Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال الى محترفي الماكس .............

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال الى محترفي الماكس .............

السلام عليكم ...
    عندي سؤال ..... كما هو ملاحظ بالصورة و عند اضافة اي تاثير للاضاءة مثل glow , ray , ring لايظهر
    التاثير عند وجود سطح شفاف بين الاضاءة والكاميرا او لا يظهر تاثيره على الاسطح العاكسة
    ما العمل ؟؟؟؟؟

كيف يكون لك بيت فى الجنه ردد: سوره الاخلاص 10 مرات
    كيف يكون لك كنز فى الجنه قل : لاحول ولا قوه الا بالله
    كيف تغرس لك نخله فى الجنه قل : سبحان الله العظيم و بحمده
    كيف تغفر لك ذنوبك و ان كانت كزبد البحر ردد : سبحان الله و بحمد 100 مره
    كيف تكسب الف حسنه و تحط عنك الف سيئه ردد: سبحان الله 100 مره
    كيف تكسب عن كل مسلم و مسلمه و مؤمن و مؤمنه حسنه قل : الله اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
    كيف تكسب اجر القران كاملا ردد : سوره الاخلاص 3 مرات

للاسف استخدام هذه التاثيرات محدوده لانها يتم حساباتها بعد الرندر بمعني انها طبقه علويه ...
    ولها تكنيك خاص ..
    ولكي تري التاثير من خلف الزجاج استعمل معدل انعكاس ولاتستعمل انكسار وغير المسافه بين الضوء والزجاج ليها عامل في اظهار التاثير .... ولا تنسي ان الضوء نوع الظلال Ray Traced Shadows
    وفي حالة استخدام المنتال راي بخاماته سيظهر التاثير من خلال الزجاج ولكن بدون انعكاس علي الارض...
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي

شكرا للاخ عزازي على الرد .... بصراحة ان بعرف انو هادا اشي اسمو post-proccessing or post-render يعني الحسابات كلها بتسير بعد الريندر .....
      بس انا لو عندي انيميشن وكان لازم ظهور مؤثرات الاضاءة من خلال الزجاج او انعكاسها على الارض ... هونا المشكلة .... بعدين لو انا استخدمت برامج ثانية كمرحلة ما بعد الماكس - video editing- ما راح تعطيني الواقعية والدقة اللي بعطيني اياها الماكس .....
      كيف يكون لك بيت فى الجنه ردد: سوره الاخلاص 10 مرات
      كيف يكون لك كنز فى الجنه قل : لاحول ولا قوه الا بالله
      كيف تغرس لك نخله فى الجنه قل : سبحان الله العظيم و بحمده
      كيف تغفر لك ذنوبك و ان كانت كزبد البحر ردد : سبحان الله و بحمد 100 مره
      كيف تكسب الف حسنه و تحط عنك الف سيئه ردد: سبحان الله 100 مره
      كيف تكسب عن كل مسلم و مسلمه و مؤمن و مؤمنه حسنه قل : الله اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
      كيف تكسب اجر القران كاملا ردد : سوره الاخلاص 3 مرات

في الاعمال الاحترفية الكبيرة لابد من تداخل البرامج وعلي مراحل وعمل حسابات ذلك من البدايه ..
        وتقسيم المشهد لمشاهد .. وlayers .. ومن ثم تركيبها ....
        للاستعلام والالتحاق بالدورات
        0169776226
        http://www.moustafaazzazy.com/
        **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
        " منقول"
        مصطفي عزازي

اخى تايجر
          يوجد بلاجن الوحيد الذى يقوم بعمل ما تطلبه بالضبط عملاه شركه cebas اللى عامله افضل البلاجن من وجه نظرى

اللينك بتاعها
          http://www.cebas.com/products/produc...-33-788&PID=49

جرب وشوف امكانياته بس مش عارف ان كان البلاجن عندى ولا لا بس اعتقد لا انا اشتغلت عليه من 3 سنوات وكنت محتاجه ساعتها بس دلوقت محتجتهوش تانى بس بجد البلاجن ده عبقرى وبيعمل حاجات كتيره حلوه خش وشوف بنفسك

وطبعا زى ما قلك مصطفى عزازى الطريقه البديله هى تقسيم المشهد

اما عن رأى فجرب البلاجن هيعجبك جدا .. بس اتأكد من امكانيه استعماله مع المنتال راى وامكانيه الإنعكاس انا اعتقد انوا بيعملها اصلى زى ما بقولك بقالى اكتر من 3 سنين ما استعملتهوش

يعمل...
          X