Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكله الجاما ( مهم جدا )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أخوي هشام ... شو نسخه الفوتوشوب يلي عندك ؟

أنصحك بقراءة هذا الموضوع :
      http://www.maxforums.net/showthread.php?p=806223

للأخ 3DStudioR4

سلام،

لوكان الجهل رجلا لقاتلته

~{ أحمد الجزائري }~

المشاركة الأصلية بواسطة <phoenix> مشاهدة المشاركة
        في حال الطباعه كلام تاني خالص .
        تعلالي بقي يا حلو علشان انت اللي جيت لواحدك
        اولا لا تزعل مني استاذي انا اداعبك
        ثانيا كيف حالك يا استاذ احمد يارب تكون بخير
        انا عارف ان حضرتك قليل الكلام بس انا بقي عاوزك تشرح اكتر في الموضوع ده ليه بقي
        انا كنت اعمل في مطبعة في البروشورات وخلافه من التصميمات طبعا كنت لازم اشتغل cmyk علشان الطباعة وساعات كنت اقوم بفصل الالوان و اشغل مثلا لونين او ثلاثة كله علي حسب طلب الزبون بس ما كنت بفصل بايدي في الغالب كان الراجل صاحب مكتب الفصل اللي كنت اجيب من عنده ال... والله نسيت اسمها هي عبارة عن اربع او ثلاث ورقات من النوع البلاستيكي الشفاف كل واحده عليها اللون الخاص بها يعني cyn في ورقة و ماجينتا في ورقة وهكذا
        المهم كنت اشوف ان اللون الاحمر يطلع عندي في الشاشة احمر قاني (غامق) ولما اروح عند الراجل اري ان اللون اصبح احمر فاتح و ما كنت اعرف السبب
        من الاخر عاوز حضرتك تشرح شوية في موضوع الطباعة بالاخص في التصميمات اللي فيها الوان كتير وشغل كتير علشان كان كتير الراجل يرجعني ويقولي اظبط الالوان وانا ما كنت بفهم في الشغلة دي وكنت اضطر اجيبله الملف وهو يعدله انا مش عاوزك تشرحلي السيناريو كله لا اريد ان اطيل عليك بس عاوز افهم الحتة دي بس
        شكرا مستر عصام علي الموضوع
        Edge Loop
        ...........................
        ولدى نصحتك لما صوت اتَنَبح
        ما تخافش من جِنِّى ولا من شَبَح
        وإن هبّ فيك عفريت قتيل إسأَله
        ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح ؟

........................

عينى رأَت مولود على كتف أُمه
        يصرُخ تهنِّن فيه يصرخ تضمُّه
        يصرخ تقول يا بْنى ما تنطق كلام
        ده اللى ما يتكلمش يا كتر همُّه
        عجبى!!

......................................................
        تأبط شرا

أخي هذه ليست مشكله هذا امر طبيعي بسبب تعدد وسائل العرض الحل
          أولا يجب على كل مصمم أن يشتري شاشه بموصفات عاليه - و لأعمال الفيديو أو التي ستعرض على التلفزيون يجب شراء مونتر إحترافي خاص ,
          هذا جانب لجعل عملك صحيح الجانب الثاني
          صور الـ RGB سواء فيديو او صوره ثابته تتكون من الألوان الثلاثه و الأبيض "RGB+Luma" وبرامج تصحيح الألوان تحتوي على طرق عرض هذه المكونات لتسهيل ضبتها مثلا
          ""الصوره اليمين صحيح و اليسار خطأ""
          عرض اللوما waveform

من خلال هذا الرسم يمكنك قرائه شده ضوء أو ظل الصوره كلما كان الرسم البياني مضغوط للأسفل هذا يعني أن الصوره معتمه و كلما كان مندفع للأعلا هذا يعني أن الصوره شديده البياض يجب عمل توازن في المنتصف مع إحترام النسب اعاليه من الضوء و النسب المنخفظه "الظلال"
          فّا تجاوز الأبيض قيمه1.0 أصبح لديك إضائه مبالغ و إذا تجاوز السواد قيمه 0.3 أصبح لديك سواد عالي

الألوان أيضا لديها مقايس شبيه ب الأبيض فإذا إرتفع الرسم البياني للأعله هذا يعني ألوان قويه و العكس عكس

إذا تم ضبط الهذه القيم ب الشكل الصحيح تضمن ان عملك صحيح 100% و المشكله بوسائل العرض و تضمن تقريبا نسبه موحده من الرأيه في جميع وسائل العرض الخاليه من المشاكل "الغير مستهلكه"

"هذه الصور من برنامج البرميير الذي يأمن طريقه عرض الـ waveform و الـ RGB

مربط الفرس أنك تتأكد أن الوان الشاشة اللي بترندر عليها مطابقة لالوان الطباعة
            طريقة ضبط الوان الشاشة مع الوان الطباعة "مش متأكد منها"
            اولا افتح اعدادات الماكس و ادخل فى قسم الجاما و اظبطها زي ما انت عايز
            بعد ضبط قيمة الجاما فى الماكس
            قم بضبط تباين الشاشة نفسها علي أعلي قيمة له
            ثم راقب المربع المنقط من مسافة نصف متر بعين نصف مغلقة
            و قم بتغير قيمة السطوع فى الشاشة نفسها إلي ان يبهت المربع الصغير بالمربع الكبير
            كلما قل التباين بين المربعين كلما اقتربت الوان العرض من الوان الطباعة
            بالنسبة لتباين الشاشة لو كانت أعلي قيمة مبالغ فيها قللها شوية المهم المربعين يبهتم فى بعض
            لا إله إلا الله
            محمد رسول الله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
            تذكروا اموات المسلمين بالدعاء

ما أدري إذا ردي ممكن يساعدك.. لكن توجد بعض الأدوات اللي تسمحلك بتعديل شدة الإضاءة في الشاشة عشان تطابق معايير معينة..
              في وحدة من pantone اسمها huey
              http://www.pantone.com/pages/product...ct.aspx?pid=79

وثانية اسمها eye one
              http://www2.chromix.com/colorgear/sh...FQQbFQodcB4Clg

أظن أبل عندها شي مثل هذا بس سمعت انها غالية شوي..
              لكن هذه بشكل عام للألوان مو متأكد إذا حتساعدك في شدة الإضاءة أو الجاما..
              Culture is your operating system

يعمل...
              X