Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عنصر مجهول Undefiend Object

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

عمل جميل ... لكن الفكرة أروع بصراحة
    خلا لك الجو فبيضي واصفري .... ونقري ما شئت أن تنقري
    قد رحل الصياد عنك فابشري .... ورفع الفخ فماذا تحذري لا بد من صيدك يوماً فاصبري

ماشاء الله عليك عمل ممتاذ و الي عاجبني اوي الاضاءة الي نازلة من فوق دي و جو الغيوم الجامد دة الي بيفسر لسان حال الروبوت فعلا اخراج هايل لللقطة والف مبروك على التاجيل مش هتعلمني 3d بقى..
      اللهم بلغنا رمضان

الكلام ال كنت هقولو موجود بالصوره فمشاركت الكتبي ^^ مع انو الأضائه مشددها كتير فالصوره . وباختصار الأتموسفير ^^

المشهد ال انتا عاملو مشهد فلمي , ولازم يكون بأخراج شويه الكونتراست عالي فيه , لأنو حتى العناصر ال انتا مختارها وتركيبه بتميل للأفلام أكتر من الكرتون .

عجبني الموود , طبعا لو اتصلح شويه كمان ... وفكره الموضوع أكتر من رائعه .

ده مش نقد ... دي ملاحظات .

النقد ...
        عينين الروبوت لو مكانك ماخترتش أحمر ... لأنو شرير بالمجمل ^^ ... ممكن لون تاني يتوافق مع لون الورده

طبعا تلبو حكا كلمه جوهريه بالنسبه للزهره وهيا انها مش ماشيه مع الجو ... لأنو الوردي فاتح كتير بسبب الأضائه

بس بجد , فكره جميله جدا وانبسطت وانا بقرا الكلام ال انتا كاتبو .

4 من عندي وتحياتي الناريه يا زعيم .

أبو معاذ , السويدي , الكتبي , ميمون , مهاب , فونيكس ...

شاكر على المرور والملاحظات القيمة ...

أخي الكتبي ... كنت أتمنى لو ترفع صورة بحجم أكبر وتشرح لي ما أضفته حتى أستوعب الأمر كاملا ... وشاكر ومقدر لك هذه المساعدة الجليلة ....

فونيكس ... حلو قوي الكلام اللي بتحكيه ... شكله كلام كبير ^_^ ... لا بجد ... يا ريت تفهمني اكتر موضوع الكونتراست .. قصدك كونتراست في العناصر ولا الألوان ولا إيه ؟؟؟
          بالنسبة للون الوردة ... في لون معين تقترحه ؟؟؟ وساعتها لون العين ماذا يكون من وجهة نظرك ؟؟؟

مهاب ... لو شفتك هنط في كرشك ... إيدي على دماغك ويلا يا عم ... ده أنا أستاذ تحفة ^^

جزاكم الله كل خير على الاقتطاع من وقتكم لتقوموا بالرد ... مقدر جدا لكم هذا الجميل

يوسف

مشاء الله فكرة جميلة
            مع ملاحظات الشباب تصبح رائعة
            بالتوفيق

بسم الله ما شاء الله اخى يوسف روووعه بمعنى الكلمه ممكن تكلمنا شويه عن اساليب الاضاءه والكمبوزشن ؟

مراااااااحب يا يوسف ^^

اتفضل الصوره ال فبالي ...

طبعا زي ما الكتبي كان صلح العمل ولكن انا غيرت الألوان من ناحيه الفكره بتعتك .

يعني انا خليت لون عينين الروبوت بنفسجي او وردي غامق وهو لون مناسب من وجهة نظري رغم انو الروبوت معروف شكلو الأصلي ولو عينيه ^^

ما علينا ... عنصر الأهتمام عندك فالعمل " الورده " فلازم تكون عنصر الشد والأهتمام اكتر من الروبوت ... فالأول الروبوت كانت عينيه حمرا , وبتشد اكتر من الورده ... ودا كلام مش مناسب لموضوعك , فاحنا قلبنا الموضوع ... اللون الاحمر مناسب للورده أكتر من الروبوت .

الكونتراست كنت نوهت انو العمل مناسب كاخراج فلمي ... فزدنا الكونتراست اكتر فالعمل حتى نحصل على اللوك المطلوب .

كمان ال DOF مهم جدا ... هوا موجود عندك من الأول , انا زدت طبعا على زوقي ^^ .

الألوان ... معروف طبعا انو المهم بيكون " ساتيوريشن " أكتر من المش مهم ... مع بعض المراعاه .

ملاحظه مهمه ...
                الأخراج بيختلف من شخص لأخر , وبيرجع للذوق , بيختلف من مصور لمصمم , ولكن التنين بيصبو فنفس الخانه وفنفس التفكير .

حاول تكون وسط .. زي منا بحاول اصلح المشكله دي مع شغلي X_x

صورتك عيبها كان فقر الألوان والكونتراست ... يعني باهته .

أسف على المداخله والأصلاحات ... لكن ردك على مداخلتي الأولى خلاني ادخل على شغلك .

بكرر أسفي ومزيد من الأنتاج يا زعيم ^^

<phoenix>

يا سلام عليك يا سلام . أعجبتني والله ألوان الصورة . what is the steps ؟
                  تلاعب بالطبقات أم استخدام للأدوات Burn و Sphong و Dodge ... الخ ؟
                  AL-KETBI™ | all copyrights© reserved 2007-2014 - maxforums.net

أخاف يوسف يزعل ... لكن انشالله ما يزعل , حتى الكل يستفيد .

هذا ملف العمل بالتفصيل الممل :

http://www.zshare.net/download/12430831cd1c183b/

ملاحظه : انا ما أعطيت الملف كامل حقو ... مثل الورده بحواف سود وهكذا امور ... التصليح محتاج وقت شوي مثل ما تعرف اخوي الكتبي ... انا صلحت على السريع ^^ , لاني شفت رد يوسف علي وحسيت انو كلامي ما كان واضح

انشالله الملف يكون مفيد ^^

ماشاء الله حلوة جدا أخي يوسف..^^

بالتوفيق .

عبد الرحمن, Sauron

جزاكم الله كل خير على المرور الطيب ^_^

قشطة ... ربنا يكرمك .. بالنسبة للإضائة فقد استخدمت مصدري إضائة vray كـ fill light بلون سماوي و إضائة target spot كـ direct light و omni كـ rim light بلون برتقالي
                        أما الـ compositing فقد أخرجت كل عنصر في layer على حده ... ثم قمت بعمل color correction في الأفتر مع عمل أشعة الشمس وبعض الـ particles في الأفتر أيضا ... الخلفية صممتها 3d منفردة ثم قمت بدمجها ...
                        استخدمت امتداد rla الذي يسمح بعمل تأثيرات الثري دي في الأفتر كـ DOF و Fog ... وقمت بتعديلها في الأفتر عن طريق الخيارات في Effect > 3D Channel ...

فونيكس ... أنا مش عارف أقولك إيه ... أنا فعلا زعلان إنك افتكرت إني ممكن أزعل منك
                        يافندم اعتبر الشغل شغلك .. ده أنا ممكن أبعتلك ملف الماكس نفسه ...
                        وبعدين إنت أذهلتني فعلا ... بجد بجد تغيير مش ممكن ... أنا نفسي بقيت قرفان من إخراجي الأول ... ما شاء الله عليك ... وشكرا على الملف .. استفدت منه جدا ...
                        ممكن فونيكس تكلمني شوية ازاي اتعلمت الأساليب الخاصة بال_compositing والـ color correction ... كتب, ديفيديهات, ممارسة ؟؟؟ ... يا ريت عناوين يا أستاذنا الفاضل ^_^

يوسف

تعديل جديد على ضوء إرشادات الأستاذ المتميز فونيكس

اها ... الحمد لله انك مازعلتش ^^

معلم يا يوسف أختيار عبقري وممتاز ... انتا وسط اكتر مني مع اني حبيت اللون البنفسجي , لكن لونك الأزرق ممكن يتغمق شوي ... والباقي تمام التمام ... فعلا كده تمام ^^

صحيح فالملف ال انا بعتو , في لير أسمو surface blure بيكون تالت لير من تحت , ملوش لزوم , هوا غلطه مطبعيه بس

-------------------

المهم ... بالنسبه لسؤالك , بكل امانه ممارسه , معنديش كتب او اسطوانات للموضوع ... بتفرج على صور لمحترفين كتير , وبغذي عيني أكتر وأكتر وبحاول أفهم الكلر بالت المحطوط فأي عمل عجبني ... ليه اللون وليه الدرجه وليه العدد ؟

الحل الوحيد وعند تجربه وبكل صدق تكتب في جوجل color theroy وتراجع بنفسك على الموضوع .

حل أسرع ومفيد جدا ومختصر ... تنزل البرنامج الظريف ColorImpact 3 في مقدمه جميله عن الألوان وازاي تختار التوافق المناسب ليك وامتى وليه !

http://www.tigercolor.com/

هيفضل موضوع ال RGB VS CYMK وازاي تصمم على نظام RGB وانتا مطمن انو الكلر بلت بتاعك متوافق مع نظام طباعي CYMK ... دا انا بعتبرو سر لانو الاداه موجوده فالفوتوشوب وياحرام حزينه لوحدها ومحدش بيستخدمها ... ومخدش عارف انها اداه توزن بدهب

دور ... ولو عجزت واتعبت , راسلني على الخاص ... بس لو دورت كويس هتلقيها .

باقي الأمور من أداوت وتعديلات ... دي والله بتيجي بالممارسه , هتعرف لوحدك متى تستخدم كل اداه وايه الاعدادات المناسبه ليها ... كل شيخ ليه طريقتو , ممكن واحد تاني يجيب نتيجه أفضل مثلا بأقل عدد من الأدوات ... مفيش حاجه ألزامي , المهم النتيجه .

كلمه أخيره ...
                            الألوان أهم شيء , مش مهم العناصر , زحمه ولا مش زحمه ... لو الوانك مناسبه للعمل , هيطلع العمل تحفه حتى لو زحمه ... اما لو كانت الألوان سيئه وغير متوافقه , هيطلع العمل سيء حتى لو كان بسيط جدا .

انا شخصيا بحب الزحمه وبحب الألوان , لاني بحب اللوحات ورسوم البيئه ... اتفضل هنا شوف الألوان ( مثلي الأعلى ):
                            http://www.philipstraub.com/Concepts.htm

ولو كنت من هواه الوان الويب , راجع المعلم تلبو ^^ ... دا شغلو . او اتصل بخدمه العملاء جوجل .

أي خدمه تاني راسلني وانا جاهز انشالله .

ما شاء الله عمل جميل وتعديل الأخ الكتبي يفي بالملاحضات .
                              كن كالطير يحب العلو

مبروك يا ريس الرئيسيه والله تستاهل تسلم ايدك كمان مره

يعمل...
                                X