Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل تحس انك عايم في عشرين تخصص؟ و لماذا ؟ و ما الحل ؟ و ما الدليل على الحل ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة العقرب77 مشاهدة المشاركة
    هل تحس انك عايم في عشرين تخصص؟
    ج:لا أحس بهذا بل انا على يقين به.

و لماذا ؟
    ج: لا أستطيع ان اعيش يومين كما هما يجب ان اغير مهما كلف الأمر.

و ما الحل ؟ و ما الدليل على الحل ؟
    ج:إن وجدت الحل فأرجوك أن تخبرني به لأني ضقت ذرعا ً بحالي

من اشباه الحلول التي وجدتها هو :
    1 - أن تدرس احيياجات سوق المدينة التي تعيش فيها.
    2 - أن تجاهد هواك لكي تتخصص في مجال مطلوب في مدينتك.
    3 - تكسب الزبون و لو بأقل الاسعار و تحافظ عليه.

انا منتظر أجابة الاستاذ فلاشاوي.

: )
    توكل على الله تباركت اسمائه و تعالت صفاته و من هو على كل شيء قدير

وفي البخاري 5/2299 قال سعيد بن أبي الحسن للحسن : إن نساء العجم يكشفن صدورهن ورءوسهن ؟

قال : اصرف بصرك.

Think Smarter AND Work Harder

Study hard...

بعد الصلاة على النبي وجميع أصحابه والتابعين لهم باحسان الى يوم الدين

انا أعاني من نفس المشكلة
      تخصصي : غير مجال عملي
      احيانا تأتيني الرغبة في برمجة المواقع وانسى غيرها من البرامج لأشهر
      ثم أعود لاجد نفسي منشغلا ببرمجة قواعد البيانات والديلفي
      ثم اتوجه للرسم بالفوتوشوب ثم الفلاش ثم الافترافكت
      ثم اعود للسينما وهكذا
      قرأت كتبا في الاقتصاد لحد ما تعبت
      وكتبا في السياحة وادارتها ولحد ما رميتهم كلهم
      المهم انا ضائع الا من شئ واحد اللي هو عملي
      الله يستر بس
      التعديل الأخير تم بواسطة al-nibras; 30 / 01 / 2009, 01:53 PM.

انا مع هذه المقولة...

know every thing about thing
        and know thing about every thing
        الحكمة هي أن تعرف أنك لا تعرف وأن لا تكابر أمام ما تجهل وأن تتواضع في ما تعرف

هل تحس انك عايم في عشرين تخصص؟
          ج:لا أحس بهذا بل انا على يقين به.

و لماذا ؟
          ج: لا أستطيع ان اعيش يومين كما هما يجب ان اغير مهما كلف الأمر.

و ما الحل ؟ و ما الدليل على الحل ؟
          ج:إن وجدت الحل فأرجوك أن تخبرني به لأني ضقت ذرعا ً بحالي
          سبحان الله
          يخلق من الشبه اربعين

---------
          ولماذا ؟؟
          لحد الان لم اجد محفزا يجبرني على ان استخدم برنامجا فقط ... فبالاحرى تخصص داخل برنامج .
          سوق الشغل عندنا يتطلب منك ان تكون جوكر .... سوبرمان البرامج والتخصصات
          الاتوكاد لوحده او الماكس او الفتوشوب لم تعد تنفع لوحدها . مجتمعة ربما .
          اكيد هكذا لن تتقدم ولن تكون راضيا عما تنتجه اغلب الاحيان لكن ستعيش مرتاحا نسبيا على الاقل .
          ..........

الحل في نظري ماقاله الاخ علي (فلاشاوي)
          ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
          إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
          مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

مادري إذا كانت خبرتي تستحق النظر
            لكن لي تجربة في هذا الأمر ^__^ ، يمكن تفيد أحد
            الشغل الجاد ، خليك جاد فيه
            من أسرار النجاح نظرية إغلاق الملف ، يعني أي شغل تبدأ فيه لازم تخلصه
            أصلاً لما تتعود تبدأ في شيء وتنهيه ، رح تكسب ثقة في النفس أولاً ، أيضاً رح تحس أنك تتوجه لتخصص معين
            يعني تتعب نفسك في اللي تحبه وتميل له فعلاً ، موب من باب التجريب
            ايش يخلي الشغل جاد ؟ في نظري الهدف الجيد ، يعني لما يكون للواحد هدف ، يعرف وش يتخصص باللي يناسب قدراته وبما يرضي الله سبحانه وتعالى ، وايش يشتغل أيضاً ، اللي يشتغل بس لأجل المال مثلاً أو السمعه ويخليها الهدف الوحيد ، ماراح ينجح ، أو على الأقل ماراح ينجح نجاح باهر ، لأنه في أغلب الأحيان ما يكون يحب عمله

أما في أوقات الفراغ ، جرب اللي تحب ويشدك ويحمسك ، حتى لو كان بعيد عن التخصص أو بعيد عن العمل ، كل التجارب سواء نجحت أو فشلت ، ممكن أنها تفيدك بحياتك لو بشيء بسيط ، على الأقل نفسياً ، مثلاً تتعلم من أخطائك ، أو تكتشف جانب جديد في نفسك ، أو حتى ممكن تلاقي أفكار في مجال شغلك
            العمل ما فيه خساره ^__^ ، بس أهم شيء هذي التجارب اللي مالها علاقة في بعض ولا لها علاقة في تخصصك ، لا تشغلك عن عملك وتخصصك ، لأنك وقتها ممكن تحس نفسك ضايع

انا مع هذه المقولة...

Know every thing about thing
            and know thing about every thing
            اعرف كل شيء عن شيء معين ، و اعرف شيء واحد عن كل شيء
            مقولة جميلة ^__^
            صفحاتي على المواقع الاجتماعية
            معرضي في الديفاينت آرت

الموضوع صحي بعد خمس شهور...بس موضوع مهم!

عجبتني جدا المقولة اللي نقلها الاخ abu_ 3asem

know every thing about thing, and know thing about every thing

Autodesk
              MAYA

المشاركة الأصلية بواسطة shakabet مشاهدة المشاركة
                مادري إذا كانت خبرتي تستحق النظر
                لكن لي تجربة في هذا الأمر ^__^ ، يمكن تفيد أحد
                الشغل الجاد ، خليك جاد فيه
                أصلاً لما تتعود تبدأ في شيء وتنهيه ، رح تكسب ثقة في النفس أولاً ، أيضاً رح تحس أنك تتوجه لتخصص معين
                يعني تتعب نفسك في اللي تحبه وتميل له فعلاً ، موب من باب التجريب
                ايش يخلي الشغل جاد ؟ في نظري الهدف الجيد ، يعني لما يكون للواحد هدف ، يعرف وش يتخصص باللي يناسب قدراته وبما يرضي الله سبحانه وتعالى ، وايش يشتغل أيضاً ، اللي يشتغل بس لأجل المال مثلاً أو السمعه ويخليها الهدف الوحيد ، ماراح ينجح ، أو على الأقل ماراح ينجح نجاح باهر ، لأنه في أغلب الأحيان ما يكون يحب عمله

أما في أوقات الفراغ ، جرب اللي تحب ويشدك ويحمسك ، حتى لو كان بعيد عن التخصص أو بعيد عن العمل ، كل التجارب سواء نجحت أو فشلت ، ممكن أنها تفيدك بحياتك لو بشيء بسيط ، على الأقل نفسياً ، مثلاً تتعلم من أخطائك ، أو تكتشف جانب جديد في نفسك ، أو حتى ممكن تلاقي أفكار في مجال شغلك
                العمل ما فيه خساره ^__^ ، بس أهم شيء هذي التجارب اللي مالها علاقة في بعض ولا لها علاقة في تخصصك ، لا تشغلك عن عملك وتخصصك ، لأنك وقتها ممكن تحس نفسك ضايع

اعرف كل شيء عن شيء معين ، و اعرف شيء واحد عن كل شيء
                مقولة جميلة ^__^

جملة مفيدة جداً

من الاشياء الجديدة انني فهمت شخصية منشرة في مجتمعنا

الشخصية هي لوالد صديقي

والد صديقي يغير تخصصه حسب السوق و السبب المادة

وفي البخاري 5/2299 قال سعيد بن أبي الحسن للحسن : إن نساء العجم يكشفن صدورهن ورءوسهن ؟

Study hard...

تخيل انك روحت لشركة قلتلها انا مودلر ووريتهم شغل مية مية هيقولك مثلا مرتبك كذا او حتى ميشغلكش اصلا لو شركة صغيرة
                  لكن لو روحت شركة قلتله انا مودلر وانيميتور وفيراي ومنتال راي ومعماري انتريور واكستريور وافتر افكت ومونتاج وفوتوشوب
                  هيقولك ضعف او ثلاث اضعاف المرتب

الشركات عايزة واحد 2d , 3d وبيطير في الهوا ولا توجد شركات بها تخصصات الا شركات محدودة جدا معودة على الاصابع

فبتضطر انك بتأخد من كل بستان زهرة وبتعرف في كله لكن طبعا غلط لأنك مش بتكون محترف بمعنى الاحتراف الاجنبي في مجال واحد من كل دول

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                    تخيل انك روحت لشركة قلتلها انا مودلر ووريتهم شغل مية مية هيقولك مثلا مرتبك كذا او حتى ميشغلكش اصلا لو شركة صغيرة
                    لكن لو روحت شركة قلتله انا مودلر وانيميتور وفيراي ومنتال راي ومعماري انتريور واكستريور وافتر افكت ومونتاج وفوتوشوب
                    هيقولك ضعف او ثلاث اضعاف المرتب

الشركات عايزة واحد 2d , 3d وبيطير في الهوا ولا توجد شركات بها تخصصات الا شركات محدودة جدا معودة على الاصابع

فبتضطر انك بتأخد من كل بستان زهرة وبتعرف في كله لكن طبعا غلط لأنك مش بتكون محترف بمعنى الاحتراف الاجنبي في مجال واحد من كل دول

بس انا شفت شركات محلية عندها واحد بتاع كله مودلر وانيميتور وفيراي ومنتال راي ومعماري انتريور واكستريور وافتر افكت ومونتاج وفوتوشوب

و اكتشف أنه يعمل عقود مع الباطن !

عقود من الباطن و في النهاية يظهر هو البطل.

Study hard...

والله هذي مشكلة ...
                      وبصراحة حلها رغم إنوا بسيط بس هو مستحيل ...

حاول تختص في شيء مثل ( موديلر للإنفايرومينت باللو بولي ) إنت هيك دخلت في 3 شغلات إخترت الموديلينج وتركت الإضاءة والمونتاج والتيكستشرنج .. ودخلت في موديل الإنفايرومينت وتركتر الموديلينج بتاع الكاركتر وغيره ... وتخصصت في اللوبولي وهو مختلف عن الهاي بولي ...

تعال على السوق ... راح تلاقي ولد صغير بياخذ راتب أحسن منك .. طيب إيه هو السبب ؟؟؟
                      إنوا السوق عايز واحد بيعرف ثري دي وداخلي وخارجي وإضاءة وفوتوشوب وبرمجة مواقع وبرمجة سي شوربة ومعرفة بصيانة الكمبيوتر وعندك خبرة في توصيل الشبكات وبرمجة الراوتر وبتاكل بطاطا ..

طبعاً هذا مستحيل .. مميا يدفعك للتخلي عن فكرة الإختصاص والسعي وراء لقمة العيش ...

طب يا هل ترى هذا الشيء موجود في كل العالم ؟؟؟
                      أكيد لآ ... هذا موجود في العالم العربي فقط ... للأسف ... والغرب يحترمون التخصص مهما كان ...
                      يعني بتلاقي اللي بيفكر تخصص .. واللي بيكتب القصة تخصص ... واللي بيتختار زوايا الكاميرات تخصص .. واللي بيوزع الضوع تخصص .. واللي بيعمل موديلينج تخصص ... واللي بيركب تكستشر على الموديل السابق تخصص .. واللي بيحرك الموديل السابق تخصص .. واللي بياكل بطاطا تخصص ..

بس بالنهاية ... شيء سهل .. بس مستحيل

قصة حياة تنتهي بـ.....
                        الحمد لله أبتديت تعلم الـ 3D على برنامج الماكس اللي كنت عمال أسطب بقالي 3 شهور ومعرفش أزاي البوكس بيتعمل لأني كنت بلعب في الريأكتور .
                        المهم لقيت أن الحال مش شغال والعملية دخلت في الجد لأن الكليه أبتدت . المهم أخدت كورس ع الخفيف وقولت أمشي نفسي بسرعة عشان التسليمات .
                        المهم
                        دخلت العالم دا وفي خلال 8 شهور كنت برندر بالفيراي , بعد كدا
                        دخلت مرة على موقع الأفلام اللي كل واحد دلوقتي باه مغرم بيها وعرفت برنامج المايا , وعقد العزيمة على تعلمه في الصيف .
                        الحمد لله البادية سريعة لمعرفة مضمون المادة وهي الـ 3D وطبعا المودلنج بتاع المايا ملهوش زي واللي أنا عاوز أوصلة لقيته موجود فيه وكل حاجه ماشية تمام وعال العال
                        مودلنج , أكساء , رندر أفتراضي 100/100 والمشاريع كلها مستواها الحمد لله وناقص المنتال ويبقى كله تمام التمام .
                        أتصدم بأن :
                        المفروض أني معماري وأعمل على برنامج المعماريين كلها بتشتغل عليه بين قوسين الماكس .
                        صحابي كلهم داخلين دبلومة وشهادة من اوتوديسك وكله بيكلمني أني أدخل معاهم الليلة دي .
                        عمك اللي هو أنا قررت أسيب كل اللي حبيته في المايا ودخلت ع الماكس اللي مكنتش متوقع نهايته معايا .
                        النهاية :
                        النهاية بعد مرور 7 شهور - الأن - اكتشف أني متعلمتش أي حاجه جديدة من الدبلومة غير شوية أنيمشن وحبة ريأكتور وعمل العناصر العضوية فقط لا غير .
                        " لا طولت عنب الشام ولا بلح اليمن "
                        " زي اللي رقص على السلم "

------------------------------------
                        الدروس المستفادة :
                        1- قبل ما تقفز في البحر راجع نفسك 100 مرة اذا كنت تعرف البحر ولا لأ لأنه أكيد غير النهر والنهر غير الترعة والترعة غير المستنقع .
                        وأعتقد ان واحد عنده 20 سنه قادر ع التمييز ....
                        2- ما تحولش تدور حوليك بين اللي بيعرف يعوم في البحر ولا النهر ولا الترعة .
                        كل واحد عارف هو بيعوم في أيه ومتحولش تعوم معاه الا لما توصل الشاطيء الأول .
                        3- وقت التعليم قصير فحاول تتعلم بجد وتشتغل بأكثر جدية .
                        4- مهما كان مجال عملك في أي شيء لازم تعرف " فوتوشوب " لازم لازم لازم .
                        بالتوفيق .

سأخبركم بتجربتي في هذا الموضوع ...

يعلم الله أني كنت سأكتب مثل هذا الموضوع لوقوفي في مفترق طرق ...

انا لدي خبرة بأغلب مجالات الكمبيوتر ( من برمجة - تصميم مواقع - جرافيكس - Hack - شبكات - إلخ )

والسبب وراء ذلك هما سببين مهمين ..

السبب الأول :

إدماني الشديد ( أكرر الشديد ) لمعرفة كل شيئ ... كل شيئ بالتحديد ... طالما ربي أعطاني مساحة فارغة في دماغي

أحاول ملئها بمعلومات ... لا مانع عندي من حضور محاضرة مدتها 20 ساعة تتكم البرمجة وأساليبها

السبب الثاني :

السوق مثل ما تفضل الأخوة أعلاه ... السوق يريد شخص سوبرمان ... يعرف ويتقن كل شيئ ....

بالإضافة لعدم مصداقية العمل كفريق ... العمل كفريق معنى ذلك ان هناك 90% من ظروف العمل

ليست في يدك ... وهذا حصل معي مراراً قبل أن أستقل بنفسي ..

تصوروا اننا نريد عمل فلم قصير ... انا جاهز لكن مصمم الشخصيات مشغول ... وعندما أصبح جاهز

الذي يمتلك جهاز الرندر يعمل في الصباح و نحن لدينا أشغال بالمساء ... وهكذا

بالإضافة إلى ان الكل يريد أن يأخذ معلومات ولا يريد أن يعطي شيئ ...

الحل يكمن في مثل ما قال الأخ فلاشاوي ... إختر أكثر تخصص تتقنه ليكون مصدر الرزق

والباقي مساند أو عبارة عن هواية ..

تحياتي ..

من اجمل ماقرأت من المواضيع

ولا ازيد على ماتفضلو به الاخوة بشي فقد كفو ووفو

اشكرك اخي اسعد على الموضوع
                            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

nice thread .

با شباب المشكله مش مشكله انك بتدخل في كذا حاجه بالعكس ده كويس

اللي لسه بيتعلم لازم بتخصص في حاجه واحده عشان يتمكن ويتعلم اسرع

انا بقالي 7 سنين شغال علي كذا حاجه بس جواه الجرافيكس .. اللى اتعلمته انك لازم ولابد وغصب عنك هتدخل في مجاللات تانيه ... بس الحل للموضوع انك تنظم وقتك

الوقت هو العامل الاساسي في اى حاجه
                                لو انت شخص مرنت نفسك انك تقعد على الجهاز 18 ساعه مثلا اكيد انت شخص مستعر لاستيعاب كذا معلومه اللكترونيه

اما لو شخص من الناس اللى بتقعد 4 ساعات وتقوم ... خدها واحده واحده وتخصص تخصص لحد ما تبقي متمكن انك تستوعب
                                http://www.facebook.com/group.php?gid=5786949845
                                ////
                                /////////////////////////////////////
                                Thinking / Building
                                mind set
                                this is thinking business , if thinking makes you tired
                                , then you at wrong place

يعمل...
                                X