Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

«فضائية» أقباط المهجر تنطلق أول يوليو من السويد وتحذيرات قبطية من سعيها لـ«تقسيم مصر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• «فضائية» أقباط المهجر تنطلق أول يوليو من السويد وتحذيرات قبطية من سعيها لـ«تقسيم مصر

أعلن أقباط المهجر عن بدء بث إرسال قناتهم الفضائية «كيمي» في الأول من شهر يوليو المقبل تحت شعار «حب مصر هو الحل»، علي أن يتم البث بالتعاون مع التليفزيون السرياني، لمدة ساعتين يوميا كبث تجريبي.
    وأصدرت منظمة «أقباط متحدون» بسويسرا، والتجمع القبطي الأمريكي بشيكاغو، بيانا صحفيا أعلنا خلاله أن القناة الفضائية «كيمي» ستكون محطة «لكل المصريين»، حيث سيتم بثها لمدة ٢٤ ساعة يوميا في غضون عام، وأن أهم الرسائل التي تتبناها هذه المحطة هي توعية جميع أطياف الشعب المصري للمشاركة في الحراك السياسي وتفعيل السلوكيات الحضارية.
    وأكد التقرير أن البث الافتتاحي للقناة، والذي سيكون من السويد، سيتضمن برنامجاً حوارياً يذاع علي الهواء، ويستقبل مكالمات المشاهدين ويتلقي أسئلتهم ويسعي للإجابة عنها.
    من جانبه، حذر جمال أسعد «المفكر القبطي وعضو مجلس الشعب الأسبق» من «خطورة» مثل هذه القناة، خاصة أن مموليها - حسب قوله - هما عدلي أبادير وكميل حليم.
    وقال أسعد «خطورة هذه القناة تكمن في أن من يمولها شخصان يعرفان بنزعاتهما الطائفية، وسعيهما إلي الإضرار بوحدة مصر».
    واتهم أسعد أبادير وحليم بـ«تنفيذ أجندة أمريكية» في مصر، موضحا أن هذه الأجندة تسعي إلي حل المشكلة القبطية من خلال «تقسيمات طائفية» تهدف إلي «تقسيم» مصر تقسيما طائفيا يشبه الحالة اللبنانية.
    وقال «إن هذه القناة ستحاول الابتعاد عن الحديث المباشر في الدين، وستركز توجهها علي القيم الأمريكية مثل الحرية والديمقراطية لتكوين جيل متشبع بالأفكار الأمريكية».
    وطالب أسعد بضرورة وجود موقف «صلب» للدولة ضد ما وصفه بـ«الغزوات الثقافية»، وألا تظهر الدولة «ضعفها»، وترضخ - حسب قوله - للإملاءات الأمريكية، والقبطية المتأمركة وأن يأتي الحل من خلال أرضية مصرية مشتركة.
    وقال القمص صليب متي ساويرس، عضو المجلس الملي العام بالكنيسة القبطية: «إن القناة المنتظرة لا علاقة لها بالكنيسة وأن الكنيسة ليس لديها سوي قناتين هما أغابي، والمشرف عليها الأنبا بطرس، وقناة c. t. v التابعة للدكتور ثروت باسيلي.
    وطالب ساويرس بضرورة انتظار انطلاق القناة للحكم عليها وعلي المواد المقدمة بها. وأضاف أنه يعتقد أن القائمين علي القناة أذكي من معاداة النظام ببث مواد تثير الفتن الطائفية.
    في هذا الشأن علمت «المصري اليوم» من مصادر مطلعة أن المهندس عزت بولس، مدير موقع «الأقباط متحدون» بسويسرا، سيتولي إدارة القناة مؤقتا، وأنه موجود حاليا في القاهرة للإشراف علي مكتب القناة ووضع شبكة البرامج، بجانب مهمة أساسية هي - حسب المصادر - تكوين فريق عمل للقناة من الكتاب والمفكرين الليبراليين -واخدلي بالك انت من حته ليبراليين دي-المسلمين، حتي تبعد القناة شبهة الطائفية عن نفسها، وتستطيع التأثير في المصريين.

ملحوظه-الكيمي كيمي كا و الكيمي كيمي كو
    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

اصبت الهدف يا منسي
    عموما البلد رايحه في داهيه
    بس فيه شوية مشاكل في القصه دي وهي بين اقباط المهجر واقباط مصر الموجودين علي ارض مصر وبين الفكر الكاثوليكي والارثذوكسي والبروتستانتي
    وطبعا لازم هايحصل احتكاك مع الفكر الاسلامي
    وكل ده ماينفعش يتضرب في خلاط اللبراليه وتجربه اقرار حق النصراني المطلق من الزواج وموقف البابا شنود من الحكم خير برهان
    يعني كل الاطراف المتجمعه مستحيل تتفق علي نمط يمكن عرضه الا بعد التخلي عن المعتقد تماما
    ولا اتوقع هذا
    لذالك اعتقد انهم هايجمعو ناس للقناه من التيار العلماني في الاصل ومن المكتوب في بطاقاتهم
    نصراني _ مسلم
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة

اصبت الهدف يا منسي
      بس فيه شوية مشاكل في القصه دي وهي بين اقباط المهجر واقباط مصر الموجودين علي ارض مصر وبين الفكر الكاثوليكي والارثذوكسي والبروتستانتي
      وكل ده ماينفعش يتضرب في خلاط اللبراليه وتجربه اقرار حق النصراني المطلق من الزواج وموقف البابا شنود من الحكم خير برهان
      يعني كل الاطراف المتجمعه مستحيل تتفق علي نمط يمكن عرضه الا بعد التخلي عن المعتقد تماما
      ولا اتوقع هذا
      لذالك اعتقد انهم هايجمعو ناس للقناه من التيار العلماني في الاصل ومن المكتوب في بطاقاتهم
      نصراني _ مسلم
      شكرا علي الرد يا زعيم

و كلامك فعلا سليم

بس حاجه تحرق الدم ان الناس دي عمالين هاريينا قنوات و مؤتمرات و تصريحات و مفيش دكر واحد طلع يرد عليهم
      Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
      Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

يا باشا سيبك انت من الحواديت دي انا اقول لحضرتك انا اعرف الراجل اللي اسمه عدلي ابادير ده (طبعا مش معرفه شخصيه ) هو قبطي من اقباط المهجر عمره يتجاوز الستين عايش في امريكا من حوالي 30 سنة تقريبا نصراني متعصب من الدرجة الاولي علي الرغم من ان افكاره و كلامه و حياته تقول انه راجل علماني الخلاصة الناس دي بتحاول انها تنفخ في اي حاجة بشرط تحول المنفوخ فيه الي نار متأججة تحرق من حولها هما قاعدين هناك في امريكا و عاوزين الدنيا تخرب هنا في مصر اكتر ما هي خربانة بالمناسبة الراجل عدلي ابادير ده كان عاوز يرشح نفسه في الانتخابات الرئاسية وكان عاوز يعمل زوبعه كده وحكاية بمعني انه بيقول انا برشح نفسي في الانتخابات لو رفضوا ترشيحي تبقي مصر ما فيهاش ديموقراطية هو انا علشان نصراني مرشحش نفسي فين حق المواطنة والكثير من البلابلا بلا بس النظام هنا في مصر ضربه علي قفاه (انا سمعت ان الراجل ده بعت فاكسات وحاجات و افشخانات لناس هنا في مصر علشان يرشح نفسه في الانتخابات) ليه بقي النظام ضربه علي قفاه علشان حضرتو مهاجر بره بقالو 30 سنة ويا عالم اذا كان لسه معاه جنسية مصرية ولا اتأمرك يعني طلع ناقبه علي شونة علي العمو ربنا يصلح الحال واسف علي الكتابة بالعاميه احنا بنتكلم عن مصر ولا ايه ؟؟؟؟
        Edge Loop
        ...........................
        ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
        ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
        وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
        ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
        يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
        يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
        ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
        عجبى!!

......................................................
        تأبط شرا

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة

اصبت الهدف يا منسي
          ولا اتوقع هذا
          نصراني _ مسلم
          طبعا انا معاك يا استاذ ياسر في الكلام ده كله بس اعتقد ان الاقباط في مصر ارثوذوكس و اقباط المهجر ارثوذوكس علي كاثوليك مش عارف ما اعتقدش ان فيه اقباط عرب يعتنقون المذهب البروتستانتي ولا ايه رايك (محاولة جر كلام منك يا ريص)
          Edge Loop
          ...........................
          ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
          ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
          وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
          ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
          يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
          يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
          ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
          عجبى!!

......................................................
          تأبط شرا

بس حاجه تحرق الدم ان الناس دي عمالين هاريينا قنوات و مؤتمرات و تصريحات و مفيش دكر واحد طلع يرد عليهم
            لسبب بسيط
            اولا الرد الشرعي هيزعل اولي الامر (زي ما انت عارف الشرع بيزعل ناس كتير )
            في نقطه اخري وهي ظهور جيل كتاكيت الاسلام (الي بيتكسفو من مسائل زي الجهاد والجزيه والفتوحات الاسلاميه )
            ببساطه لا تستطيع عرض الدين كاملا الان في البلاد المستسلمه (الاسلاميه )
            .......................
            طبعا انا معاك يا استاذ ياسر في الكلام ده كله بس اعتقد ان الاقباط في مصر ارثوذوكس و اقباط المهجر ارثوذوكس علي كاثوليك مش عارف ما اعتقدش ان فيه اقباط عرب يعتنقون المذهب البروتستانتي ولا ايه رايك (محاولة جر كلام منك يا ريص)
            مرحب اخي ركابي

اقباط مصر فيهم ارسذوكس (الغالبيه العظمي )
            وكاثوليك وارمن (من اصول اوربيه ويونانيه مع زواج من مصريين )
            وبروتستانت الا ان هذه الفئه غير محبوبه من النصاري عموما بسبب انهم تخلو عن وساطه الكنيسه والبابا بين النصاري والله (هذه الفكره لا تعجب المذاهب الاخري )
            وارثذوكس مصر غير ارثذوكس روسيا ويختلفو معهم في اشياء كثيره
            ويمكن هناك بعض التأثير الاسلامي الواضح في معاملتهم خصوصا في مواضيع التوريث
            ايضا يكتبو اسم خالقهم الله كما يكتبه المسلمون وهذا غريب علي الكتاب المقدس حيث ان الاله اما اله او يسوع في النسخ الاصليه منه (الغير مترجمه )
            بلاد الكوارث
            حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
            لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
            وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
            وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

يعمل...
            X