موضوع: محتاج مساعدة يا جماعه رجاءاً

ردود: 18 | زيارات: 1904
  1. #1

    محتاج مساعدة يا جماعه رجاءاً

    أولاً بسم الله الرحمن الرحيم
    هذه أول مشاركة لى فى هذا المنتدى الذى اعجبنى كثيرا
    مشكلتى يا جماعه هى واقعية مشاريعى على الماكس
    انا متعلم الماكس بقالى حوالى سنة ونص او سنتين بدون كورسات
    كل تعليمى كان عن طريق النت والكتب على النت
    المشكلة ان كل مشاريعى بتطلع غير واقعية عكس المشاريع اللى بشوفها فى أى منتدى
    بصراحة انا مش عارف المشكلة عندى فى ايه
    وما هو اكبر عامل مؤثر
    هل هو الlights or rendering or materials or finishing
    وغير كده انا مش ثابت على حال اوقات اطلع مشاريع مقبوله الى حد ما واوقات اخرى لأ
    يا ريت يا جماعه تساعدونى
    دى صور لبعض مشاريعى اللى اتمنى انكم تشوفوها وتقولولى ايه اللى ناقصنى واتمنى انه ميكونش ناقصنى كتير اوى
    وشكراً
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


  2. #2
    ممكن حد يساعدنى يا جماعه

  3. #3
    مشرف منبر Adobe Photoshop
    صور رمزية big-ah
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    أرض الله الواسعة
    ردود
    3,018
    أكيد مشكلتك في الاكساء و النسب و توظيف الموديلات الجاهزة مثل الأشجار و السيارات...
    _____________________________________________________
    فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الأرض

  4. #4
    عزيزي morsytahn
    الاضاءه عاوزه عنايه اكتر .. انظر للطبيعه وحاول عمل محاكاه للاضاءه وادرسها اكتر ....
    بالتوفيق .....
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي



  5. #5
    انا كنت فاكر ان عامل الرندر عندى مشكلته اكبر من الاضاءة

  6. #6
    الاتنين مرتبطين ببعض ..
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي



  7. #7
    انت اي renderer تستخدم؟

  8. #8
    انا بستخدم الرندر العادى default scanline
    حاولت كتير اشتغل على الفى راى بس بدون نتيجة وغير كده مش بعرف اجرب عليه كتير علشان بياخد وقت كبير اوى
    انا حاليا شغال فى مشروع وهحاول اطور نفسى فى اضاءته وهحاول اشتغل فيه بافى راى يمكن ينفع
    ومتشكرين يا جماعه واسف شغلتكم معايا
    شكرا

  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية NEO 3D
    تاريخ التسجيل
    Jul 2003
    المنطقة
    سوريا
    العمر
    30
    ردود
    2,291
    أخي الريندر الواقعي مش مربوط بعامل واحد بل بعدة, و منها الإضاءة و الخامات و إعدادات الريندر المستخدم...
    و بالتوفيق بينها تحصل على الواقعية المطلوبة... إذا اردت أي مساعدة فأنا جاهز...






    إذا لم أعد أدخل على المنتدى فهذا يعني أن النت انقطع عن منطقتي...



  10. #10
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة morsytahn معاينة الرد
    انا بستخدم الرندر العادى default scanline
    حاولت كتير اشتغل على الفى راى بس بدون نتيجة وغير كده مش بعرف اجرب عليه كتير علشان بياخد وقت كبير اوى
    انا حاليا شغال فى مشروع وهحاول اطور نفسى فى اضاءته وهحاول اشتغل فيه بافى راى يمكن ينفع
    ومتشكرين يا جماعه واسف شغلتكم معايا
    شكرا
    حتى تعمل مشاهد واقعية بالريندر العادي لازم يكون عنك خبرة بالاضاء,وثانيا تضبيط الاضاءة العادية يحتاح الى وقت و تجارب عديدة حتى توصل للنتيجة النهائية,
    يعني بالفيراي انت بس عليك تحط ضوء واحد شمس و skylight و المشهد حيطلع ممتاز طبعا مع الخامات و عملها سهل.
    في مبدأ لعمل اضاءة واقعية بدون استخدام المصيرات الواقعية:
    1
    -للمشاهد الخارجية يجب عمل اضواء عديدة موزعة على نصف
    كرة لمحاكة ضوء السماء,وضوء اخر لمحاكة ضوء الشمس.
    2-للمشاهد الداخلية حتستخدم اضواء عديدة من نوع omni تكون موزعة في الغرفة,وهي طريقة صعبة يعني حتسوي تجارب ريندر كثيرة,نصيحة مني ريح بالك و استخدم الفيراي والمنتل راي للداخلي.

    في سكربت مجاني ممتاز للمشاهد الخارجية,اتوماتيكيا يعملك اضواء موزعة على نصف كرة:
    http://www.lightrigger.com/

    ---------
    سكربت اخر بس ابسط E-light :
    http://www.scriptspot.com/3ds-max/e-lights


    وانا بتذكر اني شفت دروس في النت,بس بدورلك عليهم.

  11. #11
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    34
    ردود
    589
    انت صعبت عليا مش عشان مشاريعك بتطلع بايظة انما عشان صورة الرمز الشخصي
    فقط امزح معك لا تغضب مني
    اتمني لك الخير

  12. #12
    درس محاكاة الGI باستخدام الريندر العادي:
    http://www.3dk.org/tutorial/3ds-max-...ax-lights.html

  13. #13
    درس فيديو جيد لاضاءة غرفة داخلية بدون استخدام الGI:
    http://www.shareonall.com/interior_l...I_cfhn_rar.htm




  14. #14
    بجد مش عارف اشكرك ازاى يا mano 2005 فعلا انت ريحتنى
    بس يعنى معنى كده انى لو هستخدم v ray احط اضاءه واحده بس sky light وهوه هيطلعلى الصورة واقعية
    انا لما استخدمت الv ray كنت بستخدم معاه Omni
    يمكن تكون دى المشكلة على العموم بجد ميرسى اوى
    شكرا

  15. #15
    معلش سؤال تانى ايه هو الgi ده؟

  16. #16
    بجد مش عارف اشكرك ازاى يا mano 2005 فعلا انت ريحتنى
    بس يعنى معنى كده انى لو هستخدم v ray احط اضاءه واحده بس sky light وهوه هيطلعلى الصورة واقعية
    انا لما استخدمت الv ray كنت بستخدم معاه Omni
    يمكن تكون دى المشكلة على العموم بجد ميرسى اوى
    شكرا
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة morsytahn معاينة الرد
    معلش سؤال تانى ايه هو الgi ده؟
    يسرني مساعدتك, بالنسبة للفيراي,لاضاءة الخارجية تستخدم skyLight ,
    ليس الskylight الذي يأتي مع الماكس بل الذي يكون موجون في قائمة الريندر للفيراي.
    - ولعمل اضاء واقعية خارجية بالفيراي استخدم skylight و ضوء عادي direct
    و غير لون الاضاءة الى اللون المناسب,ولاتنسى تستخدم الHDRI التي تضيف واقعية الى المشهد,وهذا لا يمكن عمله بالscanLine العادي,وان شاءالله جهازك يتحمل وقت الريندر.

    ----
    الGI هو اختصار لglobal illumination ,يعني انعكاس الضوء في كل الجهات من اي جسم.


  17. #17
    معلش اعذرنى انا سمعت كتير عن الhdri ولقيته فى كورسات كتير بس مش فاهم هو عبارة عن ايه بالظبط
    انا تقلت عليك صح؟
    معلش بس اصل الموضوع ده عاملى مشكلة وحاسس انى مش بتطور فى الماكس خالص من يوم ما اتعلمته

  18. #18
    السلام عليكم اخى الhdri هى خرائط تضاف الى الماكس و تستخدم فى عمل الخامة من انعكاسات ودرجات لون
    و هى خاصية موجودة فى القوائم الخاصة بالخامات

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل