Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تحدث عنه بطلاقة دون قيود

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تحدث عنه بطلاقة دون قيود

السلام عليكم
    اخوانى راودتنى فكرة منذ ايام فى عمل هذا الموضوع ولكن تراجعت لسبب رئيسى هو ان اغلب مواضيعى تلقى فى مكان فارغ بالمنتدى هههههههه اعتقدت اننى الذى القيها بنفسى وتعمدت يوما ان أأتى فى يوم زحمة ورمين مواضيعى بردو لقيتها فى نفس المكان الفارغ على كل حال لن اطيل

ما رايكم ان نتحدث عنهم بطلاقة نعم بحرية مطلقة دون قيود على فكرة كلهم عاوزين كدة يعنى مش غيبة ولا نميمة

سنتحدث جميعا كل من بالمندى عن البرامج كل البرامج مميزات وعيوب وامنيات
    ايه رايكم

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
    اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
    Freelancer

فكرة....ما رأيك أن نبدا بالماكس....ما يميزه....كل ما يتعلق به........او المايا....

أه لم تجبني على سؤالي
    ""أريد ان أعرف كيفية تنصيب مودو....لانني لما جيت انصبه للمرة الاولى اشتغل ....لكن لما فرمت الجهاز و عاودت التنصيب لم يشتغل.......

تحياتي

على فكرة اخى لقد ذكرت لك الاجابة على منتدى السى جى واى
      راجع الخاص
      ويا ريت تعرفنى اسمك علشان اقدر اناديك بيه

تمن عندك مودو كام وكمان الجهاز عندك الرامات اد ايه والفيجا هل يدعم الاوبن جى ال ولا لاء

بالنسبة للماكس يقول الماكس لى احيانا انه الافضل ولكن يقولها على استحياء
      سأذكر لك ليه بيقول الاول ولماذا يقولها على استحياء
      الافضل لانه يعلم انه الاكثر انتشارا على مستوى العالم والاستحياء يأتى لان من يستخدم برنامج اخر ينساه او يكشفه على حقيقته
      الماكس كان ماسك فيا بايدو اسنانه ولما رحت المايا كان حاسس انى مش هرجعله تانى وخصوصا انى عرفت المودو واستخدمته لكن برجعله على فترات حاولت اقوله انه رائع بس فيه عيوب مش بتناسبى حاول يعرف منى العيوب دى والحقيقة بدأ يطور نفسه غير انه سمى نفسه اسماء كتير الى ان وصلى الى ماكس 2009 الحقيقة اغلب عيوبه اللى من وجهة نظرى تقريبا عالجها بل بالعكس طور بشكل رهيب جدا فى داواته ومحرك الريندر المنتال راى وحببنى فيه تانى ولكن غلبت اقوله انع عقيم على الجهاز وغلبت اقوله خليك خفيف علشان مزهقش ولكن لا حياة لمن تنادى يمكن ييجى باسم جديد يخلينى دايما مشغله على الجهاز
      هو عاوز يتكلم عن نفسه اكتر بس بلسان الناس هنا اكيد هنتكلم تانى عنه ونعرف اكتر مميزاته واى ادوات افضل فيه وف غيرو علشان نستقر ان شاء الله

الفكرة دى حلوة ولا ملهاش لازمة ؟؟؟ ونلغيها

My 3D Visualization Work

فيس بوك
      Freelancer

ازيك يا مستر احمد ايه اخبار المودو
        المهم الموضوع حلو بصراحه علي الاقل عاجبني وبما ان الحديث عن الماكس فانا احب اقول اني برضه غلبت اقوله خليك خفيف علي الجهاز و متوجعش قلبي معاك كمان كل يوم اقوله حيرت قلبي معاك وانا بداري و اخبي
        واحب اقول للماكس شوف يا سيدي انا بصراحه كنت هطلقك بالتلاتة من زمان وانت عارف كده كويس ودورتلك علي ضرة ومليون ضرة جيبت المايا ومشتغلش عندي و ده كان من حظك و جيبت المودو واديني ماشي فيه واحدة واحدة
        وجيبت السوفت ايمج وبرضه معرفتش انصبه ولا اشتغل عليه ... عارف انك بطلعلي لسانك وعارف اني كل ما اقولك اعمل حاجة تقولي اطبخي يا جارية كلف يا سيدي انت يا دوب راماتك 256 ومعالجك 2.4 و الكاش 512 وبعدين انت من غير virual memory انا مش هفتح اصلا بس انت عارف يا ماكس اني بستريحلك واتعودت عليك وبعدين مشكلتك معايا اني بحبك علشان الاسكربت كل ما الاقي نفسي قرفان من الموديلينج ومن وجع الدماغ بتاع الخامات و تظبيط الاضاءة اروح ضاغط f11 و اقعد االف اسكربتات علي مزاجي و العب بيها
        بس نفسي يا واد يا ماكس اتعلم المنتل راي صح المشكلة اني بدأت اليومين دول بس افهم الفيراي كويس بس المشكلة انك عارف الفيراي بياخد وقت قد ايه وبعدين المنتل محتاج انك تفهم شوية الشايدرز بتاعته علشان تعرف تلعب بيه
        تعرف يا ماكس انا بحسد المايا ليه و نفسي يشتغل عندي علشان اطلعلك لساني ؟؟؟ انا بحسد المايا علشان المنتل راي
        تعرف يا ماكس ايه هي الاداة اللي مش لاقيها فيك دي من ضمن ادوات كتير مش موجودة بس الواحد بيتحايل عليك و يقعد يخترع علشان يوصل للي هو عاوزه ؟؟ عارف ايه هي الاداة ؟؟؟ اداة موجودة في المودو والمايا واللايت ويف ومش موجودة فيك الاداة اسمها في اللايت ويف spin quad بصراحه الكلام معاك مبقاش يجيب نتيجة برضه هشتغل عليك لاني مش بعرف اتعامل غير معاك
        Edge Loop
        ...........................
        ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
        ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
        وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
        ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
        يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
        يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
        ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
        عجبى!!

......................................................
        تأبط شرا

اخي الفكرة فكرة ممتازة و لكن لن تشعر بانك ستثير المتاعب في المنتدى
          لانه ستاتي اطراف متعصبة لبرامجها و بالتالي !!!!!! انت عارف

المشاركة الأصلية بواسطة زتون مشاهدة المشاركة
            اخي الفكرة فكرة ممتازة و لكن لن تشعر بانك ستثير المتاعب في المنتدى
            لانه ستاتي اطراف متعصبة لبرامجها و بالتالي !!!!!! انت عارف
            هل قرات الردود السابقة لك ؟؟؟
            Edge Loop
            ...........................
            ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
            ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
            وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
            ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
            يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
            يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
            ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
            عجبى!!

......................................................
            تأبط شرا

انا زمان كنت ماكساوياً ...

فسجلوني من المتحدثين ..

اخى بدون تسجيل اسم انطلق وتحدث بما تراه
                ابدعت اخى rekapidesign
                ارى ان كل شخص يعرف اسمه للاخرين حتى يعلمه البرنامج الخاص به وحتى نستطيع ان نتكلم معا

طيب حاولت تطور امكانياتك فى ادوات الموديلنج وده شئ حلو جدا لكن يقولو انك افضل بولى ده من وجهة نظرى لاء مش الافضل على فكرة انا لما رحت للمايا لقيت اداة البيفل رائعة بتخلينى اعمل بيفل واحدد السيجمنت وطبعا لانك غيور متعرفش ولا بتستنى لما يطورو اعدائك علشان تحاول تحاكيهم ولا ايه معرفش ولكن بس فى الاخر وانت اسمك 2009 طورت اداة الشامفر باضافة عدد السيجمنت ذنبهم ايه بقى مستخدمينك زمان تتعبهم معاك

اما المودو الذى يسهل التعامل معه على الجهاز وخصوصا انه مش تقيل زيك فيه الميزة دى زى المايا ولكن بفضله عن المايا للواجهة المريحة اكثر من المايا على انت فظيع جدا وامكانياتك خرافية وييجى تحتك المودو وينحنى ولكن العين وما تريد عينى بترتاح لصديقك الصغير المودو على فكرة علشان متزعلش من المودو هوة عندو بلجنز صغير يخليه يخرج كل شئ حتى الكاميرا اليك ويخليك تقرا امتداده هوة بس للاسف واقف البلنجز وانت اسمك مايا 7

بس تعرفو انت ومودو عاملين دويتو حلو بس اللى يفهمكو كمان الماكس ولكن منغير ولكن ليك حق يا ماكس تبص فوق
                اقولك على حاجة حصلتلى رحت لشركات واستوديهات للعمل لقيتهم عاوزينك انت واحد بس عاوز المايا من حقك تفرح
                ده مش عيبك انت ده عيب الشركات والاستوديهات
                على فكرة الحق يقال المنتال راى فيك غير عادى
                وطريقة استعراض الريندر بالنافذة الجديده فظيعة
                بس نفسى فعلا تعرض الريندر على فيوبورت زى عدوك التانى اللدود السوفت اميج الميزة دى عندو رهيبة جدا

ولنا رجعة ان شاء الله

My 3D Visualization Work

فيس بوك
                Freelancer

المشاركة الأصلية بواسطة ahmedyounis مشاهدة المشاركة
                  على فكرة اخى لقد ذكرت لك الاجابة على منتدى السى جى واى
                  راجع الخاص
                  ويا ريت تعرفنى اسمك علشان اقدر اناديك بيه

تمن عندك مودو كام وكمان الجهاز عندك الرامات اد ايه والفيجا هل يدعم الاوبن جى ال ولا لاء

بالنسبة للماكس يقول الماكس لى احيانا انه الافضل ولكن يقولها على استحياء
                  سأذكر لك ليه بيقول الاول ولماذا يقولها على استحياء
                  الافضل لانه يعلم انه الاكثر انتشارا على مستوى العالم والاستحياء يأتى لان من يستخدم برنامج اخر ينساه او يكشفه على حقيقته
                  الماكس كان ماسك فيا بايدو اسنانه ولما رحت المايا كان حاسس انى مش هرجعله تانى وخصوصا انى عرفت المودو واستخدمته لكن برجعله على فترات حاولت اقوله انه رائع بس فيه عيوب مش بتناسبى حاول يعرف منى العيوب دى والحقيقة بدأ يطور نفسه غير انه سمى نفسه اسماء كتير الى ان وصلى الى ماكس 2009 الحقيقة اغلب عيوبه اللى من وجهة نظرى تقريبا عالجها بل بالعكس طور بشكل رهيب جدا فى داواته ومحرك الريندر المنتال راى وحببنى فيه تانى ولكن غلبت اقوله انع عقيم على الجهاز وغلبت اقوله خليك خفيف علشان مزهقش ولكن لا حياة لمن تنادى يمكن ييجى باسم جديد يخلينى دايما مشغله على الجهاز
                  هو عاوز يتكلم عن نفسه اكتر بس بلسان الناس هنا اكيد هنتكلم تانى عنه ونعرف اكتر مميزاته واى ادوات افضل فيه وف غيرو علشان نستقر ان شاء الله

الفكرة دى حلوة ولا ملهاش لازمة ؟؟؟ ونلغيها
                  السلام عليكم
                  اسمي اسماعيل...

اود ان أشكرك على المساعدة....انا الآن بصطب المودو....و حجرب و رد عليك.....

الماكس.....قوي جدا ....هذا ما يمكنني ان أقول عنه بايجاز........
                  من اشهر البرامج على الاطلاق...بجانب أخيه المايا......

كان اسمه سابقا ....
                  3D Studio MAX ...و اسمه بكل بساطة الماكس max....من البرامج التي لا استطيع الاستغناء عنها......مميزاته كثيرة.....""و لمن ما يميزه في نظري البلوغنزplugins ....بالاضافة الى الباتكل فلو...اذا اردت مفتاحه انصحك بتعلم لغته.... ....
                  واجهته جميلة جدا ...يمكنك الباسه زي "ملابس ....كما يناسبك.....سهل جدا....لا يوجد فلم فيه مؤثرات ...تفجيرات...نيران ...لم يستخدم الماكس فيه.....
                  المقابس التي تعمل عليه:
                  المنتال راي....فيراي...ماكسويل....فاينل رندر...فاينل تون...برازيل....و اخرى ليست مهمة...

افضل المنتال راي....خصوصا الاصدار الاخير....سريع ...و قوي ...و كما و فيه خاصيات جديدة ...مثل الخامات الجاهزة ....المفضلة لدي هي خامة الكار بينت....رائعة...

الاضاءة:
                  تعجبني الاضاءة النهارية باستخدام المنتال راي خصوصا بالنسخة الاخيرة 2009

تكلمت كثيرا....هه...........تحياتي

دام الحديث عن الماكس وشركائه :d
                    انا مبتدىء ماكس وحابب مجال السيارات ياليت اذا في احد عنده دروس لهذا المجل يعطيني وياحبذا انها تكون رابد خير :d

على فكره مين بيشتغل على السينمافور دي لانني حابب اعرف ميزاته وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة riyad_3d مشاهدة المشاركة
                      دام الحديث عن الماكس وشركائه :d
                      انا مبتدىء ماكس وحابب مجال السيارات ياليت اذا في احد عنده دروس لهذا المجل يعطيني وياحبذا انها تكون رابد خير :d

على فكره مين بيشتغل على السينمافور دي لانني حابب اعرف ميزاته وشكرا
                      انت هنا...
                      خليك في الماكس....السينما بعدين........بخصوص دروس السيارات....كما قلت لك في بس للمايا....انت حملت كل الاسطوانات الموجودة..........تحياتي

المودو و ادوات النمذجة فيه قوية و فيه شبه من اللايتويف لأنهما من أصول واحدة (يعني أخوان هههههههههه) .
                        و بدا المودو يزحف بقوة لانه ولد قوياً و فيه ميزات جميلة.
                        أما ما لا يعجبني فيه هو ان واجهته نوعاً ما معقدة رغم جمالها و حداثتها و لا يعمل على بعض الاجهزة إذا كان كرت الشاشة لا يدعم الأوبن جل و احياناً قد يحصل فيه كراشات بسبب كرت الشاشة.
                        و لكنه إذا استمر بنفس القوة سيكون منافس خطر للثلاثة الكبار ( المايا و الإكس إس آي و الماكس) .
                        صفحتي على انستاجرام
                        https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

ما رأيكم في بليندر ^_^ ؟؟ ..
                          .............................................................

Orca or Killer Whale ورشة عملي الأولى ..
                          http://www.maxforums.net/showthread.php?t=103898

المشاركة الأصلية بواسطة نجيب الفاتح مشاهدة المشاركة
                            المودو و ادوات النمذجة فيه قوية و فيه شبه من اللايتويف لأنهما من أصول واحدة (يعني أخوان هههههههههه) .
                            و بدا المودو يزحف بقوة لانه ولد قوياً و فيه ميزات جميلة.
                            أما ما لا يعجبني فيه هو ان واجهته نوعاً ما معقدة رغم جمالها و حداثتها و لا يعمل على بعض الاجهزة إذا كان كرت الشاشة لا يدعم الأوبن جل و احياناً قد يحصل فيه كراشات بسبب كرت الشاشة.
                            و لكنه إذا استمر بنفس القوة سيكون منافس خطر للثلاثة الكبار ( المايا و الإكس إس آي و الماكس) .
                            للاسف ....ينقصه الانيميشن فقط....و حيصير منافس حقيقي للبرامج الأخرى....

المشاركة الأصلية بواسطة EXPLORE مشاهدة المشاركة
                              ما رأيكم في بليندر ^_^ ؟؟ ..
                              اللي بيعجبني في البلندر......كونه ستوديو متكامل ..يعني لا تحتاج ل بروميير و لا أي برنامج اخر مثلا لعمل color correction....الخ....كلو يتم داخل البلندر......
                              كذلك وجود جيش كبير من الديفلوبرز يساعدك اذا احتجت أي اضافة....يكفي فقط ان تكون فقط جاد في المشروع الذي تعمل عليه.....
                              اظافة الفراي ...ليكون من مصيراته....جعل منه منافس معماري الآن.....على فكرة البلندر هو أول برنامج استعملته....كان ايامها ...ما زال مختبأ ينتظر الفرصة......الىن لا يحتاج لتعريف......البلندر و نا ادراك بالبلندر....اعني أصبح قوي....تحياتي

يعمل...
                              X