Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اخي شريف...... احذر ان تتخذ قرار حاسم كهذا في حالة يأس أو إحباط.........احذر اخي الكريم
    درس راوتر{نمذجة+خامات+إضاءة} هنـــــــا

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

تولة طيب{ نمذجة+خامات+إضاءة} هنــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
    هنــــا
    غائب للابد

المشاركة الأصلية بواسطة العقرب77 مشاهدة المشاركة
      اخي شريف...... احذر ان تتخذ قرار حاسم كهذا في حالة يأس أو إحباط.........احذر اخي الكريم
      و هل هناك قرارات حاسمة إلا فى أوقات الغضب و اليأس و الإحباط ..؟؟؟

لازال الوقت معى طويلا .. و لازلت أفكر بالأمر ..

لكن أنا حسبتها كويس و إن شاء الله نصيب هذه المرة ..
      كل قرارتى السابقة لم تكن فى محلها .. من دخولى كلية العلوم إلى دخولى قسم الفيزياء و الرياضيات بدلا من قسم الكيمياء ..

لكن هذه المرة .. إن شاء الله يكون قرار صائب ...

نعم....... هناك قرارات كثيرة جدا ً سليمة تكون في وقت الهداوة وليس في وقت الغضب.....
        المهم....ذكرت الكيمياء.....ألا تستيطع ان تحول لها الآن؟

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
        هنــــا
        غائب للابد

المشاركة الأصلية بواسطة العقرب77 مشاهدة المشاركة
          نعم....... هناك قرارات كثيرة جدا ً سليمة تكون في وقت الهداوة وليس في وقت الغضب.....
          المهم....ذكرت الكيمياء.....ألا تستيطع ان تحول لها الآن؟
          لا لا يمكن

طيب مش مشكلة....... خذها من شخص جرب ماتجربه الآن........... انظر كل الطرق المتاحة امامك قبل ان تختار.....
            والله يكتب لك مافيه الخير والصلاح يارب

درس سيف{نمذجة} هنـــــا

اصنع مكتبة خاماتك بنفسك
            هنــــا
            غائب للابد

هي السنين سهلة قوي عندك كده .. 3 سنين في علوم .. ولسه هتدخل تجارة .. ولو إفترضت إنك هتنجح في التجارة كل سنة .. تأخيرك ده معناه إنك غالبا هتدخل الجيش .. معظم اللي بيتأخروا كدا بيتاخدوا في الجيش ... يعني أنتي ناوي تبدا حياتك على سن 27 سنة .. ده إيه الطموح ده ..

وبعدين يعني انت أما هتدخل تجارة .. هتطلع ياخدوك بالأحضان ويشغلوك .. وبعدين حتى لو إفترضت إنهم هيشغلوك .. هو ده طموحك .. هيدوك كام في أول مرتب .. 1000 جنيه ( ما بيخدهمش الدكتور اللي بيتخرج بعد سبع سنين ذل ونفخ - ومن غير ما يسقط ) .. هتوفر منهم كام في الشهر .. لو أكلت كل يوم فول وطعمية ... هتوفر منهم نقول 500 في الشهر .. دول يعملولك إيه وانت عمرك 27 .. .. هتعيش حياتك على امل أن تكون نفسك وتتجوز .. بس وهتبقى هي الدنيا دي بالنسبالك .. ده إذا قدرت تتجوز بالفلوس دي اللي هتاخدها إذا كانوا فعلا هيشغلوك اللي هيحصل لو كنت فعلا هتنجح !!

حرام عليك عمرك .. حرام عليك اهلك .. متنتظرش ان حد يحللك المشكلة .. .. في الواقع رسوبك مرتين في الكلية يتطلب ألا يتعاطف معك أحد كما يفعل معظم من رد هنا .. عفوا أنت طالب فاشل .. وهذا سببه ليس انك غبيا أو كسولا .. بل السبب الواضح جدا أنك شخص مشتت لابعد الحدود .. فالعشرات ينجحون وانا متأكد ان ظروفهم أسوأ من ظروفك .. الكثير ممن ليس لهم واسطة وليس لديهم المال .. بالمناسبة .. كلنا ابناء فلاحين وفقراء .. وكلنا تربينا في بيوت فقيرة - طينية أيضا - .. كلنا كنا لا نشتري الملابس الجديدة إلا في العيد أو عند دخول المدارس كفاك سبا للوضع .. هذا لن يغيره .. الوضع في مصر اسوأ من أن يتغير لأن الشعب يريد ان يتغير قبل الحكومة .. شعبنا فاسد للأسف - مع باقي الشعوب العربية المريضة التي قد يفرح احدهم لمجرد قراءة تلك الجملة - .. نعم الدكتور ونظام التعليم نظام غبي فاسد لا يصلح لإخراج اي شيء .. إذن الحل هو أن تنتهي منه بأسرع وقت .. لا ان تؤجل تواجدك فيه 4 سنين أخرى بالإنتقال لكلية أخرى ...

أتق الله في عمرك وأهلك وصبرهم عليك ... أسف لا أستطيع التعاطف معك ..
              www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

لسه 3 سنين ... و يا عالم هيكونوا ثلاثة ام لا ؟؟

و أحسبها معايا ..

طالب خريج كلية علوم - يقال عنها من كليات القمة - رسب مرتين و تقديره مقبول - يعنى 60 % لإن النجاح عندنا من 60 % مش 50 % زى باقى الكليات ... و فى قسم ريضيات خاصة أو رياضة و إحصاء أو فيزياء و رياضيات .. و هذه الأقسام لا نعرف لها عمل سوى التدريس .. و الحقيقة لم أرى شخص خريج كلية علوم قسم رياضيات أو إحصاء أو فيزياء و رياضة و عمل فى نفس المجال ..
                تخيل هذا الطالب الفاشل فى كلية العلوم ... هل مع ندرة فرصة العمل فى المجال .. سيجد مكان للعمل ؟؟

لكن تخيل طالب تقديراته مرتفعة فى كلية آخرى و لها مجال عمل واسع .. ... أيهما سيجد فرصة عمل أكثر ؟؟

و موضوع العمر و المرتب و أزاى توفر و الطموح ... الكلام ده لكل الشباب ..

رام عليك عمرك .. حرام عليك اهلك .. متنتظرش ان حد يحللك المشكلة .. .. في الواقع رسوبك مرتين في الكلية يتطلب ألا يتعاطف معك أحد كما يفعل معظم من رد هنا .. عفوا أنت طالب فاشل .. وهذا سببه ليس انك غبيا أو كسولا .. بل السبب الواضح جدا أنك شخص مشتت لابعد الحدود .. فالعشرات ينجحون وانا متأكد ان ظروفهم أسوأ من ظروفك .. الكثير ممن ليس لهم واسطة وليس لديهم المال .. بالمناسبة .. كلنا ابناء فلاحين وفقراء .. وكلنا تربينا في بيوت فقيرة - طينية أيضا - .. كلنا كنا لا نشتري الملابس الجديدة إلا في العيد أو عند دخول المدارس كفاك سبا للوضع .. هذا لن يغيره .. الوضع في مصر اسوأ من أن يتغير لأن الشعب يريد ان يتغير قبل الحكومة .. شعبنا فاسد للأسف - مع باقي الشعوب العربية المريضة التي قد يفرح احدهم لمجرد قراءة تلك الجملة - .. نعم الدكتور ونظام التعليم نظام غبي فاسد لا يصلح لإخراج اي شيء .. إذن الحل هو أن تنتهي منه بأسرع وقت .. لا ان تؤجل تواجدك فيه 4 سنين أخرى بالإنتقال لكلية أخرى ...

أتق الله في عمرك وأهلك وصبرهم عليك ... أسف لا أستطيع التعاطف معك ..

هل تعتقد أنك بهذه الكلمات تحل مشكلة ... و انت لم تعطى حل أصلا ..

لكن كما قلت لن يحل أحد مشكلتى .. لن يحلها سواى بإذن الله ..

و بعد العسر يسر

اسف يا شريف انا مع استاذ علي الفلاشاوي في كل كلمة قالها لاني و من الاخر عايش نفس ظروفك تخيل انك انت عاوز تحول انا اهلي كل سنة يقولوي حول وانا مصر اني اكمل ....من بدأ حماقه فعليه انهائها و من اتخذ مضمارا للركض عليه ان ينهيه لا ان يبدأ مضمارا جديدا لا يعرفه و لم يجرب وعورته من قبل
                  Edge Loop
                  ...........................
                  ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
                  ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
                  وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
                  ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
                  يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
                  يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
                  ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
                  عجبى!!

......................................................
                  تأبط شرا

لكن أيه رأيك فى كلية تجارة إنجليزى ... أنا روحت و سألت و هروح فى أيام التحويل و أحول إن شاء الله و إن شاء الله أدخل قسم إنجليزى ..

بس فيه حاجة نسيت أسأل فيها ..
                    هو التكاليف كام بالظبط ؟؟؟ و أنت فى جامعة ايه ؟

و أزاى مساحة تطلع بالسالب .. أرفع على الدكتور ده قضية فى حق الرياضيات
                    الدكتور ده خريج تجارة و لا كيد من علوم قسم رياضيات خاصة .. حيث التعقيد
                    أنا تجارة طنطا إنجليزي طبعاً، عندنا بعد ما غيروا المواد بيدروسا منهج Cma يعني م الآخر تطلع تمتحن بس الإمتحان، ودي حاجة كويسة بس لو كنت بتذاكر أول بأول وفحت نفسك مذاكرة، إنما لو قضيتها لعب وكورسات يبقى هتتخرج، كده يعني ، وبعدين لو دخلت تجارة في أي مكان لازم تعلي نفسك جامد بعد الكلية، تاخد كورسات في برامج محاسبة، تاخد كورسات في المحاسبة الحقيقية، تدرب في بنك مكتب محاسبة - طبعاً الأخيرة عايزة واسطة ولو ملتحي يبقى انسى وعلق البنسة -، بالنسبة للدكتور، عمل نظرية جديدة في توزيع اسمه البيزيان أكيد تعرفه في الإحصاء الرياضي، وبعدين انت علقت على دي في نتيجة تطلع 0 = س، المفروض العكس بس انت هتلاقيها طلعت معاك كده، وفي 0= رقم مش ده هبل !!
                    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

دخلت لكي ارد السلام

و عليك السلام و رحمة الله و بركاته

نصيحة مخلصة ، لا تترك الكلية ، انهي ما بدأت ثم افعل ما تريد بعد ذلك
                        http://blog.amr-g.com

إن امتلاك الحياة الدنيا عن قدرة وخبرة هو السبيل الأوحد لنصرة المبادئ والمذاهب... *محمد الغزالي*

ويمكن تتعلم حاجة مفيدة في وقت الفراغ
                          حتنفعك

مودلر محترف مثلا
                          وحيمشي الحال ان شاء الله وتتوفأ

طبعا المشكله انى عارف كل حاجه...

المهم..لو ناوى على تجاره يبقى ربنا معاك وان شاء الله لو حصل نصيب بتقلبنى معاك فبها..

انا راسم عليها ...

بالنسبه للمصاريف...هى مش كتير حوالى
                            3.5

مش هنشوفك بقى ولا ايه

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشــــــــــاوي مشاهدة المشاركة
                              عفوا أنت طالب فاشل

...........

المشاركة الأصلية بواسطة rekapidesign مشاهدة المشاركة
                                اسف يا شريف انا مع استاذ علي الفلاشاوي في كل كلمة قالها لاني و من الاخر عايش نفس ظروفك تخيل انك انت عاوز تحول انا اهلي كل سنة يقولوي حول وانا مصر اني اكمل ....من بدأ حماقه فعليه انهائها و من اتخذ مضمارا للركض عليه ان ينهيه لا ان يبدأ مضمارا جديدا لا يعرفه و لم يجرب وعورته من قبل
                                يا عم محمود أنت هتتخرج بعد 8 سنوات فى الكلية على أقل تقدير .. يعنى فى شهادتك دخل سنة 2003 و تخرج على 2011 أو 2010 .. يعنى طالب فاشل فى كلية الهندسة .. لكن لو كنت سمعت كلام الأهل و حولت من الأول ..يمكن كنت هتكون طالب متميز فى كلية تانية .. لكن ده إختيارك ..
                                أنا من الأول كنت عايز أحول .. لكن الأهل رافضين .. و لكن بما إنك عايز الطريق ده يبقى كمل فيه للنهاية ..
                                لكن أنا خلاص ماكنتش عايزه و مش عايزه .. بعد أول سنة قولت لنفسى ديه كلية محترمة .. من كليات القمة ..

و أيه النهاية .. رسوب مرتين

و يمكن المضمار الجديد يقود للنجاح ..

المشاركة الأصلية بواسطة Umar55 مشاهدة المشاركة
                                دخلت لكي ارد السلام

و عليك السلام و رحمة الله و بركاته

و ده كان هدف الوضوع و جزاك الله ألف خير .. أنا كنت داخل أسلم على أهل المنابر
                                بس الواد محمود rekapidesign فضحنى .. الله يسامحه

المشاركة الأصلية بواسطة د.عمرو مشاهدة المشاركة
                                نصيحة مخلصة ، لا تترك الكلية ، انهي ما بدأت ثم افعل ما تريد بعد ذلك
                                الله المستعان ..

أنت مهتم بالطب و أبحاث الطب ؟؟
                                أم باللغة العربية و الحوسبة ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة مهلـ بي ة مشاهدة المشاركة
                                ويمكن تتعلم حاجة مفيدة في وقت الفراغ
                                حتنفعك

مودلر محترف مثلا
                                وحيمشي الحال ان شاء الله وتتوفأ
                                ممكن ...

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
                                طبعا المشكله انى عارف كل حاجه...

المهم..لو ناوى على تجاره يبقى ربنا معاك وان شاء الله لو حصل نصيب بتقلبنى معاك فبها..

انا راسم عليها ...

بالنسبه للمصاريف...هى مش كتير حوالى
                                3.5

مش هنشوفك بقى ولا ايه

مش مشكلة المصاريف ^_^
                                ياريت تخش معايا و نسيب الواد أحمد إبن عمك بتاع الرياضة المعقد
                                هظبطك انا فى الرياضة .. ماتقلقش ... ^_^

يعمل...
                                X