Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارض الواقع

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ارض الواقع

انا مش جاي اتكلم في الموضوع ده علشان احبط حد فيكم او حاجة زي كده , انا باوجه الكلام ده للاشخاص الافاضل مصممي الالعاب اللي عندهم طموحات رهييييييييبة و بعيدة , الاشخاص اللي عاوزين يصمموا الالعاب الاحترافية من دلوقتي , و شفت ناس كتيييير اول ما سجلوا في منتدى ما لتصميم الالعاب , اول او تاني موضوع كتبوه " هيا نصمم لعبة عالمية " .

المشكلة ان الناس فاكرة ان التصميم ده زي ما يكون لعبة , ينفع تقرأ كام موضوع على الهندسة و تقول انا مهندس ؟

ينفع تقرأ على النت كتيب او اثنين و تعرفلك اسم كام دواء و تقول على نفسك طبيب , اهو بقى ماينفعش تقرالك كام درس برمجة على كام درس تصميم موديلات , و تجيبلك كام برنامج و تقول على نفسك مصمم العاب . . . . . . . ليييه؟

اقولك انا ليه , كام واحد فينا هنا مهنته الاساسية تصميم العاب ؟ اثنين ؟ ثلاثة ؟ خمسة ؟؟ معظمنا اللي منه طالب في مدرسة , و اللي طالب في جامعة و اللي محاسب و اللي مهندس صيانة كمبيوتر , هاتلي لعبة واحدة احترافية ناجحة عاملها هاوي تصميم العاب ...ز. يتبع
    قسم الاسئلة عن ال Gamestudio , ادخل و اسأل عن أي شيء
    http://maxforums.net/showthread.php?t=103595

كلامك صحيح واكبر دليل على ذلك ان الالعاب العربية لا تمثل اى شيء بالنسبة للالعاب الاجنبية واستثنى من ذلك لعبة(قريش و تحت الرماد و ابو حديد) وذلك لان هذه الالعاب اصحابها تعبوا عليها بطريقة خيالية ****** واشكرك على هذا الموضوع

طب ينفع لو سمحت تقولي الفائدة من هذا الموضوع ؟

مش اصدي حاجة يعني بس انا عايز اعرف انت كاتبوا ليه
      Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
      اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

الموضوع فيه بعض التوجهات
        بمعنى اخر انت تريد تقول انه من الصعب جدا انتاج لعبة عالمية من النت وكلامك صحيح
        ولكن ليس مستحيل
        ------------------------------------------
        نحن العرب للاسف دائما مستهلكين ، فى كل شئ تقريبا ليس فى مجال الالعاب
        فى الكمبيوتر بصفة عامة فنحن لا نعرف ماهو هذا الجهاز بالاساس لم ننتج الشئ الكثير فيه للاسف
        فنحن اهتمامنا بالقنوات الفضائية ، كل رجل اعمال يجى لك ويعمل لك قناة بدل ما يفتح شركة او يعمل مشروع صغير لمجموعة من الشباب

التكملة ....... و عشان كده مافيش حد فينا هيبقى مصمم العاب حقيقي الا لما يسيب الشغلانة اللي في يده و يروح معاهد و يدفع فيها دم قلبه , لأن الكتب لوحدها سواء كانت مجانية اوغير مجانية تكاد تكون لا تكفي لتأهيلك .

فخلاصة الموضوع ( و هو الغرض من الموضوع ) ماتضيعش بقية وقتك , عايز تبقى مصمم العاب و تنتج العاب و تكسب فيها سيب شغلتك يا دكتور او يا باش مهندس , و لو عايز شغلتك اكتر ماتفكرش انك هتنجح في الالعاب و سيبك منها لأنك مش مناسب لها , و انا باقول الكلام ده عشان اصفعك ( اسكعك ) على وجهك صفعة الحقيقة ( كما قال احد كتاب دروس البرمجة الاجانب ) و طبعا من غير قلة ادب .
          قسم الاسئلة عن ال Gamestudio , ادخل و اسأل عن أي شيء
          http://maxforums.net/showthread.php?t=103595

واضح ان صفعة الكتاب مأثرة عليك
            خبِّئْ قصــــــائدَكَ القديمـــــــــةَ كلَّها و اكتبْ لمصـــــــرَ اليومَ شِعــرا مِثلــــها
            لا صمتَ بعدَ اليـــــومِ يفرِضُ خوفَهُ فاكتبْ ســلاما نيلَ مصــرَ و أهــــلَهـــــــا

رغم إن هذه هي الحقيقة لكن أنا أرجح أن سبب هذه المشاكل كلها كي البطاطا .. فنحن غير بارعين إلا بأكل البطاطا وهي بدورها تعمل على تنويمنا تنويم مغناطيسياً لربما لا تعطينا الحرية الكاملة في عمل أي شيء ..

لذلك أنا أشجع ومن الآن التخلص من كل البطاطا الموجودة في المنزل .. ولنقوم على عمل إضرابات كبيرة نهجم فيها على ال( خضرجية ) اللي بالمنطقة ونطلب منهم يحرقوا البطاطا ...

هذا رأيي ويا ريت كل واحد يضع رأيه نشوف وين المشكلة بالزبط !!!

كلامك صحيح واكبر دليل على ذلك ان الالعاب العربية لا تمثل اى شيء بالنسبة للالعاب الاجنبية
                لا عزيزي احن نستطيع اننا نصمم العاب اكبيرا من العاب الاجنبية نحن العرب نملك تاريخ كبيرا وممكن ندعم القصة التارخية مع اللعبة وراح يطلع شيء رائع شوف اللعبة برنس اوف برشيا هيا اص فكرتها عربية واغلب العاب الاجنبية
                افكارها صارت محمدود حاليا مثل :

1- اكثيرا العاب تتحدث غن مخلوقات فضائية

2-اكثيرا العاب تتحدث عن نور و ظلام

الخ

يعنى نحن نستطيع ان نجلب الشيء الجديد ...........................لكن حياة لمن تنادي

التكملة ....... و عشان كده مافيش حد فينا هيبقى مصمم العاب حقيقي الا لما يسيب الشغلانة اللي في يده و يروح معاهد و يدفع فيها دم قلبه , لأن الكتب لوحدها سواء كانت مجانية اوغير مجانية تكاد تكون لا تكفي لتأهيلك .
                حبيبي كل واحد له هدف من تصميم العاب اذا انت تهتم في المال انا اخذ تصميم الالعاب على انها هواية وشيء احبه كثيرا

لذلك أنا أشجع ومن الآن التخلص من كل البطاطا الموجودة في المنزل .. ولنقوم على عمل إضرابات كبيرة نهجم فيها على ال( خضرجية ) اللي بالمنطقة ونطلب منهم يحرقوا البطاطا ...
                استاذ اساما ايش قصتك مع البطاطا ؟

يعنى لو واحد صمم لعبة مثل لعبة gta واحد عربى هيعمل بيها اية قصدى يعنى
                  هيوديها فين فى وسط الالعاب العالمية

والسلام ختام
                  بسم الله الرحمن الرحيم

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ

صدق الله العظيم

مشكور يا أخوي على النصيحة
                    &***إذا أردت أن تحلق مع الصقور .. فلا تضيع وقتك مع الدجاج***&

يعمل...
                    X