Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف اصمم كاتالوج منتجات بزنس 2 بزنس... الامر خطير لي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف اصمم كاتالوج منتجات بزنس 2 بزنس... الامر خطير لي

السلام عليكم اخوتي المصممين والمبدعيين واسف علي غيابي المده دي
    حاليا انا عملت واجهه كاتالوج مطلوب مني في الشركه لمنتجات زجاجيه الكاتلوج ده لازم يكون علي درجه كبيرة اللمسة الجماليه عموما انا كنت عايز القواعد الاساسيه في تصميم الكاتلوج وهل لي الحرية في المساحه ولا الكتالوج له مساحات معروفه عالميا مثل الكارت وانا كانت قابلتني بعض المشاكل عموما في موضوع المساحه ده " بيلخبطني "
    وكمان موضوع التكست في تكست معين معرف لمثل هذه الاشياء فيردانا مثلا
    ياجماعه اللي عندو معلومات ميبخلش علي اخوه
    اخويا شادي كان افادني ببعض المعلومات المهمه علي الخاص جزاه الله خيرا كمان انا عارف الخبرات اللي هنا في القسم
    عموما انا صممت واجهة للكاتلوج مؤقتا وهيا بالفوتوشوب cmyk الخ الخ

التصميم

أهلا يا حسين ... التصميم جميل جدا جدا ... وهادي ومفهوش مشاكل , كمان شيء مهم , اعتقد من وجهة نظري انو بيناسب الموضوع .

أكيد طبعا في أحسن منو فالتصميم ... محدش بيرفكت .

لكن بما انو شادي ساعدك , فأعتقد انو كلامو مناسب جدا , لانو من نفس البلد ( مصر ) .. وعليه فاهم وعارف الامكانات الموجوده والمتاحه فالمطابع عندكم ... واكيد انتا كمان عارف ايه ال ممكن يتعمل هناك .

يالنسبه لأسئلتك :

المساحه ... كل ما صغرت يكون أفضل , لانو انتا مش عايز الزبون نفسيا ( يتخنق ) وهوا حامل الكاتلوج ... حاول يكون في متنوال اليد ... واهم حاجه محتويات الكاتلوج تكون واضحه ومقروئه بشكل جيد ... بس ما يمنعش المساحه تزيد لو كترت البيانات .

22 سم طول في 20 سم عرض لكاتلوج ... انا شايفو اكتر من مناسب فالمساحه وفي طريقه الحمل ... ممكن تصغر أكتر بس الكلام هيكون عن مانيول صغير او دليل ارشادي .

الخطوط ... أي خط بيمشي والسبب انو متحول فكتور وخالص ... يعني صاحب المطبعه معنودوش مشاكل .

لكن انتا ذكرت فيردانا ... هوا مناسب دائما فالويب والأمور الفلاشيه ... فلازم يكون مناسب فالطباعه خصوصا مع أسولب زي ال انا شايفو فوق .

صحيح : لو شركه الزجاج بتعمل زخارف كمان , ياريت تحط زخرفه بسيطه على الكاتلوج حتى تبين الموضوع , وتكسر اللون . ولو كانت بتعمل زجاج ملون ... أعتقد محتاج مراجعه فالتصميم ككل لانو ال انا شايفو ابسط من البساطه نفسها .

شغلك جميل جدا وانتا عارف رأي مسبقا .

أي سؤال تاني انا موجود .

أخي sona_farar التصميم جميل وراقي ...
        وبالنسبة لإقتراحاتي حاول تصميم الكاتلوج ببرنامج Adobe Illustrator أو CorelDRAW ( أحد برامج الفيكتورات ) لأن العمل سيخرج بشكل جميل وواضح ونقي جداً من ناحية جودة الدقة والألوان ( CMYK ) ...

وبالنسبة لمساحة الكاتلوج أو حجمه أعتقد على حسب ما تراه مناسب لك من وجهه نظرك ( حاول الإطلاع على كاتلوجات أو قم بأخذ ورقة A3 وقم بتطبيقها حتى ترى الحجم المناسب للكاتلوج ومن ثم خذ المقاسات ) ...

أفضل أن تقوم أخي بأخذ 3 أوراق A3 وتقوم بقصها من الأعلى لتكون مستطيلة الشكل وتقوم بتدبيسها مع بعض مع القيام بإنحنائها في المنتصف لتكون مثل الكاتلوج ، ثم تقوم بعمل رسوم تخطيطية بالمرسام على الصفحات وكيفية تقسيمك لها وتوزيع العناصر ، ثم بعد ذلك تقوم فقط بالتصميم على حسب الكاتلوج الوهمي الذي أمامك على برنامج الإليستريتور أو الكوريل درو ...

قم بتحميل هذا الملف الذي هو عبارة عن شرح كيفية تصميم الكاتلوجات على شكل ملف pdf
        http://www.zshare.net/download/115599939e19edcb/

اتمنى أن أكون قد أفدتك ببعض المعلومات البسيطة ...

... أخوك في الله ...
        mohammedbood
        Photo XP سابقاً

المشاركة الأصلية بواسطة <phoenix> مشاهدة المشاركة

المساحه ... كل ما صغرت يكون أفضل , لانو انتا مش عايز الزبون نفسيا ( يتخنق ) وهوا حامل الكاتلوج ... حاول يكون في متنوال اليد ...
          ما شاء الله علي افكارك بجد والله لفت انتباهي يا احمد

.................
          دلوقتي في التكست لو انت فتحت اي بورشور او شيء مماثل التكست ده بيبقي واخد none ولا sharp ولا smooth
          .....
          اما الشركه فهي بتصنع brand name في هذا المجال "الزجاج المزخرف" يعني هي اساسا اعتمادها كله علي النقوش المحفورة علي الزجاج والباترن المحفور الخ ايضا هذه المنتجات ذات طابع عربي اسلامي بحت

بساطه التصميم لان الكاتلوج ده هيكون مرفق مع المنتجات يعني رايح اتجلترا وامريكا عشان كده قالولي راعي بسااااااطة التصميم وانا دخلت وبحثت عن الكتالوجات المشابه لنفس المنتج وفعلا اقل من القليل بكثيير من حيث البساطه وراعي ايضا ان ده هيكون brand name

كلامك واضح من التصميم نفسه يا حسين ... والتصميم مره اخرى وكل تصاميمك بنفس النفس . شكلو احتكاكك مع الأجانب كتير ^^

عموما مشاركه الاخ mohammedbood فهي كلام جميل برضو وتكمله لكلامي . خصوصا مسأله الفيكتور .

بالتوفيق دائما .

اخويا محمد بالنسبة لأراءك برامج ال Adobe Illustrator أو CorelDRAW للأسف انا لم احترف اي منهم حتي الان "ضيق الوقت" لكن انا بصدد احتراف ال CorelDRAW الايام القادمة ان شاء الله بسبب ما سمعته عن هذا البرنامج

اما بالنسبة لمساحات الكاتالوجات فهي دي اساس المشكلة لو انت تعرف مواقع تخدمني في حتة المساحات دي (:

انا هجرب الورق A3 بس بحاول افهمها هي صعبة شويه (:
              الملف الbdf فعلا رهيب والله
              ربنا يجزيك الف خير

عمل جيد وموضوع مفيد
                وأزيد أن فكرة الكاتالوجات غير مقيدة ... فحسب الإمكانيات ممكن يظهر لك شكل إقتصادي
                شوفو الفن: www.bamagazine.com
                خلا لك الجو فبيضي واصفري .... ونقري ما شئت أن تنقري
                قد رحل الصياد عنك فابشري .... ورفع الفخ فماذا تحذري لا بد من صيدك يوماً فاصبري

شاكر ليك ميمون .. الموقع رائع

يعمل...
                  X