معاينة نتيجة التصويت: ما نوع المودلنج الذي تستخدمه للشخصيات ؟

المصوتون
22. أنت لا تستطيع المشاركة في هذا التصويت
  • box modeling

    15 68.18%
  • surface

    6 27.27%
  • wire (lines)

    1 4.55%

موضوع: ما النظام الذي تستخدمه لتصميم شخصياتك ولماذا؟ box or surface or wire

ردود: 13 | زيارات: 1047
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629

    ما النظام الذي تستخدمه لتصميم شخصياتك ولماذا؟ box or surface or wire

    السلام عليكم

    لتبادل الخبرات في تصميم الشخصيات

    اشهر ثلاث طرق لتصميم الشخصيات في الماكس

    1- البوكس مودلنج box modeling

    2- ال surfce اي انك تبدأ ب plane وتسحب منه حتى تكمل التفاصيل

    3- wire وتسمى ايضا surface tools وهو برسم lines


    التصويت امامكم وانا اعرف نتيجته مسبقا ان الكل يشتغل بالبوكس الا قليل لكن نود تعليقاتكم وعيوب ومميزات كل نظام


  2. #2
    ضياء الدين
    صور رمزية diaaking
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    3,679
    بستخدم التلاته ..
    بشوف الاوبجكت بتاعي هي ايه الطريقه الي بتعمله احسن واسرع واشتغل بيه ..
    الحياة ألم يخفيه أمل
    أمل يحققه عمل
    وعمل ينهيه أجل
    ثم يجزى كل امرئ بما فعل

  3. #3
    بالنسبة للشخصيات,للوجه استخدم طريقة الplane لانها هلاس بكثير من طريقة البوكس ,والtopology يكون جاهز يعني مو لازم اغير سير الtopology مثل في طريقة البوكس .
    بالنسبة للجسم ممكن تستخدم طريقة الplane او البوكس.
    في السيارات استخدم الplane.

  4. #4
    زكرياء
    صور رمزية Mrzik
    تاريخ التسجيل
    Jan 2008
    المنطقة
    Maroc
    ردود
    3,104
    أنا أرى الطريقة الثانية أي التصميم بــ plane هي الأفضل

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    انا بشتغل بوكس مودلنج في معظم الاشياء عامة التي اعملها

    ولدينا في التصويت من يستعمل الوير
    محدش بيستعمل الاسلوب ده كتير ليه رغم انه سهل جدا ووجدته يخرج نتائج جبارة بسرعة رهيبة لكني لم اجربه للان

    و محدش بيستخدم بولي بوست الساحر ؟

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية ThunderLight
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    очень далеко
    العمر
    26
    ردود
    662
    طبعاً السيارات اصممها بالبوكس موديلينج
    والشخصيات بالـ بوكس قليلا واكثر بالـ Plane
    ساجرب تصميم السيارات بالـ Plane عن قريب واشوف السرعه والنتيجه ^_^

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية MAXO-NET
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    SYRIA
    ردود
    328
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mano2005 معاينة الرد
    بالنسبة للشخصيات,للوجه استخدم طريقة الplane لانها هلاس بكثير من طريقة البوكس ,والtopology يكون جاهز يعني مو لازم اغير سير الtopology مثل في طريقة البوكس .
    بالنسبة للجسم ممكن تستخدم طريقة الplane او البوكس.
    في السيارات استخدم الplane.


    ADOLA-ART
    MAX + VRAY + AFTER EFFICTS
    من دروسي
    تصميم مجسم كريستال 3D بالفوتوشوب
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=218435
    تصميم عامود روماني كامل باحتراف بالماكس
    http://www.maxforums.net/showthread....0313&p=2026955

  8. #8
    3DTaha
    صور رمزية 3DTaha
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    المغرب
    العمر
    23
    ردود
    1,077
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة MAXO-NET معاينة الرد


  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    بالنسبة للشخصيات,للوجه استخدم طريقة الplane لانها هلاس بكثير من طريقة البوكس ,والtopology يكون جاهز يعني مو لازم اغير سير الtopology مثل في طريقة البوكس .
    بالمناسبة اخي مانو
    ماذا تعني بكون ال topology جاهز ؟

    مفهمتهاش دي

  10. #10
    بالنسبة للوجه استخدم البوكس والجسم كذلك وفي بعض الاحيان استخدم السفير في الوجه وهي طريقة خاصة ولم ار احد قد استخدمها من قبل ..

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    بالنسبة للوجه استخدم البوكس والجسم كذلك وفي بعض الاحيان استخدم السفير في الوجه وهي طريقة خاصة ولم ار احد قد استخدمها من قبل ..
    انا استخدمها وهي فقط تسهل عليك قليلا بعملية المحاذاه للنقاط

    وهي تعتبر box modeling ايضا فهي نفس كل شئ وتوفر عليك فقط بعض خطوات اولية

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة doctor3d معاينة الرد
    انا بشتغل بوكس مودلنج في معظم الاشياء عامة التي اعملها

    ولدينا في التصويت من يستعمل الوير
    محدش بيستعمل الاسلوب ده كتير ليه رغم انه سهل جدا ووجدته يخرج نتائج جبارة بسرعة رهيبة لكني لم اجربه للان

    و محدش بيستخدم بولي بوست الساحر ؟
    انا بستخدم البلان مع الوجه وطبعا في السيارات و السيليندر للجسم (طبعا تعتبر بوكس موديلينج)
    بالنسبة للبولي بوست استخدمته لفترة طويلة جدا بس حالبا لا استخدمه مش علشان حاجة بس بكسل اسطبه
    بالنسبة للواير surface modeling هي طريقة سهلة وتعطي نتائج رائعه بس محدش بيستخدمها علشان تقيلة جدا علي الجهاز كنت من حوالي سنتين شغال علي ماكس 7 و كنت بعمل سيارة بالطريقة دي و كان البرنامج كل دقيقة يعمل كراش crash ويقفل علشان كده الناس مش بتحب تستخدمها كتير
    Edge Loop
    ...........................
    ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
    ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
    وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
    ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

    ........................

    عينى رأَت مولود على كتف أُمه
    يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
    يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
    ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
    عجبى!!

    ......................................................
    تأبط شرا

  13. #13
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Mrzik معاينة الرد
    أنا أرى الطريقة الثانية أي التصميم بــ plane هي الأفضل
    أوافقك الرأي أخي زكرياء

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل