Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

النجده النجده.................. يا اعضاء الماكس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

وانا في انتظارك يا اخ توفيق عبي ......................ومشكوووووووووووور كثيييييييييير

تحيتي لك

استاذ مصطفى ياريت والله تلحقنا بالخامات هذي ............لاني جالسة ادورها ومش لاقيتها ..........

واكون ممنونه لك

تحيتي لك استاذ مصطفى

طيب ردا لطلب الأخت ريماس عن إدخال خامة صورة , بلاط أو جدران , تابعي الشرح :

أولا في الماتيريال إديتور إختاري أي ماتيريال , في مربع إسمه diffuse بجانبه مربع صغير كما هو موضح :

بعدين تظهر قائمة التالية اختاري الخيار المحدد في الصورة:

اختاري الصورة اللي انت عاوزاها :

بعديها تقدري تطبقي الصورة على المجسم بعد اختياره تابعي الشرح في الصورة :

دي هي النتيجة :

بس في ملاحظة صغيرة : ممكن تكون الخامة مش مظبوطة زي كده :

لتعديلها اتبعي الشرح :-

أولا اختاري قائمة الموديفاي واختاري المعدل uvw map :

عدلي في الخيارات والقيم :

لتحصلي على النتيجة المطلوبة

أرجو إن الشرح يكون واضح
        لو في أي ملاحظة قوليلي وأنا حاضر في أي وقت

تحياتي

انا عاجزة عن الشكر لك يا استاذ le_lawsh انت خدمتني خدمة العمر ...............والله تعبت وانا ابغى اعرف كيف ادخل الخامة داخل الكرة .....................مشكوووووووووووووور كثيييير من كل قلبي اقولها

بس عندي سؤال صغيييير ودي اعرفة اذا ممكن ...............ابغى اعرف الفرق بين اذا كانت الخامة داخل الدائرة واذا كانت الخامة على شكل المربع يعني مش داخل الكرة ...........بس ابغى اعرف هالمعلومة

ومرسي كثييييييييييير يا استاذ le_lawsh

خالص تحيتي لك

الخامه

لو الصوره شكل مربع اذا هذه map وليس material.
            ال material تتكون من map واحده او اكثر ...
            الاحتمال التالي ان تكوني داخل اي خامه وعلي مستوي ال map ولغيتي الخيار الخاص باظهار الناتج العام .. كما في المرفقات ... رقم 1 المفروض او الوضع الطبيعي رقم 2
            او اختارتي get Material واخترتي صوره وليس خامه.. رقم 3 .
            .......
            بالتوفيق .........
            للاستعلام والالتحاق بالدورات
            0169776226
            http://www.moustafaazzazy.com/
            **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
            " منقول"
            مصطفي عزازي

الخامات اللي بتكون على شكل كرة بتكون عبارة عن ماتيريال ,
              طيب , والماتيريال ده عبارة عن لون أو تأثيرت زي الإنعكاس واللمعان وغيرها طبعا التأثيرات دي أسمها maps
              لون الماتيريال إما أنه يكون لون آر بي جي أو يكون عبارة عن تأثيرات أو يكون اللون صورة , زي ما أنا شرحت

وأحيانا في خامات بتاخد المابس , أو التأثيرات لون ليها , في الحالة دي أحنا نعرف إن الخامة فيها ماب
              لو احنا ددخلنا على الماب ده شكل الكورة هيتحول لـ مربع فيه صورة الماب
              طبعا زي ما شرح الأستاذ مصطفى كيف يمكن تحويل الماب للماتيريال , أو بمعنى أصح , كيف يخرج من المود بتاع الماب

أكيد طبعا نص الكلام ده مش هيكون واضح بالنسبة لكِ لكن لما تتدربي على الخامات وتشوفي دروس أكتر عنها هتفهمي معنى المابس والماتيريال

تحياتي

آه بالنسبة للخامات أنا لقيت مكتبات ضخمة للخامات
                هتلاقيها في الرابط ده : http://www.cadmagazine.net/libraries/view.php?cat=13
                أرجو انه يفيدك

مشكووووووووور استاذ مصطفى على الشرح الكافي والوافي ........انا فهمت الي انت شرحته نوعا ما .........وانا جالسة الحين اتدرب على صنع الخامات ...................عشان افهم اكثر في هذا المجال ............

والله يجزيك الف خير

تحيتي لك استاذ مصطفى

الف الف الف شكر استاذ le_lawsh على هالمجهود الرائع ...........فهمت الي انت تقصده وجالسة الحين اتدرب والفضل لله ثم لك والاخوان الاعضاء..................ما تتصور درس ادخال الصورة في الخامة كيف اسعدني كثيييرا ....

على فكرة مكتبة الخامات روعه والله ...........................مشكووووووور على الخامات

تحيتي لك

ده هو واجبي ^^

بالنسبة للخامات الأفضل تشوفي دروس فيها , ادخلي على الرابط ده :http://www.maxforums.net/showthread.php?t=108283

هتلاقي كتاب للمبتئين , دروس فيديو في الماكس , طبعا فيه جزئية للخامات
                      وعلى فكرة الكتاب ده قوي وممتاز للمبتدئين

ودول درسين في الخامات للبشمهنندس أحمد صبحي

الجزء الأول : http://www.files.to/get/219179/c3hk620g0v
                      الجزء التاني : http://www.files.to/get/219180/i634tdwxrc

بالتوفيق

يعمل...
                      X