Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معقوله الكلام ده صادر عن ازهر طنطاوي و زقزوق و الطيب ؟؟؟؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• معقوله الكلام ده صادر عن ازهر طنطاوي و زقزوق و الطيب ؟؟؟؟؟

.......................
    ................................
    ........................
    ..............................
    ......................

أصدرت جبهة علماء الأزهر بياناً حول الحديث الذي أجراه أحمد عز - أمين التنظيم بالحزب الوطني - للتليفزيون المصري الثلاثاء الماضي بخصوص الاحتكار، وقالت: إن الاحتكار لا يمثل فقط جريمة مخلة بالشرف ولكنه يمثل في شرع الله جريمة محرمة وهي بإجماع العلماء صنف من صنوف البغي والإفساد في الأرض، وأشارت الجبهة في بيانها الذي أصدرته بعنوان «إلي الوالغين في جريمة الاحتكار المانعين بسلطانهم حق الله» إلي الحديث النبوي الذي يقول: «المحتكر ملعون» وحديث آخر يقول: «من احتكر فقد برئت منه ذمة الله» وأشار البيان إلي أن الشريعة الإسلامية تحرم جريمة الاحتكار لتمنع الضرر عن الناس.
    حذر البيان أحمد عز وحزبه وحكومته من خطورة الجرائم التي يمارسونها ضد الناس وتجاهلهم أنات المتوجعين وتوسلات المستضعفين.
    وندد البيان بأحمد عز مؤكداً أنه تسبب في أن يكون في كل بيت غمة وفي كل صدر لوعة وبلية وأشار البيان إلي أن الاحتكار جريمة وفقاً لما جاء بالشريعة الإسلامية.
    حتي وإن تغافل عنها القانون الوضعي، الذي تضعه الحكومة لغرض في نفس يعقوب.
    كما نددت جبهة علماء الأزهر بفرض ضرائب علي المنازل والمساكن وقالت الجبهة إن المسكن يحتاجه الإنسان مثل الطعام والشراب والملبس، وأعربت عن خشيتها من أن تقوم الحكومة بفرض ضريبة علي الزوجة.
    واستنكر البيان بشدة السياسة الرأسمالية للحكومة.
    واختتمت الجبهة بيانها بالتأكيد أن أحمد عز ارتكب أقبح الذنوب التي تعد في ميزان شرع الله من أعظم الكبائر.
    وأكدت أن عز ذكر في حديثه أنه لا يعرف حجم ثروته وهو ما يؤكد أن أحمد عز لا يقوم بإخراج الزكاة الواجبة علي أمواله، لأنه لو كان يقوم بإخراج الزكاة علي أمواله لأحصي هذه الأموال سنوياً ليخرج زكاتها، التي هي الركن الثالث من أركان الإسلام الذي يدين به أحمد عز.
    وطالب الدكتور العجمي الدمنهوري - رئيس الجبهة - والدكتور سعيد أبوالفتوح - الأمين العام للجبهة - في اتصالين تليفونيين مع «الدستور» أحمد عز ومجموعة رجال الأعمال في الحزب الحاكم بوقف الممارسات الاحتكارية التي تلحق ضرراً بالغاً بالشعب المصري خاصة الطبقات الفقيرة والكادحة.
    Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
    Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

جبهة علماء الأزهر حاجة واللي انت كاتبهم في العنوان حاجة تانية، جبهة علماء الأزهر ربنا يقويهم ويفتح عليهم، بيقولوا الحق ولو على حساب حياتهم، إنما التانيين ربنا يهديهم والله مش عايزين منهم غير يقولوا كلمة الحق مش عايزين منهم غير كده وما يلبسوش على الناس دينهم
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

ملحوظه لغير المصريين

احمد عز ده محتكر حديد التسليح في مصر و رئيس لجنه الصناعه بمجلس الشعب و عضو قيادي في الحزب الوطني المخللاتي الحاكم

و طبعا هوه صديق مقرب للسيد جيمي و يتوقع انهم يمسكوه رئاسه الوزرا بعد كام سنه

ثروته قفزت من المبلغ صفر للمبلغ 40 مليار جنيه في 5 سنوات فقط بسبب احتكاره للحديد بمماراسات غير قانونيه

و كل ما تحصل مصيبه في البلد يكسبله من وراها كام مليار-زي موضوع انهيار البورصه الي كسب من وراه 3 مليار في يومين -

ده غير انه كل يوم بيرفع اسعار حديد التسليح عشان المكسب يزيد و ال40 مليار يبقوا 100 مليار

عامه حسبنا الله و نعم الوكيل في الي في بالي و كل الي في بالي
      Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

لا اله الا الله
        انا مش مصدق
        لو اكن متوقع وجود اناس علي قيد الحياه
        انت متأكد من الكلام ده يا منسي ؟
        بلاد الكوارث
        حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
        لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
        وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
        وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
          جبهة علماء الأزهر حاجة واللي انت كاتبهم في العنوان حاجة تانية، جبهة علماء الأزهر ربنا يقويهم ويفتح عليهم، بيقولوا الحق ولو على حساب حياتهم، إنما التانيين ربنا يهديهم والله مش عايزين منهم غير يقولوا كلمة الحق مش عايزين منهم غير كده وما يلبسوش على الناس دينهم
          انا اتبسطت بس لان فيه ناس في زماننا الحاضر مش خايفه انها تقول الحق

فاكر اعضاء مجلس الشعب-الي معاهم حصانه و مسنودين المفروض-اتعمل فيهم ايه لما اتكلموا علي الراجل ده و الي بيعمله!!!!!!!!!!!!!!

الغريبه انه متدخل في كل حاجه في مصر حتي تعديلات قانون الطفل بتاعه نسب الطفل لامه و ال18 سنه و الهبل ده هوه اتدخل فيها؟؟!!!!!!!!

انا حاسس ان الناس دي بيجيبوها من نفس المصنع.يعني مثلا نفس طريقه تفكير والي بتاع المبيدات المسرطنه الخ الخ الخ
          Mansy

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
            لا اله الا الله
            انا مش مصدق
            لو اكن متوقع وجود اناس علي قيد الحياه
            انت متأكد من الكلام ده يا منسي ؟

انا ناقله من الجرنان و مستغلرب انا كمان الحقيقه

http://www.dostor.org/?q=node/6726

عامه دي مش اول مره يطلع بيان زي ده

انا فاكر ان فيه حاجه زي كده حصلت للرد علي طنطاوي او المفتي!!!!!!!
            Mansy

المشاركة الأصلية بواسطة mansy1985 مشاهدة المشاركة
              انا ناقله من الجرنان و مستغلرب انا كمان الحقيقه

http://www.dostor.org/?q=node/6726

عامه دي مش اول مره يطلع بيان زي ده

انا فاكر ان فيه حاجه زي كده حصلت للرد علي طنطاوي او المفتي!!!!!!!
              في الإمارات وبتقرأ الجرايد المصرية ؟؟ حرام عليك، يا عم الجرايد المصرية ترفعلك الضغط، تشلّك إنما لو ليك في الهلس والكلام الفاضي يبقى الجرايد هتعجبك أوي، دا حتى الصفحة الإقتصادية زبالة سيبك من إنها مالهاش أي دعوة بأوضاع البلد، الصفحة بتاعة الأسهم أو بالأصح العامود بتاع التداول، ده أهبل عامود ممكن أشوفه في حياتي البورصة مش زي ما الناس متخيلة قائمة على علم هنا لأ هي قائمة على قرارات كبار المستثمرين والشائعات
              (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                في الإمارات وبتقرأ الجرايد المصرية ؟؟ حرام عليك، يا عم الجرايد المصرية ترفعلك الضغط، تشلّك إنما لو ليك في الهلس والكلام الفاضي يبقى الجرايد هتعجبك أوي، دا حتى الصفحة الإقتصادية زبالة سيبك من إنها مالهاش أي دعوة بأوضاع البلد، الصفحة بتاعة الأسهم أو بالأصح العامود بتاع التداول، ده أهبل عامود ممكن أشوفه في حياتي البورصة مش زي ما الناس متخيلة قائمة على علم هنا لأ هي قائمة على قرارات كبار المستثمرين والشائعات
                يا عمي مصر هيه امي و نيلها هوه دمي يعني مهتم باخبار البلد و كده يعني انا مصري برضك و معييش جنسيه تانيه -متعرفش الجنسيه الاماراتي بتتاخد ازاي صحيح؟-

و بعدين يا سيدي اقتصاد ايه و بتاع ايه؟

واحد عنده 22 سنه حيهتم بالهبل ده ليه

الكلام ده بتاع عزمي باشا الملياردير الكبير و صفوت بك المليونير الكبير و الشاذلي باشا ابو كرش كبير و جمال بك الحرامي الكبير الخ الخ الخ
                Mansy

المشاركة الأصلية بواسطة mansy1985 مشاهدة المشاركة
                  يا عمي مصر هيه امي و نيلها هوه دمي يعني مهتم باخبار البلد و كده يعني انا مصري برضك و معييش جنسيه تانيه -متعرفش الجنسيه الاماراتي بتتاخد ازاي صحيح؟-

و بعدين يا سيدي اقتصاد ايه و بتاع ايه؟

واحد عنده 22 سنه حيهتم بالهبل ده ليه

الكلام ده بتاع عزمي باشا الملياردير الكبير و صفوت بك المليونير الكبير و الشاذلي باشا ابو كرش كبير و جمال بك الحرامي الكبير الخ الخ الخ
                  البلد أخبارها من سيء لأسوأ من غير ما تتابع أخبار، بس انت تخيل أي نوع من أنواع القرارات المتخلفة في أي مجال وافتح الجريدة المصرية هتلاقي القرار بالنص زي ما تخيلته ومجلس الشعب باصم على أبوه بالعشرة والشعب مختوم على قفاه ولا هو دريان بحاجة هي دي مصر، بالنسبة للجنسية الإماراتية إنسى أنا اتولدت في الإمارات وعندي شهادة ميلاد بكده وقعدت هناك 18 سنة يعني مالآخر دي بلدي ومع ذلك ما أخدتش الجنسية ومش عارف أتأقلم لحد دلوقت مع جو مصر، اتعودت على الإمارات والإماراتيين بس إنسى لا يمكن يدوني الجنسية، بالنسبة للإقتصاد والبورصة والكلام اللي انت بتقول عليه كبير دي دراستي أصلاً واللي حببني في الإدارة المالية دكتور اسمه منير إبراهيم هندي اللي ما يعرفوش يبقى ما دخلش تجارة ولا عمره هينفع في بورصة عشان كده مهتم بيها، إنما السوق أصلاًً واقع، وسمعت أخبار كده إن في بورصة على السلع هتفتح في مصر، يعني ممكن تشتري سلع بدل الأسهم، وعلى فكرة في شركة إسمها هيرمس إوعى تكتتب فيها، معلش سرحت معاك شوية لو عايز تشغل فلوسك في البورصة أعرف ناس ممكن تظبطك في الحوار ده

وأعربت عن خشيتها من أن تقوم الحكومة بفرض ضريبة علي الزوجة.
                    قوية دي وبجد ضحكتني

يعمل...
                    X