Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

norman foster office design in manchester

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• norman foster office design in manchester

ده مشروع مركز تصميمى لمكتب نورمان فوستر فى مانشستر......التصميم كان لازم يكون زى ما فوستر بيعمل فى مشارييعه و لازم ناخذ اسالييبه و نطبقها ....

عايز اعرف ايه رأيكم فيه
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

لا بالفعل هالعمل من نوع الاعمال الفاضية جدا ، بس على قد ما هوه فاضي بس رائع جدا جدا ، بالفعل رائع وهادي ، بس لو كان في عناية اكثر بالتفاصيل لكان اروع بكثير ، اي نعم راح ينتقل من المود الهادي ، بس لو تبدأ بتجربة ثانية ، شفنا هالأسلوب المانشستري ، ياريت لو تورينا اسلوبك الخاص الحين .

وصدقني لامعنى لهالكلام إلا ان العمل رائع .

بصراحة من 100 راح تاخذ عليه وبالنسبة الي في رئيي الخاص بحدود 8 %

بس صدقني هالنسبة متأثرة بالهدوء القاتل مش بالعمل كعمل ، وراعي الظلال في عملك راح تطلع بنتيجة رائعة ، السماء مع البحر ، يعني تفاصيل خفيفة راح يكون رائع .

وتقبل تحياتي .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
    سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت ، أستغفر وأتوب أليك .

namegi_777@yahoo.com

نورمان فوستر اللى مصممه يعنى ولا ايه ؟؟
      على اى حال شغل جميل بس من غير زعل فوستر اعلى من كده بكتير .....

السلام عليكم

احب اوضح الفكرة الأول بتاعت العمل ده.

عندنا فى الكلية (فنون جميلة عمارة تانية) طلبوا مننا تصميم لمكتب معمارى .
        المكتب ده كان لنورمان فوستر. او يعنى المفروض انى اصمم مكتب لنورمان فوستر بنفس مفردات نورمان فوستر المعمارية.الى كان منها النجيلة الى طالعة على المبنى و المبنى مفهوش تفاصيل كتيرة بتبقى المسطحات هادية شوية و اللاند سكيب بتاعه بيكون هادى جدا جدا جدا لدرجة انه بيحط المبنى بتاعه على ارض نجيلة و يسيبه...وانا قولت ازود شويت تفاصيل من عندى علشان ميبقاش شكله وحش

كل الحاجات دى كانت مقيده شغلى فى الماكس و كان معاه شغل كاد كتيير جدا للبلانات والقطاعات والذى منه وكام الماكس حاجه مع المشروع لازم تتعمل علشان ابين الفكرة التصميمية......

بس كده هوه ده المشروع بتاعى

شكرا جدا على التعليق وفعلا مش ده فوستر و لكن ده مبنى حاطط فيه اساليب فوستر التصميمية و العمل ده كله من اوله لأخره ماكس

بس كان عندس استفسار مهم اوى
        انا دلوقتى شغال لايت فى راى صان و فى راى سكاى و فيزيكال كاميرا و كنت عايز احط سماء و فى نفس الوقت فى راى سكاى بس مش عارف ازاى من غير ما اسيف الصورة png ؟

شكرا مره تانيه على التعليق

اعمل save ل alpha channel وحطها مع الصوره فى الفوتوشوب واعزل الاتنين عن بعض
          الألفا بتكون صوره ابيض واسود بتفصلك المودل عن الخلفيه وتقدر تحفظها بعد ما تخلص رندر من الفريم بفر نفسه اللى انت مرندر منه
          الالفا تشانل حاجه زى دى

و دى

يعنى الالفا دى كل الى بتعمله بتخلينى اعمل سلكت على الشكل يتاعى على الادوب من غير اى تكسيرات؟ شكرا اوى على الافادة....اكيد هاستفيد من الموضوع ده...

foster el kebeeer we el kebeeer kebeer ya man eshta 3aleeek ....3alatool she3'lak gamed we a7la men ba3dooh....

شكرا يا حسام على الكومنت و عايزيين نشوف حاجه انته عاملها بقى

يعمل...
                X