Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفسار هام عن الطباعه ارجو الرد بسرعه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفسار هام عن الطباعه ارجو الرد بسرعه

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا ليا سؤال طويل النهارده معلش جاوبوا عليا لانى فى حاجه الى معرفه الاتى:
    1- ما هى اسعار الكروت الشخصيه تصميم وطباعه طبعا كلا على حده ؟
    وكذلك سعر البورشور والفلاير ( بعدد واحد تانيه ، 2 تانيه ، 3 تانيه ، 4 تانيه )
    وما هى المقاسات المناسبه كى لا يتم اهدار فى الورق اثناء الطباعه ؟

2- معرفه وزن الورق المناسب وسعره لعمل الفلاير والبورشور ؟
    3- ومعرفه تكلفه الافلام والزنكات وفصل الالوان ؟
    4- ما هى التراجات ؟
    من الاخر يعنى عايزه اعرف احسب الحاجات دى من غير ما ارجع الى المطبعه
    بس كده كفايه اوى لانى لو طلبت اكتر من كده هكون طماعه
    ياريت الردود تكون واضحه ومفسره ومشروحه بكل دقه وبكل التفاصيل
    وياريت يتم معرفه الاسعار بالجنيه المصرى وليس اى عمله اخرى
    طولت عليكم معلش بس شكرا كتير
    والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

صراحة ؟
    لن تجدي جواب بسرعة..

بالنسبة لي لا أستطيع أن اقدم لك جوابا كافيا بسبب أنني في المغرب و الأسعار تختلف حسب الجودة و المطبعة نفسها و الكمية المطلوبة و عدد الألوان و طريقة الطباعة "اوفسيت او ديجيتال"

احسن من سيقدم لك الأجوبة هي المطبعة نفسها.. أسئليهم و لن تخسري شيئا اعتبري نفسك زبونة و سوف تقدم لك جميع الأجوبة بشكل مفصل من طرف مدير المبيعات او تقني المطبعة.

خلاصة الموضوع: اذهبي الى المطبعة بسرعة

بالتوفيق

كما ذكر أخي big-ah مسألة الأسعار مسألة مرتبطة بالمنطقة يعني الورق عندنا نشتريه بالطبق أو بالوزن
      و مسألة حجم البروشور بما أنه لدينا حجم طباعي 50*35 أو 70*100 .... بهل الحالة يعني عرض البروشور مفرود يجب أن يكون بأحد المقاسا ت ( 25 - 35 -50 ) طيب و الارتفاع يجب أن يكون ناتج قسمة على الطبعة نفسها يعني إذا استخدمت عرض الطبعة يبقي لديك طول الطبعة يقسم على أربعة أو أثنين .... سأعطي مثالا بروشور ثلاث ثنيات 35 *12.5 سيكرر أربع مرات على طبعة 50*35 طبعا لن أتطرق لمسألة طباعة الوجهين لأنها ستصعب الأمور نسميها طبع و قلب نقسم الطبعة نصفين و نضع الوجه مقابل الخلف بشكل عكسي هذا بشأن القياس
      مسألة الفلمة و البلاكات ... الأن هناك مطابع حديثة تجاوزت الفلمة أي تعطيه الملف و هو يعطيك الطبعة جاهزة يعني ستحسب ضمن الطباعة و مازال طبعا هناك مطابع تأخذ بلاكات لكن هناك مكنات ألمانية لها بلاكاتها الخاصة و تحتكر من قبل المطبعة
      غراماج الورق للبروشورات 100-150-200 غرام لميع إن لم نرد السلفان أو مت حتى طبعا مسألة الغراماج و الفرق يظهر في حالات كمية طباعة كبيرة كفرق سعر ...
      طبعا لا اريد الإطالة لأنها ستشتت في الموضوع و لدي إقتراح إن كان الموضوع يهم الأخوة سندرج نماذج و نعمل لها مونتاج طباعي مع نماذج ضمن القسم ... طبعا بعد أذن مشرف القسم

شكرا جزيلا على المعلومات دى انت افدتنى كثيرا واتمنى فعلا عمل المونتاج الطباعى اللى سبق وتحدثت عنه سيفيدنا كثيرا شكرا لك مره اخرى اخى

السلام عليكم
          بص يا عم هدهد
          انا زى زيك حبيت ادخل المجال التجاري وبقى لى شهر وحقول لك كل اللى عندي على قدي وعشان ابقى واضح اكثر ( البحيرة _ دمنهور )

الكروت الشخصيه ( الوان ) :
          تصميم = 5 جنية للمندوب والمطبعة
          طباعه = 30 الى 35 لو حتبعت كرت واحد متصمم وحتتعامل بسعر تاني لو جايب فارخ 70*100 او نصف فرخ .

وزن الورق المناسب الفلاير والبورشور :

150 الى 300 جرام وفى الكرتون تختلف الانواع وتتعدد بشكل خرافي ابحث عن واحد بتاع ورق تاجر جملة وستتعرف بسهولة منه على الانواع وكذلك الاكثر استخداما فى المطابع التى يتعامل معها .

فصل الالوان
          اللون الواحد بيكلف 15 جنية .

اى شغل كبيرة ممكن انت تبعت للمطبعة الورق والزنكات والافلام وتحاسبهم على الالوان والصنعه واهم حاجه انك تعرف نوع المكن فى المطبعة وهل له مواصفات خاصة فى الشغل ( يعنى الاوفست فى مكن سعطى نتيجة افضل لما تطلع التصميم معكوس زى المرآه )

شوفت معلوماتى على قدي اتمنى من الفطاحل المشاركة بجدية

وبعديت ما تحرمش نفسك من خبارات الاخرين حتى لو فى بلدان اخري اكيد حيفيدك

شكرا كتييييييييير جدا يا weal انا بصراحه مبسوطه من المعلومات اللى انتى قلتها لى عشان انت الوحيد اللى افدتنى فى الموضوع ده انت عملت اللى عليك شكرا كتير بجد وجعله الله فى ميزان حسناتك

السؤال جميل ومفيد لى انا كمان
              جزاكم اله خير كل اللى رد
              ونتمنى المشاركه من الخوه اللى لهم فى الموضوع ده اكتر منا

يعمل...
              X