Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشروع فيلم مهم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشروع فيلم مهم

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني/أخواتي الأعزاء :

في هذا الموضوع سأحدثكم عن المشروع الذي نعمل فيه حاليا، لكن أولا سوف أعرفكم من نحن؛ نحن أناس من دول مختلفة، لدينا أفكر متاثلة، ونواصل عن طريق الرسم والتصميم والجرافكس، بستخدام برامج ذات كافة عالية وجودة عالية، وهدفنا السامي هو إخراج فيلم رائع يجذب المشاهدين إلينا، ومنها نظهر لهم براعتنا برغم من دعم تواصلنا المباشر.

خرجت فكرة إخراج فليم من المخرج الناشئ زايد عبدالله الجابري، حيث أنه نشر فكرته وبحث عن من يشاركه في أفكارة، وبعد شهر من العناء والتعب والجهد وجد ما يريد، عندها بدء الفكرة تكبر أكبر وأكبر لدى الأعضاء المشاركين، وبذلك سمينا أنفسنا بفريق حلم المستقبل، وها نحن ذا نبحث و نبحث عن أناس ذي خبرة في مجال الجرافكس والتصميم والتحريك.

التسجيل مفتوح إلى أن يتم إكتفاء الفريق من الأعضاء، فمن رغب بالتسجيل في هذا الفريق يرجى التوجه إلى منتدى الفريق الحالي : http:/future-dream.own0.com وعبئ الطلب ثم إرسلة إلى أحد أعضاء إدارة الفريق. ( استمارة الطلب في آخر الموضوع )

تقرير بسيط عن للفيلم :
    أسم الفيلم : Water Wasted
    الشخصيات الرئيسية (قابلة للتعديل) : David, Oliver,, Ma Stevex, Mike, John
    مدة : حوالي ساعة ونصف
    نوع الفيلم : Animation, Comic, Adventure

مقدمة للقصة :
    يكون هناك بطل اسمه مايك عمره 16 سنة ولديه أحلام كثيرة ولكنه لا يستطيع تحقيقها بسبب ضعفه ولكن بعد اكتسابه لقوة الماء يصبح قادراً على تحقيق أحلامه

ولكن السؤال :

كيف اكتسب البطل قوة الماء؟

والجواب هو في يوم من الأيام قام البطل بالخروج مع أصدقائه إلى البحر وهم يسبحون سقط نيزك على مياه البحر وشكل موجة كبيرة نجى منها جميع أصدقاء مايك إلا مايك غرق في مياه البحر وتتحلل جثة البطل في المياه وبحدوث عملية دورة المياه في الطبيعية بعدها ينزل المطر وعندها يحصل البطل على قوة المياه عن طريق ترابط جزئيات الماء مع بعضها لتشكل مايك وعندها يصبح قادراً على تحقيق أحلامه .

<---------------------------------------------------------------------------->

اولاً : يرجى التسجيل في منتديات حلم المستقبل.

ثانيا : يرجي تعبئة بيانات الطلب كاملة

الاسم (يفضل أن يكون الثلاثي) :
    مجال الخبرة :
    البرامج المستخدم :

ثالثا : بعد الإنتهاء من تعبئة الطلب يرجى إرسلة رسالة خاصة إلى أحد أعضاء الإدارة للمنتدى.

رابعا : يرجى منك الإنتظار حتى يتم إرسال رسالة خاص تعلمك بموافقت فريق العمل.

ملاحظة : إذا لم تصلك الرسالة خلال 24 ساعة يرجي عليك التواصل معنا عن طريق ايميل وهو
    future-dream@hotmail.com

للإستفسار عن أي موضوع يخص المشروع يرجى منك كتابة موضوعك في منتديات حلم المستقبل في قسم المشاكل والإستفسار حتى يكون ردك كامل من غير نقص.

ملاحظة لن يتم الرد على أي رد من الأعضاء إلا في منتديات حلم المستقبل

{ الموضوع جاد وليس مزحت أطفال }

كاتب التقرير : محمد خالد ( مهندس الصوت – إدارة الفريق )
    للتواصل : H_4L@HOTMAIL.COM
    Application Forum ( الخطوة الأول )

هده مواضيعنا .

صفحة المنتدى

أرجوا مشاركتنا . لن تخسر شيئا ادا جربت
    الموقع الرسمي لفريق حلم المستقبل لتصميم الافلام
    www.f-dream.com/vb

كلام جميل
    بس معتقدش ان حد من محترفيم المايا ممكن يشارك الا بمقابل مادى
    على فكره محترفين المايا كتير بس الاغلبيه مبيشركوش من 2006
    :d ايه بقى الحافز اللى ممكن يخليهم يشتركو فى هذا الحدث العظيم ؟

كلامك 100 100 شاكو

دا الكلام اللي من الاخر .. هو ده الكلام

انا اقول : اذا اردت ان تطاع .. اطلب المستطاع

كأنو مش بمكانو المثل ! ! !

عموما هذا اللي طلع مني و منكم السموحه

سلام
      MAYA GET ME . . .
      MAYA Lesson's . . . Video Only

اخواني

نحن في الفيلم بيكون في ارباح بعد الفيلم((ان شاء الله ))
        من:-
        1-نشره في السينما
        2-بيع الاشرطة
        3-وطريقة خاصة بي

لا تخافوا

لاكن ما توقعت ان الفلوس تغير النفوس
        www.f-dream.com/vb

المشاركة الأصلية بواسطة dr.soRa مشاهدة المشاركة

أسم الفيلم : Water Wasted
          الشخصيات الرئيسية (قابلة للتعديل) : David, Oliver,, Ma Stevex, Mike, John

بطل اسمه مايك

وعندها يصبح قادراً على تحقيق أحلامه .

ملاحظة لن يتم الرد على أي رد من الأعضاء

كاتب التقرير : محمد خالد ( مهندس الصوت – إدارة الفريق )

...........!!!!

سلامة عيونك من الشاشه

اخواني لمادا لا نحاول فقط . اعتقد أننا لن نتعلم ابدا ادا لم نحاول . شاركوا معنا فنحن نحتاجكم
            لا إله إلا الله محمد رسول الله

ليش الاعضاء محبطيييين
              ولله هذا شي ما عرفته
              اريد رد على هذا الرد
              www.f-dream.com/vb

مافيه أي إحباط.

لكن عندي سؤال.

ما معنى هذ (((ملاحظة لن يتم الرد على أي رد من الأعضاء))) ؟؟؟
                مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

يا chako انا بتهيألي ان الفلوس مش كل حاجة احنا المفروض نحاول ونتعلم من اخطائنا بدل ما احنا عملين نصمم اعمال ونضعها هنا بدون فائدة وثانيا انت بتقول((( بس معتقدش ان حد من محترفيم المايا ممكن يشارك الا بمقابل مادى على فكره محترفين المايا كتير بس الاغلبيه مبيشركوش من 2006))) معلش زي ما في ناس محترفين في المايا في ناس محترفين الثري دي والسينما فور دي وغيرها من البرامج الثلاثية الابعاد ومحدش منهم بصراحة اتكلم في الماديات او النقود خالص وبما انكم محترفين و محبطين للدرجة دي ابقوا بقى استنوا الفلوس او النقود لما تبقى اتجيلكم دة اذا ايجت علشان تشتغلوا دة يبقى افضلكم وابصراحة كدة احنا لو فضلنا كدة عمرنا مهنعمل اي حاجة

ويا ريت محدش يزعل من رأيي
                  سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                  وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                    يا chako انا بتهيألي ان الفلوس مش كل حاجة احنا المفروض نحاول ونتعلم من اخطائنا بدل ما احنا عملين نصمم اعمال ونضعها هنا بدون فائدة وثانيا انت بتقول((( بس معتقدش ان حد من محترفيم المايا ممكن يشارك الا بمقابل مادى على فكره محترفين المايا كتير بس الاغلبيه مبيشركوش من 2006))) معلش زي ما في ناس محترفين في المايا في ناس محترفين الثري دي والسينما فور دي وغيرها من البرامج الثلاثية الابعاد ومحدش منهم بصراحة اتكلم في الماديات او النقود خالص وبما انكم محترفين و محبطين للدرجة دي ابقوا بقى استنوا الفلوس او النقود لما تبقى اتجيلكم دة اذا ايجت علشان تشتغلوا دة يبقى افضلكم وابصراحة كدة احنا لو فضلنا كدة عمرنا مهنعمل اي حاجة

ويا ريت محدش يزعل من رأيي
                    ههههههه باين ان الكلام ده كله متوجهلى
                    طيب
                    اولا انا مش محترف انا اقل من محترف
                    و لا مبتدا .. انا اقل من ان اكون مبتدا
                    انا فى مرحلة تمهيديه لكون اول اصل الى شرف كلمة مبتدا
                    دى حاجه
                    --
                    ثانيا : انته بتقول " احنا عملين نصمم اعمال ونضعها هنا بدون فائدة "
                    حرام عليك وضع التصميمات فى المنابر بدون فائده " بدون تعليق "

--
                    لو فضلنا كدة عمرنا مهنعمل اي حاجة

على اساس ان الاجانب او الاروبين بيعملو حاجه ببلاش هههههههه تعرف ان دلواتى لو هتستشير مصمم اوربى بيخاد منك فلوس مش تطلب منه تصميم مجانى .. كم هذا مضحك

----

"محدش منهم بصراحة اتكلم في الماديات او النقود خالص"
                    يا اخى مبسطين ماديا ... مش محتجين فلوس ربنا يديهم

----
                    بص سيبك من كلام اعتبرنى بخرف
                    جرب ترسل رساله خاصه لاى محترف متمكن فى المنابر و اطلب منه يشترك
                    عارف هويه مش هيقولك لا انا عايز فلوس هيقولك كلمه واحد
                    لا مش فاضى .. انا مشغول

ارجع و اقول انا مبتكلمش عن نفسى انا مش محترف خالص انا لسه كتكوت
                    انا جارى محترف فى الثرى دى ماكس و يعمل الان بالمملكة العربيه و لن اسذكر اسمه و لكن هو عضو فى المنابر من 2003
                    تقريبا مفيش حاجه عنده ببلاش
                    هههههه
                    لو دخل الموضوع بمسى عليه هههه

اوكى ارجو ان تجد ما تبحث عنه اخى و اناشد المحترفين و كل من لديه خبره
                    ان يشترك معهم

شكرا اخر و اتمنى لك التوفيق

و السؤال ماذال يطرح نفسه
                    ياريب حد من المحترفين يدخل و يتكلم بامانه و كل صدق

انا معاك ان مفيش حد هيعمل حاجة ببلاش بس المفروض نبدأ بخطوة علشان بعد كدة يبقى في قلب جامد وهو بيطلب الفلوس وعلى فكرة انت هنا في المنابر بتشوف بس صور لاعمال وانا متأكد ان اكثر الاعمال دي وليس كلها طبعا بيبقى فيها اخطاء كثيرة والمصمم بيبقى يحاول يداري الاخطاء دي بعدت طرق منهم مثلا يقوم باخذ صورة من افضل مكان في المجسم علشان يبقى التصميم جميل امام الاعضاء وطبعا الاضائة والخامات بيبقى ليها دور مهم في عدم اظهار الاخطاء فارجو ان تكون فهمت وجهة نظري طيب ما دلوقتي الاعضاء بيصمموا تصميمات من غير فائدة طيب ما يجربوا يحطوها في حاجة مفيدة لعلى وعسى تنفعهم في المستقبل
                      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                      وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

رد على كل الاعضاء
                        السؤال موجه للجميع
                        اريد رد مال السؤال(ليش الاحباط))
                        www.f-dream.com/vb

فكرة الفلم صعبة

بسم الله الرحمن الرحيم
                          الحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيد الاوليين والاخرين محمد واله الطاهرين
                          اخواني الاعزاء انتم ذهبتم بعيدا في مواضيعكم ونسيتم ان فكرة الفلم ليس الغاية منها
                          الجمالية والذوق بدون وضع في الحسبان القدرة على تنفيذها انتم اخترتم شخصية العنصر
                          الاساسي فيها هو الماء وللاسف الماء هو من المواضيع الصعبة في التطبيق في كل برامج
                          الثريدي لذلك تخصص برنامج الريل الفلو في صناعة المؤثرات المائية كبرنامج وسيط بين
                          جميع برامج الثريدي المايا والماكس وغيرها لكن الملفت في هذا البرنامج هو الحاجة الى
                          حاسبة سريعة قادرة على اجراء عمليات السموليشن لانك عندما تبتدأ بعمل اي مؤثر يجب
                          ان ترى ماذا يحدث امامك من تفاعلات هذا من جانب ومن جانب اخر بعد تصدير المشز
                          من الريل فلو الى المايا مثلا او اي برنامج ينفذ الفلم عليه سوف تصتدم بعمليات معقدة من
                          الريندر لاظهار شكل الماء الحقيقي طبعا الرندر العادي لا يظهر شكل الماء الحقيقي فسوف
                          نلجا الى المنتل راي او اي مصير اخر لذلك سوف تكون الفريمة الواحدة مكلفة جدا من حيث
                          بطىء الريندر انا اخر فاصل عملته قبل ايام استخدمت الريل فلو مع المايا والحصيلة النهائية
                          60 فريمة كلفتني يومين ريندر اعتقد مثل هذه
                          الامور هي التي يجب ان تناقش ولا تبتعدوا عن اصل الموضوع وهو من سيعمل كل هذه
                          الافكار التي طرحتموها لو وجدنا من يتفاعل مع الفلم من محترفين فكم نحتاج برايكم ؟
                          وهل اختصاصات المحترف ملائمة مع متطلبات الفلم؟
                          اخر ما اريد ان اقوله هو يجب ان نخصص مشهد واحد وبسيط من الفلم من بدايته او وسطه
                          او حتى نهاية الفلم ونبدا بالعمل عليه وعندها سنعرف قدرات الموجودين على تنفيذ الفلم وما هي
                          الاحتياجات الاساسية وبعدها نبحث عن من يكمل النقص الحاصل ونري الاخرين اننا فعلا جادين
                          بعملنا وهذا مقطع من الفلم لمن اراد ان يتابع او يشارك ونعرف السقف الزمني التقريبي لانجاز الفلم
                          علما اننا ايضا مرتبطين باعمال نكسب رزقنا منها فلا يمكن تصور فكرة التفرغ الكامل بل نعمل
                          بالممكن وان شاء التوفيق للكل وطريق الالف ميل يبدا بخطوة واحدة.

السلام عليكم
                            اخوي حسين مراد
                            اول شي بنعمل تجربة
                            عشان نشوف الاعضاء الي في المشروع مقدرتهم

ثانياً
                            انا بكلم السيناريو عشان يشوف حل حق المؤثرات الصعب
                            وما يصير في خاطرك إلى طيب
                            www.f-dream.com/vb

http://www.7ammil.com/data/visitors/...ream-group.jpg

أخواني في تصويت في منتدى حلم أرجو الدخول والتصويت

يعمل...
                              X