين الحقراء بيشتمونا فى أفلامهم

انا يا جماعه مش داخل اتخانق ولا اعمل مشاكل كل اللى عايز اقوله ان ان فى اسباب ماديه وشركات هى اللى ورا الموضوع اكتر من انهم بيكرهونا وخلاص

على اساس اننا امة محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم واصحاب رسالة , لن نستخدم هذه الامكانيات فيما يغضب الله والاستهزاء بالعقل البشرى , ولكن سنستخدمها فيما يرضىى الله وندعو من خلال هذه الوسائل الى الله وحده مخلصين له الدين.
                كلام سليم جدا

هم تقدموا علينا في العلم بسبب حكوماتنا التي تمنع الابداع
                فنحن لا نقل عنهم بشي
                مادعوة أنفع ياصـحـبي : من دعوة الغائب للغائب
                ناشدتك الرحمن ياقارئا : ان تسأل الغفران للكاتب

اخي لاتحزن فان للاسلام والعرب اعداء حاقدين يعلمون تمام بل ومتيقنين اننا علي حق وانهم علي باطل لذلك فهم ينفسون عما في نفوسهم من غل بهذه الاعمال التافهه الصبيانيه وهي اعمال بحق لصالحنا ولبست ضدنا لانه لو نمت علي شيء فنه تدل علي اننافي مركز قوه وهم فب مركز الضعف واذا خاطبك السفيه فلاتجبه فخير الاجابه السكوت وللاسلام رب يحميه قادر علي كل شىءعادل منتقم جبار وحسبنا الله وزنعمه الوكيل

المشاركة الأصلية بواسطة احمد علوش مشاهدة المشاركة
                    اخي لاتحزن فان الاسلام والمسلمين علي واعداءه متيقنين من ذلك ولذلك فانهم ينفسون عما في صدورهم من حقد وكراهيه تتعرب والمسلمين ومايقومون به هو لصالح العرب والمسلمون فلانهم متاكون من ان الاسلام دين حق وهم علي لذلك فانهم يفعلون ذلك لاعمال الحقيره الصبيانيه واذا خاطبك السفيه فلاتجبه فان خير اجابته الاسكوت
                    والله انا معاك فى كل ده بس مش معنى انى بقول ان احنا فينا عيوب يبقى انا كمان من الأعداء
                    الموضوع مش حرب ده نقد ورأى شخصى ومش عيب انك تقف قدام المرايا تقول انا فيا عيوب ولازم اصلحها
                    يا جماعة هو لما واحد ينقدك بصراحه يكون عدو ليك؟؟؟
                    انا لما قلت النقد بتاعى كان نفسى حد يقول ان البدايه اننا ندور على حل
                    مش تخلونى عدو للإسلام
                    هو لما الواحد يعمل عمل فنى وواحد تانى يقول له فيه مشكله فى كذا وكذا يبقى سفيه انما لو قال له مفيهوش عيوب يبقى ناقد عبقرى؟؟؟؟

ولللاسلام رب يحميه قادر علي كل شيء وهو الحق العادل المنتقم الجبار
                    ورب الإسلام هو القادر على ردعهم تماماً حتى لو كنا فى منازلنا لكن الله لايغير ما بقوم حتى يغيرو ما بأنفسهم
                    ولو الموضوع اننا هننتصر لمجرد اننا مسلمين كان زمان السعوديه اخدت كاس العالم كل مره (ده كلام ابو تريكه)
                    والمسلمون اتهزمو فى حروب كتير مش معنى كده ان الله تخلى عنهم بس عشان هما بيتعاملو على ان المسلم ده ملاك والنصر هيجيله ببلاش من الله (كلكو عارفين غزوة أحد)
                    والله انا مسلم وملتزم بس بحاول اكون صريح مع نفسى مش اكتر

المشاركة الأصلية بواسطة spidertux مشاهدة المشاركة
                      على الهامش

سمعت ان البعض اجلسها في وسط المجلس ( تلك العبدة السوداء ) وصب القهوة العربية لها
                      اخي الكريم
                      بغض النظر عن كونها وزيرة الخارجية للولايات المتحدة وبغض النظر عن دورها في كل شيئ يخص العرب او المسلمين
                      لا يعطيك الحق بان تصفها بالعبدة السوداء ، هذه عنصرية مرفوضة .
                      ارجو منك تعديل الرد .....
                      ابو محمد
                      قال غاندي:
                      سيستهزؤون بك ثم يحاربونك ثم يقاومونك ثم يؤمنوا بك ثم يتبعوك ، النجاح ببساطة قضية إيمان ينبت ، يكبر في الاعماق و لا يكثرت بالمتهكمين و الناقمين و المستهزئين، النجاح انتظار للحظة التتويج، النجاح استصغار للحظات الاستعداد و المواجهة ، النجاح يقين بان ما تفعله يناسبك.

اخرالاعمال :
                      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212605

اخي الكريم
                        بغض النظر عن كونها وزيرة الخارجية للولايات المتحدة وبغض النظر عن دورها في كل شيئ يخص العرب او المسلمين
                        كلام سليم اخي نوري ...............
                        Silent Man

مفيش حاجه غربيه ما احنا طول عمرنا كده
                          وفى الاخررررررررررررررررررررررررررررر
                          مشفتش فليم عربى بسىء الى الاجانب ليه علشان احنا عرب

المشاركة الأصلية بواسطة spidertux مشاهدة المشاركة
                            على الهامش

سمعت ان البعض اجلسها في وسط المجلس ( تلك العبدة السوداء ) وصب القهوة العربية لها

المشاركة الأصلية بواسطة نوري مشاهدة المشاركة
                            اخي الكريم
                            انا مع الأخ نورى تماماً انا حتى ماخدتش بالى من الرد ده قبل كده

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                            طبعاً لو الوضع كان معكوس ما كنّاش هنسيء لهم بشيء لإن عقيدتنا أصلاً لا تسمح لنا بالسخرية من أحد
                            معلش اصل الأخ اللى شتم ده من ساحل العاج مش مننا
                            لا حول ولا قوة إلا بالله

معلش اصل الأخ اللى شتم ده من ساحل العاج مش مننا
                              لا حول ولا قوة إلا بالله
                              معلش نحن لا نسيء لعقائد مهما كانت باطلة واللي أساء ده مش هنرد عليه بالسخرية والاستهزاء من عقيدته، هنرد بوقائع حقيقية موجودة في عقيدة اللي أمامي إنما أستهزأ بيها لا يمكنــــــــ أبداًــــــــــــــــــ ولو في بلد تطبق شرع الإسلام يقام عليه الحد الذي أقره العلماء وهو القتل، ديننا دين عملي بيجيب ما الآخر
                              (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

والله انا معاك فى كل ده
                                لو المسلمين كلهم او حتى اغلبهم ملتزمين بدينهم صح وفاهمينه مش (قال الله وقال الرسول وخلاص)
                                كنا بقينا اقوى واحسن شعوب الأرض
                                وافتكرو الدوله الإسلاميه وصلت قبل كده لإيه ايام ما كانت نصف اوربا بلاد مسلمه
                                احنا فينا فعلاً رجالاً قادرين انهم يقلبو الكون بس المشكله اننا دايماً بنضحك على نفسنا وبنصدق اننا (جامدين وخلاص)
                                وأكبر مثال على كده ان محدش قبل النقد اللى قلته رغم انى بنقد نفسى مع الكل ماقلتش انى جاى من كوكب تانى

يعمل...
                                X